Agon krytycznoliteracki - spec. krytyka i praktyka literacka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-AK-12PDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Agon krytycznoliteracki - spec. krytyka i praktyka literacka |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty specjalności krytyka i praktyka literacka dla X-S2-FilPol |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologi polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - kształcenie umiejętności rzeczowej argumentacji krytycznoliterackiej - kształcenie umiejętności skutecznej polemiki wokół wybranego tekstu literackiego - kształcenie umiejętności odnoszenia tekstu literackiego do szerszej problematyki społecznej, politycznej i estetycznej - zapoznanie z głównymi sporami krytycznoliterackimi w literaturze współczesnej - kształcenie umiejętności pisania form krytycznoliterackich |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | - nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Orientacja w tematyce polskiej literatury najnowszej (najlepiej: kurs polskiej literatury najnowszej na studiach licencjackich); ogólna znajomość infrastruktury życia literackiego w Polsce. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały dostępne w Bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej; Bibliotece UAM; Bibliotece Raczyńskich; ze względu na charakter przedmiotu niektóre (trudnodostępne; niedawno powstałe) materiały dostarczone zostaną przez prowadzącego. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Lektura indywidualna; praca indywidualna – pisanie tekstu; dyskusja w grupie; praca indywidualna i/lub zespołowa – wystąpienie w trakcie zajęć |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 67 h / 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia poświęcone są kształceniu umiejętności skutecznej polemiki krytycznoliterackiej. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są kształceniu umiejętności skutecznej polemiki krytycznoliterackiej. Program ćwiczeń obejmuje: omówienie instytucji i geografii życia literackiego (nagrody, festiwale, prasa, media elektroniczne), dyskusję wokół wybranych, gatunkowo zróżnicowanych, tekstów literackich mających status nowości wydawniczej (korpus tekstów jest zmienny, każdorazowo aktualizowany, ustalany w porozumieniu z grupą zajęciową); analizę aspektów estetycznych wybranych tekstów literackich; polemiczne, wartościujące i krytyczne interpretowanie tekstów literackich. W ramach zajęć studenci ćwiczą formy krytycznoliterackie – zwłaszcza recenzję. Analizowane teksty literackie odnoszone są do szerszych zjawisk społecznych i politycznych i wpisywane w dyskursy społeczne. |
Literatura: |
P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976 – 2000. Wydarzenia – dyskusje – bilanse, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2003. P. Czapliński, Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007. Była sobie krytyka. Wybór tekstów z lat dziewięćdziesiątych i pierwszych, oprac. Dariusz Nowacki, Krzysztof Uniłowski, Katowice 2003. J. Jarzębski, Apetyt na Przemianę. Notatki o prozie współczesnej, Znak, Kraków 2002. P. Czapliński, P. Śliwiński, Kontrapunkt. Rozmowy o książkach, Obserwator, Poznań 1999. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi: - przedstawić rzeczowe argumenty krytycznoliterackie w debacie, - uczestniczyć w dyskusji panelowej na temat związany ze współczesnym życiem literackim, - wskazać ważniejsze spory krytycznoliterackie w literaturze współczesnej i padające tam argumenty, - napisać recenzję tekstu literackiego, - moderować dyskusję na temat dotyczący współczesnej literatury polskiej i obcej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegać będą: jakość lektury indywidualnej wyrażona poprzez aktywność w trakcie zajęć; indywidualne bądź grupowe wystąpienie na zajęciach oraz minimum cztery recenzje powstałe w ramach zajęć. Na ocenę składają się: aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); wartość merytoryczna i stylistyczna prac pisemnych; poziom przygotowania do udziału w dyskusji panelowej; sposób przeprowadzenie indywidualnej/zespołowej prezentacji. Skala ocen 5,0 – bardzo dobra znajomość historycznych, społecznych, kulturowych kontekstów literatury współczesnej; dobra znajomość czynników kształtujących opinię literacką (krytyka, media, promocja); umiejętność samodzielnej, krytycznej interpretacji tekstów literackich; oddanie satysfakcjonujących minimum czterech recenzji; 4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie krytycznego ustosunkowania się do niektórych zjawisk (np. przeceniania lub niedoceniania pisarzy); 4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: mniejsze umiejętności praktyczne – np. w zakresie umiejętności celnej oceny tekstu literackiego w recenzji; 3,5 – zadowalająca znajomość najważniejszych tendencji i tematów literatury współczesnej; podstawowa orientacja w zakresie instytucji życia literackiego; znajomość głównych pojęć, służących do opisu sytuacji literackiej; poprawne recenzje 3,0 – zadowalająca jakość recenzji; elementarna orientacja na mapie literackiej. 2,0 - niezadowalająca znajomość kontekstów literatury współczesnej; poważne braki w zakresie infrastruktury literackiej; zupełna dezorientacja w dziedzinie opinii literackiej, nieoddane recenzje. |
Praktyki zawodowe: |
- brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.