Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Eksperyment chemiczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02-EXCL
Kod Erasmus / ISCED: 13.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0531) Chemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Eksperyment chemiczny
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

WYKŁADY: Miejsce eksperymentu w kształceniu chemicznym. Rola eksperymentu w kształceniu chemicznym. Zasady dydaktyczne a eksperyment chemiczny. Bezpieczeństwo eksperymentu chemicznego. Metodyka eksperymentu chemicznego. Rodzaje eksperymentów przyrodniczych. Pokaz nauczycielski a eksperyment uczniowski. Dobór sprzętu laboratoryjnego. Wspomaganie eksperymentu innymi środkami dydaktycznymi. Wychowawczy aspekt eksperymentu przyrodniczego.

LABORATORIA: Podstawowe zasady eksperymentowania oraz warunki bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym. Chemiczne reakcje barwne. Utlenianie-redukcja w reakcjach chemicznych. Efekty energetyczne reakcji chemicznych. Reakcje chemiczne w roztworach wodnych, Reakcje chemiczne o znaczeniu analitycznym, Reakcje chemiczne przebiegające wybuchowo, Reakcje chemiczne zobojętniania, Reakcje chemiczne powstawania gazów, Reakcje fotochemiczne i procesy fotograficzne. Reakcje chemiczne strącania osadów. Projektowanie ciekawych eksperymentów chemicznych.

Pełny opis:

• Zapoznanie z rolą eksperymentów chemicznych na różnych poziomach edukacyjnych.

• Wykształcenie umiejętności rozwiązywania problemów poprzez eksperyment i metodę eksperymentalną.

• Kształcenie umiejętności projektowania ciekawych eksperymentów chemicznych.

• Zapoznanie z metodyką eksperymentu chemicznego.

Po zakończeniu przedmiotu student winien wykazywać się umiejętnością bezpiecznego prowadzenia pokazów eksperymentów chemicznych na lekcjach chemii oraz umiejętnością przemyślanego włączania eksperymentów uczniowskich w strukturę lekcji, zwłaszcza problemowych.

Literatura:

Burewicz A., Gulińska H., Dydaktyka chemii, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2005

Burewicz A. Jagodziński P., Pracownia chemiczna z dydaktyki chemii, ZDCh UAM, Poznań 2004

Kupryszewski G., Podstawowe zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym, WG, Gdańsk 1999

Burewicz A., Jagodziński P,. Eksperyment w kształceniu chemicznym, ZDCh UAM, Poznań 2007

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)