Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia społeczna II 23-PSDM-PSP2
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Literatura:

Doliński D. (2000). Psychologia wpływu społecznego (rozdziały 1, 2, 4, 5). Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Ossolineum.

Doliński, D. (2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy (rozdziały: 2, 3, 4). Gdańsk: GWP.

Draheim, S. E. (2002). Dwa typy osobowości z tendencją do manipulacji interpersonalnych a zdolność rozpoznawania mikroekspresji mimicznych. Czasopismo Psychologiczne, 8(2), 131-148.

Grzyb, T. (2017). Eksperyment terenowy w psychologii społecznej. Metodologia, etyka, praktyka (rozdział 2, 3). Warszawa: PWN.

Gut, J., Haman, W. (2009). Docenić konflikt - od walki i manipulacji do współpracy (część III). Warszawa: Wydawnictwo Kontrakt.

Krahe, B. (2005). Agresja (rozdz. 9). Gdańsk: GWP.

Nęcki, Z. (2005). Negocjacje w biznesie (rozdział 2, 3). Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu - PSB.

Pilch, J. (2015). Ciemna strona wywierania wpływu. Makiawelizm, narcyzm i psychopatia w badaniach wpływu społecznego. W: E. Mandal i D. Doliński (red.), Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych i niecodziennych (s. 231-251). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Witkowski, T. (2004). Psychomanipulacje. Jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić (s. 264 – 273). Wrocław: Biblioteka Moderatora

Wojciszke, B. (2019). Psychologia społeczna (rozdziały 1.3, 1.4, 7, 8.4, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18). Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Efekty uczenia się:

Symbol EU dla zajęć/przedmiotu:

PSP2_01 Opisuje wybrane teorie interakcji społecznych i interpretuje w języku tych teorii zjawiska społeczne. K_W01, K_W04, K_W12, K_U05, K_U06

PSP2_02 Charakteryzuje pojęcia i procesy opisujące grupę, jej dynamikę i strukturę, komunikowanie się członków grupy i podejmowanie przez nich decyzji; sporządza socjogram. K_W04, K_W10, K_W12, K_W14, K_U05, K_K02, K_K03, K_K05, K_K06, K_K08

PSP2_03 Zna techniki wpływu społecznego i wie jak bronić się przed nimi; konstruuje skuteczny przekaz perswazyjny; rozpoznaje związki osobowości z manipulacjami. K_W04, K_W10, K_U02, K_U05, K_W07, K_U07,

K_K02, K_K06, K_K08, K_K09, K_K10

PSP2_04 Objaśnia teorie zachowań prospołecznych i czynniki

wpływające na skłonność ludzi do pomagania innym;

formułuje interwencje zwiększające prospołeczność. K_W04, K_W10, K_U05, K_U10, K_K01, K_K02, K_K06, K_K10, K_K13

PSP2_05 Nakreśla interwencje redukujące agresję przeznaczone dla jednostek i grup społecznych; przejawia wrażliwość na negatywne konsekwencje agresji w życiu społecznym. K_W04, K_W10, K_U05, K_U08, K_U10, K_K02, K_K06, K_K09, K_K10, K_K13

PSP2_06 Przejawia zdolność do podjęcia roli negocjatora i mediatora; rozpoznaje źródła konfliktów społecznych i projektuje metody ich rozwiązywania; wskazuje jak kierować konfliktem w organizacji. K_W04, K_W10, K_U05, K_U10, K_K06, K_K08, K_K10, K_K13

PSP2_07 Zna teorie i wyznaczniki atrakcyjności interpersonalnej, na tej podstawie prognozuje przebieg relacji; opisuje trójskładnikową teorie miłości i dynamikę związku miłosnego. K_W04, K_U05, K_W07, K_U07, K_K02

PSP2_08 Objaśnia modele, style władzy i przywództwa oraz typy i cechy przywódcy; potrafi dobrać styl kierowania do sytuacji. K_W04, K_U05, K_W07, K_U07, K_K06, K_K08, K_K10

PSP2_09 Jest wrażliwy na etyczny aspekt wpływu społecznego i zorientowany na interwencje, których celem jest pozytywna zmiana społeczna. K_W04, K_W10, K_W15, K_U05, K_K01, K_K05

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny kolokwium pisemnego:

Student opisuje techniki wpływu społecznego oraz manipulacji bazujące na automatyzmach lub związane z emocjonalnym pobudzeniem, podaje przykłady.

Student projektuje komunikat perswazyjny, zna techniki oraz strategie perswazji, analizuje cechy grupy docelowej.

Student wyjaśnia przyczyny zachowania agresywnego jednostek lub grup posługując się teoriami agresji interpersonalnej.

Student sporządza socjogram, zna typy socjogramu.

Student opisuje umiejętności społeczne związane: z obroną przed wpływem, radzeniem sobie z sytuacją konfliktową (negocjacje, mediacje, arbitraż), komunikowaniem się w małych grupach.

Student wskazuje etyczne aspekty wpływu społecznego, opisuje interwencje, których celem jest pozytywna zmiana społeczna.

Zakres tematów:

Eksperyment terenowy jako metoda badania wpływu społecznego

• eksperyment terenowy a inne metody badawcze

• badanie zachowań ludzi w naturalnym środowisku oraz w laboratorium (zalety i wady)

• aspekty etyczne terenowych badań eksperymentalnych

• wybór zagadnienia – tematu indywidualnej pracy semestralnej

Komunikacja perswazyjna

• czynniki kształtujące postawy

• metody zmiany postaw, centralny i peryferyczny tor perswazji

• pojęcie grupy docelowej

• reklama jako przykład komunikatu perswazyjnego

Mechanizmy wywierania wpływu

• wpływ społeczny bazujący na automatycznych wzorcach reakcji ludzi

• wpływ społeczny a manipulacja

• konsultacje projektów indywidualnych

Elementy diagnozy grupy - socjometria

• rodzaje struktur grupowych

• role grupowe, rodzaje interakcji grupowych

• technika socjometryczna

• metoda pracy – symulacja, omówienie, wykonanie socjogramu

Dynamika grupy – konflikt

• konflikt interpersonalny, typologia reakcji na konflikt

• sposoby rozwiązywania konfliktów - negocjacje, mediacje, arbitraż

• metoda pracy: symulacja

Reguła wzajemności jako mechanizm wpływu społecznego

• sekwencyjne techniki wywierania wpływu: „Drzwi zatrzaśnięte przed nosem”

• prezentacje projektów indywidualnych

Techniki wpływu bazujące na zaangażowaniu w działanie

• reguła zaangażowania i konsekwencji

• uzasadnianie własnego wysiłku

• sekwencyjne techniki wywierania wpływu: „Stopa w drzwiach”, „Niska piłka”

• prezentacje projektów indywidualnych

Pozostałe techniki bazujące na automatycznych wzorcach reakcji

• zasada społecznego dowodu słuszności

• przyjaźń i atrakcyjność jako narzędzia wpływu, efekt aureoli

• siła nacisku autorytetu

• ograniczona dostępność a pożądanie

• prezentacje projektów indywidualnych

Przeżywane emocje, dynamika interakcji a podatność na wpływ społeczny

• rola pozytywnego i negatywnego nastroju

• emocje wstydu i poczucia winy

• huśtawka emocjonalna

• efekt kameleona

• prezentacje projektów indywidualnych

Zaangażowanie w dialog a podatność na wpływ społeczny

• Pułapka uniknięcia konfrontacji

• Proszenie w sposób nietypowy

• Etykietowanie

• „Liczy się każdy grosz”

• prezentacje projektów indywidualnych

Forma komunikatu a skuteczność wpływu społecznego

• Efekt rozcieńczenia

• Efekt śpiocha

• prezentacje projektów indywidualnych

Obrona przed wpływem społecznym i manipulacją

• rozpoznawanie manipulacji w sytuacjach codziennych

• techniki radzenia sobie z manipulacjami

Zjawisko agresji interpersonalnej

• analiza przypadków, praca z tekstami

• sposoby ograniczania agresji

• agresywność a subkultury młodzieżowe

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, dyskusja, metoda analizy przypadków, uczenie problemowe (Problem-based learning), gra dydaktyczna/symulacyjna, metoda ćwiczeniowa, metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, konstruowanie „map myśli”), praca w grupach, wykład konwersatoryjny.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15, (sala nieznana)
Joanna Zinczuk-Zielazna 13/18 szczegóły
2 każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45, (sala nieznana)
Joanna Zinczuk-Zielazna 15/18 szczegóły
3 każda środa, 11:30 - 13:00, (sala nieznana)
Joanna Zinczuk-Zielazna 14/18 szczegóły
4 każda środa, 13:15 - 14:45, (sala nieznana)
Joanna Zinczuk-Zielazna 15/18 szczegóły
5 każdy czwartek, 13:15 - 14:45, (sala nieznana)
Joanna Zinczuk-Zielazna 15/18 szczegóły
6 każda środa, 8:00 - 9:30, (sala nieznana)
Dariusz Drążkowski 15/18 szczegóły
7 każda środa, 9:45 - 11:15, (sala nieznana)
Dariusz Drążkowski 15/18 szczegóły
8 każda środa, 11:30 - 13:00, (sala nieznana)
Dariusz Drążkowski 15/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)