Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka psychopedagogiczna w doradztwie zawodowym 11-DDP-11-s
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Literatura:

Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289)

Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009

Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009

Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003

Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011

Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4)

Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012

Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001

Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010

Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4

Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011 http://scholaris.pl/zasob/104019

Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003

Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012 http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/edukacja/19-

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011

Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005

Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/54-metody-pomiaru-kompetencji-zawodowych

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/48-indywidualny-plan-dzialania-podrecznik-metodyczny

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/37-testy-w-poradnictwie-zawodowym

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

wymienia rodzaje diagnoz

omawia podstawowe zasady etyczne w procedurach diagnostycznych

wymienia i charakteryzuje podstawowe błędy w procesie diagnozowania oraz błędy przy planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej

wymienia i charakteryzuje różnice w celach diagnostycznych w doradztwie zawodowym i personalnym

wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy metod diagnostycznych stosowanych w doradztwie zawodowym

prawidłowo dobiera i stosuje metody diagnostyczne

poprawnie udziela informacji zwrotnej

projektuje na podstawie danych uzyskanych z diagnozy dalsze postępowanie doradcze

prawidłowo pisze raport z badań diagnostycznych

Metody i kryteria oceniania:

Raport

Prezentacja multimedialna

Zakres tematów:

Diagnoza i diagnozowanie w pedagogice

Podstawowe obszary diagnozowania w doradztwie zawodowym

Błędy w procesie diagnozowania

Kompetencje diagnostyczne doradcy zawodowego

Rozmowa jako podstawowa technika diagnostyczna

Testy w doradztwie zawodowym

Behawioralne techniki diagnostyczne

Diagnoza wiedzy zawodoznawczej

ICT w diagnostyce w doradztwie zawodowym

Analiza wybranych metod, technik i narzędzi diagnostycznych

Informacja zwrotna i raportowania w diagnostyce

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda ćwiczeniowa

Metoda projektu

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Praca z wystandaryzowanymi i niewystandaryzowanymi narzędziami diagnostycznymi

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Rosalska 38/40 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)