43/5000What is humanities? Who is a humanist?
General data
Course ID: | 31-WY18Z03 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | 43/5000What is humanities? Who is a humanist? |
Name in Polish: | Co to jest humanistyka? Kim jest humanista? |
Organizational unit: | Questions of Boundaries Research Group |
Course groups: | |
Course homepage: | http://www.graniczne.amu.edu.pl |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Materiały będą udostępniane na zajęciach oraz w formie plików. |
Full description: |
(in Polish) Zostanie przedstawiony kulturowy rozwój humanistyki po to, aby zrozumieć, czym jest ona aktualnie, a także, czym może się stać w przyszłości. Przedstawione zostaną pewne typy idealne rozwoju, które zostaną skonfrontowane z tym, co humanistyka pominęła, usunęła we własnej historii rozwoju. Przedmiotem zainteresowania będą nie tylko jej pozytywne dokonania podzielone na epoki, ale przede wszystkim sposób reagowania na aktualność historyczną, polityczną i gospodarczą czy też rezygnacja z odnoszenia się do rzeczywistości poza placówkami badawczymi i prywatnymi gabinetami pracowników. Zapytamy o to, jaką rolę od starożytności w kulturze europejskiej pełnił humanista. Przede wszystkim chodzi o skojarzenie humanistyki z humanistą. Współcześnie bowiem coraz rzadziej pyta się o to, kim jest humanista, coraz częściej przez humanistykę rozumie się przygotowanie pracownika do odnajdywania się na rynku pracy. Pracownicy naukowi zaś coraz częściej w wyniku procedur biurokratycznych mniej kojarzeni są z cechami przynależnymi humanistom, bardziej zaś z mierzalnymi ilościowo osiągnięciami. Przy czym celem nie jest, niestety często naiwna i utopijna, obrona ideału humanistycznego podmiotu, którego wrażliwość jest oddzielna od rynku, lecz pytanie o to, co to znaczy być humanistą we współczesnej kulturze – zarówno z perspektywy pracownika naukowego, studenta, jak i absolwenta. Wykład będzie próbą transdyscyplinarnej syntezy wiedzy pochodzącej z kulturoznawstwa, filozofii, teorii systemów, cybernetyki oraz socjologii. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura zostanie podana na zajęciach. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przygotowanie pracy pisemnej na temat dotyczący zajęć. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.