Partycypacyjne formy animacji społeczno-kulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 24-SODU-PFA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Partycypacyjne formy animacji społeczno-kulturowej |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty dla socjologii II stopnia w semestrze 3 Przedmioty na Wydziale Socjologii |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Skowrońska | |
Prowadzący grup: | Marta Skowrońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z rolą socjologa w działaniach w obszarze animacji społeczno-kulturowej oraz nabycie przez studentów i studentki kompetencji w zakresie wspierania takich działań. Zajęcia mają charakter ćwiczeń terenowych. Po ukończeniu kursu student/ka będzie potrafił/a zaplanować, przeprowadzić i podsumować działania diagnostyczne i ewaluacyjne wspierające projekty z zakresu animacji społeczno-kulturowej. |
|
Skrócony opis: |
I PROGRAM ZAJĘĆ 06.10 Zajęcia organizacyjne. Czym jest animacja społeczno-kulturowa? 20.10. Spotkanie w Inkubatorze Kultury Pireus. Działalność IKP. Wprowadzenie do badań 03.11. Organizacja badań. Pytania badawcze, techniki badawcze. Praca nad narzędziami. 17.11. Praca nad narzędziami, CD. 01.12. Konsultacje w podgrupach 15.12. Podsumowanie badań cz.1 05.01 Podsumowanie badań, cz.2 (Pireus) 19.01. Wystawienie ocen, dyskusja II. WYMAGANIA DOTYCZĄCE UZYSKANIA ZALICZENIA 1. Obecność • dopuszczalne są maksymalnie dwie półtoragodzinne nieobecności • każda dodatkowa nieobecność powoduje konieczność przyjścia na dyżur i rozmowy o lekturze 2. Zrealizowanie działań badawczych dla Inkubatora Kultury Pireus. 3. Zaprezentowanie wyników badań w Pireusie. Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie zrealizowanych zadań w terenie oraz prezentacji. Na ocenę wpływają następujące elementy: 1. Zaangażowanie i rzetelność w wykonywaniu działań w terenie (obecność i wykonanie wszystkich elementów działań) 10p. 2. Opinia organizatorów działań dotycząca jakości dostarczonych produktów działań 10p. 3. Jakość wykonanej prezentacji: wyczerpująca analiza, przejrzystość przekazu, wysiłek włożony w przygotowanie prezentacji 10p. Punktacja: 28-30 punktów: bdb 27 punktów: db+ 23 - 26 punktów: db 22 punktów: dst+ 18-21 punktów: dst |
|
Literatura: |
• Agata Skórzyńska, Animacja kulturowa, http://cpe.poznan.pl/dictionary/animacja-kulturowa/ • Maja Dobiasz, Przybornik animatora kultury. Lokalne projekty twórcze, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2013 s. 2-8 • Agnieszka Pajączkowska, Modele do składania, czyli o tym, w jaki sposób animatorzy kultury realizują swoje projekty, w: Edukacja+animacja, red. Karolina Dziełak, Anna Rogozińska, Aleksandra Stańczuk, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2011 (wraz z przykładami, do których prowadzą linki w tekście) • Marek Krajewski i Filip Schmidt, Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce, Wydawnictwo Małopolskiego Instytutu Kultury, Kraków 2013 • Ę pyta oraz Animator kultury, kto to taki?, [w:] DLA. Animacja kultury: metody, działania, inspiracje, Stowarzyszenie Inicjatyw Twórczych Ę, Warszawa 2005, s. 8-13 • Marek Krajewski, W stronę relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze, „Kultura i społeczeństwo” nr 1/2013 • Marek Krajewski i Filip Schmidt, Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce, Wydawnictwo Małopolskiego Instytutu Kultury, Kraków 2013 • Iza Rutkowska, Animator kultury w każdym artyście, niezależnie od tego, czy jest kucharzem, ogrodnikiem, architektem, rolnikiem, w: Sztuka+animacja, red. Aleksandra Stańczuk-Sosnowska i Joanna Krupa, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014 • Edyta Ołdak, Kilka „nie wiem” na NieKongres, w: Sztuka+animacja… • TERAZ! Animacja kultury, red. Iwona Kurz, Stowarzyszenie Katedra Kultury i IKP UW, Warszawa 2008, s. 28-29 (hasło Sztuka) • Animacja: wielość idei, działań, narzędzi, celów, wywiad z Markiem Krajewskim, w: Niekongres animatorów kultury, red. Joanna Orlik, Warszawa 2014, s. 46-52 [fragment wywiadu] • Etnografia, animacja, sztuka: wprowadzenie, w: Etnografia, animacja, sztuka: nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego, red. Tomasz Rakowski, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013, s. 6-23 • Agata Urbanik, Quo vadis? O partycypacyjnej diagnozie lokalnej, Instytut Socjologii UW, Warszawa 2011, s. 11-18 • Michał Danielewicz, Aleksandra Gołdys, Agata Nowotny, Łukasz Ostrowski, Zrób to sam. Jak zostać badaczem społeczności lokalnej? Poradnik dla Domów Kultury, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych Ę, Warszawa 2010, s. 15-50 (wystarczy po zajęciach) • Aleksandra Daszkowska-Kamińska, Aleksandra Gołdys, Maria Makowska, Agata Urbanik, Przepis na diagnozę, czyli poznaj młodych i środowisko lokalne, Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, Warszawa 2013, s. 7-8, 13-18, 25-43 • Dla. Animacja kultury. Metody, działania, inspiracje, red. Marta Białek, Warszawa 2005 (szczególnie s. 17-30) • Marta Białek-Graczyk, Agata Nowotny, Łukasz Ostrowski, Zoom na domy kultury: laboratorium zmiany, Warszawa 2009 • Stowarzyszenie Tratwa, Księga Ogniw. Mapy Pamięci, Olsztyn 2009 • Przykłady projektów z www.platformakultury.pl i innych źródeł • Trudne ćwiczenie z marzenia, wywiad z Marią Rogaczewską, w: Niekongres animatorów kultury, red. Joanna Orlik, Warszawa 2014, s. 27-36 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Skowrońska | |
Prowadzący grup: | Marta Skowrońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z rolą socjologa w działaniach w obszarze animacji społeczno-kulturowej oraz nabycie przez studentów i studentki kompetencji w zakresie wspierania takich działań. Zajęcia mają charakter ćwiczeń terenowych. Po ukończeniu kursu student/ka będzie potrafił/a zaplanować, przeprowadzić i podsumować działania diagnostyczne i ewaluacyjne wspierające projekty z zakresu animacji społeczno-kulturowej. |
|
Skrócony opis: |
I PROGRAM ZAJĘĆ 11.10 Zajęcia organizacyjne. 18.10. Spotkanie w Miejskiej Galerii Sztuki Arsenał. Działalność Arsenału. Wprowadzenie do badań (2x1.5) 25.10. Wykład: narzędzia diagnostyczne i ewaluacyjne. Organizacja badań. Pytania badawcze, techniki badawcze. 08.11. Spotkanie z Galerią Miejską Arsenał online 15.11. Wykład: czym jest animacja społeczno-kulturowa? 22.11. Praca nad narzędziami. 29.11 wykład: Animacja i edukacja w Polsce 06.12 Konsultacje dotyczące badań / udział w wystawie i aktywnościach towarzyszących 13.12. wykład: Animacja i edukacja podczas pandemii 03.01 Omówienie wstępnych wyników badań 10.01 lub 17.01 Spotkanie z Galerią Miejską Arsenał (2x1.5h) 24.01 Spotkanie podsumowujące II. WYMAGANIA DOTYCZĄCE UZYSKANIA ZALICZENIA 1. Obecność • dopuszczalne są maksymalnie dwie półtoragodzinne nieobecności • każda dodatkowa nieobecność powoduje konieczność przyjścia na dyżur i rozmowy o lekturze 2. Zrealizowanie działań badawczych dla Galerii Miejskiej Arsenał. 3. Zaprezentowanie wyników badań w GM Arsenał. Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie zrealizowanych zadań w terenie oraz prezentacji. Na ocenę wpływają następujące elementy: 1. Zaangażowanie i rzetelność w wykonywaniu działań w terenie (obecność i wykonanie wszystkich elementów działań) 10p. 2. Opinia organizatorów działań dotycząca jakości dostarczonych produktów działań 10p. 3. Jakość wykonanej prezentacji: wyczerpująca analiza, przejrzystość przekazu, wysiłek włożony w przygotowanie prezentacji 10p. Punktacja: 28-30 punktów: bdb 27 punktów: db+ 23 - 26 punktów: db 22 punktów: dst+ 18-21 punktów: dst |
|
Literatura: |
• Agata Skórzyńska, Animacja kulturowa, http://cpe.poznan.pl/dictionary/animacja-kulturowa/ • Maja Dobiasz, Przybornik animatora kultury. Lokalne projekty twórcze, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2013 s. 2-8 • Agnieszka Pajączkowska, Modele do składania, czyli o tym, w jaki sposób animatorzy kultury realizują swoje projekty, w: Edukacja+animacja, red. Karolina Dziełak, Anna Rogozińska, Aleksandra Stańczuk, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2011 (wraz z przykładami, do których prowadzą linki w tekście) • Marek Krajewski i Filip Schmidt, Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce, Wydawnictwo Małopolskiego Instytutu Kultury, Kraków 2013 • Ę pyta oraz Animator kultury, kto to taki?, [w:] DLA. Animacja kultury: metody, działania, inspiracje, Stowarzyszenie Inicjatyw Twórczych Ę, Warszawa 2005, s. 8-13 • Marek Krajewski, W stronę relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze, „Kultura i społeczeństwo” nr 1/2013 • Marek Krajewski i Filip Schmidt, Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce, Wydawnictwo Małopolskiego Instytutu Kultury, Kraków 2013 • Iza Rutkowska, Animator kultury w każdym artyście, niezależnie od tego, czy jest kucharzem, ogrodnikiem, architektem, rolnikiem, w: Sztuka+animacja, red. Aleksandra Stańczuk-Sosnowska i Joanna Krupa, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014 • Edyta Ołdak, Kilka „nie wiem” na NieKongres, w: Sztuka+animacja… • TERAZ! Animacja kultury, red. Iwona Kurz, Stowarzyszenie Katedra Kultury i IKP UW, Warszawa 2008, s. 28-29 (hasło Sztuka) • Animacja: wielość idei, działań, narzędzi, celów, wywiad z Markiem Krajewskim, w: Niekongres animatorów kultury, red. Joanna Orlik, Warszawa 2014, s. 46-52 [fragment wywiadu] • Etnografia, animacja, sztuka: wprowadzenie, w: Etnografia, animacja, sztuka: nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego, red. Tomasz Rakowski, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013, s. 6-23 • Agata Urbanik, Quo vadis? O partycypacyjnej diagnozie lokalnej, Instytut Socjologii UW, Warszawa 2011, s. 11-18 • Michał Danielewicz, Aleksandra Gołdys, Agata Nowotny, Łukasz Ostrowski, Zrób to sam. Jak zostać badaczem społeczności lokalnej? Poradnik dla Domów Kultury, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych Ę, Warszawa 2010, s. 15-50 (wystarczy po zajęciach) • Aleksandra Daszkowska-Kamińska, Aleksandra Gołdys, Maria Makowska, Agata Urbanik, Przepis na diagnozę, czyli poznaj młodych i środowisko lokalne, Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, Warszawa 2013, s. 7-8, 13-18, 25-43 • Dla. Animacja kultury. Metody, działania, inspiracje, red. Marta Białek, Warszawa 2005 (szczególnie s. 17-30) • Marta Białek-Graczyk, Agata Nowotny, Łukasz Ostrowski, Zoom na domy kultury: laboratorium zmiany, Warszawa 2009 • Stowarzyszenie Tratwa, Księga Ogniw. Mapy Pamięci, Olsztyn 2009 • Przykłady projektów z www.platformakultury.pl i innych źródeł • Trudne ćwiczenie z marzenia, wywiad z Marią Rogaczewską, w: Niekongres animatorów kultury, red. Joanna Orlik, Warszawa 2014, s. 27-36 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.