Contemporary cultural research
General data
Course ID: | 24-SODL-WBK |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0314) Sociology and cultural studies
|
Course title: | Contemporary cultural research |
Name in Polish: | Współczesne badania kultury |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych (in Polish) Przedmioty na semestrze II socjologii I stopnia (in Polish) Przedmioty na Wydziale Socjologii |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) socjologia |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) 1) Przekazanie wiedzy na temat konceptualizowania i badania kultury w socjologii i innych naukach 2) Dostarczenie konceptualnych i analitycznych narzędzi pozwalających badać i rozumieć praktyki kulturowe 3) Wytworzenie umiejętności krytycznej analizy praktyk kulturowych, ich historycznej zmienności, wielości form, w jakich one występują 4) Stworzenie kontekstu dla grupowych dyskusji oraz samodzielnej pracy nad wybranymi aspektami współczesnej kultury 5) Zapoznanie studentów z przykładami pomysłowych współczesnych badań kultury 6) Doskonalenie umiejętności samodzielnego formułowania myśli |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Materiały udostępniane są przez jedną z platform internetowych na pierwszych zajęciach |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) - Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień - Wykład konwersatoryjny - Dyskusja - Metoda analizy przypadków - Metoda ćwiczeniowa - Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) - Praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 2 |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia obowiązkowe dla specjalizacji "Kultura i media", wprowadzające w sposób posługiwania się pojęciem kultury i jego konceptualizowania w badaniach |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka: • Rozróżnia sposoby rozumienia kultury i potrafi przyporządkować do nich różne rodzaje projektów badawczych, na które natrafi • Dostrzega historyczny charakter praktyk kulturowych i podstawowe kierunki przemian kultury • Potrafi w podstawowym zakresie analizować struktury władzy w obszarze kultury oraz relację między kulturą a tożsamością i potrzebą jej manifestowania • Łączy perspektywę badań przyrodniczych z perspektywą badań społecznych w odniesieniu do kultury • Dyskutuje na temat istniejących badań w obszarze kultury, analizuje je i w podstawowym zakresie formułuje propozycje i wytyczne dla dalszych badań |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - Wendy Griswold, Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie, Warszawa 2013, rozdział 1 - GUS, Uczestnictwo ludności w kulturze w 2014 r., oprac. Piotr Łysoń et al., Warszawa 2016, s. 11-12, 15-17, 57-64 - Wojciech Kowalik et al., Nowa sprawozdawczość instytucji kultury, Kraków 2015, s. 12-14, 18-21, 25-28 - Marek Krajewski, Barbara Fatyga et al., Praktyki Kulturalne Polaków, Toruń 2014, s. 14-23 (Marek Krajewski, Uczestnictwo w kulturze oraz początek fragmentu autorstwa Barbary Fatygi pt. Praktyki kulturalne) - Mirosław Filiciak, Justyna Hofmokl, Alek Tarkowski, Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści, Warszawa 2012, s. 7-14, 28-30, 33-45 i 56-54 - http://obiegikultury.centrumcyfrowe.pl/ - Tajni kulturalni. Obiegi kultury z perspektywy twórców sieciowych węzłów wymiany treści, s. 3-5, 15-24, 20-47 (tekst główny, bez ramek z komentarzami) - Marek Krajewski, Kopiści naszych czasów, w: Tajni kulturalni…, s. 55-63 - Spacerowicze, łowcy, nomadzi i sieciowi łowcy okazji, red. Anna Nacher, Kraków 2013, s. 15-67 i 195-204 - Piotr Cichocki, Tradycyjni i medialni. Czyli o lokalnych hierarchiach w kontekście mediów, technologii i materialności, w: Nowe kłopoty z kulturą, red. S. Sikora i K. J. Dudek, Warszawa 2016, s. 15-19 i 21-29 - Fragmenty wywiadów w pracy Oddolne tworzenie kultury. Perspektywa antropologiczna, red. K. J. Dudek, Warszawa 2015: (1) Oddolność i rzeczy, Z Piotrem Cichockim o badaniach terenowych rozmawia Karolina J. Dudek, s. 8-11; (2) Kultura lokalnie. Co robi badacz w terenie? Z Katarzyną Waszczyńską, Małgorzatą Kowalską i Ewą Nizińską o badaniach terenowych rozmawia Karolina J. Dudek, s. 30-32; (3) O oddolności instytucji i wspólnym działaniu. Z Tomaszem Rakowskim o badaniach terenowych rozmawia Karolina J. Dudek, s. 45-50. - DWA wybrane przez siebie internetowe relacje z case studies spośród następujących: (1) http://kulturaoddolna.pl/medialne-rewolucje-w-kurpiowskich-ogrodach/; (2) http://kulturaoddolna.pl/swietlica-szkolna-w-nowogrodzie/; (3) http://kulturaoddolna.pl/tani-armani-case-study/; (4) http://kulturaoddolna.pl/hip-hop-case-study/ - Agata Bachórz et al., Kulturalna hierarchia. Nowe dystynkcje i powinności w kulturze a stratyfikacja społeczna, Gdańsk 2016, s. 19-52 i 63-74 - Agata Bachórz et al., Kulturalna hierarchia. Nowe dystynkcje i powinności w kulturze a stratyfikacja społeczna, Gdańsk 2016, s. 83-4, 99-109 i 111-129. - Marek Krajewski, Filip Schmidt, Natalia Hipsz, Wizualne niewidzialne. Sztuki wizualne w Polsce: stan, rola i znaczenie. Raport z III etapu badań, cz. 1: sondaż ogólnopolski, Warszawa 2016, s. 52-56 i 62-84 - Richard Florida, Narodziny klasy kreatywnej (oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego, Warszawa 2010, s. 9-19, 229-240, 247-250 i Aneks A (s 337-345) - Mirosław Filiciak, Anna Buchner, Michał Danielewicz, Kulturotwórcy. Niekulturocentryczny raport o kulturze, Warszawa 2014, s. 41-48 - Tomasz Rakowski, Etnografia/animacja/sztuka. Wprowadzenie, w: Etnografia/animacja/sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego, pod red. Tegoż, Warszawa 2013, s. 6-23 - Łukasz Skąpski, O urządzeniach z Broniowa i Ostałówka, w: Etnografia/animacja/sztuka…, s. 220-237 - Marek Krajewski, Metropolizacja, http://www.kongreskultury2016.pl/wp-content/uploads/2016/10/Metropolizacja.pdf [20.11.2016] - Maria Popczyk, Wstęp, w: Muzeum sztuki. Antologia, pod red. Tejże, s. 5-11 - Brian O'Doherty, Uwagi o przestrzeni galerii, w: Muzeum sztuki…, s. 451-4 - James Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000, s. 238-244 - Monika Maciejewska, Longin Graczyk, Muzea prywatne / kolekcje lokalne, Warszawa 2013, s. 13-31, 36-38, 42-5, 57-63, 74-9, 113-115, 126-9 - Mirosław Filiciak, Anna Buchner, Michał Danielewicz, Kulturotwórcy. Niekulturocentryczny raport o kulturze, Warszawa 2014, s. 75-79 - Sławomir Czarnecki et al., Poszerzenie pola kultury. Diagnoza potencjału sektora kultury w Gdańsku, Gdańsk 2012, s. 47-52 i 90-93 - Marta Białek-Graczyk et al., ZOOM na domy kultury. Diagnoza domów kultury w województwie mazowieckim, s. 6-10, 16-20, 27-34, 90-95, Warszawa 2009 - Ciemna materia świata sztuki, Wywiad Kuby Szredera z Gregorym Sholette, http://www.beczmiana.pl/856,ciemna_materia_swiata_sztuki.html [15 II 2017] - Marek Krajewski, Filip Schmidt, Wizualne Niewidzialne. Sztuki wizualne w Polsce: stan, rola i znaczenie. Najważniejsze ustalenia badawcze, Warszawa 2016, s. 4-6 i 24-42 (Podstawowe informacje o projekcie badawczym oraz tezy 6 i 7) - http://wizualneniewidzialne.pl/ciekawostki/ |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Łukasz Rogowski, Filip Schmidt | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO KON
KON
TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Filip Schmidt | |
Group instructors: | Filip Schmidt | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Filip Schmidt | |
Group instructors: | Marek Krajewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.