Social participation in the city. Theories and practice on the example of Poznań
General data
Course ID: | 24-SODL-S-PSM |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0314) Sociology and cultural studies
|
Course title: | Social participation in the city. Theories and practice on the example of Poznań |
Name in Polish: | Partycypacja społeczna w mieście: teoria i praktyka na przykładzie Poznania |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych (in Polish) Przedmioty na semestrze VI socjologii I stopnia (in Polish) Przedmioty na Wydziale Socjologii (in Polish) Socjologie szczegółowe |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) socjologia |
Module learning aims: | (in Polish) 1. Przekazanie wiedzy na temat koncepcji partycypacji obywatelskiej w teorii społecznej i studiach miejskich i umiejętności przykładania ich do opisu i oceny prowadzonych w Polsce konsultacji społecznych 2. Przekazanie wiedzy na temat najważniejszych stosowanych obecnie metod i narzędzi prowadzenia konsultacji społecznych, z naciskiem na Poznań 3. Przekazanie wiedzy na temat podstaw systemu planowania przestrzennego w Polsce i umiejętności rozpoznawania jego skutków i wynikających z niego dylematów 4. Przekazanie umiejętności krytycznej oceny konsultacji społecznych, ich potencjału i ograniczeń 5. Podniesienie kompetencji do pełnienia roli aktywnego, świadomego obywatela i podstawowe przygotowanie do pełnienia profesjonalnych ról w procesach partycypacyjnych |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) - |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Materiały są udostępniane uczestnikom poprzez platformę internetową na pierwszych zajęciach |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) - Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień - Wykład konwersatoryjny - Dyskusja - Metoda analizy przypadków - Metoda analizy przypadków - Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) - Praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 3 |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia dotyczą przede wszystkim konsultacji społecznych i demokracji deliberatywnej - od idei i koncepcji, poprzez metody, techniki i formy jej stosowania, aż po liczne przykłady i dylematy pojawiające się w praktyce, zwłaszcza te pochodzące z Poznania |
Full description: |
(in Polish) • Dlaczego partycypacja? Po co deliberacja? Różne formy demokracji, ich potencjał i ograniczenia • Drabina partycypacji Sherry Arnstein i jej współczesne rozwinięcia oraz modyfikacje; kto powinien partycypować? • Podstawowe metody i narzędzia prowadzenia konsultacji społecznych oraz ich etapy – teoria i praktyka • Geoankiety, geodyskusje i inne narzędzia internetowe jako narzędzia partycypacji – idea, sposób używania, potencjał, ograniczenia, przykłady zastosowania • Panel obywatelski i sąd obywatelski jako narzędzia partycypacji – idea, sposób używania, potencjał, ograniczenia, przykłady zastosowania • Budżet obywatelski jako narzędzie partycypacji – idea, sposób używania, potencjał, ograniczenia, przykłady zastosowania • Uwarunkowania prawne dla uczestniczenia w demokracji na poziomie krajowym i lokalnym • System planowania przestrzennego w Polsce, jego idea i krytyka • Zakres i sposoby uczestniczenia w tworzeniu dokumentów planistycznych oraz wydawaniu decyzji administracyjnych w teorii i praktyce • Uzyskiwanie informacji o planach zagospodarowania, warunkach zabudowy oraz wiedzy o uwarunkowaniach własnościowych, infrastrukturalnych i społecznych • Przykłady miejskich walk o przestrzeń – ich mechanizmy, aktorzy, przebieg, rezultaty • Spotkanie i dyskusja z poznańskimi urzędnikami i/lub radnymi dotyczące konsultacji społecznych • Wspólne uczestniczenie w konsultacjach społecznych i ich analiza • Wspólne uczestniczenie w konsultacjach społecznych lub w posiedzeniu Rady Osiedla albo Komisji Rady Miasta Poznania i ich/jego analiza |
Bibliography: |
(in Polish) • Arnstein Sherry, Drabina partycypacji, w: Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2012, s. 12-22. • Bluj Agata i Stokłuska Ewa, Budżet partycypacyjny krok po kroku, Stocznia, Warszawa 2015, s. 9-10, 35-43, 53-54, 79-83, 90-92, 107-11 • Czepkiewicz Michał, Internetowe narzędzia partycypacji, Res Publica, 18 I 2013, http://publica.pl/teksty/internetowe-narzedzia-partycypacji-34546.html • Czepkiewicz Michał, Planuj swoje miasto projekt internetowych konsultacji społecznych, prezentacja multimedialna • Długosz Dagmir, Jan Jakub Wygnański, Obywatele współdecydują. Przewodnik po partycypacji społecznej, Warszawa 2005, s. 23-31 • Duda-Jastrzębska Agnieszka i in., Kierunek: panel obywatelski. Wskazówki dla zainteresowanych, Lublin 2018, s. 1-18 • Gerwin Marcin, Panele obywatelskie. Przewodnik po demokracji, która działa, Kraków 2018. • Górski Rafał, Bez państwa. Demokracja uczestnicząca w działaniu, Kraków 2018, s. 51-64. • Konflikt i porozumienie. Psychologiczne podstawy demokracji deliberatywnej, pod red. Janusza Reykowskiego, Warszawa 2007. • Karłowska, Anna i Suchomska, Joanna. Przepis na plan. Narzędziownik, Pracownia Zrównoważonego Rozwoju i Stocznia, Warszawa 2018, s. 34-7 • Kostencka-Burek Magdalena, Susicka-Banasiak Olga, Olędzki Łukasz, Zaradnik: konsultacje społeczne w Poznaniu, stan prawny na dzień 18.01.2012, Miejska Pracownia Urbanistyczna (MPU), Poznań, 2012 • Kotus Jacek, Sowada Tomasz, Rzeszewski Michał, Ponad górne szczeble „drabiny partycypacji”: koncepcja Sherry Arnstein po pięciu dekadach, „Studia Socjologiczne”, nr 3/2018, s. 31-54. • Kraszewski Dariusz, Mojkowski Karol, Budżet obywatelski w Polsce – realna władza czy przedwyborczy haczyk, Fundacja Batorego, Warszawa 2014, s. 1-3 (punkty 1-3), 15-19 (punkty 8 i 9), 21-22 (fragment „Wyzwań”) i 24-26 (fragment „Rekomendacji”) • Kubiak Anna i Krzewińska Aneta, Sondaż deliberatywny – inwentarz problemów, „Przegląd socjologiczny”, nr 1/2012 • Makowski Grzegorz, Przegląd prawno-instytucjonalnych ram konsultacji społecznych na poziomie samorządu terytorialnego, w: Prawo a partycypacja publiczna, red. P. Sobiesiak-Penszko, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013, s. 25-29 • Mergler Lech, Pobłocki Kacper, Wudarski Maciej, Anty-bezradnik przestrzenny. Prawo do miasta w działaniu, Poznań 2012, s. 69-78, 117-123, 142-152, 176-212, 220-225 oraz studia przypadków • Perchuć Maria, Sąd obywatelski w Poznaniu – opis ciekawego przykładu partycypacji, Stocznia, Warszawa 2013. • Probosz, Monika i Sadura, Przemysław, Konsultacje w społeczności lokalnej: planowanie, przygotowanie, prowadzenie konsultacji społecznych metodą warsztatową, Instytut Socjologii UW, Warszawa 2011, s. 34-67 • Starzyk Katarzyna, Uwarunkowania prawne partycypacji obywatelskiej w Polsce, Stocznia, Warszawa 2014 • Szaranowicz-Kusz Marta, Kto ma prawo do partycypacji, w: Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2012: 51-64. • Wesołowski Jacek, Miasto w ruchu, Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, ISO, Łódź 2008, s. 7-42 • Uchwała nr XLVIII/844/VII/2017 Rady Miasta Poznania z dnia 16 maja 2017 r. ws. zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych na terenie Miasta Poznania oraz zarządzenia do niej • Uchwała nr LXI/1691/2013 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 11 lipca 2013 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami m.st. Warszawy oraz zarządzenia do niej • Zrób to sam: jak zostać badaczem społeczności lokalnej? Poradnik dla domów kultury, red. Agata Nowotny, „Ę”, Warszawa 2010, s. 16-22. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka: • Rozróżnia formy uczestniczenia w demokracji – bezpośrednie, pośrednie i deliberatywne – oraz potrafi wskazać potencjał i ograniczenia każdej z nich, posługując się przykładami • Zna koncepcję drabiny partycypacji i jej współczesne rozwinięcia i potrafi przeanalizować przy jej pomocy różne przypadki konsultacji społecznych oraz wskazać przykłady zrealizowanych już konsultacji dla różnych poziomów drabiny • Zna różne koncepcje na temat zasad dobierania i rekrutowania uczestników konsultacji, przemawiające za nimi racje, wynikające z nich dylematy, często pojawiające się problemy • Zna najważniejsze uwarunkowania prawne regulujące uczestniczenie obywateli w procesach decyzyjnych oraz organizację konsultacji społecznych – krajowe i lokalne (na przykładzie Poznania) • Zna najważniejsze uwarunkowania prawne określające system planowania przestrzennego w Polsce oraz zakres i sposoby uczestniczenia w tworzeniu dokumentów planistycznych oraz wydawaniu decyzji administracyjnych • Potrafi wskazać główne ograniczenia systemu planowania przestrzennego w Polsce, odwołując się do przykładów oraz identyfikować dylematy wymagające rozstrzygnięcia podczas tworzenia miejscowych planów zagospodarowania • Wie, gdzie szukać danych i informacji na temat konsultacji społecznych, dokumentów planistycznych i decyzji o warunkach zabudowy oraz jak uzyskiwać dostęp do informacji publicznej, a w Poznaniu – także do zasobów udostępnianych przez urząd • Potrafi opisać i zaprojektować różne formy konsultacji społecznych, stosując różne narzędzia, dopasowując je do przedmiotu konsultacji, zastanych uwarunkowań i kontekstu społecznego • Jest w stanie krytycznie przeanalizować założenia, narzędzia i sposób realizacji konkretnego przypadku konsultacji społecznych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student/ka wybiera jedną z dwóch form zaliczenia: a. Przygotowanie własnego projektu konsultacji społecznych, uwzględniającego wiedzę i kompetencje wyniesione z zajęć, lektur i wizyt LUB b. Pisemna analiza przypadku zrealizowanych w Polsce konsultacji społecznych, uwzględniająca wiedzę i kompetencje wyniesione z zajęć, lektur i wizyt W obu przypadkach należy następnie odbyć krótką rozmowę zaliczeniową na temat swojej pracy. Kryteria oceny prac to: (1) włożony wysiłek (złożoność projektu/analizy, liczba użytych lub przeanalizowanych aspektów i narzędzi), (2) zakres wykorzystania wiedzy i kompetencji z zajęć, lektur i wizyt (liczba zagadnień, prac, wizyt, do których odniósł się student) (3) poprawność wykorzystania wiedzy i kompetencji i umiejętność obrony swojego pomysłu/analizy. |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Łukasz Rogowski, Filip Schmidt | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Filip Schmidt | |
Group instructors: | Filip Schmidt | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.