Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Social participation in the city. Theories and practice on the example of Poznań

General data

Course ID: 24-SODL-S-PSM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Social participation in the city. Theories and practice on the example of Poznań
Name in Polish: Partycypacja społeczna w mieście: teoria i praktyka na przykładzie Poznania
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
(in Polish) Przedmioty na semestrze VI socjologii I stopnia
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Socjologii
(in Polish) Socjologie szczegółowe
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) socjologia

Module learning aims:

(in Polish) 1. Przekazanie wiedzy na temat koncepcji partycypacji obywatelskiej w teorii społecznej i studiach miejskich i umiejętności przykładania ich do opisu i oceny prowadzonych w Polsce konsultacji społecznych

2. Przekazanie wiedzy na temat najważniejszych stosowanych obecnie metod i narzędzi prowadzenia konsultacji społecznych, z naciskiem na Poznań

3. Przekazanie wiedzy na temat podstaw systemu planowania przestrzennego w Polsce i umiejętności rozpoznawania jego skutków i wynikających z niego dylematów

4. Przekazanie umiejętności krytycznej oceny konsultacji społecznych, ich potencjału i ograniczeń

5. Podniesienie kompetencji do pełnienia roli aktywnego, świadomego obywatela i podstawowe przygotowanie do pełnienia profesjonalnych ról w procesach partycypacyjnych


Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) -

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały są udostępniane uczestnikom poprzez platformę internetową na pierwszych zajęciach

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) - Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

- Wykład konwersatoryjny

- Dyskusja

- Metoda analizy przypadków

- Metoda analizy przypadków

- Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

- Praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 3

Short description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą przede wszystkim konsultacji społecznych i demokracji deliberatywnej - od idei i koncepcji, poprzez metody, techniki i formy jej stosowania, aż po liczne przykłady i dylematy pojawiające się w praktyce, zwłaszcza te pochodzące z Poznania

Full description: (in Polish)

• Dlaczego partycypacja? Po co deliberacja? Różne formy demokracji, ich potencjał i ograniczenia

• Drabina partycypacji Sherry Arnstein i jej współczesne rozwinięcia oraz modyfikacje; kto powinien partycypować?

• Podstawowe metody i narzędzia prowadzenia konsultacji społecznych oraz ich etapy – teoria i praktyka

• Geoankiety, geodyskusje i inne narzędzia internetowe jako narzędzia partycypacji – idea, sposób używania, potencjał, ograniczenia, przykłady zastosowania

• Panel obywatelski i sąd obywatelski jako narzędzia partycypacji – idea, sposób używania, potencjał, ograniczenia, przykłady zastosowania

• Budżet obywatelski jako narzędzie partycypacji – idea, sposób używania, potencjał, ograniczenia, przykłady zastosowania

• Uwarunkowania prawne dla uczestniczenia w demokracji na poziomie krajowym i lokalnym

• System planowania przestrzennego w Polsce, jego idea i krytyka

• Zakres i sposoby uczestniczenia w tworzeniu dokumentów planistycznych oraz wydawaniu decyzji administracyjnych w teorii i praktyce

• Uzyskiwanie informacji o planach zagospodarowania, warunkach zabudowy oraz wiedzy o uwarunkowaniach własnościowych, infrastrukturalnych i społecznych

• Przykłady miejskich walk o przestrzeń – ich mechanizmy, aktorzy, przebieg, rezultaty

• Spotkanie i dyskusja z poznańskimi urzędnikami i/lub radnymi dotyczące konsultacji społecznych

• Wspólne uczestniczenie w konsultacjach społecznych i ich analiza

• Wspólne uczestniczenie w konsultacjach społecznych lub w posiedzeniu Rady Osiedla albo Komisji Rady Miasta Poznania i ich/jego analiza

Bibliography: (in Polish)

• Arnstein Sherry, Drabina partycypacji, w: Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2012, s. 12-22.

• Bluj Agata i Stokłuska Ewa, Budżet partycypacyjny krok po kroku, Stocznia, Warszawa 2015, s. 9-10, 35-43, 53-54, 79-83, 90-92, 107-11

• Czepkiewicz Michał, Internetowe narzędzia partycypacji, Res Publica, 18 I 2013, http://publica.pl/teksty/internetowe-narzedzia-partycypacji-34546.html

• Czepkiewicz Michał, Planuj swoje miasto projekt internetowych konsultacji społecznych, prezentacja multimedialna

• Długosz Dagmir, Jan Jakub Wygnański, Obywatele współdecydują. Przewodnik po partycypacji społecznej, Warszawa 2005, s. 23-31

• Duda-Jastrzębska Agnieszka i in., Kierunek: panel obywatelski. Wskazówki dla zainteresowanych, Lublin 2018, s. 1-18

• Gerwin Marcin, Panele obywatelskie. Przewodnik po demokracji, która działa, Kraków 2018.

• Górski Rafał, Bez państwa. Demokracja uczestnicząca w działaniu, Kraków 2018, s. 51-64.

• Konflikt i porozumienie. Psychologiczne podstawy demokracji deliberatywnej, pod red. Janusza Reykowskiego, Warszawa 2007.

• Karłowska, Anna i Suchomska, Joanna. Przepis na plan. Narzędziownik, Pracownia Zrównoważonego Rozwoju i Stocznia, Warszawa 2018, s. 34-7

• Kostencka-Burek Magdalena, Susicka-Banasiak Olga, Olędzki Łukasz, Zaradnik: konsultacje społeczne w Poznaniu, stan prawny na dzień 18.01.2012, Miejska Pracownia Urbanistyczna (MPU), Poznań, 2012

• Kotus Jacek, Sowada Tomasz, Rzeszewski Michał, Ponad górne szczeble „drabiny partycypacji”: koncepcja Sherry Arnstein po pięciu dekadach, „Studia Socjologiczne”, nr 3/2018, s. 31-54.

• Kraszewski Dariusz, Mojkowski Karol, Budżet obywatelski w Polsce – realna władza czy przedwyborczy haczyk, Fundacja Batorego, Warszawa 2014, s. 1-3 (punkty 1-3), 15-19 (punkty 8 i 9), 21-22 (fragment „Wyzwań”) i 24-26 (fragment „Rekomendacji”)

• Kubiak Anna i Krzewińska Aneta, Sondaż deliberatywny – inwentarz problemów, „Przegląd socjologiczny”, nr 1/2012

• Makowski Grzegorz, Przegląd prawno-instytucjonalnych ram konsultacji społecznych na poziomie samorządu terytorialnego, w: Prawo a partycypacja publiczna, red. P. Sobiesiak-Penszko, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013, s. 25-29

• Mergler Lech, Pobłocki Kacper, Wudarski Maciej, Anty-bezradnik przestrzenny. Prawo do miasta w działaniu, Poznań 2012, s. 69-78, 117-123, 142-152, 176-212, 220-225 oraz studia przypadków

• Perchuć Maria, Sąd obywatelski w Poznaniu – opis ciekawego przykładu partycypacji, Stocznia, Warszawa 2013.

• Probosz, Monika i Sadura, Przemysław, Konsultacje w społeczności lokalnej: planowanie, przygotowanie, prowadzenie konsultacji społecznych metodą warsztatową, Instytut Socjologii UW, Warszawa 2011, s. 34-67

• Starzyk Katarzyna, Uwarunkowania prawne partycypacji obywatelskiej w Polsce, Stocznia, Warszawa 2014

• Szaranowicz-Kusz Marta, Kto ma prawo do partycypacji, w: Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2012: 51-64.

• Wesołowski Jacek, Miasto w ruchu, Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, ISO, Łódź 2008, s. 7-42

• Uchwała nr XLVIII/844/VII/2017 Rady Miasta Poznania z dnia 16 maja 2017 r. ws. zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych na terenie Miasta Poznania oraz zarządzenia do niej

• Uchwała nr LXI/1691/2013 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 11 lipca 2013 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami m.st. Warszawy oraz zarządzenia do niej

• Zrób to sam: jak zostać badaczem społeczności lokalnej? Poradnik dla domów kultury, red. Agata Nowotny, „Ę”, Warszawa 2010, s. 16-22.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:

• Rozróżnia formy uczestniczenia w demokracji – bezpośrednie, pośrednie i deliberatywne – oraz potrafi wskazać potencjał i ograniczenia każdej z nich, posługując się przykładami

• Zna koncepcję drabiny partycypacji i jej współczesne rozwinięcia i potrafi przeanalizować przy jej pomocy różne przypadki konsultacji społecznych oraz wskazać przykłady zrealizowanych już konsultacji dla różnych poziomów drabiny

• Zna różne koncepcje na temat zasad dobierania i rekrutowania uczestników konsultacji, przemawiające za nimi racje, wynikające z nich dylematy, często pojawiające się problemy

• Zna najważniejsze uwarunkowania prawne regulujące uczestniczenie obywateli w procesach decyzyjnych oraz organizację konsultacji społecznych – krajowe i lokalne (na przykładzie Poznania)

• Zna najważniejsze uwarunkowania prawne określające system planowania przestrzennego w Polsce oraz zakres i sposoby uczestniczenia w tworzeniu dokumentów planistycznych oraz wydawaniu decyzji administracyjnych

• Potrafi wskazać główne ograniczenia systemu planowania przestrzennego w Polsce, odwołując się do przykładów oraz identyfikować dylematy wymagające rozstrzygnięcia podczas tworzenia miejscowych planów zagospodarowania

• Wie, gdzie szukać danych i informacji na temat konsultacji społecznych, dokumentów planistycznych i decyzji o warunkach zabudowy oraz jak uzyskiwać dostęp do informacji publicznej, a w Poznaniu – także do zasobów udostępnianych przez urząd

• Potrafi opisać i zaprojektować różne formy konsultacji społecznych, stosując różne narzędzia, dopasowując je do przedmiotu konsultacji, zastanych uwarunkowań i kontekstu społecznego

• Jest w stanie krytycznie przeanalizować założenia, narzędzia i sposób realizacji konkretnego przypadku konsultacji społecznych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student/ka wybiera jedną z dwóch form zaliczenia:

a. Przygotowanie własnego projektu konsultacji społecznych, uwzględniającego wiedzę i kompetencje wyniesione z zajęć, lektur i wizyt

LUB

b. Pisemna analiza przypadku zrealizowanych w Polsce konsultacji społecznych, uwzględniająca wiedzę i kompetencje wyniesione z zajęć, lektur i wizyt

W obu przypadkach należy następnie odbyć krótką rozmowę zaliczeniową na temat swojej pracy. Kryteria oceny prac to: (1) włożony wysiłek (złożoność projektu/analizy, liczba użytych lub przeanalizowanych aspektów i narzędzi), (2) zakres wykorzystania wiedzy i kompetencji z zajęć, lektur i wizyt (liczba zagadnień, prac, wizyt, do których odniósł się student) (3) poprawność wykorzystania wiedzy i kompetencji i umiejętność obrony swojego pomysłu/analizy.

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Łukasz Rogowski, Filip Schmidt
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Filip Schmidt
Group instructors: Filip Schmidt
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)