Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to Sociology part 2

General data

Course ID: 24-SODL-PSO2
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Introduction to Sociology part 2
Name in Polish: Podstawy socjologii cz. 2
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
(in Polish) Przedmioty na semestrze II socjologii I stopnia
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Socjologii
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Major:

sociology

Short description:

The lecture introduces to the analysis of: social action and social interaction; relations between an individual and social system; social consciousness; interests and values; organization and social groups; social personality; social structure of the Polish society in comparative perspective; kinship, marriage and family; social change; communities; changes of the contemporary polish society in comparative perspective.

Full description: (in Polish)

WSTĘP-SAMOOPISYWANIE SOCJOLOGII

1. Co to jest socjologia i po co jest socjologia? Socjologia jako nauka o tym, co „pomiędzy”. Socjologiczna perspektywa oglądania życia społecznego i jej składowe. Role socjologii i jej współczesne dylematy.

Lektura obowiązkowa: Bruce S., Socjologia, GWP, Sopot, 2012, str. 128-152

2. Skąd się wzięła socjologia? Intelektualne i społeczne źródła socjologii. Socjologia nowoczesna i ponowoczesna. Ojcowie socjologii.

Lektura obowiązkowa: Giddens A., Sutton P.W., Socjologia. Kluczowe pojęcia, PWN, Warszawa, 2014, str. 17-35

3. Co to znaczy badać społeczeństwo? Po co i jak badamy społeczeństwo? Potoczne i naukowe badanie społeczeństwa. Podstawowe źródła informacji o życiu społecznym oraz sposoby ich wykorzystywania w socjologii. Etyczne ograniczenia badań społeczeństwa.

Lektura obowiązkowa: Bruce S., Socjologia, GWP, Sopot, 2012, str. 11-36

4. Socjologie. Wielość podziałów w obrębie socjologii. Zmienność socjologii: ewolucja i zwroty. Socjologia wobec globalizującego się świata.

Lektura obowiązkowa: Giza A., Socjologia po nowoczesności, czyli społecznej odpowiedzialności nauk społecznych (w: ) Socjologia uspołecznienia, Lewicki M., Mandes S., Przybylska A., Sikorska M., Trutkowski C. (red)Warszawa, 2015, str. 39-60

CZŁOWIEK- GŁÓWNY AKTOR ŻYCIA SPOŁECZNEGO (?)

1. Co to jest życie społeczne i czy prowadzą je tylko ludzie? Życie społeczne- wielość sposobów rozumienia. Życie społeczne zwierząt, przedmiotów oraz człowieka. Specyfika społecznego życia człowieka.

Lektura obowiązkowa: Marody M, Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Scholar, Warszawa, 2014, str. 12-36

2. Co czyni nas ludźmi? Człowiek jako organizm biologiczny. Specyfika gatunkowa człowieka: kultura jako podstawowe narzędzie adaptacyjne.

Lektura obowiązkowa: Griswold W., Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2013, str. 31-53

3. Jak stajemy się ludźmi? Uspołecznienie i procesy socjalizacji. Przebieg socjalizacji oraz jej rodzaje. Dlaczego (zwłaszcza dziś) uczymy się przez całe życie? Specyfika współczesnych procesów socjalizacji.

Lektura obowiązkowa: Berger P.L., Luckmann T., Internalizacja rzeczywistości (w;) Socjologia. Lektury, Sztompka P., Kucia M. (red.), Wydawnictwo Znak, Kraków, 2005, str. 568-580.

JA I INNI

1. Działam więc jestem. Działanie jako podstawowa forma zachowania społecznego. Rodzaje i typy działań. Interakcje jako forma działania społecznego. Dramaturgiczny wymiar interakcji społecznych. Rola i dystans do roli. Władz i sprawstwo.

Lektura obowiązkowa: Goffman E., Spotkania. Dwa studia z socjologii interakcji, Kraków, 2010, str. 67-94 .

2. Dlaczego działamy w sposób przewidywalny?(I) Naśladownictwo, kontrakt i przymus. Konformizm i jego źródła. Systemy kontroli społecznej. Źródła regulacji ludzkich zachowań.

Lektura obowiązkowa: Berger P.L., Zaproszenie do socjologii, (różne wydania), r. Perspektywa socjologiczna- człowiek w społeczeństwie

3. Dlaczego działamy w sposób przewidywalny?(II). Instytucje społeczne- szerokie i wąskie rozumienie instytucji. Instytucjonalizacja. Religia jako pierwotna instytucja społeczna/ sekularyzacja i fenomen świeckich religii.

Lektura obowiązkowa: Babbie E., Istota socjologii, Warszawa, 2007, str. 75-92

4. Dlaczego czasami działamy w sposób nieprzewidywalny? Zachowania dewiacyjne i ich źródła. Funkcje dewiacji i dewiantów. Dewiacja jako źródło zmiany społecznej .

Lektura obowiązkowa: Becker H.S., Jak się zostaje palaczem marihuany? (w:) tegoż, Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, str. 45-63

Bibliography:

1. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002

2. A. Giddens, Socjologia, Warszawa 2004

3. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003

4. J. Turner, Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1998

5. N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań 1997

6. S. Kosiński, Socjologia ogólna. Zagadnienia podstawowe. (różne wydania)

7. Zb. Krawczyk, Witold. Morawski, Socjologia. Problemy podstawowe, Warszawa 1991

8. J. Szczepański, Elementarne pojęcia socjologii. (różne wydania)

9. Z. Bauman, Socjologia. (różne wydania)

10. P. Berger, Zaproszenie do socjologii, Warszawa 1988

11. Jonathan Turner, Struktura teorii socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2004

Learning outcomes: (in Polish)

1) Znajomość pojęć: perspektywa teoretyczna w socjologii, kultura, struktura społeczna i jej formy, osobowość, socjalizacja, dewiacja i patologia społeczna, więź społeczna, zbiorowość społeczna i jej rodzaje, organizacja, zróżnicowanie społeczne, nierówność społeczna, instytucje społeczne, instytucje totalne, polityka, zachowania zbiorowe, ruchy społeczne; 2) Rozumienie socjologicznego sposobu oglądu i wyjaśniania rzeczywistości społecznej; 3) Umiejętność prawidłowego posługiwania się pojęciami i terminami z zakresu podstawowych obszarów socjologi

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń do przedmiotu Podstawy socjologii I

2. Forma egzaminu: (a) egzamin pisemny dotyczący treści wykładów i lektur obowiązkowych oraz (b) próba wyobraźni socjologicznej.

3. Egzamin pisemny zawierać będzie pytania dotyczące treści wykładów oraz lektur obowiązkowych

4. Zagadnienia do egzaminu oraz lektur będą podawane po zakończeniu każdego z wykładów.

5. Komplet zagadnień do egzaminu zostanie przekazany nie później, niż na dwa tygodnie przez jego pierwszym terminem

6. Próba wyobraźni socjologicznej polega na:

• wyborze przez studenta(kę) jednego zdarzenia, o którym pomiędzy październikiem 2016 roku, a styczniem 2017 roku, informowały stare, albo nowe media. [Zdarzeniem tym może być wypadek; ważna decyzja polityczna; zachowanie zbiorowe (protest, akcja charytatywna, akcja w internecie itd.); nowy fenomen (moda, viral, trend, bohater lub celebryta); ujawniony problem społeczny, czyjeś zachowanie lub czyn, zmiana czegoś (zachowań, decyzji, preferencji) itd.];

• dokonaniu krótkiej charakterystyki wybranego zdarzenia [co się zdarzyło, kto w tym uczestniczył, kiedy zdarzenie miało miejsce, gdzie itd.];

• dokonaniu próby wyjaśnienia wybranego zdarzenia jako zjawiska społecznego [oznacza to wskazanie jego przyczyn poprzez odwołanie się nie tyle do indywidualnych motywacji, co raczej do cech kontekstu, w którym się ono pojawia; wcześniejszych zdarzeń, które mogły na nie wpłynąć; specyficznych form oddziaływania ludzi na siebie; istniejących systemów wartości i norm; mentalności; przymusu ze strony struktur lub instytucji; nierówności społecznych; istniejących regulacji prawnych; obyczajowości; innych zjawisk o lokalnym lub globalnym charakterze; mechanizmów rządzących interakcjami itd.]

7. Próba wyobraźni socjologicznej może zostać zrealizowana w jednej z trzech następujących form

• wypowiedź tekstowa (nie więcej, niż 3, a nie mniej, niż 2 strony znormalizowanego tekstu; autorski charakter; wszelkie zapożyczenia z książek, artykułów, sieci internetowej oznaczone kursywą lub cudzysłowem oraz przypisami)

• wypowiedź audiowizualna (prezentacja, film, sonda uliczna, fotoesej, utwór muzyczny, mash-up, remix, mikroblog itd.) stworzona samodzielnie przez autora[kę]). Wszelkie zapożyczenia z istniejących utworów/tekstów kultury powinny zostać odnotowane w osobnym dokumencie.

• wypowiedź ustna (student[ka] przygotowuje 10 minutową wypowiedź oraz prezentuje ją prowadzącemu wykład. Termin spotkania zostanie ustalony w trakcie zajęć)

8. Termin dostarczania Próby wyobraźni socjologicznej: 22.01.17

9. Ocena końcowa składa się z dwu składowych: ocena z egzaminu (70% oceny) oraz ocena za realizację zadania (30% oceny)

10. Program zajęć, kolejne zagadnienia do egzaminu, prezentacje dostępne są na stronie internetowej Instytutu Socjologii UAM w zakładce: http://goo.gl/2lJLH4

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Maja Brzozowska-Brywczyńska, Agnieszka Jeran, Marek Krajewski, Jan Radomski, Przemysław Wechta
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Marek Krajewski
Group instructors: Maja Brzozowska-Brywczyńska, Marek Krajewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Marek Krajewski
Group instructors: Maja Brzozowska-Brywczyńska, Marek Krajewski, Bogumiła Mateja-Jaworska, Przemysław Nosal
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)