Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to Sociology part 1

General data

Course ID: 24-SODL-PSO1
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Introduction to Sociology part 1
Name in Polish: Podstawy socjologii cz. 1
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
(in Polish) Przedmioty na semestrze I socjologii I stopnia
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Socjologii
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Major:

sociology

Module learning aims:

(in Polish) Podstawowym celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów do socjologii rozumianej jako nauka, specyficzna perspektywa postrzegania świata oraz unikalny rodzaj wrażliwości. Cel ten możliwy będzie do zrealizowania dzięki urzeczywistnieniu kilku celów pośrednich. Pierwszym jest zapoznanie studentów ze specyfiką socjologicznej perspektywy badania rzeczywistości, jej genezą oraz współczesnymi dylematami związanymi z jej praktykowaniem. Drugim jest pokazanie w jakim sensie człowiek jest specyficznym gatunkiem, odmiennym od innych zwierząt, adaptującym się do rzeczywistości dzięki kulturze, stwarzanym przez innych ludzi. Trzecim określenie dzięki czemu możliwe jest życie społeczne i jak się ono realizuje.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Ogólna wiedza na temat życia społecznego, kultury, zachowań człowieka. Umiejętność wypowiadania się poprzez tekst, formułowania własnych myśli, dyskutowania z innymi.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład, prezentacja, dyskusja

Short description: (in Polish)

Podstawy socjologii I to wykład wprowadzający do socjologii rozumianej jako nauka, specyficzna perspektywa oglądania rzeczywistości i unikalny rodzaj społecznej wrażliwości.

Full description: (in Polish)

BLOK I: CZYM JEST SOCJOLOGIA?

1. Socjologia jako nauka o tym, co społeczne. Jak nie definiować socjologii? Czym jest społeczne? Socjologiczna perspektywa oglądania życia społecznego, jej unikalność i części składowe. Użyteczność socjologicznej perspektywy. W kierunku nowej perspektyw socjologicznej: antropocen i jego wpływ na myśl społeczną.

Zadanie I.1: Socjologia to nauka, której czas właśnie nadszedł? Uzasadnij lub podważ to stwierdzenie

2. Socjologia jako reakcja na awarię systemu społecznego. Dlaczego socjologia pojawiła się w XIX wieku? Socjologia jako funkcja społecznej modernizacji. Wczesna socjologia: od inżynierii społecznej społeczeństwem, przez społeczną krytykę, do dostarczania społeczeństwu samowiedzy.

Zadanie I.2: Modernizacja przyniosła za sobą socjologię, jaką naukę przyniesie współczesna „awaria systemu”?

3. Socjologia jako badanie życia społecznego. Co to znaczy badać życie społeczne? Potoczne i naukowe badanie życia społecznego. Logika postępowania naukowego. Podstawowe źródła informacji o życiu społecznym. Metodologiczne, techniczne i etyczne dylematy badań socjologicznych.

Zadanie I.3: Dlaczego Polacy pokochali grillowanie? Zaprojektuj badania, które mogą przynieść odpowiedź na to pytanie.

4. Socjologie. Wewnętrzne zróżnicowanie i pęknięcia w obrębie socjologii: paradygmaty, subdyscypliny, cele oraz tożsamości. Problem społecznego zaangażowania socjologii- kontrowersje wokół socjologii publicznej. Problem uniwersalności socjologii jako nauki. Nacjonalizm metodologiczny, antropocentryzm i inne problemy socjologii.

Zadanie 4: Czy socjolog powinien przemawiać na demonstracjach? Dylematy społecznego zaangażowania.

Lektura obowiązkowa do bloku I: Connell R., Teorie z globalnego Południa, Kraków, 2018, str. 19-41.

BLOK II: CZŁOWIEK- GŁÓWNY AKTOR ŻYCIA SPOŁECZNEGO (?)

1. Co to jest życie społeczne? Życie społeczne- wielość sposobów rozumienia. Źródła życia społecznego. Życie społeczne zwierząt, przedmiotów oraz człowieka. Specyfika społecznego życia człowieka.

Zadanie II.1: Wskaż na co najmniej trzy przykłady pozaludzkiego życia społecznego w Twoim najbliższym otoczeniu i spróbuj je pokrótce opisać.

2. Człowiek jako gatunek. Problem antropocentryzmu: wyjątkowość i zwyczajność człowieka. Człowiek jako organizm biologiczny. Jak staliśmy się ludźmi. Unikalność ludzkich form adaptacji do środowiska- antropotechnika.

Zadanie II.2: Dlaczego ludzie zaprzeczają, iż są zwierzętami i jakie to niesie za sobą skutki?

3. Definiując antropotechnikę. Antropotechnika- człowiek jako gatunek samostwarzający się. Podstawowe narzędzia antropotechniki: język; obiekty materialne, systemy aksjologiczne. Kultura- dwa sposoby rozumienia.

Zadanie II.3: Wskaż na co najmniej trzy przedmioty (poza telefonem komórkowym), których używasz codziennie i opisz ich rolę w życiu społecznym, które prowadzisz.

4. Stawanie się człowiekiem. Uspołecznienie, socjalizacja, wychowanie. Przebieg socjalizacji i jej indywidualne oraz społeczne efekty. Wielość rodzajów socjalizacji. Specyfika współczesnych procesów socjalizacji.

Zadanie II.4: Dlaczego rodzice każą dzieciom siedzieć prosto przy stole? Wyjaśnij posługując się kategoriami zaproponowanymi podczas wykładu.

Lektura obowiązkowa do bloku II: Dunbar R., Człowiek. Biografia. Kraków, 2016, str. 271-321

BLOK III: DZIAŁAJĄC W ŚWIECIE SPOŁECZNYM

1. Działanie. Działanie jako podstawowa forma zachowania społecznego. Działania aktorów ludzkich i pozaludzkich, sieci oraz hybryd. Rodzaje i formy działań społecznych. Interakcje i ich architektonika. Interakcje z aktorami nieludzkimi i konsekwencje zapośredniczenia działań przez media i przedmioty.

Zadanie III.1: Kto dziś pozbawiony jest możliwości działania/sprawczości? Wskaż przykłady i wyjaśnij przyczyny.

2. Przewidywalność działań i jej źródła. Naśladownictwo, kontrakt i przymus. Konformizm i jego źródła. Kontrola społeczna, jej rodzaje oraz narzędzia. Nowe technologie jako narzędzia kontroli społecznej.

Zadanie III.2: Obserwuje swoje codzienne działania i wskaż, kto wymusza i kontroluje ich przebieg. Opisz zidentyfikowane w ten sposób podmioty władzy.

3. Przewidywalność działań i jej źródła (II). Struktura społeczna, rodzaje struktur społecznych. Instytucje społeczne- szerokie i wąskie rozumienie instytucji. Instytucjonalizacja. Religia jako instytucja społeczna.

Zadanie III.3: Dlaczego niektórzy parkują na trawnikach? Odpowiedz posługując się kategorią instytucji społecznej.

4. Nieprzewidywalność działań. Dlaczego nie wszystko da się przewidzieć? Złożoność, incydenty, a regularność życia społecznego. Zachowania dewiacyjne i ich źródła. Funkcje dewiacji i dewiantów.

Zadanie III.4: Czy odmowa szczepienia to dewiacja? Odpowiedź uzasadnij posługując się koncepcję dewiacji Beckera.

Lektura obowiązkowa do bloku III: Etzioni A., Aktywne społeczeństwo, Kraków, 2012, str. 295-327.

Bibliography: (in Polish)

Lektury obowiązkowe:

• Berger P.L., Zaproszenie do socjologii (różne wydania), rozdział II, Socjologia jako forma świadomości.

• Bruce S., Socjologia, Sopot, 2012, str. 90-128

• Elias N., Czym jest socjologia?, Warszawa, 2010, str. 61-89.

• Bruce S., Socjologia, Sopot, 2012, str. 128-152

• Marody M., Jednostka po nowoczesności, Warszawa, 2014, str. 20-35

• Dunbar R., Nowa historia ewolucji człowieka, Kraków, 2014, str. 139-171

• Tomasello M., Dlaczego współpracujemy, Kraków, 2016, str. 31-71

• Marody M., Jednostka po nowoczesności, Warszawa, 2014, str. 165-184.

• Goffman I., Zachowanie w miejscach publicznych, Warszawa, 2008, str. 16-37

• Wnuk-Lipiński E., Markowska B., Uczciwość, (w:) Fundamenty dobrego społeczeństwa, Bogunia-Borowska M. (red.), Kraków, 2015, str. 262-273.

• Bell D., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa, 2014, str. 189-219

• Clarke J., Chuligaństwo stadionowe a skinheadzi, (w:) Kultura i hegemonia, Wróblewski M. (red.), Toruń, 2012, str. 145-171

Lektury dodatkowe:

PODRĘCZNIKI:

• Giddens A., Socjologia, Warszawa, (różne wydania)

• Giddens A., Sutton P.W., Socjologia. Kluczowe pojęcia, Warszawa, 2014

• Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa (różne wydania)

• Sztompka P. Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków (różne wydania)

• Współczesne społeczeństwo polskie, Giza A., Sikorska M. (red.), Warszawa, 2012

WPROWADZENIA

• Bruce S., Socjologia/ Szerokie horyzonty, Gdańsk, 2012

• Berger P.L., Zaproszenie do socjologii, Warszawa, (różne wydania)

• Bauman Z., Rozmowy o socjologii, Warszawa, 2014

• Elias N., Czym jest socjologia?, Warszawa, 2010

ENCYKLOPEDIA I SŁOWNIKI

• Słownik społeczny, Kraków, 2005

• Encyklopedia socjologii, Tomy 1-4 (+ tom 5- indeksy, tom6- suplementy), Warszawa, 1998-2005

• Słownik socjologii i nauk społecznych (Oxfordzki), Warszawa, 2006

READERY (A WIĘC ZBIORY NAJWAŻNIEJSZYCH TEKSTÓW SOCJOLOGICZNYCH)

• Socjologia. Lektury, Sztompka P., Kucia M.(red.), Kraków, 2005

• Współczesne teorie socjologiczne, Tomy 1 i 2, Jasińska-Kania, Nijakowski L.M., Szacki J., Ziółkowski M.(red.), Warszawa, 2006

• Współczesne teorie socjologiczne. Antologia tekstów. Tom I i II, Mucha J., Borowik I. (red.), Kraków, 2015

• Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów, Manterys A., Mucha J. (red.), Kraków, 2010

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu wykładu"

1. Student wie skąd się wzięła socjologia, na czym polega jej specyfika jako nauki.

2. Student jest świadomy tego, na czym polegają badania socjologiczne

3. Student potrafi określić specyfikę człowieka jako gatunku

4. Student wie, co to jest kultura i jakie jest jej znaczenie w życiu społecznym

5. Student potrafi określić czym jest działania społeczne, interakcja, system społeczny, struktura, kontrola społeczna, socjalizacja, sprawstwo, władza, dewiacja itd.

6. Student potrafi obserwować rzeczywistość z socjologicznej perspektywy.

7. Student potrafi przekazywać swoje obserwacje i spostrzeżenia na temat życia społecznego przy pomocy wypowiedzi ustnych i tekstowych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. WaWarunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń do przedmiotu Podstawy socjologii I

1. Forma egzaminu: egzamin jest dwuczęściowy i tworzą go (a) egzamin pisemny dotyczący treści wykładów i lektur obowiązkowych oraz (b) realizacja 3 z 12 zadań towarzyszących wykładom.

2. Egzamin pisemny zawierać będzie pytania dotyczące treści wykładów oraz lektur obowiązkowych

3. Zagadnienia do egzaminu będą podawane po zakończeniu każdego z wykładów, zaś zagadnienia do lektury obowiązkowej po zakończeniu każdego z bloku wykładów.

4. Komplet zagadnień do egzaminu zostanie przekazany nie później, niż na dwa tygodnie przez jego pierwszym terminem

5. Sposób realizacji zadań:

• Student(ka) wybiera po jednym zadaniu z każdego bloku wykładów.

• W trakcie trwania semestru student(ka) realizuje 3 z 12 podanych w sylabusie zadań.

• Każde z 3 wybranych zadań powinno być zrealizowane w formie krótkiego tekstu.

• Tekst można wzbogać materiałami wizualnymi

• Tekst powinien mieć charakter autorski, ale też wykorzystywać wiedzę z wykładów oraz literaturę socjologiczną. Wszelkie zapożyczenia należy oznaczyć przez cudzysłów i przypis wskazujący na źródło.

• Wymogi formalne dotyczące tekstów z zadaniami

o Teksty powinny zostać sporządzone w formatach edytowalnych (.doc; .docx, .rtf, .odt itd.)

o W nagłówku dokumentu należy umieści imię i nazwisko autora(ki) oraz numer realizowanego zadania.

o Proszę o nazywanie plików imieniem i nazwiskiem autora(ki)

o Objętość od 3000 do 6000 znaków; czcionka: Times New Roman, wielkość: 11, odstępny pomiędzy wierszami 1,5; tekst wyjustowany; przypisy dolne, bibliografia na końcu pracy.

6. Terminy dostarczania zadań: zadanie z bloku I: 14.11.2021; zadanie z bloku II: 19.12.2021, zadanie z bloku III: 23.01.2022.

7. Opóźnienie oddania zadania od 2 dni do 7 dni oznacza obniżenie oceny o jeden stopień, od 8 do 14 dni o dwa stopnie, powyżej 14 dni- konieczność sporządzenia dodatkowej pracy.

8. Proszę o przesyłanie zrealizowanych na adres krajak@amu.edu.pl (lub krajewski@post.com). W przypadku dużych plików proszę o używanie programów do transferu lub udostępniania plików online (np. https://wetransfer.com/)

9. Ocena końcowa składa się z trzech składowych: ocena z egzaminu pisemnego (40% oceny), ocena za realizację zadań (40% oceny) oraz ocena zaliczeniowa z konwersatoriów z Podstaw socjologii (20% oceny).

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Marek Krajewski
Group instructors: Maja Brzozowska-Brywczyńska, Marek Krajewski, Przemysław Wechta
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Completion
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Marek Krajewski
Group instructors: Maja Brzozowska-Brywczyńska, Marek Krajewski, Przemysław Wechta
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit
lecture - Exam
Module learning aims:

(in Polish) Podstawowym celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów do socjologii rozumianej jako nauka, specyficzna perspektywa postrzegania świata oraz unikalny rodzaj wrażliwości. Cel ten możliwy będzie do zrealizowania dzięki urzeczywistnieniu kilku celów pośrednich. Pierwszym jest zapoznanie studentów ze specyfiką socjologicznej perspektywy badania rzeczywistości, jej genezą oraz współczesnymi dylematami związanymi z jej praktykowaniem. Drugim jest pokazanie w jakim sensie człowiek jest specyficznym gatunkiem, odmiennym od innych zwierząt, adaptującym się do rzeczywistości dzięki kulturze, stwarzanym przez innych ludzi. Trzecim określenie dzięki czemu możliwe jest życie społeczne i jak się ono realizuje.

Short description: (in Polish)

Podstawy socjologii I to wykład wprowadzający do socjologii rozumianej jako nauka, specyficzna perspektywa oglądania rzeczywistości i unikalny rodzaj społecznej wrażliwości.

Full description: (in Polish)

BLOK I: CZYM JEST SOCJOLOGIA?

1. Socjologia jako nauka o tym, co społeczne. Jak nie definiować socjologii? Czym jest społeczne? Socjologiczna perspektywa oglądania życia społecznego, jej unikalność i części składowe. Użyteczność socjologicznej perspektywy. W kierunku nowej perspektyw socjologicznej: antropocen i jego wpływ na myśl społeczną.

Zadanie I.1: Socjologia to nauka, której czas właśnie nadszedł? Uzasadnij lub podważ to stwierdzenie

2. Socjologia jako reakcja na awarię systemu społecznego. Dlaczego socjologia pojawiła się w XIX wieku? Socjologia jako funkcja społecznej modernizacji. Wczesna socjologia: od inżynierii społecznej społeczeństwem, przez społeczną krytykę, do dostarczania społeczeństwu samowiedzy.

Zadanie I.2: Modernizacja przyniosła za sobą socjologię, jaką naukę przyniesie współczesna „awaria systemu”?

3. Socjologia jako badanie życia społecznego. Co to znaczy badać życie społeczne? Potoczne i naukowe badanie życia społecznego. Logika postępowania naukowego. Podstawowe źródła informacji o życiu społecznym. Metodologiczne, techniczne i etyczne dylematy badań socjologicznych.

Zadanie I.3: Dlaczego Polacy pokochali grillowanie? Zaprojektuj badania, które mogą przynieść odpowiedź na to pytanie.

4. Socjologie. Wewnętrzne zróżnicowanie i pęknięcia w obrębie socjologii: paradygmaty, subdyscypliny, cele oraz tożsamości. Problem społecznego zaangażowania socjologii- kontrowersje wokół socjologii publicznej. Problem uniwersalności socjologii jako nauki. Nacjonalizm metodologiczny, antropocentryzm i inne problemy socjologii.

Zadanie 4: Czy socjolog powinien przemawiać na demonstracjach? Dylematy społecznego zaangażowania.

Lektura obowiązkowa do bloku I: Connell R., Teorie z globalnego Południa, Kraków, 2018, str. 19-41.

BLOK II: CZŁOWIEK- GŁÓWNY AKTOR ŻYCIA SPOŁECZNEGO (?)

1. Co to jest życie społeczne? Życie społeczne- wielość sposobów rozumienia. Źródła życia społecznego. Życie społeczne zwierząt, przedmiotów oraz człowieka. Specyfika społecznego życia człowieka.

Zadanie II.1: Wskaż na co najmniej trzy przykłady pozaludzkiego życia społecznego w Twoim najbliższym otoczeniu i spróbuj je pokrótce opisać.

2. Człowiek jako gatunek. Problem antropocentryzmu: wyjątkowość i zwyczajność człowieka. Człowiek jako organizm biologiczny. Jak staliśmy się ludźmi. Unikalność ludzkich form adaptacji do środowiska- antropotechnika.

Zadanie II.2: Dlaczego ludzie zaprzeczają, iż są zwierzętami i jakie to niesie za sobą skutki?

3. Definiując antropotechnikę. Antropotechnika- człowiek jako gatunek samostwarzający się. Podstawowe narzędzia antropotechniki: język; obiekty materialne, systemy aksjologiczne. Kultura- dwa sposoby rozumienia.

Zadanie II.3: Wskaż na co najmniej trzy przedmioty (poza telefonem komórkowym), których używasz codziennie i opisz ich rolę w życiu społecznym, które prowadzisz.

4. Stawanie się człowiekiem. Uspołecznienie, socjalizacja, wychowanie. Przebieg socjalizacji i jej indywidualne oraz społeczne efekty. Wielość rodzajów socjalizacji. Specyfika współczesnych procesów socjalizacji.

Zadanie II.4: Dlaczego rodzice każą dzieciom siedzieć prosto przy stole? Wyjaśnij posługując się kategoriami zaproponowanymi podczas wykładu.

Lektura obowiązkowa do bloku II: Dunbar R., Człowiek. Biografia. Kraków, 2016, str. 271-321

BLOK III: DZIAŁAJĄC W ŚWIECIE SPOŁECZNYM

1. Działanie. Działanie jako podstawowa forma zachowania społecznego. Działania aktorów ludzkich i pozaludzkich, sieci oraz hybryd. Rodzaje i formy działań społecznych. Interakcje i ich architektonika. Interakcje z aktorami nieludzkimi i konsekwencje zapośredniczenia działań przez media i przedmioty.

Zadanie III.1: Kto dziś pozbawiony jest możliwości działania/sprawczości? Wskaż przykłady i wyjaśnij przyczyny.

2. Przewidywalność działań i jej źródła. Naśladownictwo, kontrakt i przymus. Konformizm i jego źródła. Kontrola społeczna, jej rodzaje oraz narzędzia. Nowe technologie jako narzędzia kontroli społecznej.

Zadanie III.2: Obserwuje swoje codzienne działania i wskaż, kto wymusza i kontroluje ich przebieg. Opisz zidentyfikowane w ten sposób podmioty władzy.

3. Przewidywalność działań i jej źródła (II). Struktura społeczna, rodzaje struktur społecznych. Instytucje społeczne- szerokie i wąskie rozumienie instytucji. Instytucjonalizacja. Religia jako instytucja społeczna.

Zadanie III.3: Dlaczego niektórzy parkują na trawnikach? Odpowiedz posługując się kategorią instytucji społecznej.

4. Nieprzewidywalność działań. Dlaczego nie wszystko da się przewidzieć? Złożoność, incydenty, a regularność życia społecznego. Zachowania dewiacyjne i ich źródła. Funkcje dewiacji i dewiantów.

Zadanie III.4: Czy odmowa szczepienia to dewiacja? Odpowiedź uzasadnij posługując się koncepcję dewiacji Beckera.

Lektura obowiązkowa do bloku III: Etzioni A., Aktywne społeczeństwo, Kraków, 2012, str. 295-327.

Bibliography: (in Polish)

Lektury obowiązkowe:

• Berger P.L., Zaproszenie do socjologii (różne wydania), rozdział II, Socjologia jako forma świadomości.

• Bruce S., Socjologia, Sopot, 2012, str. 90-128

• Elias N., Czym jest socjologia?, Warszawa, 2010, str. 61-89.

• Bruce S., Socjologia, Sopot, 2012, str. 128-152

• Marody M., Jednostka po nowoczesności, Warszawa, 2014, str. 20-35

• Dunbar R., Nowa historia ewolucji człowieka, Kraków, 2014, str. 139-171

• Tomasello M., Dlaczego współpracujemy, Kraków, 2016, str. 31-71

• Marody M., Jednostka po nowoczesności, Warszawa, 2014, str. 165-184.

• Goffman I., Zachowanie w miejscach publicznych, Warszawa, 2008, str. 16-37

• Wnuk-Lipiński E., Markowska B., Uczciwość, (w:) Fundamenty dobrego społeczeństwa, Bogunia-Borowska M. (red.), Kraków, 2015, str. 262-273.

• Bell D., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa, 2014, str. 189-219

• Clarke J., Chuligaństwo stadionowe a skinheadzi, (w:) Kultura i hegemonia, Wróblewski M. (red.), Toruń, 2012, str. 145-171

Lektury dodatkowe:

PODRĘCZNIKI:

• Giddens A., Socjologia, Warszawa, (różne wydania)

• Giddens A., Sutton P.W., Socjologia. Kluczowe pojęcia, Warszawa, 2014

• Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa (różne wydania)

• Sztompka P. Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków (różne wydania)

• Współczesne społeczeństwo polskie, Giza A., Sikorska M. (red.), Warszawa, 2012

WPROWADZENIA

• Bruce S., Socjologia/ Szerokie horyzonty, Gdańsk, 2012

• Berger P.L., Zaproszenie do socjologii, Warszawa, (różne wydania)

• Bauman Z., Rozmowy o socjologii, Warszawa, 2014

• Elias N., Czym jest socjologia?, Warszawa, 2010

ENCYKLOPEDIA I SŁOWNIKI

• Słownik społeczny, Kraków, 2005

• Encyklopedia socjologii, Tomy 1-4 (+ tom 5- indeksy, tom6- suplementy), Warszawa, 1998-2005

• Słownik socjologii i nauk społecznych (Oxfordzki), Warszawa, 2006

READERY (A WIĘC ZBIORY NAJWAŻNIEJSZYCH TEKSTÓW SOCJOLOGICZNYCH)

• Socjologia. Lektury, Sztompka P., Kucia M.(red.), Kraków, 2005

• Współczesne teorie socjologiczne, Tomy 1 i 2, Jasińska-Kania, Nijakowski L.M., Szacki J., Ziółkowski M.(red.), Warszawa, 2006

• Współczesne teorie socjologiczne. Antologia tekstów. Tom I i II, Mucha J., Borowik I. (red.), Kraków, 2015

• Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów, Manterys A., Mucha J. (red.), Kraków, 2010

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Marek Krajewski
Group instructors: Maja Brzozowska-Brywczyńska, Marek Krajewski, Bogumiła Mateja-Jaworska, Przemysław Nosal
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit
lecture - Exam
Module learning aims:

(in Polish) Podstawowym celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów do socjologii rozumianej jako nauka, specyficzna perspektywa postrzegania świata oraz unikalny rodzaj wrażliwości. Cel ten możliwy będzie do zrealizowania dzięki urzeczywistnieniu kilku celów pośrednich. Pierwszym jest zapoznanie studentów ze specyfiką socjologicznej perspektywy badania rzeczywistości, jej genezą oraz współczesnymi dylematami związanymi z jej praktykowaniem. Drugim jest pokazanie w jakim sensie człowiek jest specyficznym gatunkiem, odmiennym od innych zwierząt, adaptującym się do rzeczywistości dzięki kulturze, stwarzanym przez innych ludzi. Trzecim określenie dzięki czemu możliwe jest życie społeczne i jak się ono realizuje.

Short description: (in Polish)

Podstawy socjologii I to wykład wprowadzający do socjologii rozumianej jako nauka, specyficzna perspektywa oglądania rzeczywistości i unikalny rodzaj społecznej wrażliwości.

Full description: (in Polish)

BLOK I: CZYM JEST SOCJOLOGIA?

1. Socjologia jako nauka o tym, co społeczne. Jak nie definiować socjologii? Czym jest społeczne? Socjologiczna perspektywa oglądania życia społecznego, jej unikalność i części składowe. Użyteczność socjologicznej perspektywy. W kierunku nowej perspektyw socjologicznej: antropocen i jego wpływ na myśl społeczną.

Zadanie I.1: Socjologia to nauka, której czas właśnie nadszedł? Uzasadnij lub podważ to stwierdzenie

2. Socjologia jako reakcja na awarię systemu społecznego. Dlaczego socjologia pojawiła się w XIX wieku? Socjologia jako funkcja społecznej modernizacji. Wczesna socjologia: od inżynierii społecznej społeczeństwem, przez społeczną krytykę, do dostarczania społeczeństwu samowiedzy.

Zadanie I.2: Modernizacja przyniosła za sobą socjologię, jaką naukę przyniesie współczesna „awaria systemu”?

3. Socjologia jako badanie życia społecznego. Co to znaczy badać życie społeczne? Potoczne i naukowe badanie życia społecznego. Logika postępowania naukowego. Podstawowe źródła informacji o życiu społecznym. Metodologiczne, techniczne i etyczne dylematy badań socjologicznych.

Zadanie I.3: Dlaczego Polacy pokochali grillowanie? Zaprojektuj badania, które mogą przynieść odpowiedź na to pytanie.

4. Socjologie. Wewnętrzne zróżnicowanie i pęknięcia w obrębie socjologii: paradygmaty, subdyscypliny, cele oraz tożsamości. Problem społecznego zaangażowania socjologii- kontrowersje wokół socjologii publicznej. Problem uniwersalności socjologii jako nauki. Nacjonalizm metodologiczny, antropocentryzm i inne problemy socjologii.

Zadanie 4: Czy socjolog powinien przemawiać na demonstracjach? Dylematy społecznego zaangażowania.

Lektura obowiązkowa do bloku I: Connell R., Teorie z globalnego Południa, Kraków, 2018, str. 19-41.

BLOK II: CZŁOWIEK- GŁÓWNY AKTOR ŻYCIA SPOŁECZNEGO (?)

1. Co to jest życie społeczne? Życie społeczne- wielość sposobów rozumienia. Źródła życia społecznego. Życie społeczne zwierząt, przedmiotów oraz człowieka. Specyfika społecznego życia człowieka.

Zadanie II.1: Wskaż na co najmniej trzy przykłady pozaludzkiego życia społecznego w Twoim najbliższym otoczeniu i spróbuj je pokrótce opisać.

2. Człowiek jako gatunek. Problem antropocentryzmu: wyjątkowość i zwyczajność człowieka. Człowiek jako organizm biologiczny. Jak staliśmy się ludźmi. Unikalność ludzkich form adaptacji do środowiska- antropotechnika.

Zadanie II.2: Dlaczego ludzie zaprzeczają, iż są zwierzętami i jakie to niesie za sobą skutki?

3. Definiując antropotechnikę. Antropotechnika- człowiek jako gatunek samostwarzający się. Podstawowe narzędzia antropotechniki: język; obiekty materialne, systemy aksjologiczne. Kultura- dwa sposoby rozumienia.

Zadanie II.3: Wskaż na co najmniej trzy przedmioty (poza telefonem komórkowym), których używasz codziennie i opisz ich rolę w życiu społecznym, które prowadzisz.

4. Stawanie się człowiekiem. Uspołecznienie, socjalizacja, wychowanie. Przebieg socjalizacji i jej indywidualne oraz społeczne efekty. Wielość rodzajów socjalizacji. Specyfika współczesnych procesów socjalizacji.

Zadanie II.4: Dlaczego rodzice każą dzieciom siedzieć prosto przy stole? Wyjaśnij posługując się kategoriami zaproponowanymi podczas wykładu.

Lektura obowiązkowa do bloku II: Dunbar R., Człowiek. Biografia. Kraków, 2016, str. 271-321

BLOK III: DZIAŁAJĄC W ŚWIECIE SPOŁECZNYM

1. Działanie. Działanie jako podstawowa forma zachowania społecznego. Działania aktorów ludzkich i pozaludzkich, sieci oraz hybryd. Rodzaje i formy działań społecznych. Interakcje i ich architektonika. Interakcje z aktorami nieludzkimi i konsekwencje zapośredniczenia działań przez media i przedmioty.

Zadanie III.1: Kto dziś pozbawiony jest możliwości działania/sprawczości? Wskaż przykłady i wyjaśnij przyczyny.

2. Przewidywalność działań i jej źródła. Naśladownictwo, kontrakt i przymus. Konformizm i jego źródła. Kontrola społeczna, jej rodzaje oraz narzędzia. Nowe technologie jako narzędzia kontroli społecznej.

Zadanie III.2: Obserwuje swoje codzienne działania i wskaż, kto wymusza i kontroluje ich przebieg. Opisz zidentyfikowane w ten sposób podmioty władzy.

3. Przewidywalność działań i jej źródła (II). Struktura społeczna, rodzaje struktur społecznych. Instytucje społeczne- szerokie i wąskie rozumienie instytucji. Instytucjonalizacja. Religia jako instytucja społeczna.

Zadanie III.3: Dlaczego niektórzy parkują na trawnikach? Odpowiedz posługując się kategorią instytucji społecznej.

4. Nieprzewidywalność działań. Dlaczego nie wszystko da się przewidzieć? Złożoność, incydenty, a regularność życia społecznego. Zachowania dewiacyjne i ich źródła. Funkcje dewiacji i dewiantów.

Zadanie III.4: Czy odmowa szczepienia to dewiacja? Odpowiedź uzasadnij posługując się koncepcję dewiacji Beckera.

Lektura obowiązkowa do bloku III: Etzioni A., Aktywne społeczeństwo, Kraków, 2012, str. 295-327.

Bibliography: (in Polish)

Lektury obowiązkowe:

• Berger P.L., Zaproszenie do socjologii (różne wydania), rozdział II, Socjologia jako forma świadomości.

• Bruce S., Socjologia, Sopot, 2012, str. 90-128

• Elias N., Czym jest socjologia?, Warszawa, 2010, str. 61-89.

• Bruce S., Socjologia, Sopot, 2012, str. 128-152

• Marody M., Jednostka po nowoczesności, Warszawa, 2014, str. 20-35

• Dunbar R., Nowa historia ewolucji człowieka, Kraków, 2014, str. 139-171

• Tomasello M., Dlaczego współpracujemy, Kraków, 2016, str. 31-71

• Marody M., Jednostka po nowoczesności, Warszawa, 2014, str. 165-184.

• Goffman I., Zachowanie w miejscach publicznych, Warszawa, 2008, str. 16-37

• Wnuk-Lipiński E., Markowska B., Uczciwość, (w:) Fundamenty dobrego społeczeństwa, Bogunia-Borowska M. (red.), Kraków, 2015, str. 262-273.

• Bell D., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa, 2014, str. 189-219

• Clarke J., Chuligaństwo stadionowe a skinheadzi, (w:) Kultura i hegemonia, Wróblewski M. (red.), Toruń, 2012, str. 145-171

Lektury dodatkowe:

PODRĘCZNIKI:

• Giddens A., Socjologia, Warszawa, (różne wydania)

• Giddens A., Sutton P.W., Socjologia. Kluczowe pojęcia, Warszawa, 2014

• Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa (różne wydania)

• Sztompka P. Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków (różne wydania)

• Współczesne społeczeństwo polskie, Giza A., Sikorska M. (red.), Warszawa, 2012

WPROWADZENIA

• Bruce S., Socjologia/ Szerokie horyzonty, Gdańsk, 2012

• Berger P.L., Zaproszenie do socjologii, Warszawa, (różne wydania)

• Bauman Z., Rozmowy o socjologii, Warszawa, 2014

• Elias N., Czym jest socjologia?, Warszawa, 2010

ENCYKLOPEDIA I SŁOWNIKI

• Słownik społeczny, Kraków, 2005

• Encyklopedia socjologii, Tomy 1-4 (+ tom 5- indeksy, tom6- suplementy), Warszawa, 1998-2005

• Słownik socjologii i nauk społecznych (Oxfordzki), Warszawa, 2006

READERY (A WIĘC ZBIORY NAJWAŻNIEJSZYCH TEKSTÓW SOCJOLOGICZNYCH)

• Socjologia. Lektury, Sztompka P., Kucia M.(red.), Kraków, 2005

• Współczesne teorie socjologiczne, Tomy 1 i 2, Jasińska-Kania, Nijakowski L.M., Szacki J., Ziółkowski M.(red.), Warszawa, 2006

• Współczesne teorie socjologiczne. Antologia tekstów. Tom I i II, Mucha J., Borowik I. (red.), Kraków, 2015

• Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów, Manterys A., Mucha J. (red.), Kraków, 2010

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)