Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Public opinion and the media

General data

Course ID: 24-SODL-OPM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Public opinion and the media
Name in Polish: Opinia publiczna i media
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) SOCJOLOGIA

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) a) przekazanie wiedzy o najważniejszych modelach teoretycznych opisujących funkcjonowanie mediów i opinii publicznej

b) przekazanie wiedzy o najważniejszych procesach, zjawiskach i trendach dotyczących opinii publicznej

c) rozwinięcie umiejętności rozumienia i wyjaśniania zjawisk, procesów i trendów zachodzących we współczesnej opinii publicznej i mediach

d) rozwinięcie umiejętności wykorzystania wiedzy na temat mediów i opinii publicznej do uczestniczenia w efektywnym kształtowaniu sfery publicznej

e) wyrobienie umiejętności pracy z tekstami teoretycznymi i opracowaniami badawczymi dotyczącymi mediów i opinii publicznej

f) doskonalenie kompetencji i zdolności do efektywnego uczestnictwa w mediach i opinii publicznej

g) umiejętność badania podstawowych zjawisk w mediach i opinii publicznej


Year of studies (where relevant):

Year 2

Short description: (in Polish)

W trakcie zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi opinii publicznej i jej związków z mediami. Celem zajęć jest przyjrzenie się współczesnej opinii publicznej w Polsce oraz mechanizmom jej kształtowania przez dominujące media. Studenci oprócz zapoznania się z zagadnieniami teoretycznymi prezentują analizę wybranego tematu, będącego przedmiotem zainteresowania opinii publicznej pod kątem jej agendy medialnej.

Full description: (in Polish)

Zagadnienia omawiane na zajęciach:

1. Definicja opinii publicznej. Problemy definicyjne. Funkcje opinii publicznej.

2. Pojęcie klimatu opinii. Opisz mechanizm „spirali milczenia” w koncepcji E. Noelle-Neumann.

3. Aspekt psychologiczny „spirali milczenia”. Przedstaw opis prowadzonych na ten temat badań.

4. Pojęcie manipulacji. Przykłady manipulacji medialnych.

5. Niemanipulacyjne metody nacisku – perswazja, przymus, przemoc. Podobieństwa i różnice.

6. Opisz zjawisko mediatyzacji działalności politycznej. Podaj przykłady.

7. Wskaż różnice między sferą polityki a sferą medialną. Podaj przykłady.

8. Na czym polega marketyzacja sfery publicznej? Przedstaw i odnieś się do argumentów J. Golinowskiego.

9. Na czym polega zjawisko ustanawiania agendy (agenda-setting)? Opisz mechanizm zjawiska oraz jego przyczyny.

10. Opisz na czym polegają wzajemne relacje między agenda-setting, agenda-building i mediami. Przedstaw schemat metodologiczny Manheima.

11. Wpływ nowych mediów na sferę publiczną. Przedstaw przykłady i opisz różnice miedzy tradycyjnymi i nowymi mediami.

Bibliography: (in Polish)

a) E. Wnuk-Lipiński, Socjologia Życia Publicznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008.

b) S. Kuśmierski, Opinia publiczna: wprowadzenie do teorii, Wyd. WSE, Warszawa 1997.

c) S. Kuśmierski Teoretyczne problemy propagandy i opinii publicznej, Warszawa PWN 1980.

d) E. Młyniec, Opinia publiczna: wstęp do teorii, Wyd. Forum Naukowe, Poznań 2002.

e) C.H. Cooley, Social Organization: a Study of the Larger Mind, New York: Charles Scribner's Sons 1909.

f) G. Tarde, Opinia i tłum, nakł. Gebethnera i Wolffa, Warszawa 1904.

g) A. Przestalski, Ferdinand Toennies o opinii publicznej, w: (red.). J. Włodarek, Między przeszłością a przyszłością , PWN Poznań 1998.

h) F. Toennies, Wspólnota i stowarzyszenie PWN 1988.

i) M. Rutkowski Kilka uwag o koncepcji jednostki ludzkiej u Jose Ortegi y Gasseta w: Studia filozoficzne 1984 (3).

m) W. Lippmann O opinii publicznej w: Zesz. Teoret.- Polit. Warszawa 1958, nr 1-2

n) J. Ortega Y Gasset Bunt Mas i inne pisma socjologiczne, PWN, Warszawa 1982.

o) J. Dewey, Reconstruction in Philosophy, New York 1950.

p) M. Gierula (red.), Władza, media, polityka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.

r) Z. Pucek, J. Bierówka (red.), Media a opinie i postawy społeczne, Krakowskie Tow. Edukacyjne - Oficyna Wyd. AFM, Kraków 2011.

s) R. Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.

t) Z. Gostkowski, P. Daniłowicz, (red.), Sondaże opinii społecznej: samowiedza współczesnych społeczeństw, Wyd. IFiS PAN, Łódź 2001.

u) A. Sułek, Sondaż Polski: przygarść rozpraw o badaniach ankietowych, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2001.

Learning outcomes: (in Polish)

a) wymienia i definiuje kluczowe pojęcia z zakresu socjologii mediów i opinii publicznej

b) rozpoznaje i rozróżnia najważniejsze modele teoretyczne opinii publicznej

c) identyfikuje i charakteryzuje główne procesy, zjawiska i trendy opinii publicznej

d) opisuje i wyjaśnia wybrane procesy, zjawiska i trendy występujące w mediach i opinii publicznej

e)wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwane dane do opisu i wyjaśniania funkcjonowania mediów i opinii publicznej

f) wskazuje i analizuje przyczyny i przebieg zmian w opinii publicznej

analizuje i interpretuje teksty naukowe z zakresu socjologii opinii publicznej

g) posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań problemów z zakresu kształtowania opinii publicznej i mediów

h) potrafi badać podstawowe zjawiska dotyczące opinii publicznej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody:

konwersatoria lekturowe - praca z literaturą przedmiotu

analiza materiału video

Zaliczenie:

prezentacje przygotowane przez studentów

kolokwium pisemne

Practical placement: (in Polish)

brak

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Klaudia Jankowska
Group instructors: Klaudia Jankowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Klaudia Jankowska
Group instructors: Klaudia Jankowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)