Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Special Pedagogy

General data

Course ID: 24-PCDL-PES
Erasmus code / ISCED: 14.5 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0921) Care of the elderly and of disabled adults The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Special Pedagogy
Name in Polish: Pedagogika specjalna
Organizational unit: Faculty of Sociology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
(in Polish) Przedmioty dla 6 semestru pracy socjalnej
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Socjologii
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Major:

(in Polish) praca socjalna

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) 1.Przekazanie wiedzy dotyczącej pedagogiki specjalnej jako nauki

2.Poznanie aparatu terminologicznego występującego w pedagogice specjalnej

3.Poznanie specyfiki otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji;

4. Przekazanie wiedzy dotyczącej sposobów radzenia sobie osoby z jej niepełnosprawnością;

5 Poznanie specyfiki psychospolecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością oraz skierowanej do tej grupy osób oferty edukacyjno-terapeutycznej.

6. Popoznanie problemów rodziców i rodzeństwa osób z niepełnosprawnością oraz rozwinięcie umiejętności analizowania ich sytuacji

psychospołecznej z uwzględnieniem temporalnym

6. Kształtowanie umiejętności stosowania narracji pozytywnej dotyczącej osób z niepełnosprawnościami

7. Zapoznanie z nowymi nurtami pojawiającymi się w obszarze edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością (krytyczne studia nad niepełnosprawnością, nurt emancypacyjny).

8. Zapoznanie z treścią dokumnetów stauujących prawa osób z niepełnosrawnością (Kowencja Praw Osób z Niepełnosprawnościami, Ustawa o rehabilitacji społlecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych)

9.Wyrobienie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia prezentacji w małych grupach


Year of studies (where relevant):

Year 3

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) nie dotyczy

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) wiedza z zakresu: psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, psychologii klinicznej

Information on where to find course materials:

(in Polish) Zakład Pedagogiki Specjalnej

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) - wykład,

- konwersatorium,

- zajęcia warsztatowe,

- wyjścia studyjne,

- projekty reazliowane przez grupę studnetów.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 1. Wykład: 30 godz.,

2. Konwersatorium: 30 godz.

3. Lektura zalecanych pozycji bibliograficznych: 30 godz.

4. Przygotowanie do pisemnego kolokwium: 15 godz.

5. Przygotowanie do egzaminu: 15 godz.




Razem: 120 godz., 4 punktów ECTS

Short description:

Special education theory and practice. Main terms and definitions (impairment, disability models, classification of disability, mental retardation, rehabilitation, revalidation, integration, empowerment). Characteristics of institutions dealing with rehabilitation of the disabled. Positive and negative aspects of open and closed rehabilitation system . Specific character of ethical issues appearing in the area of rehabilitation of the disabled. Rehabilitation process characteristics and educational-rehabilitation offer for people with a) sight organ impairment, b) hearing organ impairment, c) movement impairment, e) mental retardation, f) autistic symptoms, g) chronic disease. Perception of the disability from the point of view of: a) the person suffering it., b) members of the family (parents, siblings), c) society. Marginalization and discrimination practices against the disabled in their social and professional life.

Full description:

1.Students gain knowledge of a) special education as theory and practice and its conceptual apparatus, b)rehabilitation institutions and their work, c) ethical problems related to rehabilitation, d) psycho-social functioning of a person with sensory, movement, intellectual disability, autistic symptoms, chronic disease, e) functioning of a family of a disabled person, f) social attitude to the disabled

2.Students understand: a) the essence of rehabilitation in open and closed system; b) functioning mechanisms in cognitive, social and motor sphere of people: blind, deaf, physically and mentaily impaired, autistic and chronically ill, c) the process of accepting disability, d) the process o accepting child's disability by its parents.

3.Students gain abilities to: a) design elimination of negative aspects of open and closed rehabilitation system, b) predict problems that may appear in the process of disabled child's development and design the preventing programme, c) design the programme of supporting a disabled person in the process o accepting disability from the social worker perspective, d) design the programme of supporting a family of a disabled person from the social worker perspective, e) recognize discrimination against the disabled in their social and professional life and the preventing strategies.

Bibliography:

Barnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic!

Dykcik, W. (2005). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Gustavsson, A., Tøssebro, J., Zakrzewska-Manterys, E. (2003). Niepełnosprawność intelektualna a style życia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (1997). Upośledzenie umysłowe w społecznym

w zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo "Żak".

Kowalik, S. (1996). Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Warszawa: Interart.

Krause, A. (2004). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków:

Oficyna Wydawnicza"Impuls".

Obuchowska, I. (1999). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.

Smith D.D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Speck, O. (2005). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Gdańsk: GWP

Learning outcomes:

1.Students gain knowledge of a) special education as theory and practice and its conceptual apparatus, b)rehabilitation institutions and their work, c) ethical problems related to rehabilitation, d) psycho-social functioning of a person with sensory, movement, intellectual disability, autistic symptoms, chronic disease, e) functioning of a family of a disabled person, f) social attitude to the disabled

2.Students understand: a) the essence of rehabilitation in open and closed system; b) functioning mechanisms in cognitive, social and motor sphere of people: blind, deaf, physically and mentaily impaired, autistic and chronically ill, c) the process of accepting disability, d) the process o accepting child's disability by its parents.

3.Students gain abilities to: a) design elimination of negative aspects of open and closed rehabilitation system, b) predict problems that may appear in the process of disabled child's development and design the preventing programme, c) design the programme of supporting a disabled person in the process o accepting disability from the social worker perspective, d) design the programme of supporting a family of a disabled person from the social worker perspective, e) recognize discrimination against the disabled in their social and professional life and the preventing strategies.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

prezentacje mulitmedialne, projekty grupowe, pisemne kolokwium, pisemny egzamin

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Practical placement: (in Polish)

brak

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Celina Czech-Włodarczyk, Danuta Kopeć, Łukasz Rogowski, Aldona Żurek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Pawelczak
Group instructors: Celina Czech-Włodarczyk, Katarzyna Pawelczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Pawelczak
Group instructors: Celina Czech-Włodarczyk, Danuta Kopeć
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Danuta Kopeć
Group instructors: Martyna Bączyk, Danuta Kopeć
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)