Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Applied Psychology: Introduction: Work and Organizational Psychology

General data

Course ID: 23-PSZ5-WPP
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Applied Psychology: Introduction: Work and Organizational Psychology
Name in Polish: Psychologia stosowana: Wprowadzenie: Psychologia Pracy i Organizacji
Organizational unit: Faculty of Psychology and Cognitive Science
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
(in Polish) Przedmioty na IV semestrze psychologii niestacjonarnej
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki - tryb niestacjonarny
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) psychologia

Cycle of studies:

long-cycle studies

Module learning aims:

(in Polish) ‒ dostarczenie wiedzy o organizacji i jej funkcjonowaniu w zmiennym otoczeniu;

‒ dostarczenie wiedzy z zakresu zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego;

‒ uświadomienie wielości i różnorodności uwarunkowań zachowań pracowników;

‒ rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na

zachowania i jakość funkcjonowania pracowników;

‒ uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań

pracowników i zwiększaniu efektywności pracy


Year of studies (where relevant):

Year 2

Information on where to find course materials:

(in Polish) studenci otrzymują na pierwszych zajęciach link do materiałów na dropboxie: https://www.dropbox.com/sh/l3yptgx3w5lqaiw/AADhqf352s091sXQRNxzRiOJa?dl=0

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień,

Wykład problemowy


Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 5

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:

Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji. Znaczenie W/OP w życiu człowieka. Historia W/OP.

Człowiek w organizacji. Organizacyjne i indywidualne determinanty zachowań pracowników

Przemiany współczesnej pracy i karier zawodowych. Niepewność zatrudnienia, prekarna praca, pracownik w dobie gig economy.

Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji.. Rola psychologa w organizacji.

Motywacja w pracy. Postawy wobec pracy: satysfakcja, identyfikacja z pracą, zaangażowanie

Stres zawodowy a zdrowie pracowników.

Równowaga praca – życie osobiste. Zjawisko karoshi

Patologie w organizacji, mobbing, dyskryminacja.

Bibliography: (in Polish)

1. Chmiel, N. (red.) (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne. Poznań.

2. Espinoza, Ch., Ukleja, M. (2018). Zarządzanie milenialsami. Warszawa: PWN.

3. Gamian-Wilk, M., Grzesiuk, L. (2016). Mobbing w miejscu pracy. Przegląd wyników badań związanych z przejawami mobbingu, genezą i konsekwencjami. Psychologia Społeczna, t. 11, nr 3 (38).

4. Kozlowski, S. (2012). The Oxford Handbook of Organizational Psychology, Oxford University Press - tomy 1-2.

5. Ones, D., Anderson, N., Viswesvaran, Ch., Sinangil, H. (Eds.) (2018). The SAGE Handbook of Industrial, Work & Organizational Psychology - tomy 1-3.

6. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN.

7. Strykowska, M. (2002). Współczesne organizacje – wyzwania i zagrożenia. Perspektywa

psychologiczna. Poznań: Humaniora.

8. Woods, S., West, M. (2015). The psychology of work and organizations. London: Cengage Learning EMEA.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka potrafi:

wskazać, na czym polegają przemiany współczesnej pracy, opisać i wytłumaczyć wpływ organizacji i jej otoczenia na zachowanie pracowników

ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii psychologii pracy i organizacji, opisać rolę psychologa w organizacji, omówić podstawowe koncepcje dotyczące najważniejszych zjawisk organizacyjnych i w oparciu o nie wyjaśnić funkcjonowanie ludzi w pracy

wyjaśnić wpływ złożonych i dynamicznie zmieniających się warunków środowiska pracy i cech indywidualnych na zachowania pracownika i jakość jego funkcjonowania, zidentyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy

zdefiniować i wyjaśniać dysfunkcjonalne zjawiska pojawiające się w organizacjach

zweryfikować w oparciu o zdobytą wiedzę realizowane procesy zarządzania zasobami ludzkimi.

doceniać znaczenie zasad etycznych w roli psychologa pracy i organizacji i przestrzegać ich w swoim zachowaniu, wykazać się otwartością na wprowadzanie innowacyjnych metod oddziaływania na jednostkę i środowisko pracy

określać wymagania stojące przed pracownikami współczesnych organizacji i jej menedżerami

zaaplikować zdobytą wiedzę teoretyczną do zaprojektowania oddziaływań edukacyjnych z zakresu pomocy ofiarom mobbingu

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 20 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Mykola Chumak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 20 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Teresa Chirkowska-Smolak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 20 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Teresa Chirkowska-Smolak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 20 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Teresa Chirkowska-Smolak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)