Psychologia stosowana: Wprowadzenie: Psychologia Pracy i Organizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 23-PSZ5-WPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia stosowana: Wprowadzenie: Psychologia Pracy i Organizacji |
Jednostka: | Wydział Psychologii i Kognitywistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na IV semestrze psychologii niestacjonarnej Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki - tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | ‒ dostarczenie wiedzy o organizacji i jej funkcjonowaniu w zmiennym otoczeniu; ‒ dostarczenie wiedzy z zakresu zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego; ‒ uświadomienie wielości i różnorodności uwarunkowań zachowań pracowników; ‒ rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na zachowania i jakość funkcjonowania pracowników; ‒ uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i zwiększaniu efektywności pracy |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | studenci otrzymują na pierwszych zajęciach link do materiałów na dropboxie: https://www.dropbox.com/sh/l3yptgx3w5lqaiw/AADhqf352s091sXQRNxzRiOJa?dl=0 |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, Wykład problemowy |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 5 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji. Znaczenie W/OP w życiu człowieka. Historia W/OP. Człowiek w organizacji. Organizacyjne i indywidualne determinanty zachowań pracowników Przemiany współczesnej pracy i karier zawodowych. Niepewność zatrudnienia, prekarna praca, pracownik w dobie gig economy. Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji.. Rola psychologa w organizacji. Motywacja w pracy. Postawy wobec pracy: satysfakcja, identyfikacja z pracą, zaangażowanie Stres zawodowy a zdrowie pracowników. Równowaga praca – życie osobiste. Zjawisko karoshi Patologie w organizacji, mobbing, dyskryminacja. |
Literatura: |
1. Chmiel, N. (red.) (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Poznań. 2. Espinoza, Ch., Ukleja, M. (2018). Zarządzanie milenialsami. Warszawa: PWN. 3. Gamian-Wilk, M., Grzesiuk, L. (2016). Mobbing w miejscu pracy. Przegląd wyników badań związanych z przejawami mobbingu, genezą i konsekwencjami. Psychologia Społeczna, t. 11, nr 3 (38). 4. Kozlowski, S. (2012). The Oxford Handbook of Organizational Psychology, Oxford University Press - tomy 1-2. 5. Ones, D., Anderson, N., Viswesvaran, Ch., Sinangil, H. (Eds.) (2018). The SAGE Handbook of Industrial, Work & Organizational Psychology - tomy 1-3. 6. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN. 7. Strykowska, M. (2002). Współczesne organizacje – wyzwania i zagrożenia. Perspektywa psychologiczna. Poznań: Humaniora. 8. Woods, S., West, M. (2015). The psychology of work and organizations. London: Cengage Learning EMEA. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka potrafi: wskazać, na czym polegają przemiany współczesnej pracy, opisać i wytłumaczyć wpływ organizacji i jej otoczenia na zachowanie pracowników ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii psychologii pracy i organizacji, opisać rolę psychologa w organizacji, omówić podstawowe koncepcje dotyczące najważniejszych zjawisk organizacyjnych i w oparciu o nie wyjaśnić funkcjonowanie ludzi w pracy wyjaśnić wpływ złożonych i dynamicznie zmieniających się warunków środowiska pracy i cech indywidualnych na zachowania pracownika i jakość jego funkcjonowania, zidentyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy zdefiniować i wyjaśniać dysfunkcjonalne zjawiska pojawiające się w organizacjach zweryfikować w oparciu o zdobytą wiedzę realizowane procesy zarządzania zasobami ludzkimi. doceniać znaczenie zasad etycznych w roli psychologa pracy i organizacji i przestrzegać ich w swoim zachowaniu, wykazać się otwartością na wprowadzanie innowacyjnych metod oddziaływania na jednostkę i środowisko pracy określać wymagania stojące przed pracownikami współczesnych organizacji i jej menedżerami zaaplikować zdobytą wiedzę teoretyczną do zaprojektowania oddziaływań edukacyjnych z zakresu pomocy ofiarom mobbingu |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Chirkowska-Smolak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Chirkowska-Smolak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.