Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia stosowana: Wprowadzenie: Psychologia Pracy i Organizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 23-PSZ5-WPP
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia stosowana: Wprowadzenie: Psychologia Pracy i Organizacji
Jednostka: Wydział Psychologii i Kognitywistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty na IV semestrze psychologii niestacjonarnej
Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki - tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

psychologia

Poziom przedmiotu:

jednolite magisterskie

Cele kształcenia:

‒ dostarczenie wiedzy o organizacji i jej funkcjonowaniu w zmiennym otoczeniu;

‒ dostarczenie wiedzy z zakresu zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego;

‒ uświadomienie wielości i różnorodności uwarunkowań zachowań pracowników;

‒ rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na

zachowania i jakość funkcjonowania pracowników;

‒ uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań

pracowników i zwiększaniu efektywności pracy


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

studenci otrzymują na pierwszych zajęciach link do materiałów na dropboxie: https://www.dropbox.com/sh/l3yptgx3w5lqaiw/AADhqf352s091sXQRNxzRiOJa?dl=0

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień,

Wykład problemowy


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

5

Pełny opis:

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:

Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji. Znaczenie W/OP w życiu człowieka. Historia W/OP.

Człowiek w organizacji. Organizacyjne i indywidualne determinanty zachowań pracowników

Przemiany współczesnej pracy i karier zawodowych. Niepewność zatrudnienia, prekarna praca, pracownik w dobie gig economy.

Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji.. Rola psychologa w organizacji.

Motywacja w pracy. Postawy wobec pracy: satysfakcja, identyfikacja z pracą, zaangażowanie

Stres zawodowy a zdrowie pracowników.

Równowaga praca – życie osobiste. Zjawisko karoshi

Patologie w organizacji, mobbing, dyskryminacja.

Literatura:

1. Chmiel, N. (red.) (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne. Poznań.

2. Espinoza, Ch., Ukleja, M. (2018). Zarządzanie milenialsami. Warszawa: PWN.

3. Gamian-Wilk, M., Grzesiuk, L. (2016). Mobbing w miejscu pracy. Przegląd wyników badań związanych z przejawami mobbingu, genezą i konsekwencjami. Psychologia Społeczna, t. 11, nr 3 (38).

4. Kozlowski, S. (2012). The Oxford Handbook of Organizational Psychology, Oxford University Press - tomy 1-2.

5. Ones, D., Anderson, N., Viswesvaran, Ch., Sinangil, H. (Eds.) (2018). The SAGE Handbook of Industrial, Work & Organizational Psychology - tomy 1-3.

6. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN.

7. Strykowska, M. (2002). Współczesne organizacje – wyzwania i zagrożenia. Perspektywa

psychologiczna. Poznań: Humaniora.

8. Woods, S., West, M. (2015). The psychology of work and organizations. London: Cengage Learning EMEA.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka potrafi:

wskazać, na czym polegają przemiany współczesnej pracy, opisać i wytłumaczyć wpływ organizacji i jej otoczenia na zachowanie pracowników

ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii psychologii pracy i organizacji, opisać rolę psychologa w organizacji, omówić podstawowe koncepcje dotyczące najważniejszych zjawisk organizacyjnych i w oparciu o nie wyjaśnić funkcjonowanie ludzi w pracy

wyjaśnić wpływ złożonych i dynamicznie zmieniających się warunków środowiska pracy i cech indywidualnych na zachowania pracownika i jakość jego funkcjonowania, zidentyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy

zdefiniować i wyjaśniać dysfunkcjonalne zjawiska pojawiające się w organizacjach

zweryfikować w oparciu o zdobytą wiedzę realizowane procesy zarządzania zasobami ludzkimi.

doceniać znaczenie zasad etycznych w roli psychologa pracy i organizacji i przestrzegać ich w swoim zachowaniu, wykazać się otwartością na wprowadzanie innowacyjnych metod oddziaływania na jednostkę i środowisko pracy

określać wymagania stojące przed pracownikami współczesnych organizacji i jej menedżerami

zaaplikować zdobytą wiedzę teoretyczną do zaprojektowania oddziaływań edukacyjnych z zakresu pomocy ofiarom mobbingu

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Chirkowska-Smolak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Chirkowska-Smolak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)