Applied psychology - Path: Basics of cognitive-behavioral therapy with elements of regimen therapy
General data
Course ID: | 23-PSZ5-PTP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Applied psychology - Path: Basics of cognitive-behavioral therapy with elements of regimen therapy |
Name in Polish: | Psychologia stosowana - Ścieżka: Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej z elementami terapii schematów |
Organizational unit: | Faculty of Psychology and Cognitive Science |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych (in Polish) Przedmioty na IX semestrze psychologii niestacjonarnej (in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki - tryb niestacjonarny |
ECTS credit allocation (and other scores): |
11.00
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) Psychologia |
Cycle of studies: | long-cycle studies |
Module learning aims: | (in Polish) - Poznanie mechanizmów powstawania i leczenia zaburzeń́ psychicznych w ramach teorii i praktyki psychoterapii poznawczo-behawioralnej i terapii schematów - Zdobycie wiedzy, rozwinięcie rozumienia i umiejętności pozwalających na samodzielną analizę̨ zachowania osoby cierpiącej na niepowikłane najbardziej rozpowszechnione zaburzenia psychiczne zgodną ze specyfiką podejścia poznawczego - Zdobycie wiedzy, rozumienie i umiejętność́ rozwiazywania problemów emocjonalnych jednostki, niespełniających kryteriów rozpoznawania zaburzeń́ psychicznych określonych klasyfikacjami DSM i ICD zgodne ze specyfiką podejścia poznawczego - Poznanie specyficznych dla psychoterapii poznawczej i behawioralnej technik i metod pracy - - Dostarczenie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z pracą psychoterapeutyczną w modalności poznawczej: terapia poznawczo- behawioralna i terapia schematów - Wykształcenie umiejętności projektowania w zakresie strategii postepowania i planowania interwencji psychoterapeutycznej w oparciu o założenia terapii poznawczej - Zaznajomienie z zagadnieniami etycznymi i prawnymi w psychoterapii oraz metodami weryfikacji empirycznej skuteczności oddziaływań́ terapeutycznych |
Year of studies (where relevant): | Year 5 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) nie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) zaliczenie zajęć: diagnoza psychologiczna, wprowadzenie do psychologii stosowanej: psychologia kliniczna |
Information on where to find course materials: | (in Polish) materiały przekazywane przez prowadzących zajęcia z wykorzystaniem środowiska MSTeams |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) ‒ Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ‒ Wykład konwersatoryjny ‒ Wykład problemowy ‒ Dyskusja ‒ Metoda analizy przypadków ‒ Uczenie problemowe (Problem-based learning) ‒ Gra dydaktyczna/symulacyjna ‒ Metoda ćwiczeniowa ‒ Metoda warsztatowa ‒ Pokaz i obserwacja ‒ Demonstracje dźwiękowe i/lub video ‒ Praca w grupach ‒ Inne (jakie?) - wykład syntetyczny, wykład analityczny, wykład problemowy |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 11 |
Short description: |
(in Polish) W ramach ścieżki zostaną przedstawione mechanizmy powstawania i leczenia zaburzeń psychicznych w oparciu o teorię i praktykę psychoterapii poznawczo behawioralnej i terapii schematów. Będzie możliwe poznanie specyficznych dla psychoterapii poznawczej i behawioralnej technik i metod pracy. Dostarczona zostanie podstawowa wiedza i umiejętności związane z pracą psychoterapeutyczną w modalności poznawczej zarówno w ramach klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej jak i terapii schematów, ilustrowana analizą przypadków. |
Full description: |
(in Polish) Ścieżka „Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej z elementami terapii schematu” ma charakter fakultatywny. Jest to autorski projekt uczynienia z terapii poznawczo-behawioralnej przedmiotu kształcenia akademickiego, w tamach którego uczy się "O terapii". W ramach zajęć odbywają się wykłady, konwersatoria i ćwiczenia terenowe na których przekazywana jest wiedza teoretyczna z zakresu CBT, przedstawiane są modele rozumienia poszczególnych zaburzeń, aranżowane są sytuacje aktywnego nauczania sprzyjające poznawaniu specyficznych metod terapeutycznych oraz analizowane są case study. W ramach zajęć uruchamiane są dwa tryby kształcenia: „bottom-up” i „top-down” nawiązujące do podstawowych założeń, co do organizacji ludzkiego poznania. Taka sytuacja umożliwia rozumienie „oddolne”- od przypadku klinicznego (np. OCD) do teorii wyjaśniającej (np. teoria nieudolnej kontroli myśli, Clark & Pudron) oraz rozumienie „odgórne” od założeń teoretycznych (np. warunkowanie sprawcze) do konkretnych sposobów oddziaływania terapeutycznego (np. karanie poprzez pozbawianie przywileju). W ramach zajęć zaaranżowana jest sytuacja nauczania, która pozwala uczestnikom zajęć wejść zarówno w rolę terapeuty jak i pacjenta. Taka sytuacja umożliwia dokonanie rewizji posiadanej przedwiedzy na temat zalozeń i metod pracy obecnych w podejsciu poznawczo-behawioralnym. Zajęcia obejmują swoim zakresem taką psychoedukację, której warto się niekiedy poddać, ale także taką którą po odbyciu zajęć będzie się potrafiło przeprowadzić. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: Cwalina, E. (2007). Przegląd terapii poznawczo-behawioralnych stosowanych w leczeniu zaburzeń osobowości typu borderline. Psychoterapia, 2(141), 41-55. Jakuszkowiak-Wojten, K., Gałuszko-Węgielnik, M., Wojtas, A. (2012). Rola psychoterapii poznawczo- behawioralnej w leczeniu zaburzeń afektywnych dwubiegunowych. Psychiatria, 9(1), 36-41. Górska, D., Jasielska, A (2016). Kierunki behawioralne i podejście poznawcze w psychologii. W: L. Cierpiałkowska & H. Sęk, Psychologia Kliniczna (s.127-156), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. Kołakowsk, A., Pawełczyk, A. (2010). Uczenie wstępnej konceptualizacji poznawczej na podstawie postaci z bajek i literatury pięknej. Psychiatria i psychologia kliniczna, 10(4), 303-310. Leahy R.L. (2014). Pokonaj depresję, zanim ona pokona ciebie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (s. 45-46). Leahy R.L. (2015). Emotional Schema Therapy. New York: The Guliford Press Leahy R.L. (2019) Emotional Schema Therapy: Distinctive Features. London: Taylor & Francis Ltd Leahy, R. L., Tirch,D. , Napolitano, L. A. (2011). Emotion Regulation in Psychotherapy: A Practitioner's Guide. New York: The Guliford Press. Leahy, R. L., Tirch,D., Napolitano, L. A. (2014). Regulacja emocji w psychoterapii. Kraków: Wyd. UJ Legierski, J. (2018). Terapia akceptacji i zaangażowania w leczeniu zaburzeń lękowych w relacji do klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej. Psychiatria i Psychologia kliniczna, 18(3), 290-295. 3 ‒ ‒ ‒ ‒ ‒ Pawełczyk, A., Kołakowski, A., Rabe-Jabłońska, J. (2010). Zastosowanie eksperymentów behawioralnych w terapii lęku społecznego. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 10(1), 52-58. Popiel, A., Pragłowska, E. (2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat. Wojtas, A., Jakuszkowiak- Wojten (2010). Terapia lęku panicznego w ujęciu poznawczo- behawioralnym. Psychiatria, 7(6), 227-233. Young, J. E., Klosko, J. S. (2012). Program zmiany sposobu życia. Uwalnianie się od pułapek psychologicznych. Warszawa: Insytut Psychologii Zdrowia PTP. (s. 32-35; 38-47) Young, J. E., Klosko, J. S., Weishaar, M. E. (2015). Terapia schematów. Przewodnik praktyka. Gdańsk: GWP. (s. 55-64; 68-69, 212;;309-315). Literatura uzupełniająca ‒ Bartosiewicz, A., Strzelecki, D. (2019). „Trzecia fala” terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu zaburzeń odżywiania. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 19(2), 204-209. ‒ Całun-Nadulska, P., Sikora, J. M. (2019). Terapia zaburzenia obsesyjno- kompulsyjnego w podejściu poznawczo-behawioralnym. Psychiatria i Psychologia kliniczna, 19(2), 210-215. ‒ Grabowski, K. (2011). Terapia poznawczo-behawioralna bezsenności. Psychiatra, 8(2), 53-63. ‒ Huńczak M. (2018). Siła niedoskonałości. Dlaczego perfekcyjnie nie zawsze oznacza najlepiej. Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno. ‒ Kitłowska, M. (2006). Poznawczo-behawioralne rozumienie zaburzenia obsesyjno-kompulsywnego- Model Salkovskisa. Psychoterapia, 2 (137), 35-43. ‒ Kryteria Diagnostyczne z DSM-5. American Psychiatric Association (2015). Wrocław: Edra Urban&Partner. ‒ Kuty-Pachecka, M. (2017). Psychoterapia poznawczo-behawioralna a łysienie plackowate. Psychiatria i Psychologia kliniczna, 17(2), 129-136. ‒ Kuty-Pachecka, M., Trzebińska, M. (2018). Ból przewlekły- definicje modele i terapia poznawczo- behawioralna, Psychiatria i Psychologia kliniczna, 18(1), 41-48. ‒ Link-Dratkowska, E. (2011). Depresja dzieci i młodzieży- podejście poznawczo-behawioralne. Teoria i Terapia. Psychiatria, 8(3), 84-90. ‒ Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja dziesiąta. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń́ zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. (2000). Kraków – Warszawa Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”. ‒ Rabe-Jabłońska (2007). Diagnoza i leczenie zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego. Psychiatria, 4(4), 160-174. ‒ Stec-Szczęsna, B., Żebrowski, M. (2016). Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu lęku o zdrowie. Psychiatria, 13(2), 77-83. ‒ Sulej, J., Kołakowski. (2011). Zastosowanie psychoterapii poznawczo-behawioralnej zespołu obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci i młodzieży. Prowadzenie psychoterapii poza gabinetem. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 11 (2), 92-99. ‒ Telichowska-Leśna, A. (2007). Zastosowanie i skuteczność terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu schizofrenii. Psychiatria, 4(2), 60-68. ‒ Walacik- Ufnal. E. (2015). Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu bezsenności. Psychiatria, 12(2)90-98. ‒ Wilkowska, J. (2006). Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu geriatrycznych pacjentów depresyjnych. Psychiatria, 3(2), 70-73 ‒ Witkowski, T. (2018). Psychoterapia bez makijażu. Wrocław: Wydawnictwo Bez Maski. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student/ka ‒ Przedstawia wiedzę z zakresu historii podejścia poznawczo-behawioralnego do zaburzeń psychicznych i wskazać jego podobieństwa i różnice w relacji do innych podejść ‒ Referuje specyficzne założenia terapii poznawczych: terapii poznawczo behawioralnej i terapii schematów ‒ Zaprojektuje i przeprowadzi postępowanie diagnostyczne, którego celem jest stwierdzenie rodzaju zaburzenia lub problemu emocjonalnego pacjenta ‒ Dysponuje podstawową wiedzą z zakresu klinicznej diagnozy psychologicznej ‒ Wyjaśnia mechanizm powstawania wybranych zaburzeń psychicznych zgodny z podejściem poznawczym ‒ Wyjaśnia mechanizm zachowania człowieka w oparciu o założenia podejścia poznawczego: terapii poznawczo- behawioralnej i terapii schematów ‒ Poddaje analizie relację terapeutyczną z punktu widzenia terapeuty poznawczo-behawioralnego lub terapeuty schematów ‒ Dobiera i stosuje odpowiednie narzędzia pomiarowe wspomagające proces diagnostyczny i psychoterapeutyczny w ramach terapii poznawczo-behawioralnej i terapii schematu ‒ Przedstawia i stosuje podstawowe, techniki i metody poznawcze oraz behawioralne odziaływania terapeutycznego ‒ Omawia warsztat psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego i terapeuty schematu w tym elementarne zagadnienia etyczne i prawne w psychoterapii ‒ Poddaje weryfikacji empirycznej elementy terapii poznawczo-behawioralnej i/lub terapii schematu |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceniania: - Egzamin pisemny - Kolokwium pisemne - Test - Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa) Kryteria oceniania: ‒ bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne oraz minimum obecności na zajęciach ćwiczeniowych i konwersatoryjnych wymaganych regulaminem studiów ‒ dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne oraz minimum obecności na zajęciach ćwiczeniowych i konwersatoryjnych wymaganych regulaminem studiów ‒ dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne oraz minimum obecności na zajęciach ćwiczeniowych i konwersatoryjnych wymaganych regulaminem studiów ‒ dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi brakami oraz minimum obecności na zajęciach ćwiczeniowych i konwersatoryjnych wymaganych regulaminem studiów ‒ dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami oraz minimum obecności na zajęciach ćwiczeniowych i konwersatoryjnych wymaganych regulaminem studiów ‒ niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne oraz przekroczenie minimum obecności na zajęciach ćwiczeniowych i konwersatoryjnych wymaganych regulaminem studiów |
Practical placement: |
(in Polish) - - - |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska | |
Group instructors: | Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Module type: | elective |
|
ECTS code: | (in Polish) 23-PSZ5-PTP |
|
Number of hours: | 60 |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska | |
Group instructors: | Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska | |
Group instructors: | Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska | |
Group instructors: | Julia Krawczyk, Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.