Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Personality

General data

Course ID: 23-PSZ5-OSO
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Personality
Name in Polish: Osobowość
Organizational unit: Faculty of Psychology and Cognitive Science
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
(in Polish) Przedmioty na II semestrze psychologii niestacjonarnej
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki - tryb niestacjonarny
ECTS credit allocation (and other scores): 8.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Psychologia

Cycle of studies:

long-cycle studies

Module learning aims:

(in Polish) C1: dostarczenie wiedzy z zakresu podstawowych szkół teoretycznych psychologii osobowości, a także strukturalnych i treściowych aspektów osobowości, jej rozwoju i zmiany

C2: stymulowanie refleksji nad znaczeniem kategorii osobowościowych w opisie i wyjaśnianiu zachowania

C3: wskazanie na znaczenie wiedzy z zakresu psychologii osobowości w różnych obszarach praktyki psychologicznej oraz w funkcjonowaniu społecznym człowieka

C4: rozwinięcie umiejętności krytycznej analizy wybranych koncepcji osobowości

C5: rozwinięcie umiejętności posługiwania się językiem koncepcji osobowości w opisie i wyjaśnianiu zachowań

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) ---

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) ---

Information on where to find course materials:

(in Polish) http://alpila.home.amu.edu.pl/teaching/

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda aktywizująca - "burza mózgów"

Praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Wykład: 30

Konwersatorium: 30

Przygotowanie do zajęć: 30

Czytanie wskazanej literatury: 50

Przygotowanie do egzaminu: 30

Przygotowanie do zaliczenia: 30


Łączny nakład pracy studenta: 200 h

Liczba punktów ECTS: 8

Bibliography: (in Polish)

Obowiązkowa

1. Dollard, J., Miller, N. (1967). Osobowość i psychoterapia (s. 32–51, 94–120). Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Erikson, E. H. (2002). Tożsamość a cykl życia (s. 97–98, 107–118). Wydawnictwo Zysk i S-ka.

3. Freud, Z. (2009). Wykłady ze wstępu do psychoanalizy. Nowy cykl (s. 45–62). Wydawnictwo KR.

4. Freud, Z. (2005). Poza zasadą przyjemności (s. 59–78, 93–95). Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Freud, Z., Breuer, J. (1986). O psychicznym mechanizmie objawu histerycznego. Przegląd Psychologiczny, 29(3), 630–643

6. Hall, C. S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006). Teorie osobowości. Wydanie nowe (s. 25–48, 52–183, 231–264, 446–469). Wydawnictwo Naukowe PWN.

7. Hermans, H. (2008). Polifonia umysłu: wielogłosowe i dialogowe Ja. W: J. Rowan, M. Cooper (red.), Jekyll i Hyde. Wielorakie Ja we współczesnym świecie (s. 115–138). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

8. Horney, K. (2002). Neurotyczna osobowość naszych czasów (s. 17–100). Dom Wydawniczy Rebis.

9. Horney, K. (2000). Nasze wewnętrzne konflikty (s. 20–45, 98–117). Dom Wydawniczy Rebis.

10. Kofta, M. (red). (2000). Osobowość i różnice indywidualne. W: J. Strelau (red.), Podręcznik akademicki. Tom 2 (r. 34–36; s. 524–652). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

11. Laplanche, J., Pontalis, J. -B. (1996). Ja (ego). W: Słownik psychoanalizy (s. 93–104). Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

12. Niedźwieńska, A. (1999). Geneza, struktura i mechanizmy motywacyjne osobowości w ujęciu Alberta Bandury. W: A. Gałdowa (red.), Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości (s. 195–207). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

13. Oleś, P., Drat-Ruszczak, K. (2008). Osobowość. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Podręcznik akademicki. Tom 1 (s. 650–764). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

14. Pervin, L. (2002). Psychologia osobowości (s. 19–45, 49–78, 240–275, 415–417). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

15. Strelau, J. Zawadzki, B. (2008) Psychologia różnic indywidualnych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Podręcznik akademicki. Tom 1 (r. 9.4; s. 799–816). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

16. Witkowski, L. (2009). Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona (s. 61–73, 87–96). Wydawnictwo WSEZ.

Dodatkowa

1. Bandura A. (2007). Teoria społecznego uczenia się (s. 32–153). Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis (s. 216–221). W.W. Norton & Company.

3. Freud, Z. (1999). Życie seksualne (s. 219–238). Wydawnictwo KR.

4. Oleś, P. K. (2013). Wprowadzenie do psychologii osobowości ( s. 348–378). Wydawnictwo Naukowe Scholar.

5. Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą (s. 57–66, 141–159). Dom Wydawniczy Rebis.

6. Stemplewska-Żakowicz, K. (2002). Koncepcje narracyjnej tożsamości. Od historii życia do dialogowego „ja”. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata (s. 81–113). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

7. Szczukiewicz, P. (1998). Rozwój psychospołeczny a tożsamość (s. 17–35). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedzy – Student/ka:

W1: dysponuje wiedzą na temat podstawowych kierunków i teorii osobowości oraz kategorii osobowościowych stosowanych w opisie i wyjaśnianiu zachowań

W2: wie, na czym polegają podstawowe kontrowersje (problemy) wokół osobowości oraz zna ich rozwiązania teoretyczne

W3: rozumie specyfikę prowadzenia badań w obszarze osobowości oraz uwarunkowania stosowanych metod badania osobowości

W4: rozpoznaje możliwe zastosowania praktyczne dorobku psychologii osobowości

Umiejętności – Student/ka:

U1: potrafi dokonać oceny możliwości i ograniczeń poznawczych, metodologicznych i aplikacyjnych różnych ujęć osobowości

U2: potrafi refleksyjnie i krytycznie posługiwać się koncepcjami o różnym rodowodzie teoretycznym i ich kluczowymi kategoriami

U3: potrafi stosować poznane teorie osobowości w opisie, wyjaśnianiu i prognozowaniu zachowania

Kompetencji społecznych – Student/ka:

K1: dopuszcza różnorodność i alternatywne możliwości interpretacji określonych zjawisk i zachowania osoby na gruncie odmiennych teorii

K2: dostrzega znaczenie wiedzy z zakresu psychologii osobowości w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych

K3: ma gotowość do podejmowania dyskusji, uzasadniając teoretycznie własne hipotezy dotyczące osobowościowych mechanizmów zachowania

K4: zdaje sobie sprawę z ograniczeń i względności dostępu do poznania osobowości oraz uznaje złożoność determinant funkcjonowania człowieka

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład

Egzamin pisemny (test wiadomości): pozytywne zaliczenie wymaga uzyskania co najmniej 60% punktów.

Konwersatorium

Uczestniczenie w co najmniej 80% zajęć.

Wejściówki: szczegółowe zasady oceniania podane w materiałach dla osób studiujących.

Kolokwium końcowe (pytania otwarte): pozytywne zaliczenie wymaga uzyskania co najmniej 60% punktów.

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Aleksandra Pilarska
Group instructors: Piotr Olesiński, Aleksandra Pilarska, Olga Sakson-Obada, Marta Szymańska-Pytlińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Aleksandra Pilarska
Group instructors: Konrad Kośnik, Marta Miszewska, Aleksandra Pilarska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Aleksandra Pilarska
Group instructors: Justyna Olejniczak, Aleksandra Pilarska, Daniel Zając
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)