Applied Psychology: Introduction to Industrial / Organizational Psychology
General data
Course ID: | 23-PSDM-WPP |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Applied Psychology: Introduction to Industrial / Organizational Psychology |
Name in Polish: | Psychologia stosowana: Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji |
Organizational unit: | Faculty of Psychology and Cognitive Science |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Psychologii i Kognitywistyki (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych (in Polish) Przedmioty na psychologii na semestrze 6 (in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) psychologia |
Cycle of studies: | long-cycle studies |
Module learning aims: | (in Polish) ‒ dostarczenie wiedzy o organizacji i jej funkcjonowaniu w zmiennym otoczeniu; ‒ dostarczenie wiedzy z zakresu zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego; ‒ uświadomienie wielości i różnorodności uwarunkowań zachowań pracowników; ‒ rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na zachowania i jakość funkcjonowania pracowników; ‒ uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i zwiększaniu efektywności pracy. |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) wykład i ćwiczenia |
Information on where to find course materials: | (in Polish) ‒ zespół w MS Teams ‒ kurs Moodle |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) ‒ Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, ‒ Dyskusja ‒ Praca z tekstem ‒ Metoda analizy przypadków ‒ Uczenie problemowe (Problem-based learning) ‒ Gra dydaktyczna/symulacyjna ‒ Metoda ćwiczeniowa ‒ Metoda warsztatowa ‒ Metoda projektu ‒ Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) ‒ Praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 6 |
Short description: |
(in Polish) opis do grupy zajęć Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji (obejmuje wykład i ćwiczenia) |
Full description: |
(in Polish) ‒ Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji. ‒ Znaczenie W/OP w życiu człowieka. ‒ Historia W/OP. Rola psychologa we współczesnych organizacjach. ‒ Współczesny rynek pracy i kariery zawodowe. Kariera w cyklu życia i procesie kształtowania tożsamości jednostki. ‒ Człowiek w sytuacji pracy w okresie ponowoczesności: prekarna praca, praca w warunkach gig economy ‒ Pracownicy jako zasoby. Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji. ‒ ‒ Zastosowanie teorii psychologicznych w zarządzaniu personelem. ‒ Zainteresowania i preferencje na etapie startu zawodowego. Metody i narzędzia wsparcia kandydatów i pracowników na początkowym etapie kariery. ‒ Dobrostan zawodowy. ‒ Efektywność zawodowa. ‒ Motywacja w pracy. Postawy wobec pracy. ‒ Stres w pracy, teorie i modele. Zagrożenia psychospołeczne - niepewność pracy. ‒ Równowaga praca – życie osobiste. Zagrożenia psychospołeczne - nadmierne obciążenie pracą. ‒ Dysfunkcjonalne zjawiska i patologie w organizacji, mobbing, dyskryminacja. ‒ Psychoprofilaktyka w miejscu pracy. ‒ Praca zdalna i hybrydowa. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Adamik A., Nowicki M., Metody i narzędzia motywowania personelu, [w:] Podstawy zarządzania, Zakrzewska - Bielawska A. (red.), Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2012, s. 360 - 392. 2. Bakker, A. B., Demerouti, E., & Sanz-Vergel, A. (2023). Job demands–resources theory: Ten years later. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 10, 25-53. 3. Chmiel, N. (red.) (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Poznań. 4. Chirkowska-Smolak, T., Hauziński, A., Łaciak, M. (2011). Drogi kariery. Jak wspomagać rozwój zawodowy dzieci i młodzieży. Warszawa: Wyd. Scholar. 5. Edú-Valsania, S., Laguía, A., & Moriano, J. A. (2022). Burnout: A review of theory and measurement. International journal of environmental research and public health, 19(3), 1780. 6. Espinoza, Ch., Ukleja, M. (2018). Zarządzanie milenialsami. Warszawa: PWN. 7. Gamian-Wilk, M., Grzesiuk, L. (2016). Mobbing w miejscu pracy. Przegląd wyników badań związanych z przejawami mobbingu, genezą i konsekwencjami. Psychologia Społeczna, t. 11, nr 3 (38). 8. Paszkowska-Rogacz, A. (2011). Młodzieżowy kwestionariusz zainteresowań zawodowych – MŁOKOZZ. Warszawa: Fundacja Realizacji Programów Społecznych. 9. Piekarska, A. (2017). Między strategią a przypadkiem – postrzeganie karier przez młodych pracowników. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica, 61, s. 43-60. 10. Ones, D. A., Anderson, N., Viswesvaran, C., Sinangil, H, K. (2018). The SAGE Handbook of Industrial, Work and Organizational Psychology. Volume 1. 2nd Edition. SAGE. Rozdziały: 3 (indywidualna efektywność), 5 (OCB). 11. Robbins, S. P., Judge, T. A. (2012). Orgainzational Behavior. 15th Edition. Pearson. Rozdziały: 3 (postawy), 7 (motywacja), 17 (procesy HR). 12. Rożnowski, B., Fortuna, P. (2020) (red.). Psychologia biznesu. Warszawa: PWN. Rozdziały: 6, 26, 27. 13. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN. 14. Żarczyńska-Dobiesz, A., Chomątowska, B. Zarządzanie wielopokoleniowymi zespołami – wybrane problemy i wyzwania. Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, t.1, s.379-386. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: wymienić i scharakteryzować zadania psychologa w organizacjach oraz metody W/OP, opisać i wytłumaczyć wpływ organizacji i jej otoczenia na zachowania pracowników ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii psychologii pracy i organizacji i w oparciu o nie wyjaśnić funkcjonowanie pracowników w organizacjach i realizację karier pracowniczych wyjaśnić wpływ złożonych i dynamicznie zmieniających się warunków środowiska pracy i cech indywidualnych na zachowania pracownika i jakość jego funkcjonowania, zidentyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy zdefiniować i wyjaśniać dysfunkcjonalne zjawiska pojawiające się w organizacjach zweryfikować w oparciu o zdobytą wiedzę realizowane procesy zarządzania zasobami ludzkimi doceniać znaczenie zasad etycznych w roli psychologa pracy i organizacji i przestrzegać ich w swoim zachowaniu, wykazać się otwartością na wprowadzanie innowacyjnych metod oddziaływania na jednostkę i środowisko pracy określać wymagania stojące przed pracownikami współczesnych organizacji i jej menedżerami zaaplikować zdobytą wiedzę teoretyczną do zaprojektowania oddziaływań edukacyjnych z zakresu zarządzania karierą zawodową |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ‒ wykład: egzamin pisemny i quizy ‒ ćwiczenia: projekt |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Go to timetable
MO WYK
TU W TH FR CW
CW
CW
|
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Teresa Chirkowska-Smolak | |
Group instructors: | Jarosław Grobelny, Agnieszka Rosińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Go to timetable
MO WYK
TU W TH FR CW
CW
CW
CW
|
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Teresa Chirkowska-Smolak | |
Group instructors: | Jarosław Grobelny, Agnieszka Rosińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (past)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Go to timetable
MO WYK
TU W TH FR CW
CW
CW
|
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jarosław Grobelny | |
Group instructors: | Jarosław Grobelny, Agnieszka Rosińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2024/2025, summer semester" (in progress)
Time span: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Go to timetable
MO WYK
TU W TH FR CW
CW
CW
CW
|
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jarosław Grobelny | |
Group instructors: | Jarosław Grobelny, Agnieszka Rosińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.