Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Applied Psychology: Introduction to Industrial / Organizational Psychology

General data

Course ID: 23-PSDM-WPP
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Applied Psychology: Introduction to Industrial / Organizational Psychology
Name in Polish: Psychologia stosowana: Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji
Organizational unit: Faculty of Psychology and Cognitive Science
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Psychologii i Kognitywistyki
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
(in Polish) Przedmioty na psychologii na semestrze 6
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) psychologia

Cycle of studies:

long-cycle studies

Module learning aims:

(in Polish) ‒ dostarczenie wiedzy o organizacji i jej funkcjonowaniu w zmiennym otoczeniu;

‒ dostarczenie wiedzy z zakresu zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego;

‒ uświadomienie wielości i różnorodności uwarunkowań zachowań pracowników;

‒ rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na zachowania i jakość funkcjonowania pracowników;

‒ uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i zwiększaniu efektywności pracy.

Year of studies (where relevant):

Year 3

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) wykład i ćwiczenia

Information on where to find course materials:

(in Polish) ‒ zespół w MS Teams

‒ kurs Moodle

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) ‒ Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień,

‒ Dyskusja

‒ Praca z tekstem

‒ Metoda analizy przypadków

‒ Uczenie problemowe (Problem-based learning)

‒ Gra dydaktyczna/symulacyjna

‒ Metoda ćwiczeniowa

‒ Metoda warsztatowa

‒ Metoda projektu

‒ Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

‒ Praca w grupach



Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 6

Short description: (in Polish)

opis do grupy zajęć Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji (obejmuje wykład i ćwiczenia)

Full description: (in Polish)

‒ Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji.

‒ Znaczenie W/OP w życiu człowieka.

‒ Historia W/OP. Rola psychologa we współczesnych organizacjach.

‒ Współczesny rynek pracy i kariery zawodowe. Kariera w cyklu życia i procesie kształtowania tożsamości jednostki.

‒ Człowiek w sytuacji pracy w okresie ponowoczesności: prekarna praca, praca w warunkach gig economy

‒ Pracownicy jako zasoby. Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji. ‒ ‒ Zastosowanie teorii psychologicznych w zarządzaniu personelem.

‒ Zainteresowania i preferencje na etapie startu zawodowego. Metody i narzędzia wsparcia kandydatów i pracowników na początkowym etapie kariery.

‒ Dobrostan zawodowy.

‒ Efektywność zawodowa.

‒ Motywacja w pracy. Postawy wobec pracy.

‒ Stres w pracy, teorie i modele. Zagrożenia psychospołeczne - niepewność pracy.

‒ Równowaga praca – życie osobiste. Zagrożenia psychospołeczne - nadmierne obciążenie pracą.

‒ Dysfunkcjonalne zjawiska i patologie w organizacji, mobbing, dyskryminacja.

‒ Psychoprofilaktyka w miejscu pracy.

‒ Praca zdalna i hybrydowa.

Bibliography: (in Polish)

1. Adamik A., Nowicki M., Metody i narzędzia motywowania personelu, [w:] Podstawy zarządzania, Zakrzewska - Bielawska A. (red.), Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2012, s. 360 - 392.

2. Bakker, A. B., Demerouti, E., & Sanz-Vergel, A. (2023). Job demands–resources theory: Ten years later. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 10, 25-53.

3. Chmiel, N. (red.) (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne. Poznań.

4. Chirkowska-Smolak, T., Hauziński, A., Łaciak, M. (2011). Drogi kariery. Jak wspomagać rozwój zawodowy dzieci i młodzieży. Warszawa: Wyd. Scholar.

5. Edú-Valsania, S., Laguía, A., & Moriano, J. A. (2022). Burnout: A review of theory and measurement. International journal of environmental research and public health, 19(3), 1780.

6. Espinoza, Ch., Ukleja, M. (2018). Zarządzanie milenialsami. Warszawa: PWN.

7. Gamian-Wilk, M., Grzesiuk, L. (2016). Mobbing w miejscu pracy. Przegląd wyników badań związanych z przejawami mobbingu, genezą i konsekwencjami. Psychologia Społeczna, t. 11, nr 3 (38).

8. Paszkowska-Rogacz, A. (2011). Młodzieżowy kwestionariusz zainteresowań zawodowych – MŁOKOZZ. Warszawa: Fundacja Realizacji Programów Społecznych.

9. Piekarska, A. (2017). Między strategią a przypadkiem – postrzeganie karier przez młodych pracowników. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica, 61, s. 43-60.

10. Ones, D. A., Anderson, N., Viswesvaran, C., Sinangil, H, K. (2018). The SAGE Handbook of Industrial, Work and Organizational Psychology. Volume 1. 2nd Edition. SAGE. Rozdziały: 3 (indywidualna efektywność), 5 (OCB).

11. Robbins, S. P., Judge, T. A. (2012). Orgainzational Behavior. 15th Edition. Pearson. Rozdziały: 3 (postawy), 7 (motywacja), 17 (procesy HR).

12. Rożnowski, B., Fortuna, P. (2020) (red.). Psychologia biznesu. Warszawa: PWN. Rozdziały: 6, 26, 27.

13. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN.

14. Żarczyńska-Dobiesz, A., Chomątowska, B. Zarządzanie wielopokoleniowymi zespołami – wybrane problemy i wyzwania. Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, t.1, s.379-386.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

wymienić i scharakteryzować zadania psychologa w organizacjach oraz metody W/OP, opisać i wytłumaczyć wpływ organizacji i jej otoczenia na zachowania pracowników

ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii psychologii pracy i organizacji i w oparciu o nie wyjaśnić funkcjonowanie pracowników w organizacjach i realizację karier pracowniczych

wyjaśnić wpływ złożonych i dynamicznie zmieniających się warunków środowiska pracy i cech indywidualnych na zachowania pracownika i jakość jego funkcjonowania, zidentyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy

zdefiniować i wyjaśniać dysfunkcjonalne zjawiska pojawiające się w organizacjach

zweryfikować w oparciu o zdobytą wiedzę realizowane procesy zarządzania zasobami ludzkimi

doceniać znaczenie zasad etycznych w roli psychologa pracy i organizacji i przestrzegać ich w swoim zachowaniu, wykazać się otwartością na wprowadzanie innowacyjnych metod oddziaływania na jednostkę i środowisko pracy

określać wymagania stojące przed pracownikami współczesnych organizacji i jej menedżerami

zaaplikować zdobytą wiedzę teoretyczną do zaprojektowania oddziaływań edukacyjnych z zakresu zarządzania karierą zawodową

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

‒ wykład: egzamin pisemny i quizy

‒ ćwiczenia: projekt

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Teresa Chirkowska-Smolak, Jarosław Grobelny
Group instructors: Jarosław Grobelny, Agnieszka Rosińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Teresa Chirkowska-Smolak
Group instructors: Jarosław Grobelny, Agnieszka Rosińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Teresa Chirkowska-Smolak
Group instructors: Jarosław Grobelny, Agnieszka Rosińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Jarosław Grobelny
Group instructors: Jarosław Grobelny, Agnieszka Rosińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)