Psychologia stosowana: Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 23-PSDM-WPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia stosowana: Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji |
Jednostka: | Wydział Psychologii i Kognitywistyki |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Psychologii i Kognitywistyki Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na psychologii na semestrze 6 Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | ‒ dostarczenie wiedzy o organizacji i jej funkcjonowaniu w zmiennym otoczeniu; ‒ dostarczenie wiedzy z zakresu zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego; ‒ uświadomienie wielości i różnorodności uwarunkowań zachowań pracowników; ‒ rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na zachowania i jakość funkcjonowania pracowników; ‒ uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i zwiększaniu efektywności pracy. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | wykład i ćwiczenia |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | ‒ zespół w MS Teams ‒ kurs Moodle |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | ‒ Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, ‒ Dyskusja ‒ Praca z tekstem ‒ Metoda analizy przypadków ‒ Uczenie problemowe (Problem-based learning) ‒ Gra dydaktyczna/symulacyjna ‒ Metoda ćwiczeniowa ‒ Metoda warsztatowa ‒ Metoda projektu ‒ Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) ‒ Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 6 |
Skrócony opis: |
opis do grupy zajęć Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji (obejmuje wykład i ćwiczenia) |
Pełny opis: |
‒ Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji. ‒ Znaczenie W/OP w życiu człowieka. ‒ Historia W/OP. Rola psychologa we współczesnych organizacjach. ‒ Współczesny rynek pracy i kariery zawodowe. Kariera w cyklu życia i procesie kształtowania tożsamości jednostki. ‒ Człowiek w sytuacji pracy w okresie ponowoczesności: prekarna praca, praca w warunkach gig economy ‒ Pracownicy jako zasoby. Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji. ‒ ‒ Zastosowanie teorii psychologicznych w zarządzaniu personelem. ‒ Zainteresowania i preferencje na etapie startu zawodowego. Metody i narzędzia wsparcia kandydatów i pracowników na początkowym etapie kariery. ‒ Dobrostan zawodowy. ‒ Efektywność zawodowa. ‒ Motywacja w pracy. Postawy wobec pracy. ‒ Stres w pracy, teorie i modele. Zagrożenia psychospołeczne - niepewność pracy. ‒ Równowaga praca – życie osobiste. Zagrożenia psychospołeczne - nadmierne obciążenie pracą. ‒ Dysfunkcjonalne zjawiska i patologie w organizacji, mobbing, dyskryminacja. ‒ Psychoprofilaktyka w miejscu pracy. ‒ Praca zdalna i hybrydowa. |
Literatura: |
1. Adamik A., Nowicki M., Metody i narzędzia motywowania personelu, [w:] Podstawy zarządzania, Zakrzewska - Bielawska A. (red.), Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2012, s. 360 - 392. 2. Bakker, A. B., Demerouti, E., & Sanz-Vergel, A. (2023). Job demands–resources theory: Ten years later. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 10, 25-53. 3. Chmiel, N. (red.) (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Poznań. 4. Chirkowska-Smolak, T., Hauziński, A., Łaciak, M. (2011). Drogi kariery. Jak wspomagać rozwój zawodowy dzieci i młodzieży. Warszawa: Wyd. Scholar. 5. Edú-Valsania, S., Laguía, A., & Moriano, J. A. (2022). Burnout: A review of theory and measurement. International journal of environmental research and public health, 19(3), 1780. 6. Espinoza, Ch., Ukleja, M. (2018). Zarządzanie milenialsami. Warszawa: PWN. 7. Gamian-Wilk, M., Grzesiuk, L. (2016). Mobbing w miejscu pracy. Przegląd wyników badań związanych z przejawami mobbingu, genezą i konsekwencjami. Psychologia Społeczna, t. 11, nr 3 (38). 8. Paszkowska-Rogacz, A. (2011). Młodzieżowy kwestionariusz zainteresowań zawodowych – MŁOKOZZ. Warszawa: Fundacja Realizacji Programów Społecznych. 9. Piekarska, A. (2017). Między strategią a przypadkiem – postrzeganie karier przez młodych pracowników. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica, 61, s. 43-60. 10. Ones, D. A., Anderson, N., Viswesvaran, C., Sinangil, H, K. (2018). The SAGE Handbook of Industrial, Work and Organizational Psychology. Volume 1. 2nd Edition. SAGE. Rozdziały: 3 (indywidualna efektywność), 5 (OCB). 11. Robbins, S. P., Judge, T. A. (2012). Orgainzational Behavior. 15th Edition. Pearson. Rozdziały: 3 (postawy), 7 (motywacja), 17 (procesy HR). 12. Rożnowski, B., Fortuna, P. (2020) (red.). Psychologia biznesu. Warszawa: PWN. Rozdziały: 6, 26, 27. 13. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN. 14. Żarczyńska-Dobiesz, A., Chomątowska, B. Zarządzanie wielopokoleniowymi zespołami – wybrane problemy i wyzwania. Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, t.1, s.379-386. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: wymienić i scharakteryzować zadania psychologa w organizacjach oraz metody W/OP, opisać i wytłumaczyć wpływ organizacji i jej otoczenia na zachowania pracowników ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii psychologii pracy i organizacji i w oparciu o nie wyjaśnić funkcjonowanie pracowników w organizacjach i realizację karier pracowniczych wyjaśnić wpływ złożonych i dynamicznie zmieniających się warunków środowiska pracy i cech indywidualnych na zachowania pracownika i jakość jego funkcjonowania, zidentyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy zdefiniować i wyjaśniać dysfunkcjonalne zjawiska pojawiające się w organizacjach zweryfikować w oparciu o zdobytą wiedzę realizowane procesy zarządzania zasobami ludzkimi doceniać znaczenie zasad etycznych w roli psychologa pracy i organizacji i przestrzegać ich w swoim zachowaniu, wykazać się otwartością na wprowadzanie innowacyjnych metod oddziaływania na jednostkę i środowisko pracy określać wymagania stojące przed pracownikami współczesnych organizacji i jej menedżerami zaaplikować zdobytą wiedzę teoretyczną do zaprojektowania oddziaływań edukacyjnych z zakresu zarządzania karierą zawodową |
Metody i kryteria oceniania: |
‒ wykład: egzamin pisemny i quizy ‒ ćwiczenia: projekt |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Chirkowska-Smolak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Grobelny, Agnieszka Rosińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Grobelny | |
Prowadzący grup: | Jarosław Grobelny, Agnieszka Rosińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Grobelny | |
Prowadzący grup: | Jarosław Grobelny, Agnieszka Rosińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-25 - 2026-06-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Chirkowska-Smolak | |
Prowadzący grup: | Teresa Chirkowska-Smolak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.