Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia stosowana: Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 23-PSDM-WPP
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia stosowana: Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji
Jednostka: Wydział Psychologii i Kognitywistyki
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Psychologii i Kognitywistyki
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty na psychologii na semestrze 6
Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

psychologia

Poziom przedmiotu:

jednolite magisterskie

Cele kształcenia:

‒ dostarczenie wiedzy o organizacji i jej funkcjonowaniu w zmiennym otoczeniu;

‒ dostarczenie wiedzy z zakresu zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego;

‒ uświadomienie wielości i różnorodności uwarunkowań zachowań pracowników;

‒ rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na zachowania i jakość funkcjonowania pracowników;

‒ uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i zwiększaniu efektywności pracy.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

wykład i ćwiczenia

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

‒ zespół w MS Teams

‒ kurs Moodle

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

‒ Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień,

‒ Dyskusja

‒ Praca z tekstem

‒ Metoda analizy przypadków

‒ Uczenie problemowe (Problem-based learning)

‒ Gra dydaktyczna/symulacyjna

‒ Metoda ćwiczeniowa

‒ Metoda warsztatowa

‒ Metoda projektu

‒ Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

‒ Praca w grupach



Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

6

Skrócony opis:

opis do grupy zajęć Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji (obejmuje wykład i ćwiczenia)

Pełny opis:

‒ Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji.

‒ Znaczenie W/OP w życiu człowieka.

‒ Historia W/OP. Rola psychologa we współczesnych organizacjach.

‒ Współczesny rynek pracy i kariery zawodowe. Kariera w cyklu życia i procesie kształtowania tożsamości jednostki.

‒ Człowiek w sytuacji pracy w okresie ponowoczesności: prekarna praca, praca w warunkach gig economy

‒ Pracownicy jako zasoby. Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji. ‒ ‒ Zastosowanie teorii psychologicznych w zarządzaniu personelem.

‒ Zainteresowania i preferencje na etapie startu zawodowego. Metody i narzędzia wsparcia kandydatów i pracowników na początkowym etapie kariery.

‒ Dobrostan zawodowy.

‒ Efektywność zawodowa.

‒ Motywacja w pracy. Postawy wobec pracy.

‒ Stres w pracy, teorie i modele. Zagrożenia psychospołeczne - niepewność pracy.

‒ Równowaga praca – życie osobiste. Zagrożenia psychospołeczne - nadmierne obciążenie pracą.

‒ Dysfunkcjonalne zjawiska i patologie w organizacji, mobbing, dyskryminacja.

‒ Psychoprofilaktyka w miejscu pracy.

‒ Praca zdalna i hybrydowa.

Literatura:

1. Adamik A., Nowicki M., Metody i narzędzia motywowania personelu, [w:] Podstawy zarządzania, Zakrzewska - Bielawska A. (red.), Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2012, s. 360 - 392.

2. Bakker, A. B., Demerouti, E., & Sanz-Vergel, A. (2023). Job demands–resources theory: Ten years later. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 10, 25-53.

3. Chmiel, N. (red.) (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne. Poznań.

4. Chirkowska-Smolak, T., Hauziński, A., Łaciak, M. (2011). Drogi kariery. Jak wspomagać rozwój zawodowy dzieci i młodzieży. Warszawa: Wyd. Scholar.

5. Edú-Valsania, S., Laguía, A., & Moriano, J. A. (2022). Burnout: A review of theory and measurement. International journal of environmental research and public health, 19(3), 1780.

6. Espinoza, Ch., Ukleja, M. (2018). Zarządzanie milenialsami. Warszawa: PWN.

7. Gamian-Wilk, M., Grzesiuk, L. (2016). Mobbing w miejscu pracy. Przegląd wyników badań związanych z przejawami mobbingu, genezą i konsekwencjami. Psychologia Społeczna, t. 11, nr 3 (38).

8. Paszkowska-Rogacz, A. (2011). Młodzieżowy kwestionariusz zainteresowań zawodowych – MŁOKOZZ. Warszawa: Fundacja Realizacji Programów Społecznych.

9. Piekarska, A. (2017). Między strategią a przypadkiem – postrzeganie karier przez młodych pracowników. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica, 61, s. 43-60.

10. Ones, D. A., Anderson, N., Viswesvaran, C., Sinangil, H, K. (2018). The SAGE Handbook of Industrial, Work and Organizational Psychology. Volume 1. 2nd Edition. SAGE. Rozdziały: 3 (indywidualna efektywność), 5 (OCB).

11. Robbins, S. P., Judge, T. A. (2012). Orgainzational Behavior. 15th Edition. Pearson. Rozdziały: 3 (postawy), 7 (motywacja), 17 (procesy HR).

12. Rożnowski, B., Fortuna, P. (2020) (red.). Psychologia biznesu. Warszawa: PWN. Rozdziały: 6, 26, 27.

13. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN.

14. Żarczyńska-Dobiesz, A., Chomątowska, B. Zarządzanie wielopokoleniowymi zespołami – wybrane problemy i wyzwania. Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, t.1, s.379-386.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

wymienić i scharakteryzować zadania psychologa w organizacjach oraz metody W/OP, opisać i wytłumaczyć wpływ organizacji i jej otoczenia na zachowania pracowników

ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii psychologii pracy i organizacji i w oparciu o nie wyjaśnić funkcjonowanie pracowników w organizacjach i realizację karier pracowniczych

wyjaśnić wpływ złożonych i dynamicznie zmieniających się warunków środowiska pracy i cech indywidualnych na zachowania pracownika i jakość jego funkcjonowania, zidentyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy

zdefiniować i wyjaśniać dysfunkcjonalne zjawiska pojawiające się w organizacjach

zweryfikować w oparciu o zdobytą wiedzę realizowane procesy zarządzania zasobami ludzkimi

doceniać znaczenie zasad etycznych w roli psychologa pracy i organizacji i przestrzegać ich w swoim zachowaniu, wykazać się otwartością na wprowadzanie innowacyjnych metod oddziaływania na jednostkę i środowisko pracy

określać wymagania stojące przed pracownikami współczesnych organizacji i jej menedżerami

zaaplikować zdobytą wiedzę teoretyczną do zaprojektowania oddziaływań edukacyjnych z zakresu zarządzania karierą zawodową

Metody i kryteria oceniania:

‒ wykład: egzamin pisemny i quizy

‒ ćwiczenia: projekt

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Chirkowska-Smolak
Prowadzący grup: Jarosław Grobelny, Agnieszka Rosińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Grobelny
Prowadzący grup: Jarosław Grobelny, Agnieszka Rosińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Grobelny
Prowadzący grup: Jarosław Grobelny, Agnieszka Rosińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-25 - 2026-06-21

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Chirkowska-Smolak
Prowadzący grup: Teresa Chirkowska-Smolak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-2 (2025-04-29)