Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Applied Psychology: Introduction to Clinical Psychology

General data

Course ID: 23-PSDM-WPK
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Applied Psychology: Introduction to Clinical Psychology
Name in Polish: Psychologia stosowana: Wprowadzenie do psychologii klinicznej
Organizational unit: Faculty of Psychology and Cognitive Science
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
(in Polish) Przedmioty na psychologii na semestrze 6
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) Psychologia

Module learning aims:

(in Polish) Cele modułu zajęć/przedmiotu:

- zdobycie wiedzy z zakresu podstaw psychologii klinicznej jako dziedziny badań i praktyki

- wykształcenie umiejętności myślenia klinicznego, zastosowania wiedzy do analizy konkretnych zjawisk zaburzeń psychicznych i tworzenia diagnozy oraz projektów działań pomocnych i profesjonalnych interwencji psychologa klinicznego

Year of studies (where relevant):

Year 3

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) -

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Brak

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 150 godzin (6 pkt ECTS)

Full description: (in Polish)

Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu

Psychologia kliniczna jako dziedzina stosowana, korzenie, dynamika i tendencje rozwojowe; psychologia kliniczna wśród innych dziedzin, definicje psychologii klinicznej, jej zadania teoretyczne i praktyczne, subdyscypliny.

Wiedza teoretyczna i profesjonalna psychologa klinicznego oraz wiedza tworzona na potrzeby społeczne. Podejścia, modele i koncepcje w psychologii klinicznej.

Normalność i zdrowie, model salutogenetyczny i patogenetyczny w psychologii klinicznej. Współczesne koncepcje jakości życia i szczęścia a zdrowie i choroba; uwarunkowania zdrowia i zaburzeń.

Koncepcja człowieka, zdrowie i zaburzenia w ujęciu psychodynamicznym – klasyczna psychoanaliza, psychologia ego i współczesna psychoanaliza.

Kierunki poznawczo-behawioralne i teoria uczenia się w analizie zdrowia i zaburzeń, diagnozy i terapii psychologa klinicznego

Orientacja fenomenologiczna, egzystencjalna i humanistyczna; jej rola w badaniach i praktyce psychologa klinicznego - od zdrowia do interwencji w sytuacji zaburzeń

Kierunki interakcyjne i systemowe, ich znaczenie dla psychologii klinicznej

Stres i jego znaczenie w rozwoju zdrowia i psychopatologii, reakcje dezadaptacyjne i zaburzenia pod wpływem stresu, negatywne i pozytywne skutki stresu, w szczególności stresu traumatycznego.

Dziedziny psychologii klinicznej: psychologia kliniczna człowieka dorosłego, psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, neuropsychologia kliniczna, psychologia kliniczna chorób somatycznych i psychosomatycznych. Specyfika wiedzy w poszczególnych dziedzinach psychologii klinicznej, procedury i metody diagnostyczne oraz sposoby oddziaływania: profilaktyka, interwencja kryzysowa, psychoterapia, rehabilitacja.

Model salutogenezy i patogenezy; hierarchiczne założenia dotyczące wyjaśniania zaburzeń psychicznych; konsekwencje przyjęcia perspektywy paradygmatycznej w wyjaśnianiu zaburzeń.

Perspektywa rozwojowa w wyjaśnianiu zaburzeń psychicznych; koncepcje faz, pozycji i linii rozwojowych; poziomy organizacji osobowości; struktury psychotyczna i nerwicowa.

Pierwotne i wtórne mechanizmy obronne; klasyfikacje obron; obrony jako sytuacyjny i trwały element osobowości; charakterystyka mechanizmów obronnych pierwotnych i wyższego rzędu; adaptacyjna i dezadaptacyjna funkcja mechanizmów obronnych.

Psychopatologia procesów i struktur poznawczych; przekonania kluczowe i warunkowe a strategie adaptacyjne i dezadaptacyjne; schemat poznawczy i triada poznawcza; zniekształcenia poznawcze; mechanizm zmiany poznawczej.

Schizofrenia - psychodynamiczne i poznawczo-behawioralne koncepcje wyjaśniające; zaburzenia sfery myślenia i emocji w schizofrenii; kontekst rodzinny w schizofrenii; emocje w schizofrenii a zaburzenia poznawcze.

Zaburzenia afektywne - psychodynamiczne i poznawczo-behawioralne koncepcje wyjaśniające; depresja w modelu rozwojowym; mechanizmy maniakalne i depresyjne; emocje a zaburzenia poznawcze w depresji; depresyjna triada poznawcza; zniekształcenia poznawcze w depresji; wyuczona bezradność.

Zaburzenia lękowe - psychodynamiczne i poznaczo-behawioralne koncepcje wyjaśniające; nerwica w modelu rozwojowym, topograficznym i strukturalnym; teoria lęku, konfliktu i mechanizmów obronnych; znaczenie konfliktu edypalnego; lęk jako wynik interpretacji i oceny zdarzeń; mechanizm błędnego koła; rola czynności neutralizujących; rola zniekształceń poznawczych; myśli automatyczne a intruzje.

Bibliography: (in Polish)

Beck, A.T., Rector, N.R., Stolar, N., Grant, P. (2010). Schizofrenia w ujęciu poznawczym (s. 53-119). Kraków: Wydawnictwo UJ.

Beck, J.S. (2005). Terapia poznawcza. Podstawy i zagadnienia szczegółowe (s. 13-24, 75-77, 118-119, 169-173). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna jako dziedzina badań i praktyki. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 23-33). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Teoretyczne i metodologiczne podstawy psychologii klinicznej. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 37-48). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Pojęcie normy, normalności i zdrowia. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 51-61). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna i zdrowia a psychopatologia - wzajemne zależności W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 65-69). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cierpiałkowska, L. (2016). Współczesna psychoanaliza i jej znaczenie dla psychologii klinicznej. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s.101-126). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Drożdżowicz, L. (1999). Ogólna teoria systemów. W: B de Barbaro (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (s. 9-16). Kraków: WUJ.

Gabbard, G. (2009). Psychiatria psychodynamiczna w praktyce klinicznej (s. 226-243, 248-250). Kraków: WUJ.

Grzegorzewska, I., Pisula, E., Borkowska, A.R. (2016). Psychologia kliniczne dzieci i młodzieży. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 453-462). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hammen, C. (2004). Depresja (s. 93-116). Gdańsk: GWP.

Herzyk, A. (2016). Neuropsychologia jako dziedzina badań i praktyki. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 501-505, 511-515). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Heszen, I. (2016). Kliniczna psychologia zdrowia. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 519, 524- 532). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kępiński, A. (2017). Psychopatologia nerwic (s. 89-131). Warszawa: Wydawnictwo Literackie.

Kingdon, D.K., Turkingston, D. (2017). Terapia poznawcza schizofrenii (s.17-57). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

McWilliams, N. (2009). Diagnoza psychoanalityczna (s. 115 -160). Gdańsk: GWP.

Ogińska-Bulik, N. (2016). Psychologiczne następstwa doświadczeń traumatycznych. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 367-378). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Roth, P. (2008). Pozycja depresyjna. W: S. Budd, R. Rusbridger (red.), Współczesna psychoanaliza brytyjska (s. 71-84). Warszawa: Oficyna Ingenium.

Roth, P. (2015) Pozycja paranoidalno-schizoidalna. W: C. Bronstein (red.) Teoria kleinowska: perspektywa współczesna (s. 63-82). Warszawa: ISP.

Sęk, H. (2016). Podejście fenomenologiczne, egzystencjalne i humanistyczne w psychologii klinicznej. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 162-167). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wells, A. (2010). Terapia poznawcza zaburzeń lękowych (s. 116-127, 156-169, 195-212, 235-253, 279-293). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu 
i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka potrafi:

Określić znaczenie i miejsce psychologii klinicznej wśród innych dziedzin, np. psychopatologii i nauk pokrewnych; identyfikować jej osiągnięcia teoretyczne, empiryczne i praktyczne, zrozumieć logikę rozwoju tej dziedziny i wyłanianie się nowych obszarów.

Posługiwać się refleksyjnie psychologiczną wiedzą teoretyczną i profesjonalną z zakresu zdrowia i zaburzeń, czynników ryzyka i zasobów oraz uwarunkowań i mechanizmów na poziomie opisowym i wyjaśniającym.

Zrozumieć znaczenie badań i praktyki, istnienia różnych podejść, modeli, koncepcji i teorii dla psychologii klinicznej.

Trafnie wykorzystać i dostosować do potrzeb praktyki oraz własnych preferencji wiedzę o koncepcjach człowieka, jego zdrowia i zaburzeń w ujęciu teorii uczenia się, w podejściu poznawczo – behawioralnym, systemowym, psychodynamicznym, egzystencjalnym i humanistycznym.

Rozumieć znaczenie pozytywnych i negatywnych skutków stresu, szczególnie stresu traumatycznego, w kształtowaniu zdrowia i zaburzeń psychicznych.

Identyfikować podstawowe dziedziny psychologii klinicznej i specyfikę problemów przez nie podejmowanych, określać główne obszary diagnozy i formy pomocy psychologicznej w tych dziedzinach.

Przejawiać uwrażliwienie na problemy etyczne w badaniach i praktyce (diagnostycznej i pomocowej) psychologa klinicznego, rozumieć znaczenie motywacji empatycznej i normocentrycznej - uwewnętrznionych norm profesjonalnego działania prospołecznego psychologa klinicznego.

Zidentyfikować i odróżnić adaptacyjną i dezadaptacyjną funkcję poszczególnych czynników i mechanizmów w modelu salutogenetycznym i patogenetycznym.

Zastosować bazę pojęciową wybranych koncepcji do wyjaśniania mechanizmów zaburzenia (case study).

Wyjaśniać główne założenia i definiować podstawowe pojęcia koncepcji odnoszących się do patomechanizmu najczęstszych typów zaburzeń psychicznych.

Identyfikować czynniki ochronne, patogenetyczne oraz podtrzymujące zaburzenia psychiczne.

Zastosować teorie psychologiczne do rozumienia i wyjaśniania pojedynczych symptomów i zaburzeń psychicznych.

Opisać złożone relacje pomiędzy przyczynami, czynnikami aktywującymi, adaptacyjnymi i dezadaptacyjnymi mechanizmami podtrzymującymi a przejawami zaburzeń psychicznych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny

Kolokwium pisemne

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): odpowiedź na pytania testowe i problemowe zawiera prawidłowo odtworzoną wiedzę (wyczerpujące omówienie modeli teoretycznych, pojęć, wyników badań) oraz wskazuje na jej doskonałe rozumienie i używanie

dobry plus (+db; 4,5): odpowiedź na pytania testowe i problemowe zawiera prawidłowo odtworzoną wiedzę (omówienie modeli teoretycznych lub ich pojęć, wyników badań) oraz oraz wskazuje na jej adekwatne rozumienie i używanie, zawiera przy tym drobne braki

dobry (db; 4,0): odpowiedź na pytania testowe i problemowe zawiera prawidłowo odtworzoną wiedzę (podstawowe omówienie modeli teoretycznych lub ich pojęć, wyników badań) oraz oraz wskazuje na jej podstawowe rozumienie i używanie; odpowiedź zawiera drobne braki lub pomniejsze błędy

dostateczny plus (+dst; 3,5): odpowiedź na pytania testowe i problemowe zawiera zasadniczo prawidłowo odtworzoną wiedzę (podstawowe omówienie modeli teoretycznych lub ich pojęć, wyników badań) oraz wskazuje na jej wystarczające rozumienie i używanie; odpowiedź zawiera braki lub pomniejsze błędy

dostateczny (dst; 3,0): odpowiedź na pytania testowe i problemowe zawiera zasadniczo prawidłowo odtworzoną wiedzę (podstawowe omówienie modeli teoretycznych lub ich pojęć, wyników badań) oraz wskazuje na jej wystarczające rozumienie; odpowiedź zawiera wyraźne braki lub błędy, które jednak nie zniekształcają istoty omawianych zagadnień

niedostateczny (ndst; 2,0): odpowiedź na pytania testowe i problemowe jest znacząco niepełna lub zawiera liczne istotne błędy

Egzamin - 60% poprawnych odpowiedzi - ocena dostateczna.

Obecność na ćwiczeniach, przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z literaturą) i wykonywanie ćwiczeń praktycznych (minimum 80 % obecności).

Pozytywna ocena z kolokwium (ćwiczenia).

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Dominika Górska
Group instructors: Jerzy Gościniak, Dominika Górska, Monika Jańczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Dominika Górska
Group instructors: Jerzy Gościniak, Dominika Górska, Jarosław Groth, Monika Jańczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Dominika Górska
Group instructors: Jerzy Gościniak, Dominika Górska, Jarosław Groth, Monika Jańczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Dominika Górska
Group instructors: Dominika Górska, Jarosław Groth, Monika Jańczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)