Applied Psychology: Introduction to Clinical Psychology
General data
Course ID: | 23-PSDM-WPK |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Applied Psychology: Introduction to Clinical Psychology |
Name in Polish: | Psychologia stosowana: Wprowadzenie do psychologii klinicznej |
Organizational unit: | Faculty of Psychology and Cognitive Science |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych (in Polish) Przedmioty na psychologii na semestrze 6 (in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) Psychologia |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu zajęć/przedmiotu: - zdobycie wiedzy z zakresu podstaw psychologii klinicznej jako dziedziny badań i praktyki - wykształcenie umiejętności myślenia klinicznego, zastosowania wiedzy do analizy konkretnych zjawisk zaburzeń psychicznych i tworzenia diagnozy oraz projektów działań pomocnych i profesjonalnych interwencji psychologa klinicznego |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) - |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 150 godzin (6 pkt ECTS) |
Full description: |
(in Polish) Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu Psychologia kliniczna jako dziedzina stosowana, korzenie, dynamika i tendencje rozwojowe; psychologia kliniczna wśród innych dziedzin, definicje psychologii klinicznej, jej zadania teoretyczne i praktyczne, subdyscypliny. Wiedza teoretyczna i profesjonalna psychologa klinicznego oraz wiedza tworzona na potrzeby społeczne. Podejścia, modele i koncepcje w psychologii klinicznej. Normalność i zdrowie, model salutogenetyczny i patogenetyczny w psychologii klinicznej. Współczesne koncepcje jakości życia i szczęścia a zdrowie i choroba; uwarunkowania zdrowia i zaburzeń. Koncepcja człowieka, zdrowie i zaburzenia w ujęciu psychodynamicznym – klasyczna psychoanaliza, psychologia ego i współczesna psychoanaliza. Kierunki poznawczo-behawioralne i teoria uczenia się w analizie zdrowia i zaburzeń, diagnozy i terapii psychologa klinicznego Orientacja fenomenologiczna, egzystencjalna i humanistyczna; jej rola w badaniach i praktyce psychologa klinicznego - od zdrowia do interwencji w sytuacji zaburzeń Kierunki interakcyjne i systemowe, ich znaczenie dla psychologii klinicznej Stres i jego znaczenie w rozwoju zdrowia i psychopatologii, reakcje dezadaptacyjne i zaburzenia pod wpływem stresu, negatywne i pozytywne skutki stresu, w szczególności stresu traumatycznego. Dziedziny psychologii klinicznej: psychologia kliniczna człowieka dorosłego, psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, neuropsychologia kliniczna, psychologia kliniczna chorób somatycznych i psychosomatycznych. Specyfika wiedzy w poszczególnych dziedzinach psychologii klinicznej, procedury i metody diagnostyczne oraz sposoby oddziaływania: profilaktyka, interwencja kryzysowa, psychoterapia, rehabilitacja. Model salutogenezy i patogenezy; hierarchiczne założenia dotyczące wyjaśniania zaburzeń psychicznych; konsekwencje przyjęcia perspektywy paradygmatycznej w wyjaśnianiu zaburzeń. Perspektywa rozwojowa w wyjaśnianiu zaburzeń psychicznych; koncepcje faz, pozycji i linii rozwojowych; poziomy organizacji osobowości; struktury psychotyczna i nerwicowa. Pierwotne i wtórne mechanizmy obronne; klasyfikacje obron; obrony jako sytuacyjny i trwały element osobowości; charakterystyka mechanizmów obronnych pierwotnych i wyższego rzędu; adaptacyjna i dezadaptacyjna funkcja mechanizmów obronnych. Psychopatologia procesów i struktur poznawczych; przekonania kluczowe i warunkowe a strategie adaptacyjne i dezadaptacyjne; schemat poznawczy i triada poznawcza; zniekształcenia poznawcze; mechanizm zmiany poznawczej. Schizofrenia - psychodynamiczne i poznawczo-behawioralne koncepcje wyjaśniające; zaburzenia sfery myślenia i emocji w schizofrenii; kontekst rodzinny w schizofrenii; emocje w schizofrenii a zaburzenia poznawcze. Zaburzenia afektywne - psychodynamiczne i poznawczo-behawioralne koncepcje wyjaśniające; depresja w modelu rozwojowym; mechanizmy maniakalne i depresyjne; emocje a zaburzenia poznawcze w depresji; depresyjna triada poznawcza; zniekształcenia poznawcze w depresji; wyuczona bezradność. Zaburzenia lękowe - psychodynamiczne i poznaczo-behawioralne koncepcje wyjaśniające; nerwica w modelu rozwojowym, topograficznym i strukturalnym; teoria lęku, konfliktu i mechanizmów obronnych; znaczenie konfliktu edypalnego; lęk jako wynik interpretacji i oceny zdarzeń; mechanizm błędnego koła; rola czynności neutralizujących; rola zniekształceń poznawczych; myśli automatyczne a intruzje. |
Bibliography: |
(in Polish) Beck, A.T., Rector, N.R., Stolar, N., Grant, P. (2010). Schizofrenia w ujęciu poznawczym (s. 53-119). Kraków: Wydawnictwo UJ. Beck, J.S. (2005). Terapia poznawcza. Podstawy i zagadnienia szczegółowe (s. 13-24, 75-77, 118-119, 169-173). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna jako dziedzina badań i praktyki. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 23-33). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Teoretyczne i metodologiczne podstawy psychologii klinicznej. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 37-48). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Pojęcie normy, normalności i zdrowia. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 51-61). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna i zdrowia a psychopatologia - wzajemne zależności W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 65-69). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cierpiałkowska, L. (2016). Współczesna psychoanaliza i jej znaczenie dla psychologii klinicznej. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s.101-126). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Drożdżowicz, L. (1999). Ogólna teoria systemów. W: B de Barbaro (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (s. 9-16). Kraków: WUJ. Gabbard, G. (2009). Psychiatria psychodynamiczna w praktyce klinicznej (s. 226-243, 248-250). Kraków: WUJ. Grzegorzewska, I., Pisula, E., Borkowska, A.R. (2016). Psychologia kliniczne dzieci i młodzieży. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 453-462). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hammen, C. (2004). Depresja (s. 93-116). Gdańsk: GWP. Herzyk, A. (2016). Neuropsychologia jako dziedzina badań i praktyki. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 501-505, 511-515). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Heszen, I. (2016). Kliniczna psychologia zdrowia. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 519, 524- 532). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kępiński, A. (2017). Psychopatologia nerwic (s. 89-131). Warszawa: Wydawnictwo Literackie. Kingdon, D.K., Turkingston, D. (2017). Terapia poznawcza schizofrenii (s.17-57). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. McWilliams, N. (2009). Diagnoza psychoanalityczna (s. 115 -160). Gdańsk: GWP. Ogińska-Bulik, N. (2016). Psychologiczne następstwa doświadczeń traumatycznych. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 367-378). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Roth, P. (2008). Pozycja depresyjna. W: S. Budd, R. Rusbridger (red.), Współczesna psychoanaliza brytyjska (s. 71-84). Warszawa: Oficyna Ingenium. Roth, P. (2015) Pozycja paranoidalno-schizoidalna. W: C. Bronstein (red.) Teoria kleinowska: perspektywa współczesna (s. 63-82). Warszawa: ISP. Sęk, H. (2016). Podejście fenomenologiczne, egzystencjalne i humanistyczne w psychologii klinicznej. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 162-167). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wells, A. (2010). Terapia poznawcza zaburzeń lękowych (s. 116-127, 156-169, 195-212, 235-253, 279-293). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka potrafi: Określić znaczenie i miejsce psychologii klinicznej wśród innych dziedzin, np. psychopatologii i nauk pokrewnych; identyfikować jej osiągnięcia teoretyczne, empiryczne i praktyczne, zrozumieć logikę rozwoju tej dziedziny i wyłanianie się nowych obszarów. Posługiwać się refleksyjnie psychologiczną wiedzą teoretyczną i profesjonalną z zakresu zdrowia i zaburzeń, czynników ryzyka i zasobów oraz uwarunkowań i mechanizmów na poziomie opisowym i wyjaśniającym. Zrozumieć znaczenie badań i praktyki, istnienia różnych podejść, modeli, koncepcji i teorii dla psychologii klinicznej. Trafnie wykorzystać i dostosować do potrzeb praktyki oraz własnych preferencji wiedzę o koncepcjach człowieka, jego zdrowia i zaburzeń w ujęciu teorii uczenia się, w podejściu poznawczo – behawioralnym, systemowym, psychodynamicznym, egzystencjalnym i humanistycznym. Rozumieć znaczenie pozytywnych i negatywnych skutków stresu, szczególnie stresu traumatycznego, w kształtowaniu zdrowia i zaburzeń psychicznych. Identyfikować podstawowe dziedziny psychologii klinicznej i specyfikę problemów przez nie podejmowanych, określać główne obszary diagnozy i formy pomocy psychologicznej w tych dziedzinach. Przejawiać uwrażliwienie na problemy etyczne w badaniach i praktyce (diagnostycznej i pomocowej) psychologa klinicznego, rozumieć znaczenie motywacji empatycznej i normocentrycznej - uwewnętrznionych norm profesjonalnego działania prospołecznego psychologa klinicznego. Zidentyfikować i odróżnić adaptacyjną i dezadaptacyjną funkcję poszczególnych czynników i mechanizmów w modelu salutogenetycznym i patogenetycznym. Zastosować bazę pojęciową wybranych koncepcji do wyjaśniania mechanizmów zaburzenia (case study). Wyjaśniać główne założenia i definiować podstawowe pojęcia koncepcji odnoszących się do patomechanizmu najczęstszych typów zaburzeń psychicznych. Identyfikować czynniki ochronne, patogenetyczne oraz podtrzymujące zaburzenia psychiczne. Zastosować teorie psychologiczne do rozumienia i wyjaśniania pojedynczych symptomów i zaburzeń psychicznych. Opisać złożone relacje pomiędzy przyczynami, czynnikami aktywującymi, adaptacyjnymi i dezadaptacyjnymi mechanizmami podtrzymującymi a przejawami zaburzeń psychicznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny Kolokwium pisemne Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): odpowiedź na pytania testowe i problemowe zawiera prawidłowo odtworzoną wiedzę (wyczerpujące omówienie modeli teoretycznych, pojęć, wyników badań) oraz wskazuje na jej doskonałe rozumienie i używanie dobry plus (+db; 4,5): odpowiedź na pytania testowe i problemowe zawiera prawidłowo odtworzoną wiedzę (omówienie modeli teoretycznych lub ich pojęć, wyników badań) oraz oraz wskazuje na jej adekwatne rozumienie i używanie, zawiera przy tym drobne braki dobry (db; 4,0): odpowiedź na pytania testowe i problemowe zawiera prawidłowo odtworzoną wiedzę (podstawowe omówienie modeli teoretycznych lub ich pojęć, wyników badań) oraz oraz wskazuje na jej podstawowe rozumienie i używanie; odpowiedź zawiera drobne braki lub pomniejsze błędy dostateczny plus (+dst; 3,5): odpowiedź na pytania testowe i problemowe zawiera zasadniczo prawidłowo odtworzoną wiedzę (podstawowe omówienie modeli teoretycznych lub ich pojęć, wyników badań) oraz wskazuje na jej wystarczające rozumienie i używanie; odpowiedź zawiera braki lub pomniejsze błędy dostateczny (dst; 3,0): odpowiedź na pytania testowe i problemowe zawiera zasadniczo prawidłowo odtworzoną wiedzę (podstawowe omówienie modeli teoretycznych lub ich pojęć, wyników badań) oraz wskazuje na jej wystarczające rozumienie; odpowiedź zawiera wyraźne braki lub błędy, które jednak nie zniekształcają istoty omawianych zagadnień niedostateczny (ndst; 2,0): odpowiedź na pytania testowe i problemowe jest znacząco niepełna lub zawiera liczne istotne błędy Egzamin - 60% poprawnych odpowiedzi - ocena dostateczna. Obecność na ćwiczeniach, przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z literaturą) i wykonywanie ćwiczeń praktycznych (minimum 80 % obecności). Pozytywna ocena z kolokwium (ćwiczenia). |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO CW
CW
CW
CW
WYK
TU W CW
TH CW
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dominika Górska | |
Group instructors: | Jerzy Gościniak, Dominika Górska, Monika Jańczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH CW
CW
CW
CW
CW
CW
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dominika Górska | |
Group instructors: | Jerzy Gościniak, Dominika Górska, Jarosław Groth, Monika Jańczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH CW
CW
CW
CW
CW
FR CW
CW
|
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dominika Górska | |
Group instructors: | Jerzy Gościniak, Dominika Górska, Jarosław Groth, Monika Jańczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
CW
W TH CW
CW
CW
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dominika Górska | |
Group instructors: | Dominika Górska, Jarosław Groth, Monika Jańczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.