Applied Psychology - Specialty: Criminological and criminalistics psychology
General data
Course ID: | 23-PSDM-SPK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Applied Psychology - Specialty: Criminological and criminalistics psychology |
Name in Polish: | Psychologia stosowana - Specjalność: Psychologia kryminologiczna i kryminalistyczna |
Organizational unit: | Faculty of Psychology and Cognitive Science |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Psychologii i Kognitywistyki (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych (in Polish) Przedmioty na psychologii na semestrze 8 (in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
ECTS credit allocation (and other scores): |
8.00
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) psychologia |
Cycle of studies: | long-cycle studies |
Module learning aims: | (in Polish) a. Zdobycie wiedzy o psychologicznych sposobach wyjaśniania przestępczości b. Zdobycie wiedzy i nauka umiejętności związanych z zastosowaniem koncepcji i narzędzi neuropsychologicznych wobec przestępców c. Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii zeznań świadków d. Pogłębienie autokrytycyzmu do swoich postaw dotyczących przestępczości i gotowości do ich zmiany w świetle danych empirycznych |
Year of studies (where relevant): | Year 4 |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład + konwersatoria + ćwiczenia |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 240 godzin (90godz. zajęć+ 60 godz. przygotowanie do zajęć + 45 czytanie wskazanej literatury + 45 godz. przygotowanie do egzaminu i zaliczenia) 8 ECTS |
Full description: |
(in Polish) Treści kształcenia: - Metodologia badań w psychologii kryminalistycznej i kryminologicznej - Ogólne teorie etiologii przestępczości: teorie specyficzne (powstałe na potrzeby wyjaśniania przestępczości) i aplikacja teorii niespecyficznych (powstałych w innych obszarach psychologii) - Wybrane rodzaje przestępczości (przemoc w związkach intymnych i przemoc domowa, stalking, zabójstwa oraz terroryzm) – specyfika i etiologia - Zaburzenia psychiczne a przestępczość - Procesy decyzyjne u przestępców - Wiktymizacja – uwarunkowania i konsekwencje - Neuropsychologia ofiary przestępstwa a psychoneurotraumatologia - Związki mózg – zachowanie przestępcze - Funkcje wykonawcze jako regulatory uspołecznionego zachowania - Układ nagrody mózgu i układ limbiczny jako układy motywacyjne, których zaburzenia prowadzą do dysregulacji zachowań społecznych - Znaczenie empatii i jej neuropsychologicznych uwarunkowań dla rozumienia etiologii przestępczości - Metody neuropsychologiczne pomiaru funkcji wykonawczych, funkcji układu nagrody i funkcji czołowo-limbicznych - Neuropsychologiczna diagnoza kryminalistyczna - Ocena gotowości do udziału w przesłuchaniu - Rola psychologa w odbieraniu i ocenie zeznań - Tradycyjne metody przesłuchania świadka - Teorie psychologiczne jako podstawa opracowywania neutralnych metod prowadzenia przesłuchania – wywiad poznawczy - Przesłuchanie podejrzanego i przyznanie się do winy - Przesłuchanie dziecka - Psychologiczna diagnoza świadka - Procedura Statement Validity Assessment (SVA) w ocenie wiarygodności zeznań świadków |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Ackerman, M. (2006). Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 4). 2. Aronson, E., Tavris, C. (2013). Błądzą wszyscy (ale nie ja). Warszawa: Smak słowa (r. 5). 3. Baron-Cohen, S. (2014). Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa. Sopot: Smak słowa (r. 2 i 5). 4. Bauer, J. (2008). Empatia. Co potrafią neurony lustrzane. Warszawa: PWN (r. 2 i 3). 5. Bernasco, W., van Gelder, J-L., Elffers, H. (2017). The Oxford Handbook of Offender Decision Making. Oxford: Oxford University Press. 6. Budzyńska, A. (2007). Jak przesłuchiwać́ dziecko. Poradnik dla profesjonalistów uczestniczących w przesłuchiwaniu małoletnich świadków. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje. 7. Cummings, J., Mega M. (2005). Neuropsychiatria. Wrocław: Elevier Urban & Partner (r. 5, 23 i 24). 8. Damasio, A. R. (2016). Błąd Karteziusza. Emocje, rozum i ludzki mózg. Poznań: Wydawnictwo REBIS (r. 3, 4 i 9). 9. Davies, G., Beech, A. R. (2012). Forensic psychology. Crime, justice, law, interventons. Chichester: John Wiley & Sons Ltd. 10. Dukała, K. (2014). Przesłuchanie poznawcze oraz Samodzielnie Wykonywane Przesłuchanie (Self- Administred Interview) jako metoda wspomagania procesu przypominania informacji u świadka. [W:] M. Szpitalak, K. Kasparek (red.), Psychologia sądowa, Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo UJ. 11. Głazowska, A. (2011). Procesy poznawcze a trauma – wiarygodność świadka. [w:] A. Widera-Wysoczańska i A. Kuczyńska (red.). Interpersonalna trauma. Mechanizmy i konsekwencje (s. 421 – 431). Warszawa: Difin SA. 12. Gruza, E. (2012). Psychologia sądowa dla prawników. Wolters Kluwer (r. 3, 5.2, 5.3 i 6). 13. Herzyk, A., Krukow, P. (2009). Organizacja strukturalno-funkcjonalna mózgu w regulacji procesów psychicznych oraz ich zaburzenia w postaci zachowań agresywnych. [w:] B. Kaczmarek (red.) Neuropsychologiczne uwarunkowania kontroli zachowania u dorosłych sprawców przestępstw (s. 11-25). Lublin: Wydawnictwo UMCS. 14. Hickok, G (2016). Mit neuronów lustrzanych. Kraków: Copernicus Center Press (r. 8 i 9). 15. Hołyst, B. (2018). Psychologia kryminalistyczna: diagnoza i praktyka. Warszawa: Difin. 16. Jaśkiewicz-Obydzińska, T., Wach E. (2012). Trudny świadek: dziecko. Na wokandzie, 2(12), 34-36. 17. Kaczmarek, B. (2009). Mózg aspołeczny. [w:] B. Kaczmarek (red.) Neuropsychologiczne uwarunkowania kontroli zachowania u dorosłych sprawców przestępstw (s. 27-38). Lublin: Wydawnictwo UMCS. 18. Ledwoch, B., Krukow P. (2009). Metodologia badań. [w:] B. Kaczmarek (red.) Neuropsychologiczne uwarunkowania kontroli zachowania u dorosłych sprawców przestępstw (s. 39-46). Lublin: Wydawnictwo UMCS. 19. Ledwoch, B. (2010). Ewolucja pojęć i poglądów w neuropsychologii oraz ich przydatność w neuropsychologii sądowej. W: B. Gula, I. Niewiadomska, M. Wysocja-Pleczyk (red.). Białe plamy w psychologii sądowej (s. 41-47). W: Kraków: Wydawnictwo UJ. 20. .Ledwoch B., Krukow P. (2009). Metodologia badań. [w:] B. Kaczmarek (red.) Neuropsychologiczne uwarunkowania kontroli zachowania u dorosłych sprawców przestępstw (s. 39-46). Lublin: Wydawnictwo UMCS. 21. Memon, A., Vrij, A., Bull, R. (2003). Prawo i psychologia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 1, 4-8). 22. Nowakowski, K. (2010). Psychopatia a inteligencja emocjonalna mężczyzn odbywających karę pozbawienia wolności. [w:] B. Gula, I. Niewiadomska, M. Wysocka-Pleczyk (red.) Białe plamy w psychologii sądowej (s. 221 – 230). Kraków: Wydawnictwo UJ. 23. Pastwa-Wojciechowska B. (2017). Psychopaci. Sprawcy przestępstw seksualnych. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia (r. 3). 24. Pastwa-Wojciechowska, B., Błażek, M., Kaźmierczak, M. (2015). Jakość opinii sądowo- psychologicznych - między oczekiwaniami i wymaganiami wymiaru sprawiedliwości. [w:] M. Szpitalak, K. Kasperek (red.), Psychologia sądowa. Wybrane zagadnienia (49-74). Kraków, Wydawnictwo UJ. 25. Rode, D. (2018). Psychologiczne i relacyjne wyznaczniki przemocy domowej. Charakterystyka sprawców. Warszawa: Supremalex. 26. Rostowski, J. (2012). Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Warszawa: Difin SA. (cz. 3, r. 1 i 2). 27. Roszyk, A. (2011). Diagnozowanie sprawców przestępstw seksualnych w procesie terapii. [w:] Iniewicz G., Mijas M. (red.). Seksualność człowieka. Wybrane zagadnienia. (s. 113-131) Kraków Wydawnictwo UJ. 28. Roszyk, A. (2016). Neuronalne podstawy mentalizacji. [w:] L. Cierpiałkowska, D. Górska (red.), Mentalizacja z perspektywy rozwojowej i klinicznej (s. 112-139). Poznań: Wydawnictwo naukowe PWN. 29. Roszyk, A. (2017). Neuropsychologiczne uwarunkowania przestępstw seksualnych. Nieopublikowana rozprawa doktorska (r. 4). 30. Szpitalak, M. (2015). Wpływ społeczny w kontekście sądowym: Sugestialność interrogatywna, [w:] D. Doliński, E. Mandal (red.). Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych i niecodziennych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 31. Vrij, A. (2008). Detecting Lies and Deceit: Pitfalls and Opportunities. Chichester: John Wiley & Sons Ltd. 32. Walsh, K., Darby, D. (2008). Neuropsychologia Kliniczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. s. 431-443. 33. Widera-Wysoczańska, A. (2011). PTSD „proste” i „złożone” jako konsekwencje zdarzeń traumatycznych u osób dorosłych. [w:] A. Widera-Wysoczańska i A. Kuczyńska (red.). Interpersonalna trauma. Mechanizmy i konsekwencje (s .92 – 123). Warszawa: Difin SA. 34. Wojciechowski, B.W. (2014). Rola procesowa biegłego a psychologiczna analiza treści zeznań świadków. [w:] E. Habzda-Siwek, J. Kabzińska (red.), Psychologia i prawo. Miedzy teorią i praktyką (s. 87-99). Sopot: GWP. |
Learning outcomes: |
(in Polish) - Potrafi opisać i odnieść do jednostkowego przypadku ogólne i specyficzne wyjaśnienia etiologii przestępczości - Potrafi opisać i rozumie znaczenie zróżnicowanie w populacji przestępców, w tym ze względu na występujące u nich zaburzenia psychiczne - Potrafi opisać i wyjaśnić przebieg procesów decyzyjnych u przestępców - Potrafi opisać uwarunkowania i konsekwencje wiktymizacji, w tym konsekwencje neuropsychologiczne - Potrafi opisać i odnieść do jednostkowego przypadku neuropsychologiczne uwarunkowania przestępczości - Rozumie znaczenie diagnozy neuropsychologicznej przestępców i potrafi ją przeprowadzić - Potrafi zidentyfikować́ i opisać́ procesy psychiczne zachodzące podczas przesłuchania - Potrafi przeprowadzić psychologiczną diagnozę świadka - Potrafi zastosować podstawowe narzędzi służące do oceny psychologicznej wiarygodności zeznań - Potrafi opisać́ sposoby prowadzenia przesłuchania i uwarunkowania ich skuteczności |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) • Test wiadomości - ocena pozytywna ponad 50% poprawnych odpowiedzi Konwersatoria: • Zaliczenie pisemne (ocena pozytywna ponad 50% poprawnych odpowiedzi) + 80% obecność na zajęciach Ćwiczenia: • Zaliczenie pisemne (ocena pozytywna ponad 50% poprawnych odpowiedzi) + 80% obecność na zajęciach |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
CW
TU CW
CW
W TH KON
KON
FR KON
|
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Filip Szumski | |
Group instructors: | Katarzyna Pilarczyk-Parchanowicz, Anna Roszyk, Filip Szumski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU KON
KON
W TH CW
CW
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Filip Szumski | |
Group instructors: | Dominika Bartoszak, Filip Szumski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
WYK
TU CW
W CW
KON
TH KON
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Filip Szumski | |
Group instructors: | Dominika Bartoszak, Filip Szumski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
CW
KON
|
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Filip Szumski | |
Group instructors: | Natalia Andrzejczyk, Filip Szumski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.