Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Applied Psychology - Specialty: Criminological and criminalistics psychology

General data

Course ID: 23-PSDM-SPK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Applied Psychology - Specialty: Criminological and criminalistics psychology
Name in Polish: Psychologia stosowana - Specjalność: Psychologia kryminologiczna i kryminalistyczna
Organizational unit: Faculty of Psychology and Cognitive Science
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Psychologii i Kognitywistyki
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
(in Polish) Przedmioty na psychologii na semestrze 8
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
ECTS credit allocation (and other scores): 8.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) psychologia

Cycle of studies:

long-cycle studies

Module learning aims:

(in Polish) a. Zdobycie wiedzy o psychologicznych sposobach wyjaśniania przestępczości


b. Zdobycie wiedzy i nauka umiejętności związanych z zastosowaniem koncepcji i narzędzi neuropsychologicznych wobec przestępców


c. Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii zeznań świadków


d. Pogłębienie autokrytycyzmu do swoich postaw dotyczących przestępczości i gotowości do ich zmiany w świetle danych empirycznych

Year of studies (where relevant):

Year 4

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład + konwersatoria + ćwiczenia

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 240 godzin (90godz. zajęć+ 60 godz. przygotowanie do zajęć + 45 czytanie wskazanej literatury + 45 godz. przygotowanie do egzaminu i zaliczenia) 8 ECTS

Full description: (in Polish)

Treści kształcenia:

- Metodologia badań w psychologii kryminalistycznej i kryminologicznej

- Ogólne teorie etiologii przestępczości: teorie specyficzne (powstałe na potrzeby wyjaśniania przestępczości) i aplikacja teorii niespecyficznych (powstałych w innych obszarach psychologii)

- Wybrane rodzaje przestępczości (przemoc w związkach intymnych i przemoc domowa, stalking, zabójstwa oraz terroryzm) – specyfika i etiologia

- Zaburzenia psychiczne a przestępczość

- Procesy decyzyjne u przestępców

- Wiktymizacja – uwarunkowania i konsekwencje

- Neuropsychologia ofiary przestępstwa a psychoneurotraumatologia

- Związki mózg – zachowanie przestępcze

- Funkcje wykonawcze jako regulatory uspołecznionego zachowania

- Układ nagrody mózgu i układ limbiczny jako układy motywacyjne, których zaburzenia prowadzą do dysregulacji zachowań społecznych

- Znaczenie empatii i jej neuropsychologicznych uwarunkowań dla rozumienia etiologii przestępczości

- Metody neuropsychologiczne pomiaru funkcji wykonawczych, funkcji układu nagrody i funkcji czołowo-limbicznych

- Neuropsychologiczna diagnoza kryminalistyczna

- Ocena gotowości do udziału w przesłuchaniu

- Rola psychologa w odbieraniu i ocenie zeznań

- Tradycyjne metody przesłuchania świadka

- Teorie psychologiczne jako podstawa opracowywania neutralnych metod prowadzenia przesłuchania – wywiad poznawczy

- Przesłuchanie podejrzanego i przyznanie się do winy

- Przesłuchanie dziecka

- Psychologiczna diagnoza świadka

- Procedura Statement Validity Assessment (SVA) w ocenie wiarygodności zeznań świadków

Bibliography: (in Polish)

1. Ackerman, M. (2006). Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 4).

2. Aronson, E., Tavris, C. (2013). Błądzą wszyscy (ale nie ja). Warszawa: Smak słowa (r. 5).

3. Baron-Cohen, S. (2014). Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa. Sopot: Smak słowa (r. 2 i 5).

4. Bauer, J. (2008). Empatia. Co potrafią neurony lustrzane. Warszawa: PWN (r. 2 i 3).

5. Bernasco, W., van Gelder, J-L., Elffers, H. (2017). The Oxford Handbook of Offender Decision Making. Oxford: Oxford University Press.

6. Budzyńska, A. (2007). Jak przesłuchiwać́ dziecko. Poradnik dla profesjonalistów uczestniczących w przesłuchiwaniu małoletnich świadków. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje.

7. Cummings, J., Mega M. (2005). Neuropsychiatria. Wrocław: Elevier Urban & Partner (r. 5, 23 i 24).

8. Damasio, A. R. (2016). Błąd Karteziusza. Emocje, rozum i ludzki mózg. Poznań: Wydawnictwo REBIS (r. 3, 4 i 9).

9. Davies, G., Beech, A. R. (2012). Forensic psychology. Crime, justice, law, interventons. Chichester: John Wiley & Sons Ltd.

10. Dukała, K. (2014). Przesłuchanie poznawcze oraz Samodzielnie Wykonywane Przesłuchanie (Self- Administred Interview) jako metoda wspomagania procesu przypominania informacji u świadka. [W:] M. Szpitalak, K. Kasparek (red.), Psychologia sądowa, Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo UJ.

11. Głazowska, A. (2011). Procesy poznawcze a trauma – wiarygodność świadka. [w:] A. Widera-Wysoczańska i A. Kuczyńska (red.). Interpersonalna trauma. Mechanizmy i konsekwencje (s. 421 – 431). Warszawa: Difin SA.

12. Gruza, E. (2012). Psychologia sądowa dla prawników. Wolters Kluwer (r. 3, 5.2, 5.3 i 6).

13. Herzyk, A., Krukow, P. (2009). Organizacja strukturalno-funkcjonalna mózgu w regulacji procesów psychicznych oraz ich zaburzenia w postaci zachowań agresywnych. [w:] B. Kaczmarek (red.) Neuropsychologiczne uwarunkowania kontroli zachowania u dorosłych sprawców przestępstw (s. 11-25). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

14. Hickok, G (2016). Mit neuronów lustrzanych. Kraków: Copernicus Center Press (r. 8 i 9).

15. Hołyst, B. (2018). Psychologia kryminalistyczna: diagnoza i praktyka. Warszawa: Difin.

16. Jaśkiewicz-Obydzińska, T., Wach E. (2012). Trudny świadek: dziecko. Na wokandzie, 2(12), 34-36.

17. Kaczmarek, B. (2009). Mózg aspołeczny. [w:] B. Kaczmarek (red.) Neuropsychologiczne uwarunkowania kontroli zachowania u dorosłych sprawców przestępstw (s. 27-38). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

18. Ledwoch, B., Krukow P. (2009). Metodologia badań. [w:] B. Kaczmarek (red.) Neuropsychologiczne uwarunkowania kontroli zachowania u dorosłych sprawców przestępstw (s. 39-46). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

19. Ledwoch, B. (2010). Ewolucja pojęć i poglądów w neuropsychologii oraz ich przydatność w neuropsychologii sądowej. W: B. Gula, I. Niewiadomska, M. Wysocja-Pleczyk (red.). Białe plamy w psychologii sądowej (s. 41-47). W: Kraków: Wydawnictwo UJ.

20. .Ledwoch B., Krukow P. (2009). Metodologia badań. [w:] B. Kaczmarek (red.) Neuropsychologiczne uwarunkowania kontroli zachowania u dorosłych sprawców przestępstw (s. 39-46). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

21. Memon, A., Vrij, A., Bull, R. (2003). Prawo i psychologia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 1, 4-8).

22. Nowakowski, K. (2010). Psychopatia a inteligencja emocjonalna mężczyzn odbywających karę pozbawienia wolności. [w:] B. Gula, I. Niewiadomska, M. Wysocka-Pleczyk (red.) Białe plamy w psychologii sądowej (s. 221 – 230). Kraków: Wydawnictwo UJ.

23. Pastwa-Wojciechowska B. (2017). Psychopaci. Sprawcy przestępstw seksualnych. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia (r. 3).

24. Pastwa-Wojciechowska, B., Błażek, M., Kaźmierczak, M. (2015). Jakość opinii sądowo- psychologicznych - między oczekiwaniami i wymaganiami wymiaru sprawiedliwości. [w:] M. Szpitalak, K. Kasperek (red.), Psychologia sądowa. Wybrane zagadnienia (49-74). Kraków, Wydawnictwo UJ.

25. Rode, D. (2018). Psychologiczne i relacyjne wyznaczniki przemocy domowej. Charakterystyka sprawców. Warszawa: Supremalex.

26. Rostowski, J. (2012). Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Warszawa: Difin SA. (cz. 3, r. 1 i 2).

27. Roszyk, A. (2011). Diagnozowanie sprawców przestępstw seksualnych w procesie terapii. [w:] Iniewicz G., Mijas M. (red.). Seksualność człowieka. Wybrane zagadnienia. (s. 113-131) Kraków Wydawnictwo UJ.

28. Roszyk, A. (2016). Neuronalne podstawy mentalizacji. [w:] L. Cierpiałkowska, D. Górska (red.), Mentalizacja z perspektywy rozwojowej i klinicznej (s. 112-139). Poznań: Wydawnictwo naukowe PWN.

29. Roszyk, A. (2017). Neuropsychologiczne uwarunkowania przestępstw seksualnych. Nieopublikowana rozprawa doktorska (r. 4).

30. Szpitalak, M. (2015). Wpływ społeczny w kontekście sądowym: Sugestialność interrogatywna, [w:] D. Doliński, E. Mandal (red.). Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych i niecodziennych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

31. Vrij, A. (2008). Detecting Lies and Deceit: Pitfalls and Opportunities. Chichester: John Wiley & Sons Ltd.

32. Walsh, K., Darby, D. (2008). Neuropsychologia Kliniczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. s. 431-443.

33. Widera-Wysoczańska, A. (2011). PTSD „proste” i „złożone” jako konsekwencje zdarzeń traumatycznych u osób dorosłych. [w:] A. Widera-Wysoczańska i A. Kuczyńska (red.). Interpersonalna trauma. Mechanizmy i konsekwencje (s .92 – 123). Warszawa: Difin SA.

34. Wojciechowski, B.W. (2014). Rola procesowa biegłego a psychologiczna analiza treści zeznań świadków. [w:] E. Habzda-Siwek, J. Kabzińska (red.), Psychologia i prawo. Miedzy teorią i praktyką (s. 87-99). Sopot: GWP.

Learning outcomes: (in Polish)

- Potrafi opisać i odnieść do jednostkowego przypadku ogólne i specyficzne wyjaśnienia etiologii przestępczości

- Potrafi opisać i rozumie znaczenie zróżnicowanie w populacji przestępców, w tym ze względu na występujące u nich zaburzenia psychiczne

- Potrafi opisać i wyjaśnić przebieg procesów decyzyjnych u przestępców

- Potrafi opisać uwarunkowania i konsekwencje wiktymizacji, w tym konsekwencje neuropsychologiczne

- Potrafi opisać i odnieść do jednostkowego przypadku neuropsychologiczne uwarunkowania przestępczości

- Rozumie znaczenie diagnozy neuropsychologicznej przestępców i potrafi ją przeprowadzić

- Potrafi zidentyfikować́ i opisać́ procesy psychiczne zachodzące podczas przesłuchania

- Potrafi przeprowadzić psychologiczną diagnozę świadka

- Potrafi zastosować podstawowe narzędzi służące do oceny psychologicznej wiarygodności zeznań

- Potrafi opisać́ sposoby prowadzenia przesłuchania i uwarunkowania ich skuteczności

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

• Test wiadomości - ocena pozytywna ponad 50% poprawnych odpowiedzi

Konwersatoria:

• Zaliczenie pisemne (ocena pozytywna ponad 50% poprawnych odpowiedzi) + 80% obecność na zajęciach

Ćwiczenia:

• Zaliczenie pisemne (ocena pozytywna ponad 50% poprawnych odpowiedzi) + 80% obecność na zajęciach

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Filip Szumski
Group instructors: Katarzyna Pilarczyk-Parchanowicz, Anna Roszyk, Filip Szumski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Filip Szumski
Group instructors: Dominika Bartoszak, Filip Szumski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Filip Szumski
Group instructors: Dominika Bartoszak, Filip Szumski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Filip Szumski
Group instructors: Natalia Andrzejczyk, Filip Szumski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)