Applied Psychology - Specialty: Personnel Consulting II
General data
Course ID: | 23-PSDM-SDP2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Applied Psychology - Specialty: Personnel Consulting II |
Name in Polish: | Psychologia stosowana - Specjalność: Doradztwo personalne II |
Organizational unit: | Faculty of Psychology and Cognitive Science |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych (in Polish) Przedmioty na psychologii na semestrze 9 (in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
ECTS credit allocation (and other scores): |
9.00
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) psychologia |
Module learning aims: | (in Polish) Przekazanie wiedzy i wykształcenie umiejętności związanych z prowadzeniem procedur doboru personelu w oparciu o rzetelne psychologiczne narzędzia oraz z wykorzystaniem etycznych i profesjonalnych praktyk opartych na dowodach |
Year of studies (where relevant): | Year 5 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Wiedza z zakresu podstaw psychologii pracy i organizacji, metodologii badań psychologicznych i psychometrii; umiejętności i kompetencje społeczne pozwalające realizować pracę w zespole, podstawowa umiejętność prowadzenia wywiadu standaryzowanego |
Information on where to find course materials: | (in Polish) od prowadzącego w trakcie zajęć |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Metoda projektu Pokaz i obserwacja Praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 9 |
Short description: |
(in Polish) Opis dotyczy całego bloku zajęć Doradztwo personalne II (wykład, konwersatorium, ćwiczenia) |
Full description: |
(in Polish) Wprowadzenie w problematykę doboru personelu. Współczesne problemy doboru personelu. Efektywność zawodowa – sposoby opisu i pomiaru. Związek efektywności zawodowej z różnicami indywidualnymi. Praktyka oparta na dowodach i wykorzystanie tego podejścia w doborze personelu. Etyczne zagadnienia i profesjonalne praktyki związane z doborem personelu. Kompetencje w procesie doboru personelu i behawioralne podejście do kompetencji. Analiza pracy i profile wymagań – metody tworzenia oraz zastosowanie w procesie doboru personelu i zarządzaniu zasobami ludzkimi. Projektowanie procedury doboru personelu i dobór dopasowanych do profilu wymagań metod do oceny predyspozycji kandydatów. Poszukiwanie kandydatów do pracy i ocena dokumentów aplikacyjnych. Projektowanie, prowadzenie wywiadów oraz analiza i interpretacji zebranych danych, ze szczególnym naciskiem na diagnozę w oparciu o wskaźniki behawioralne. Wykorzystanie testów psychologicznych w doradztwie personalnym (WERK, BIP, TIC, LMI). Ograniczenia i możliwości zastosowania testów psychologicznych w doborze personelu. Pomiar zdolności psychomotorycznych (Test2Drive, Wiedeński System Testów). Ocena dopasowania kandydatów do pracy z wykorzystaniem kompetencyjnych testów sytuacyjnych. Prowadzenie oceny predyspozycji kandydatów w oparciu o metody assessment centre. Integracja, interpretacja i raportowanie danych zebranych podczas procedur doboru personelu. Podejmowanie decyzji personalnych dotyczących dopasowania kandydatów do pracy. |
Bibliography: |
(in Polish) ‒ Anderson, N., Cunningham-Snell, N. (2002). Selekcja pracowników. W: N. Chmiel (red.), Psychologia pracy organizacji (81-114). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. ‒ Ones, D., Anderson, N., Viswesvaran, Ch., Sinangil, H. (Eds.) (2018). The SAGE Handbook of Industrial, Work & Organizational Psychology - tomy 1-3 ‒ Kozlowski, S. (2012). The Oxford Handbook of Organizational Psychology, Oxford University Press - tomy 1-2 ‒ Chirkowska-Smolak, T., Grobelny, J. (2014). Wykorzystanie metod doboru personelu oraz przekonania profesjonalistów na temat ich trafności prognostycznej. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 96(1), 125-142. ‒ Chorągwicka B. (2007). Ustrukturyzowany wywiad behawioralny – alternatywa dla tradycyjnego wywiadu kwalifikacyjnego. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 57(5), 137 160. ‒ Czarnota-Bojarska, J. (2009). Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. ‒ Grobelny, J. (2017). Dlaczego inteligencja ogólna nie jest najlepszym predyktorem efektywności zawodowej?. W: T. Chirkowska-Smolak, A. Hauziński (red.), Zarządzanie oparte na dowodach. Teoria i praktyka (s. 101-114). Warszawa: Libron. ‒ Prokopowicz, P. (2016). Rekrutacja i selekcja oparta na dowodach 33 zasady skutecznego naboru pracowników. Warszawa: Wolters Kluwer. ‒ Prokopowicz, P., Żmuda, G., Król, M. (2014). Kompetencyjne testy sytuacyjne w rekrutacji, selekcji i ocenie pracowników. Teoria i Zastosowanie. Warszawa: Wolters Kluwer SA. ‒ Wąsowska-Bąk, K., Górecka, D., Mazur, M. (2012). Assessment/Development Center. Poznaj najskuteczniejszą metodę oceny kompetencji pracowników i kandydatów do pracy. Gliwice: Helion. ‒ Wybrane podręczniki testowe. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Zna narzędzia wykorzystywane do oceny predyspozycji psychologicznych i dopasowania kandydatów do pracy, samodzielnie ocenia rzetelność, trafność i użyteczność takich narzędzi oraz potrafi dobrać je do konkretnego procesu doboru personelu. Potrafi przeprowadzić analizę pracy i na tej podstawie opracować profil wymagań kompetencyjnych na stanowisku pracy. Trafnie definiuje kompetencje i wskazuje wskaźniki behawioralne tych kompetencji oraz tworzy na ich podstawie skale szacunkowe. Potrafi tworzyć ogłoszenia o pracę i dobierać metody bezpośredniego i pośredniego poszukiwania pracowników do projektów doboru personelu. Potrafi przetwarzać i oceniać dokumenty aplikacyjne pod kątem dopasowania kandydatów do pracy i podejmować na tej podstawie decyzje personalne. Potrafi zaprojektować, prowadzić i oceniać wywiad behawioralny/kompetencyjny. Potrafi zaprojektować, prowadzić i oceniać wyniki kompetencyjnych testów sytuacyjnych. Zna testy psychologiczne użyteczne w procedurach doboru personelu, potrafi je samodzielnie dobierać oraz intepretować ich wyniki w kontekście profili wymagań kompetencyjnych. Potrafi zaprojektować i prowadzić oceny z wykorzystaniem metody assessment cente oraz integrować dane uzyskane za ich pomocą. Potrafi zintegrować dane pozyskane za pomocą różnych technik, zinterpretować ich wyniki w kontekście profilu wymagań psychologicznych oraz podjąć decyzję personalną dotyczącą zatrudnienia kandydatów. Postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu psychologa podczas projektowania i prowadzenia procedur doboru personelu. Rozumie konieczność kierowania się zasadami praktyki opartej na dowodach i zna korzyści wynikające z tego podejścia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny, Projekt Esej Ocena pracy w grupach i aktywności podczas zajęć |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU CW
CW
W CW
KON
KON
TH KON
FR CW
KON
SA CW
KON
|
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Teresa Chirkowska-Smolak | |
Group instructors: | Teresa Chirkowska-Smolak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU KON
CW
W KON
CW
TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Teresa Chirkowska-Smolak | |
Group instructors: | Teresa Chirkowska-Smolak, Jarosław Grobelny | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W KON
CW
KON
CW
TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Teresa Chirkowska-Smolak | |
Group instructors: | Teresa Chirkowska-Smolak, Jarosław Grobelny | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W KON
CW
KON
CW
TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Teresa Chirkowska-Smolak | |
Group instructors: | Teresa Chirkowska-Smolak, Jarosław Grobelny | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.