Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Applied Psychology - Specialty: Personnel Consulting II

General data

Course ID: 23-PSDM-SDP2
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Applied Psychology - Specialty: Personnel Consulting II
Name in Polish: Psychologia stosowana - Specjalność: Doradztwo personalne II
Organizational unit: Faculty of Psychology and Cognitive Science
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
(in Polish) Przedmioty na psychologii na semestrze 9
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
ECTS credit allocation (and other scores): 9.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) psychologia

Module learning aims:

(in Polish) Przekazanie wiedzy i wykształcenie umiejętności związanych z prowadzeniem procedur doboru personelu w oparciu o rzetelne psychologiczne narzędzia oraz z wykorzystaniem etycznych i profesjonalnych praktyk opartych na dowodach

Year of studies (where relevant):

Year 5

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Wiedza z zakresu podstaw psychologii pracy i organizacji, metodologii badań psychologicznych i psychometrii; umiejętności i kompetencje społeczne pozwalające realizować pracę w zespole, podstawowa umiejętność prowadzenia wywiadu standaryzowanego

Information on where to find course materials:

(in Polish) od prowadzącego w trakcie zajęć

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Pokaz i obserwacja

Praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 9

Short description: (in Polish)

Opis dotyczy całego bloku zajęć Doradztwo personalne II (wykład, konwersatorium, ćwiczenia)

Full description: (in Polish)

Wprowadzenie w problematykę doboru personelu.

Współczesne problemy doboru personelu.

Efektywność zawodowa – sposoby opisu i pomiaru. Związek efektywności zawodowej z różnicami indywidualnymi.

Praktyka oparta na dowodach i wykorzystanie tego podejścia w doborze personelu.

Etyczne zagadnienia i profesjonalne praktyki związane z doborem personelu.

Kompetencje w procesie doboru personelu i behawioralne podejście do kompetencji.

Analiza pracy i profile wymagań – metody tworzenia oraz zastosowanie w procesie doboru personelu i zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Projektowanie procedury doboru personelu i dobór dopasowanych do profilu wymagań metod do oceny predyspozycji kandydatów.

Poszukiwanie kandydatów do pracy i ocena dokumentów aplikacyjnych.

Projektowanie, prowadzenie wywiadów oraz analiza i interpretacji zebranych danych, ze szczególnym naciskiem na diagnozę w oparciu o wskaźniki behawioralne.

Wykorzystanie testów psychologicznych w doradztwie personalnym (WERK, BIP, TIC, LMI). Ograniczenia i możliwości zastosowania testów psychologicznych w doborze personelu.

Pomiar zdolności psychomotorycznych (Test2Drive, Wiedeński System Testów).

Ocena dopasowania kandydatów do pracy z wykorzystaniem kompetencyjnych testów sytuacyjnych.

Prowadzenie oceny predyspozycji kandydatów w oparciu o metody assessment centre.

Integracja, interpretacja i raportowanie danych zebranych podczas procedur doboru personelu. Podejmowanie decyzji personalnych dotyczących dopasowania kandydatów do pracy.

Bibliography: (in Polish)

‒ Anderson, N., Cunningham-Snell, N. (2002). Selekcja pracowników. W: N. Chmiel (red.), Psychologia pracy organizacji (81-114). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

‒ Ones, D., Anderson, N., Viswesvaran, Ch., Sinangil, H. (Eds.) (2018). The SAGE Handbook of Industrial, Work & Organizational Psychology - tomy 1-3

‒ Kozlowski, S. (2012). The Oxford Handbook of Organizational Psychology, Oxford University Press - tomy 1-2

‒ Chirkowska-Smolak, T., Grobelny, J. (2014). Wykorzystanie metod doboru personelu oraz przekonania profesjonalistów na temat ich trafności prognostycznej. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 96(1), 125-142.

‒ Chorągwicka B. (2007). Ustrukturyzowany wywiad behawioralny – alternatywa dla tradycyjnego wywiadu kwalifikacyjnego. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 57(5), 137 160.

‒ Czarnota-Bojarska, J. (2009). Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

‒ Grobelny, J. (2017). Dlaczego inteligencja ogólna nie jest najlepszym predyktorem efektywności zawodowej?. W: T. Chirkowska-Smolak, A. Hauziński (red.), Zarządzanie oparte na dowodach. Teoria i praktyka (s. 101-114). Warszawa: Libron.

‒ Prokopowicz, P. (2016). Rekrutacja i selekcja oparta na dowodach 33 zasady skutecznego naboru pracowników. Warszawa: Wolters Kluwer.

‒ Prokopowicz, P., Żmuda, G., Król, M. (2014). Kompetencyjne testy sytuacyjne w rekrutacji, selekcji i ocenie pracowników. Teoria i Zastosowanie. Warszawa: Wolters Kluwer SA.

‒ Wąsowska-Bąk, K., Górecka, D., Mazur, M. (2012). Assessment/Development Center. Poznaj najskuteczniejszą metodę oceny kompetencji pracowników i kandydatów do pracy. Gliwice: Helion.

‒ Wybrane podręczniki testowe.

Learning outcomes: (in Polish)

Zna narzędzia wykorzystywane do oceny predyspozycji psychologicznych i dopasowania kandydatów do pracy, samodzielnie ocenia rzetelność, trafność i użyteczność takich narzędzi oraz potrafi dobrać je do konkretnego procesu doboru personelu.

Potrafi przeprowadzić analizę pracy i na tej podstawie opracować profil wymagań kompetencyjnych na stanowisku pracy.

Trafnie definiuje kompetencje i wskazuje wskaźniki behawioralne tych kompetencji oraz tworzy na ich podstawie skale szacunkowe.

Potrafi tworzyć ogłoszenia o pracę i dobierać metody bezpośredniego i pośredniego poszukiwania pracowników do projektów doboru personelu.

Potrafi przetwarzać i oceniać dokumenty aplikacyjne pod kątem dopasowania kandydatów do pracy i podejmować na tej podstawie decyzje personalne.

Potrafi zaprojektować, prowadzić i oceniać wywiad behawioralny/kompetencyjny.

Potrafi zaprojektować, prowadzić i oceniać wyniki kompetencyjnych testów sytuacyjnych.

Zna testy psychologiczne użyteczne w procedurach doboru personelu, potrafi je samodzielnie dobierać oraz intepretować ich wyniki w kontekście profili wymagań kompetencyjnych.

Potrafi zaprojektować i prowadzić oceny z wykorzystaniem metody assessment cente oraz integrować dane uzyskane za ich pomocą.

Potrafi zintegrować dane pozyskane za pomocą różnych technik, zinterpretować ich wyniki w kontekście profilu wymagań psychologicznych oraz podjąć decyzję personalną dotyczącą zatrudnienia kandydatów.

Postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu psychologa podczas projektowania i prowadzenia procedur doboru personelu.

Rozumie konieczność kierowania się zasadami praktyki opartej na dowodach i zna korzyści wynikające z tego podejścia.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny,

Projekt

Esej

Ocena pracy w grupach i aktywności podczas zajęć

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Teresa Chirkowska-Smolak
Group instructors: Teresa Chirkowska-Smolak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Teresa Chirkowska-Smolak
Group instructors: Teresa Chirkowska-Smolak, Jarosław Grobelny
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Teresa Chirkowska-Smolak
Group instructors: Teresa Chirkowska-Smolak, Jarosław Grobelny
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Teresa Chirkowska-Smolak
Group instructors: Teresa Chirkowska-Smolak, Jarosław Grobelny
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)