Applied Psychology - Specialty: Personnel Consulting I
General data
Course ID: | 23-PSDM-SDP |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Applied Psychology - Specialty: Personnel Consulting I |
Name in Polish: | Psychologia stosowana - Specjalność: Doradztwo personalne I |
Organizational unit: | Faculty of Psychology and Cognitive Science |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Psychologii i Kognitywistyki (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych (in Polish) Przedmioty na psychologii na semestrze 8 (in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
ECTS credit allocation (and other scores): |
8.00
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) psychologia |
Cycle of studies: | long-cycle studies |
Module learning aims: | (in Polish) Kurs z Doradztwa personalnego ma na celu zapoznanie studentów z najważniejszymi teoriami psychologicznymi, które pozwalają wyjaśniać zjawiska organizacyjne i z psychologicznymi koncepcjami mającymi zastosowanie w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Zwrócimy też uwagę na czynniki kontekstu, które mają szczególne znaczenie dla wyjaśniania zjawisk i zachowań organizacyjnych oraz na pojawiające się w ostatnim czasie problemy dotyczące przemian współczesnej pracy i form zatrudnienia, zróżnicowania członków organizacji i przenikania się ról życiowych. Przybliżymy metody i narzędzia wykorzystywane do oceny podstawowych zjawisk organizacyjnych i postaw pracowniczych oraz będziemy kształtować umiejętność projektowania zajęć z zespołami pracowniczymi. |
Year of studies (where relevant): | Year 4 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) blended-learning |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Wiedza z zakresu podstaw psychologii pracy i organizacji, metodologii badań psychologicznych i psychometrii; umiejętności i kompetencje społeczne pozwalające realizować pracę w zespole |
Information on where to find course materials: | (in Polish) zespoły MS Teams, platforma Moodle |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład problemowy, metoda analizy przypadków, projekt |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 8 |
Short description: |
(in Polish) opis dotyczy całego bloku zajęć Doradztwo personalne I (wykład, konwersatorium, ćwiczenia) |
Full description: |
(in Polish) ‒ Doradztwo personalne - wprowadzenie w problematykę. ‒ Diagnoza organizacji (zjawisk, postaw i opinii pracowniczych) - metodyka, przedmiot, narzędzia. ‒ Diagnoza wybranych problemów organizacyjnych. ‒ Dobrostan pracowników. ‒ Pozytywne postawy wobec pracy: lojalność a przywiązanie organizacyjne, satysfakcja i zaangażowanie. ‒ Funkcjonalne zachowania pracowników – zachowania obywatelskie w organizacji ‒ Dysfunkcjonalne zachowania w pracy: stres w pracy, wypalenie zawodowe. ‒ Dysfunkcjonalne zachowania w pracy: pracoholizm. Diagnoza uzależnienia od pracy. ‒ Równowaga pomiędzy pracą a życiem osobistym, zjawisko karoshi ‒ Patologie w organizacji. Diagnozowanie wybranych problemów organizacyjnych. ‒ Zarządzanie różnorodnością w organizacjach. Dyskryminacja ze względu na płeć i wiek. ‒ Zarządzanie personelem w przedsiębiorstwach międzynarodowych, różnice kulturowe zachowań w biznesie, psychospołeczne problemy migracji zarobkowych ‒ Zarządzanie wiedzą w organizacjach. ‒ Zespoły pracownicze. Projektowanie środowiska i pracy zespołów w sposób sprzyjający efektywności i dobrostanowi. |
Bibliography: |
(in Polish) ‒ Borg, I., Mastrangelo, P. (2008). Employee Surveys in Management. Hogreffe & Huber Publishers ‒ Chirkowska-Smolak, T. (2020). Psychologiczna diagnoza zachowań i zjawisk w organizacji. W: B. Rożnowski, P. Fortuna (red.) Psychologia biznesu, PWN ‒ Chirkowska-Smolak, T. (2017). Wykorzystanie zogniskowanych wywiadów grupowych (badań focusowych) do pomiaru postaw pracowniczych. W: T. Chirkowska-Smolak, A. Hauziński (red.). Zarządzanie oparte na dowodach. Teoria i praktyka (s. 41-54). Kraków: Libron. (ResearchGate) ‒ Chmiel, N., Fraccaroli, F., Sverke, M. (2017) (red.). An Introduction to Work and Organizational Psychology: An International Perspective. Wilye Blackwell ‒ Czarnota-Bojarska, J. (2017). Psychologia pracy i organizacji oparta na dowodach. W: T. Chirkowska-Smolak, A. Hauziński (red.). Zarządzanie oparte na dowodach. Teoria i praktyka (s. 17-24). Kraków: Libron. (ResearchGate) ‒ Grobelny, J., Kampioni-Zawadka, M. (2017). Wykorzystanie kwestionariuszy przy podejmowaniu decyzji i zarządzaniu organizacją. W: T. Chirkowska-Smolak, A. Hauziński (red.). Zarządzanie oparte na dowodach. Teoria i praktyka (s. 25-40). Kraków: Libron. (ResearchGate) ‒ Jex, S. M., Britt, T. W. (2008). Organizational Psychology. A Scientist-Practitioner Approach. Second Edition. John Wiley & Sons. ‒ Kozlowski, S. (2012). The Oxford Handbook of Organizational Psychology, Oxford University Press - tomy 1-2. ‒ Robbins, S., Judge, T. (2017). Organizational Behavior, 17th Edition. Pearson Education Limited. |
Learning outcomes: |
(in Polish) ‒ Identyfikuje zastosowanie psychologii w obszarze działań diagnostycznych i pomocowych w psychologii pracy i organizacji ‒ Posiada wiedzę na temat wyjaśniania adaptacyjnego i dezadaptacyjnego funkcjonowania człowieka w kontekście pracy ‒ Zna etapy postępowania diagnostycznego, zasady prowadzenia diagnozy w organizacji oraz sposoby integracji uzyskanych rezultatów w różnych narzędziach badawczych. ‒ Zna warunki stosowania różnych narzędzi badawczych i diagnostycznych, ich administracji w organizacjach i interpretacji uzyskanych rezultatów. ‒ Umie wyszukiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, z wykorzystaniem Internetu, ze świadomością działających w nim mechanizmów. ‒ Umie zaplanować, przygotować i przeprowadzić badania empiryczne, a także dokonać analizy statystycznej oraz interpretacji wyników tych analiz. Potrafi poprawnie zoperacjonalizować zmienne oraz umiejętnie stosuje i interpretuje narzędzia statystyczne. ‒ Rozpoznaje i krytycznie ocenia istotę i przebieg procesów grupowych z perspektywy pracownika i zespołu oraz całej organizacji ‒ Umie nawiązać kontakt i prowadzić postępowanie diagnostyczne z pracownikami ‒ Tworzy szczegółową dokumentację wyników realizacji zadań badawczych. Potrafi przygotować raport zawierające omówienie tych wyników, wnioski z badania i rekomendacje. ‒ Potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do rozwiązania konkretnego problemu diagnostycznego oraz zaplanować i przeprowadzić badanie opinii pracowniczych, a także zinterpretować uzyskane rezultaty ‒ Przejawia aktywną postawę w rozwiązywaniu problemów naukowych na podstawie analizy i oceny dostępnych danych. ‒ Potrafi nawiązać kontakt i współpracować z różnymi grupami społecznymi, w odmiennych warunkach środowiskowych. ‒ Jest przygotowany do systematycznej pracy nad projektami długofalowymi i potrafi określić priorytety w ramach wykonywanych zadań i współpracować w zakresie zarządzania nimi i ich ewaluacji. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ‒ Egzamin z „otwartą książką” ‒ Kolokwium zaliczeniowe ‒ Projekt (diagnoza zespołu pracowników) |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO KON
WYK
TU KON
W TH FR SA CW
CW
SU CW
CW
|
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Teresa Chirkowska-Smolak, Jarosław Grobelny | |
Group instructors: | Mykola Chumak, Jarosław Grobelny, Marcin Wnuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU KON
KON
W TH FR CW
CW
|
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Teresa Chirkowska-Smolak | |
Group instructors: | Teresa Chirkowska-Smolak, Jarosław Grobelny, Marcin Wnuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W KON
KON
TH FR CW
CW
|
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Teresa Chirkowska-Smolak | |
Group instructors: | Jarosław Grobelny, Marcin Wnuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO CW1
WYK
TU CW1
W TH KON
KON
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Teresa Chirkowska-Smolak | |
Group instructors: | Jarosław Grobelny, Marcin Wnuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.