Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Applied Psychology - Specialty: Personnel Consulting I

General data

Course ID: 23-PSDM-SDP
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Applied Psychology - Specialty: Personnel Consulting I
Name in Polish: Psychologia stosowana - Specjalność: Doradztwo personalne I
Organizational unit: Faculty of Psychology and Cognitive Science
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Psychologii i Kognitywistyki
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
(in Polish) Przedmioty na psychologii na semestrze 8
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
ECTS credit allocation (and other scores): 8.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) psychologia

Cycle of studies:

long-cycle studies

Module learning aims:

(in Polish) Kurs z Doradztwa personalnego ma na celu zapoznanie studentów z najważniejszymi teoriami psychologicznymi, które pozwalają wyjaśniać zjawiska organizacyjne i z psychologicznymi koncepcjami mającymi zastosowanie w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Zwrócimy też uwagę na czynniki kontekstu, które mają szczególne znaczenie dla wyjaśniania zjawisk i zachowań organizacyjnych oraz na pojawiające się w ostatnim czasie problemy dotyczące przemian współczesnej pracy i form zatrudnienia, zróżnicowania członków organizacji i przenikania się ról życiowych. Przybliżymy metody i narzędzia wykorzystywane do oceny podstawowych zjawisk organizacyjnych i postaw pracowniczych oraz będziemy kształtować umiejętność projektowania zajęć z zespołami pracowniczymi.

Year of studies (where relevant):

Year 4

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) blended-learning

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Wiedza z zakresu podstaw psychologii pracy i organizacji, metodologii badań psychologicznych i psychometrii; umiejętności i kompetencje społeczne pozwalające realizować pracę w zespole

Information on where to find course materials:

(in Polish) zespoły MS Teams, platforma Moodle

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład problemowy, metoda analizy przypadków, projekt

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 8

Short description: (in Polish)

opis dotyczy całego bloku zajęć Doradztwo personalne I (wykład, konwersatorium, ćwiczenia)

Full description: (in Polish)

‒ Doradztwo personalne - wprowadzenie w problematykę.

‒ Diagnoza organizacji (zjawisk, postaw i opinii pracowniczych) - metodyka, przedmiot, narzędzia.

‒ Diagnoza wybranych problemów organizacyjnych.

‒ Dobrostan pracowników.

‒ Pozytywne postawy wobec pracy: lojalność a przywiązanie organizacyjne, satysfakcja i zaangażowanie.

‒ Funkcjonalne zachowania pracowników – zachowania obywatelskie w organizacji

‒ Dysfunkcjonalne zachowania w pracy: stres w pracy, wypalenie zawodowe.

‒ Dysfunkcjonalne zachowania w pracy: pracoholizm. Diagnoza uzależnienia od pracy.

‒ Równowaga pomiędzy pracą a życiem osobistym, zjawisko karoshi

‒ Patologie w organizacji. Diagnozowanie wybranych problemów organizacyjnych.

‒ Zarządzanie różnorodnością w organizacjach. Dyskryminacja ze względu na płeć i wiek.

‒ Zarządzanie personelem w przedsiębiorstwach międzynarodowych, różnice kulturowe zachowań w biznesie, psychospołeczne problemy migracji zarobkowych

‒ Zarządzanie wiedzą w organizacjach.

‒ Zespoły pracownicze. Projektowanie środowiska i pracy zespołów w sposób sprzyjający efektywności i dobrostanowi.

Bibliography: (in Polish)

‒ Borg, I., Mastrangelo, P. (2008). Employee Surveys in Management. Hogreffe & Huber Publishers

‒ Chirkowska-Smolak, T. (2020). Psychologiczna diagnoza zachowań i zjawisk w organizacji. W: B. Rożnowski, P. Fortuna (red.) Psychologia biznesu, PWN

‒ Chirkowska-Smolak, T. (2017). Wykorzystanie zogniskowanych wywiadów grupowych (badań focusowych) do pomiaru postaw pracowniczych. W: T. Chirkowska-Smolak, A. Hauziński (red.). Zarządzanie oparte na dowodach. Teoria i praktyka (s. 41-54). Kraków: Libron. (ResearchGate)

‒ Chmiel, N., Fraccaroli, F., Sverke, M. (2017) (red.). An Introduction to Work and Organizational Psychology: An International Perspective. Wilye Blackwell

‒ Czarnota-Bojarska, J. (2017). Psychologia pracy i organizacji oparta na dowodach. W: T. Chirkowska-Smolak, A. Hauziński (red.). Zarządzanie oparte na dowodach. Teoria i praktyka (s. 17-24). Kraków: Libron. (ResearchGate)

‒ Grobelny, J., Kampioni-Zawadka, M. (2017). Wykorzystanie kwestionariuszy przy podejmowaniu decyzji i zarządzaniu organizacją. W: T. Chirkowska-Smolak, A. Hauziński (red.). Zarządzanie oparte na dowodach. Teoria i praktyka (s. 25-40). Kraków: Libron. (ResearchGate)

‒ Jex, S. M., Britt, T. W. (2008). Organizational Psychology. A Scientist-Practitioner Approach. Second Edition. John Wiley & Sons.

‒ Kozlowski, S. (2012). The Oxford Handbook of Organizational Psychology, Oxford University Press - tomy 1-2.

‒ Robbins, S., Judge, T. (2017). Organizational Behavior, 17th Edition. Pearson Education Limited.

Learning outcomes: (in Polish)

‒ Identyfikuje zastosowanie psychologii w obszarze działań diagnostycznych i pomocowych w psychologii pracy i organizacji

‒ Posiada wiedzę na temat wyjaśniania adaptacyjnego i dezadaptacyjnego funkcjonowania człowieka w kontekście pracy

‒ Zna etapy postępowania diagnostycznego, zasady prowadzenia diagnozy w organizacji oraz sposoby integracji uzyskanych rezultatów w różnych narzędziach badawczych.

‒ Zna warunki stosowania różnych narzędzi badawczych i diagnostycznych, ich administracji w organizacjach i interpretacji uzyskanych rezultatów.

‒ Umie wyszukiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, z wykorzystaniem Internetu, ze świadomością działających w nim mechanizmów.

‒ Umie zaplanować, przygotować i przeprowadzić badania empiryczne, a także dokonać analizy statystycznej oraz interpretacji wyników tych analiz. Potrafi poprawnie zoperacjonalizować zmienne oraz umiejętnie stosuje i interpretuje narzędzia statystyczne.

‒ Rozpoznaje i krytycznie ocenia istotę i przebieg procesów grupowych z perspektywy pracownika i zespołu oraz całej organizacji

‒ Umie nawiązać kontakt i prowadzić postępowanie diagnostyczne z pracownikami

‒ Tworzy szczegółową dokumentację wyników realizacji zadań badawczych. Potrafi przygotować raport zawierające omówienie tych wyników, wnioski z badania i rekomendacje.

‒ Potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do rozwiązania konkretnego problemu diagnostycznego oraz zaplanować i przeprowadzić badanie opinii pracowniczych, a także zinterpretować uzyskane rezultaty

‒ Przejawia aktywną postawę w rozwiązywaniu problemów naukowych na podstawie analizy i oceny dostępnych danych.

‒ Potrafi nawiązać kontakt i współpracować z różnymi grupami społecznymi, w odmiennych warunkach środowiskowych.

‒ Jest przygotowany do systematycznej pracy nad projektami długofalowymi i potrafi określić priorytety w ramach wykonywanych zadań i współpracować w zakresie zarządzania nimi i ich ewaluacji.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

‒ Egzamin z „otwartą książką”

‒ Kolokwium zaliczeniowe

‒ Projekt (diagnoza zespołu pracowników)

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Teresa Chirkowska-Smolak, Jarosław Grobelny
Group instructors: Mykola Chumak, Jarosław Grobelny, Marcin Wnuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Teresa Chirkowska-Smolak
Group instructors: Teresa Chirkowska-Smolak, Jarosław Grobelny, Marcin Wnuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Teresa Chirkowska-Smolak
Group instructors: Jarosław Grobelny, Marcin Wnuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Teresa Chirkowska-Smolak
Group instructors: Jarosław Grobelny, Marcin Wnuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)