Cognitive Processes
General data
Course ID: | 23-PSDM-PRP |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Cognitive Processes |
Name in Polish: | Procesy poznawcze |
Organizational unit: | Faculty of Psychology and Cognitive Science |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych (in Polish) Przedmioty na psychologii na semestrze 3 (in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
ECTS credit allocation (and other scores): |
8.00
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Psychologia |
Cycle of studies: | long-cycle studies |
Module learning aims: | (in Polish) - przedstawienie podstawowych i wiodących zagadnień z psychologii procesów poznawczych obejmujących główne teorie i metody badawcze - dostarczenie zintegrowanej wiedzy teoretycznej ilustrowanej badaniami na temat poznawczego funkcjonowania człowieka - prezentacja praktyczna podstawowych paradygmatów badawczych dotyczących procesów poznawczych - doskonalenie umiejętności przetwarzania informacji - wykształcenie refleksyjnej i krytycznej postawy wobec przekazów „pseudopsycholgicznych“ dotyczących umysłowego funkcjonowania człowieka - rozwijanie indywidualnego zainteresowania problematyką ludzkiego poznania poprzez omówienie osiągnięć psychologii poznawczej do analizy i interpretacji różnych zjawisk |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) - wybrane moduły prowadzone zdalnie, np. techniki pracy umysłowej czy bieżąca aktywnośc poznawcza; - zdalna realizacja wybranych podstawowych ekspertów z zakresu psychologii poznawczej |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu metodologii badań psychologicznych, bierna znajomość języka angielskiego |
Information on where to find course materials: | (in Polish) - materiały dydaktyczne dostarczane przez prowadzących zajęcia |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) - Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień - Wykład konwersatoryjny - Wykład problemowy - Dyskusja - Praca z tekstem - Metoda analizy przypadków - Uczenie problemowe (Problem-based learning) - Gra dydaktyczna/symulacyjna - Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) - Metoda laboratoryjna - Metoda badawcza (dociekania naukowego) - Pokaz i obserwacja - Demonstracje dźwiękowe i/lub video - Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) - Praca w grupach - Inne (jakie?) – wykład syntetyczny, wykład analityczny |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 8 |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot Psychologia poznawcza obejmuje problematykę procesów umysłowych człowieka. Zachowanie człowieka w ramach przedmiotu zgodnie z postulatami psychologii poznawczej nie jest ujmowane tylko jako zewnętrzna manifestacja, ale konieczne są wyjaśnienia, które uwzgledniają reprezentacje poznawcze oraz elementarne i złożone procesy poznawcze. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot Psychologia poznawcza obejmuje problematykę procesów umysłowych człowieka tego jak jednostka odpiera informacje, uczy się, zapamiętuje i myśli. Zachowanie człowieka w ramach przedmiotu zgodnie z postulatami psychologii poznawczej nie jest ujmowane tylko jako zewnętrzna manifestacja, ale konieczne są wyjaśnienia, które uwzgledniają reprezentacje poznawcze (np. modele umysłowe, schematy czy pojęcia), oraz elementarne (np. uwaga, pamięć, percepcja) i złożone (np. rozumoanie, podejmowanie decyzji, przetwarzanie języka) procesy poznawcze. Treśc zajęć realizowanych w formie kompatybilnych tematycznie wykładów, konwersatoriów i ćwiczeń bedzie próba odpowiedzi na pytania zgodnie z aktualną wiedzą z zakresu psychologii poznawczej, takie jak m.in. jak ludzie postrzegają różne kształty?, z jakiego powodu niektóre fakty zapominają , a inne wspomnienia pielęgnują całe życie?, jak to jest możliwe, że po doświadczeniu impasu w rozwiazywaniu problemów nagle wpadają na twórcze rozwiązania? |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: ‒ Jagodzińska, M. (2005). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wydawnictwo Helion. (s. 150-184; 303-321; 345-375). ‒ Maruszewski, T. (2001). Subtelny czar psychologii poznawczej. Przegląd Psychologiczny, 44 (1), 57-72. ‒ Maruszewski, T. (2005). Pamięć autobiograficzna. Gdańsk: GWP. (s.73-89). ‒ Maruszewski, T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: GWP. (s. 65-75; 135- 143; 347- 355). ‒ Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka. Warszawa: PWN. (s. 282-291). ‒ Najder, K. (1992). Schematy poznawcze. W: Materska M., Tyszka T. (red.). Psychologia i poznanie, (s. 33-60). Warszawa: PWN. ‒ Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. (s. 97-120). ‒ Nęcka E., Orzechowski J. i Szymura B. (2006) Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (s. 22-30; 37-56; 66-76; 86-88; 98-135; 168-174; 178-186; 221-245; 248-252; 283-299; 307-309; 312-318; 333-340; 377-394; 409-414; 484-537; 612-628). ‒ Sternberg, R. J. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wyd. Szkolne i Pedagogiczne. (s. 15-29;150-153; 261-271; 291-297). ‒ Tyszka, T. (1999). Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji. Gdańsk: GWP. (s. 128-155). ‒ Winkielman, P. i Niedenthal P.M (2009). Ucieleśniony emocjonalny umysł społeczny. W: M. Kossowska i M. Kofta (red.), Psychologia poznania społecznego (s. 83-101). Warszawa: PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: ‒ Anderson, J. B. (1998). Uczenie się i pamięć. Warszawa: Wyd. Szkolne i Pedagogiczne. (s. 208-211). ‒ Baddeley, A. (1998). Pamięć. Poradnik użytkownika. Warszawa: Prószyński i S-ka. ‒ Budzicz, Ł. (2012). Czas reakcji w badaniu złożonych konstruktów psychologicznych: emocjonalne zadanie Stroopa i test decyzji leksykalnych. W: W.J. Paluchowski, A. Bujacz, P. Haładziński, L. Kaczmarek (red.) Nowoczesne metody badawcze w psychologii (s. 11-25). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych. ‒ Jasielska, A. (2013). Charakterystyka i konsekwencje potocznego rozumienia emocji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. (s. 56-61) ‒ Kahneman, D., Tversky, A. (1973/2007). O psychologii przewidywania. W: Z. Chlewiński (red.). Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku (s. 239-260). Gdańsk: GWP. ‒ Łukaszewski, W. (2003). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP. (S.164-176). ‒ Memon, A. (2001). Opowiedzieć wszystko: wywiad poznawczy. W: A. Memon, A. Vrij, R. Bull (red.) Psychologia i prawo. Wiarygodność zeznań i materiału dowodowego. Gdańsk: GWP (s. 207-230). ‒ Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka. Warszawa: PWN. ‒ Pylyshyn, Z. (2007). Spór o wyobraźnię: medium analogowe czy wiedza ukryta? W: Z. Chlewiński (red.). Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku (s. 366-408). Gdańsk: GWP. ‒ Rosch, E. (1978/2007). Zasady kategoryzacji. W: Z. Chlewiński (red.). Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku (s. 409-430). Gdańsk: GWP. ‒ Rumelhart, D.E. (1980/2007). Schematy – cegiełki poznania. W: Z. Chlewiński (red.). Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku (s. 431-455). Gdańsk: GWP. ‒ Russell J.A. i Lemay G. (2005). Pojęcia dotyczące emocji. W: M. Lewis i J.M. Haviland-Jones (red.), Psychologia emocji (s. 617-633). Gdańsk: GWP. ‒ Schacter, D.L. (2001). Siedem grzechów pamięci. Warszawa: PIW. ‒ Tzelgow, J. Henik, A. (1995). Kontrola zautomatyzowana i wprawa. Przypadek efektu Stroopa. Czasopismo Psychologiczne, 1, 1-2, 7-17. |
Learning outcomes: |
(in Polish) ‒ definiuje podstawowe pojęcia psychologii poznawczej ‒ przedstawia założenia teorii poznawczych oraz złożone zjawiska i procesy poznawcze ‒ konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych interpretowania zjawisk i procesów poznawczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych ‒ interpretuje uzyskane wyniki w kategoriach mechanizmu ogólnego i różnic indywidualnych ‒ potrafi koncepcyjne opracować i zaprojektować proste eksperymenty z dziedziny procesów przetwarzania informacji ‒ posługuje się psychologią poznawczą do wyjaśniania szerokiego spektrum zjawisk, które zwykle nie są rozpatrywane w kontekście poznawczym (takich jak np. zjawiska społeczne, zaburzenia psychiczne, reklama). ‒ stosuje znane strategie zapamiętywania, wnioskowania, rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji, twórczości ‒ korzysta z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługuje się zasadami krytycznego myślenia przy rozstrzyganiu problemów praktycznych ‒ przestrzega zasad etyki zawodowej ze szczególny naciskiem na postawę psychologa-badacza |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody: ‒ Egzamin pisemny ‒ Egzamin z „otwartą książką” ‒ Kolokwium pisemne ‒ Test ‒ Projekt ‒ Raport ‒ Prezentacja multimedialna ‒ Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa) ‒ Inne (jakie?) – Dyskusja problemowa Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: - bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (96%-100% poprawnych odpowiedzi w zadaniach sprawdzających wiedzę- egzamin, kolokwia), umiejętności i kompetencje personalne i społeczne oraz minimum obecności na zajęciach ćwiczeniowych i konwersatoryjnych wymaganych regulaminem studiów - dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (86%-95% poprawnych odpowiedzi w zadaniach sprawdzających wiedzę- egzamin, kolokwia), umiejętności i kompetencje personalne i społeczne oraz minimum obecności na zajęciach ćwiczeniowych i konwersatoryjnych wymaganych regulaminem studiów - dobry (db; 4,0): dobra wiedza (66%-85% poprawnych odpowiedzi w zadaniach sprawdzających wiedzę- egzamin, kolokwia), umiejętności i kompetencje personalne i społeczne oraz minimum obecności na zajęciach ćwiczeniowych i konwersatoryjnych wymaganych regulaminem studiów - dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza (56%-65% poprawnych odpowiedzi w zadaniach sprawdzających wiedzę- egzamin, kolokwia) umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi brakami oraz minimum obecności na zajęciach ćwiczeniowych i konwersatoryjnych wymaganych regulaminem studiów - dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza (51%-55% poprawnych odpowiedzi w zadaniach sprawdzających wiedzę- egzamin, kolokwia), umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami oraz minimum obecności na zajęciach ćwiczeniowych i konwersatoryjnych wymaganych regulaminem studiów - niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 50% poprawnych odpowiedzi w zadaniach sprawdzających wiedzę- egzamin, kolokwia), umiejętności i kompetencje personalne i społeczne oraz przekroczenie minimum obecności na zajęciach ćwiczeniowych i konwersatoryjnych wymaganych regulaminem studiów |
Practical placement: |
(in Polish) --- |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO CW
CW
KON
KON
TU CW
CW
CW
CW
KON
W TH KON
KON
WYK
CW
CW
FR KON
|
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Łukasz Budzicz, Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska | |
Group instructors: | Łukasz Budzicz, Marta Glinka, Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Daria Patalas, Maja Stańko-Kaczmarek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Module type: | compulsory |
|
ECTS code: | (in Polish) 8 |
|
Number of hours: | 90 |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot Psychologia poznawcza obejmuje problematykę procesów umysłowych człowieka. Zachowanie człowieka w ramach przedmiotu zgodnie z postulatami psychologii poznawczej nie jest ujmowane tylko jako zewnętrzna manifestacja, ale konieczne są wyjaśnienia, które uwzgledniają reprezentacje poznawcze oraz elementarne i złożone procesy poznawcze. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiot Psychologia poznawcza obejmuje problematykę procesów umysłowych człowieka tego jak jednostka odpiera informacje, uczy się, zapamiętuje i myśli. Zachowanie człowieka w ramach przedmiotu zgodnie z postulatami psychologii poznawczej nie jest ujmowane tylko jako zewnętrzna manifestacja, ale konieczne są wyjaśnienia, które uwzgledniają reprezentacje poznawcze (np. modele umysłowe, schematy czy pojęcia), oraz elementarne (np. uwaga, pamięć, percepcja) i złożone (np. rozumoanie, podejmowanie decyzji, przetwarzanie języka) procesy poznawcze. Treśc zajęć realizowanych w formie kompatybilnych tematycznie wykładów, konwersatoriów i ćwiczeń bedzie próba odpowiedzi na pytania zgodnie z aktualną wiedzą z zakresu psychologii poznawczej, takie jak m.in. jak ludzie postrzegają różne kształty?, z jakiego powodu niektóre fakty zapominają , a inne wspomnienia pielęgnują całe życie?, jak to jest możliwe, że po doświadczeniu impasu w rozwiazywaniu problemów nagle wpadają na twórcze rozwiązania? |
|
Notes: |
(in Polish) - - - |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO CW
CW
CW
CW
TU KON
KON
CW
CW
W KON
KON
KON
TH WYK
FR CW
KON
CW
|
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Łukasz Budzicz, Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska | |
Group instructors: | Łukasz Budzicz, Marta Glinka, Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Klaudia Rodziejczak, Maja Stańko-Kaczmarek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Module type: | compulsory |
|
ECTS code: | (in Polish) 8 |
|
Number of hours: | 90 |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot Psychologia poznawcza obejmuje problematykę procesów umysłowych człowieka. Zachowanie człowieka w ramach przedmiotu zgodnie z postulatami psychologii poznawczej nie jest ujmowane tylko jako zewnętrzna manifestacja, ale konieczne są wyjaśnienia, które uwzgledniają reprezentacje poznawcze oraz elementarne i złożone procesy poznawcze. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiot Psychologia poznawcza obejmuje problematykę procesów umysłowych człowieka tego jak jednostka odpiera informacje, uczy się, zapamiętuje i myśli. Zachowanie człowieka w ramach przedmiotu zgodnie z postulatami psychologii poznawczej nie jest ujmowane tylko jako zewnętrzna manifestacja, ale konieczne są wyjaśnienia, które uwzgledniają reprezentacje poznawcze (np. modele umysłowe, schematy czy pojęcia), oraz elementarne (np. uwaga, pamięć, percepcja) i złożone (np. rozumoanie, podejmowanie decyzji, przetwarzanie języka) procesy poznawcze. Treśc zajęć realizowanych w formie kompatybilnych tematycznie wykładów, konwersatoriów i ćwiczeń bedzie próba odpowiedzi na pytania zgodnie z aktualną wiedzą z zakresu psychologii poznawczej, takie jak m.in. jak ludzie postrzegają różne kształty?, z jakiego powodu niektóre fakty zapominają , a inne wspomnienia pielęgnują całe życie?, jak to jest możliwe, że po doświadczeniu impasu w rozwiazywaniu problemów nagle wpadają na twórcze rozwiązania? |
|
Notes: |
(in Polish) - - - |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO KON
KON
CW
CW
CW
CW
KON
TU KON
W KON
KON
TH WYK
CW
FR CW
CW
|
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska | |
Group instructors: | Łukasz Budzicz, Marta Glinka, Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Klaudia Rodziejczak, Maja Stańko-Kaczmarek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Module type: | compulsory |
|
ECTS code: | (in Polish) 8 |
|
Number of hours: | 90 |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot Psychologia poznawcza obejmuje problematykę procesów umysłowych człowieka. Zachowanie człowieka w ramach przedmiotu zgodnie z postulatami psychologii poznawczej nie jest ujmowane tylko jako zewnętrzna manifestacja, ale konieczne są wyjaśnienia, które uwzgledniają reprezentacje poznawcze oraz elementarne i złożone procesy poznawcze. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiot Psychologia poznawcza obejmuje problematykę procesów umysłowych człowieka tego jak jednostka odpiera informacje, uczy się, zapamiętuje i myśli. Zachowanie człowieka w ramach przedmiotu zgodnie z postulatami psychologii poznawczej nie jest ujmowane tylko jako zewnętrzna manifestacja, ale konieczne są wyjaśnienia, które uwzgledniają reprezentacje poznawcze (np. modele umysłowe, schematy czy pojęcia), oraz elementarne (np. uwaga, pamięć, percepcja) i złożone (np. rozumoanie, podejmowanie decyzji, przetwarzanie języka) procesy poznawcze. Treśc zajęć realizowanych w formie kompatybilnych tematycznie wykładów, konwersatoriów i ćwiczeń bedzie próba odpowiedzi na pytania zgodnie z aktualną wiedzą z zakresu psychologii poznawczej, takie jak m.in. jak ludzie postrzegają różne kształty?, z jakiego powodu niektóre fakty zapominają , a inne wspomnienia pielęgnują całe życie?, jak to jest możliwe, że po doświadczeniu impasu w rozwiazywaniu problemów nagle wpadają na twórcze rozwiązania? |
|
Notes: |
(in Polish) - - - |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
CW
W KON
KON
TH CW
WYK
KON
FR KON
KON
CW
CW
|
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska | |
Group instructors: | Łukasz Budzicz, Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Klaudia Rodziejczak, Maja Stańko-Kaczmarek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Module type: | compulsory |
|
ECTS code: | (in Polish) 8 |
|
Number of hours: | 90 |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot Psychologia poznawcza obejmuje problematykę procesów umysłowych człowieka. Zachowanie człowieka w ramach przedmiotu zgodnie z postulatami psychologii poznawczej nie jest ujmowane tylko jako zewnętrzna manifestacja, ale konieczne są wyjaśnienia, które uwzgledniają reprezentacje poznawcze oraz elementarne i złożone procesy poznawcze. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiot Psychologia poznawcza obejmuje problematykę procesów umysłowych człowieka tego jak jednostka odpiera informacje, uczy się, zapamiętuje i myśli. Zachowanie człowieka w ramach przedmiotu zgodnie z postulatami psychologii poznawczej nie jest ujmowane tylko jako zewnętrzna manifestacja, ale konieczne są wyjaśnienia, które uwzgledniają reprezentacje poznawcze (np. modele umysłowe, schematy czy pojęcia), oraz elementarne (np. uwaga, pamięć, percepcja) i złożone (np. rozumoanie, podejmowanie decyzji, przetwarzanie języka) procesy poznawcze. Treśc zajęć realizowanych w formie kompatybilnych tematycznie wykładów, konwersatoriów i ćwiczeń bedzie próba odpowiedzi na pytania zgodnie z aktualną wiedzą z zakresu psychologii poznawczej, takie jak m.in. jak ludzie postrzegają różne kształty?, z jakiego powodu niektóre fakty zapominają , a inne wspomnienia pielęgnują całe życie?, jak to jest możliwe, że po doświadczeniu impasu w rozwiazywaniu problemów nagle wpadają na twórcze rozwiązania? |
|
Notes: |
(in Polish) - - - |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.