Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Psychometrics

General data

Course ID: 23-PSDM-PME
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Psychometrics
Name in Polish: Psychometria
Organizational unit: Faculty of Psychology and Cognitive Science
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Psychologii i Kognitywistyki
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
(in Polish) Przedmioty na psychologii na semestrze 5
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Psychologia

Cycle of studies:

long-cycle studies

Module learning aims:

(in Polish) W ramach tego przedmiotu studenci poznają klasyczne psychometryczne kryteria dobroci testów psychologicznych - tych stosowanych w praktyce badawczej jak i tych stosowanych w praktyce diagnostycznej. Wiedza ta obejmuje zarówno problematykę konstrukcji jak i problematykę stosowania testów psychologicznych. Zajęcia nie są przeglądem dostępnych technik i metod, lecz zorganizowane są wokół ogólniejszych zagadnień dotyczących natury pomiaru testowego.

Year of studies (where relevant):

Year 3

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Ukończony przedmiot: Metodologia z elementami statystyki (1 część)

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały będą dostępne w intranecie Uczelni za pośrednictwem MS Teams.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład

Konwersatoria

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 7

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z psychometrią, czyli teorią pomiaru w psychologii oraz zasadami stosowania i konstruowania testów psychologicznych.

Full description: (in Polish)

Test psychometryczny jako narzędzie pomiaru

Procedura standaryzacji

Wprowadzenie do teorii rzetelności testów psychologicznych

Trafność testu

Normalizacja

Adaptacja kulturowa i psychometryczna

Konstruowanie testu – podstawowe procedury konstrukcji

Konstruowanie testu – podstawowe procedury analizy

Etyczne i społeczne aspekty badań testowych

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

American Psychological Association, APA (2014). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Anastasi A., Urbina, S (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Brzezinski J. (19961,19972). Metodologia badań psychologicznych (rozdz. 6, pkt. 4: Testy psychologiczne w rękach psychologa; część V: Podstawy konstrukcji testów psychologicznych i interpretacji ilościowej danych testowych - wybrane zagadnienia). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Choynowski M. (1971). Podstawy i zastosowania teorii rzetelności testów psychologicznych. W: J. Kozielecki (red.), Problemy psychologii matematycznej (s. 65 - 118) . Warszawa: PWN.

Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Magnusson, D. (1981). Wprowadzenie do teorii testów. Warszawa: PWN.

Ricks, J. Jr. (1993). Normy lokalne - kiedy i dlaczego? W: J. Brzeziński, E. Hornowska (Eds.), Z psychometrycznych problemów diagnostyki psychologicznej (s. 49 - 58). Poznan: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Learning outcomes: (in Polish)

UMIEJĘTNOŚCI

(K_U04) Umiejętność posługiwania się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu psychometrii

(K_U14) Umiejętność interpretowania wyników testowych i trafnego oraz refleksyjnego formułowania wniosków diagnostycznych na ich podstawie

KOMPETENCJE

(K_K05 Korzystanie ze zdobytej wiedzy o standardach prawidłowego doboru i stosowania testowych form narzędzi badawczych

(K_ )7) Umiejętność prowadzenia badań testowych

WIEDZA

(K_W09) Dysponowanie wiedzą dotyczącą natury pomiaru testowego

(K_W011) Dysponowanie wiedzą obejmującą klasyczne kryteria dobroci testów psychologicznych, umiejętność odróżniania testu psychologicznego od pseudo-testu

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład:

Egzamin pisemny (testowy - 40 pytań; czas 30 minut): 60% możliwych do uzyskania punktów - ocena dostateczna

Konwersatorium - średnia z dwóch ocen:

1. Raport z badania: Skala ocen za raport

dst - raport zawierający:

- opis kontraktu z osobą badaną,

- poprawnie przeliczone wyniki,

- opis warunków badania w kontekście procesu testowania.

bdb - jak wyżej plus:

- formalnie poprawny raport,

- interpretacja wyników,

- pytania badawcze wynikające z profilu,

- przygotowana informacja zwrotna dla badanej osoby.

2. Średnia ocena za uczestnictwo w zajęciach:

- na każdych zajęciach student musi uzyskać co najmniej ocenę dostateczną przez skuteczne rozwiązanie quizu z wiedzy (możliwe jest wiele podejść). Podczas zajęć jest dostępne zadanie dodatkowe, które pozwala uzyskać ocenę dobrą i wymaga pracy samodzielnej na treściach zajęć. Przez tydzień po zajęciach dostępne jest drugie zadanie dodatkowe, które pozwala zdobyć ocenę bdb, a wymaga przeszukania zasobów internetu w celu znalezienia zadanych treści i ich skomentowaniu.

Dla osób, które opuszczą konwersatoria ze względów zdrowotnych (wymagana usprawiedliwiona nieobecność) zaliczenie polegało będzie na zdaniu kolokwium (jeden termin dla całego roku, zaawansowane treści z ćwiczeń i wykładów).

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Jolanta Enko, Elżbieta Hornowska, Paweł Kleka, Joanna Urbańska
Group instructors: Aleksandra Frydrysiak, Elżbieta Hornowska, Paweł Kleka
Course homepage: http://Elearning.amu.edu.pl
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Elżbieta Hornowska, Paweł Kleka
Group instructors: Aleksandra Frydrysiak, Elżbieta Hornowska, Paweł Kleka
Course homepage: http://Elearning.amu.edu.pl
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Joanna Urbańska
Group instructors: Aleksandra Frydrysiak, Paweł Kleka, Joanna Urbańska
Course homepage: http://Elearning.amu.edu.pl
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Joanna Urbańska
Group instructors: Aleksandra Frydrysiak, Joanna Urbańska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Joanna Urbańska
Group instructors: Aleksandra Frydrysiak, Joanna Urbańska
Course homepage: http://Elearning.amu.edu.pl
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Joanna Urbańska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)