Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Personality

General data

Course ID: 23-PSDM-OSB
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Personality
Name in Polish: Osobowość
Organizational unit: Faculty of Psychology and Cognitive Science
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
(in Polish) Przedmioty na psychologii na semestrze 4
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
ECTS credit allocation (and other scores): 7.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Psychologia

Cycle of studies:

long-cycle studies

Module learning aims:

(in Polish) C1: dostarczenie wiedzy z zakresu podstawowych szkół teoretycznych psychologii osobowości, a także strukturalnych i treściowych aspektów osobowości, jej rozwoju i zmiany

C2: stymulowanie refleksji nad znaczeniem kategorii osobowościowych w opisie i wyjaśnianiu zachowania

C3: wskazanie na znaczenie wiedzy z zakresu psychologii osobowości w różnych obszarach praktyki psychologicznej oraz w funkcjonowaniu społecznym człowieka

C4: rozwinięcie umiejętności krytycznej analizy wybranych koncepcji osobowości

C5: rozwinięcie umiejętności posługiwania się językiem koncepcji osobowości w opisie i wyjaśnianiu zachowań

C6: rozwinięcie umiejętności rozpoznawania wskaźników wybranych kategorii osobowościowych oraz zapoznanie z wybranymi przykładami stosowanych w tym celu metod

Year of studies (where relevant):

Year 2

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) ---

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) ---

Information on where to find course materials:

(in Polish) http://alpila.home.amu.edu.pl/teaching/

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda aktywizująca - "burza mózgów"

Praca w grupach

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Wykład: 30

Konwersatorium: 30

Ćwiczenia: 30

Przygotowanie do zajęć: 20

Czytanie wskazanej literatury: 40

Przygotowanie do egzaminu: 30

Przygotowanie do zaliczenia: 20

Inne: 10


Łączny nakład pracy studenta: 210 h

Liczba punktów ECTS: 7

Bibliography: (in Polish)

Obowiązkowa

1. Bąk, W. (2002). E. Tory Higginsa teoria rozbieżności ja. Przegląd Psychologiczny, 45(1), 39–55.

2. Dollard, J., Miller, N. (1967). Osobowość i psychoterapia (s. 32–51, 94–120). Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Erikson, E. H. (2002). Tożsamość a cykl życia (s. 97–98, 107–118). Wydawnictwo Zysk i S-ka.

4. Freud, Z. (2009). Wykłady ze wstępu do psychoanalizy. Nowy cykl (s. 45–62). Wydawnictwo KR.

5. Freud, Z. (2005). Poza zasadą przyjemności (s. 59–78, 93–95). Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Freud, Z., Breuer, J. (1986). O psychicznym mechanizmie objawu histerycznego. Przegląd Psychologiczny, 29(3), 630–643

7.Hall, C. S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006). Teorie osobowości. Wydanie nowe (s. 25–48, 52–183, 231–264, 446–469). Wydawnictwo Naukowe PWN.

8. Hermans, H. (2008). Polifonia umysłu: wielogłosowe i dialogowe Ja. W: J. Rowan, M. Cooper (red.), Jekyll i Hyde. Wielorakie Ja we współczesnym świecie (s. 115–138). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

9. Horney, K. (2002). Neurotyczna osobowość naszych czasów (s. 17–100). Dom Wydawniczy Rebis.

10. Horney, K. (2000). Nasze wewnętrzne konflikty (s. 20–45, 98–117). Dom Wydawniczy Rebis.

11. Kofta, M. (red). (2000). Osobowość i różnice indywidualne. W: J. Strelau (red.), Podręcznik akademicki. Tom 2 (r. 34–36; s. 524–652). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

12. Laplanche, J., Pontalis, J. -B. (1996). Ja (ego). W: Słownik psychoanalizy (s. 93–104). Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

13. Majczyna, M. (2000). Podmiotowość i tożsamość. W: A. Gałdowa (red.), Tożsamość człowieka (s. 43–50). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

14. Niedźwieńska, A. (1999). Geneza, struktura i mechanizmy motywacyjne osobowości w ujęciu Alberta Bandury. W: A. Gałdowa (red.), Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości (s. 195–207). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

15. Oleś, P. K. (2013). Wprowadzenie do psychologii osobowości (s. 125–128, 161–171, 254–259). Wydawnictwo Naukowe Scholar.

16. Oleś, P., Drat-Ruszczak, K. (2008). Osobowość. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Podręcznik akademicki. Tom 1 (s. 650–764). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

17. Pervin, L. (2002). Psychologia osobowości (s. 19–45, 49–78, 240–275, 415–417). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

18. Pervin, L. A., Cervone, D. (2011). Osobowość – teoria i badania (s. 276–288, 314–333). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

19. Porębiak, M. (2005). Samoocena jawna i utajona. Model dwuskładnikowy. Nowiny, 2, 93–105

20. Stemplewska-Żakowicz, K. (2004). O rzeczach widywanych na obrazkach ( s. 56–66). Warszawa: Wydawnictwo Academica SWPS.

21. Strelau, J. Zawadzki, B. (2008) Psychologia różnic indywidualnych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Podręcznik akademicki. Tom 1 (r. 9.4; s. 799–816). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

22. Suchańska, A. (1984). Test apercepcji tematycznej H. A. Murraya. W: H. Sęk (red.), Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność (s. 61–90). Wydawnictwo Naukowe UAM.

23. Witkowski, L. (2009). Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona (s. 61–73, 87–96). Wydawnictwo WSEZ.

Dodatkowa

1. Bandura A. (2007). Teoria społecznego uczenia się (s. 32–153). Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis (s. 216–221). W.W. Norton & Company.

3. Freud, Z. (1999). Życie seksualne (s. 219–238). Wydawnictwo KR.

4. Kolańczyk, A. (1999). Czuję myślę jestem. Świadomość i procesy psychiczne w ujęciu poznawczym (s. 14–25). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

5. Oleś, P. K. (2013). Wprowadzenie do psychologii osobowości ( s. 348–378). Wydawnictwo Naukowe Scholar.

6. Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą (s. 57–66, 141–159). Dom Wydawniczy Rebis.

7. Stemplewska-Żakowicz, K. (2002). Koncepcje narracyjnej tożsamości. Od historii życia do dialogowego „ja”. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata (s. 81–113). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

8. Szczukiewicz, P. (1998). Rozwój psychospołeczny a tożsamość (s. 17–35). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedzy – Student/ka:

W1: dysponuje wiedzą na temat podstawowych kierunków i teorii osobowości oraz kategorii osobowościowych stosowanych w opisie i wyjaśnianiu zachowań

W2: wie, na czym polegają podstawowe kontrowersje (problemy) wokół osobowości oraz zna ich rozwiązania teoretyczne

W3: rozumie specyfikę prowadzenia badań w obszarze osobowości oraz uwarunkowania stosowanych metod badania osobowości

W4: rozpoznaje możliwe zastosowania praktyczne dorobku psychologii osobowości

Umiejętności – Student/ka:

U1: potrafi dokonać oceny możliwości i ograniczeń poznawczych, metodologicznych i aplikacyjnych różnych ujęć osobowości

U2: potrafi refleksyjnie i krytycznie posługiwać się koncepcjami o różnym rodowodzie teoretycznym i ich kluczowymi kategoriami

U3: potrafi rozpoznać wskaźniki wybranych kategorii teoretycznych oraz zastosować w tym celu odpowiednie metody psychologiczne

U4: potrafi stosować poznane teorie osobowości w opisie, wyjaśnianiu i prognozowaniu zachowania

K1: dopuszcza różnorodność i alternatywne możliwości interpretacji określonych zjawisk i zachowania osoby na gruncie odmiennych teorii

K2: dostrzega znaczenie wiedzy z zakresu psychologii osobowości w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych

K3: ma gotowość do podejmowania dyskusji, uzasadniając teoretycznie własne hipotezy dotyczące osobowościowych mechanizmów zachowania

K4: zdaje sobie sprawę z ograniczeń i względności dostępu do poznania osobowości oraz uznaje złożoność determinant funkcjonowania człowieka

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład

Egzamin pisemny (test wiadomości): pozytywne zaliczenie wymaga uzyskania co najmniej 60% punktów.

Konwersatorium

Uczestniczenie w co najmniej 80% zajęć.

Wejściówki: szczegółowe zasady oceniania podane w materiałach dla osób studiujących.

Kolokwium końcowe (pytania otwarte): pozytywne zaliczenie wymaga uzyskania co najmniej 60% punktów.

Ćwiczenia

Uczestniczenie w co najmniej 80% zajęć.

Zadania (mini-projekty): wykonanie i sprawozdanie zgodnie z otrzymanymi wskazówkami.

Kolokwium końcowe (analiza przypadku, z dostępem do materiałów źródłowych): pozytywne zaliczenie wymaga uzyskania co najmniej 60% punktów.

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Aleksandra Pilarska
Group instructors: Marta Karbowa-Płowens, Piotr Olesiński, Aleksandra Pilarska, Olga Sakson-Obada
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Aleksandra Pilarska
Group instructors: Piotr Olesiński, Aleksandra Pilarska, Olga Sakson-Obada
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Aleksandra Pilarska
Group instructors: Jerzy Bandel, Aleksandra Pilarska, Olga Sakson-Obada, Marta Szymańska-Pytlińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Aleksandra Pilarska
Group instructors: Jerzy Bandel, Marta Karbowa-Płowens, Aleksandra Pilarska, Olga Sakson-Obada, Marta Szymańska-Pytlińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)