Personality
General data
Course ID: | 23-PSDM-OSB |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Personality |
Name in Polish: | Osobowość |
Organizational unit: | Faculty of Psychology and Cognitive Science |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych (in Polish) Przedmioty na psychologii na semestrze 4 (in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
ECTS credit allocation (and other scores): |
7.00
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Psychologia |
Cycle of studies: | long-cycle studies |
Module learning aims: | (in Polish) C1: dostarczenie wiedzy z zakresu podstawowych szkół teoretycznych psychologii osobowości, a także strukturalnych i treściowych aspektów osobowości, jej rozwoju i zmiany C2: stymulowanie refleksji nad znaczeniem kategorii osobowościowych w opisie i wyjaśnianiu zachowania C3: wskazanie na znaczenie wiedzy z zakresu psychologii osobowości w różnych obszarach praktyki psychologicznej oraz w funkcjonowaniu społecznym człowieka C4: rozwinięcie umiejętności krytycznej analizy wybranych koncepcji osobowości C5: rozwinięcie umiejętności posługiwania się językiem koncepcji osobowości w opisie i wyjaśnianiu zachowań C6: rozwinięcie umiejętności rozpoznawania wskaźników wybranych kategorii osobowościowych oraz zapoznanie z wybranymi przykładami stosowanych w tym celu metod |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) --- |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) --- |
Information on where to find course materials: | (in Polish) http://alpila.home.amu.edu.pl/teaching/ |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda aktywizująca - "burza mózgów" Praca w grupach Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Metoda projektu |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Wykład: 30 Konwersatorium: 30 Ćwiczenia: 30 Przygotowanie do zajęć: 20 Czytanie wskazanej literatury: 40 Przygotowanie do egzaminu: 30 Przygotowanie do zaliczenia: 20 Inne: 10 Łączny nakład pracy studenta: 210 h Liczba punktów ECTS: 7 |
Bibliography: |
(in Polish) Obowiązkowa 1. Bąk, W. (2002). E. Tory Higginsa teoria rozbieżności ja. Przegląd Psychologiczny, 45(1), 39–55. 2. Dollard, J., Miller, N. (1967). Osobowość i psychoterapia (s. 32–51, 94–120). Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Erikson, E. H. (2002). Tożsamość a cykl życia (s. 97–98, 107–118). Wydawnictwo Zysk i S-ka. 4. Freud, Z. (2009). Wykłady ze wstępu do psychoanalizy. Nowy cykl (s. 45–62). Wydawnictwo KR. 5. Freud, Z. (2005). Poza zasadą przyjemności (s. 59–78, 93–95). Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Freud, Z., Breuer, J. (1986). O psychicznym mechanizmie objawu histerycznego. Przegląd Psychologiczny, 29(3), 630–643 7.Hall, C. S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006). Teorie osobowości. Wydanie nowe (s. 25–48, 52–183, 231–264, 446–469). Wydawnictwo Naukowe PWN. 8. Hermans, H. (2008). Polifonia umysłu: wielogłosowe i dialogowe Ja. W: J. Rowan, M. Cooper (red.), Jekyll i Hyde. Wielorakie Ja we współczesnym świecie (s. 115–138). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 9. Horney, K. (2002). Neurotyczna osobowość naszych czasów (s. 17–100). Dom Wydawniczy Rebis. 10. Horney, K. (2000). Nasze wewnętrzne konflikty (s. 20–45, 98–117). Dom Wydawniczy Rebis. 11. Kofta, M. (red). (2000). Osobowość i różnice indywidualne. W: J. Strelau (red.), Podręcznik akademicki. Tom 2 (r. 34–36; s. 524–652). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 12. Laplanche, J., Pontalis, J. -B. (1996). Ja (ego). W: Słownik psychoanalizy (s. 93–104). Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. 13. Majczyna, M. (2000). Podmiotowość i tożsamość. W: A. Gałdowa (red.), Tożsamość człowieka (s. 43–50). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 14. Niedźwieńska, A. (1999). Geneza, struktura i mechanizmy motywacyjne osobowości w ujęciu Alberta Bandury. W: A. Gałdowa (red.), Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości (s. 195–207). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 15. Oleś, P. K. (2013). Wprowadzenie do psychologii osobowości (s. 125–128, 161–171, 254–259). Wydawnictwo Naukowe Scholar. 16. Oleś, P., Drat-Ruszczak, K. (2008). Osobowość. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Podręcznik akademicki. Tom 1 (s. 650–764). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 17. Pervin, L. (2002). Psychologia osobowości (s. 19–45, 49–78, 240–275, 415–417). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 18. Pervin, L. A., Cervone, D. (2011). Osobowość – teoria i badania (s. 276–288, 314–333). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 19. Porębiak, M. (2005). Samoocena jawna i utajona. Model dwuskładnikowy. Nowiny, 2, 93–105 20. Stemplewska-Żakowicz, K. (2004). O rzeczach widywanych na obrazkach ( s. 56–66). Warszawa: Wydawnictwo Academica SWPS. 21. Strelau, J. Zawadzki, B. (2008) Psychologia różnic indywidualnych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Podręcznik akademicki. Tom 1 (r. 9.4; s. 799–816). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 22. Suchańska, A. (1984). Test apercepcji tematycznej H. A. Murraya. W: H. Sęk (red.), Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność (s. 61–90). Wydawnictwo Naukowe UAM. 23. Witkowski, L. (2009). Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona (s. 61–73, 87–96). Wydawnictwo WSEZ. Dodatkowa 1. Bandura A. (2007). Teoria społecznego uczenia się (s. 32–153). Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis (s. 216–221). W.W. Norton & Company. 3. Freud, Z. (1999). Życie seksualne (s. 219–238). Wydawnictwo KR. 4. Kolańczyk, A. (1999). Czuję myślę jestem. Świadomość i procesy psychiczne w ujęciu poznawczym (s. 14–25). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Oleś, P. K. (2013). Wprowadzenie do psychologii osobowości ( s. 348–378). Wydawnictwo Naukowe Scholar. 6. Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą (s. 57–66, 141–159). Dom Wydawniczy Rebis. 7. Stemplewska-Żakowicz, K. (2002). Koncepcje narracyjnej tożsamości. Od historii życia do dialogowego „ja”. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata (s. 81–113). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 8. Szczukiewicz, P. (1998). Rozwój psychospołeczny a tożsamość (s. 17–35). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedzy – Student/ka: W1: dysponuje wiedzą na temat podstawowych kierunków i teorii osobowości oraz kategorii osobowościowych stosowanych w opisie i wyjaśnianiu zachowań W2: wie, na czym polegają podstawowe kontrowersje (problemy) wokół osobowości oraz zna ich rozwiązania teoretyczne W3: rozumie specyfikę prowadzenia badań w obszarze osobowości oraz uwarunkowania stosowanych metod badania osobowości W4: rozpoznaje możliwe zastosowania praktyczne dorobku psychologii osobowości Umiejętności – Student/ka: U1: potrafi dokonać oceny możliwości i ograniczeń poznawczych, metodologicznych i aplikacyjnych różnych ujęć osobowości U2: potrafi refleksyjnie i krytycznie posługiwać się koncepcjami o różnym rodowodzie teoretycznym i ich kluczowymi kategoriami U3: potrafi rozpoznać wskaźniki wybranych kategorii teoretycznych oraz zastosować w tym celu odpowiednie metody psychologiczne U4: potrafi stosować poznane teorie osobowości w opisie, wyjaśnianiu i prognozowaniu zachowania K1: dopuszcza różnorodność i alternatywne możliwości interpretacji określonych zjawisk i zachowania osoby na gruncie odmiennych teorii K2: dostrzega znaczenie wiedzy z zakresu psychologii osobowości w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych K3: ma gotowość do podejmowania dyskusji, uzasadniając teoretycznie własne hipotezy dotyczące osobowościowych mechanizmów zachowania K4: zdaje sobie sprawę z ograniczeń i względności dostępu do poznania osobowości oraz uznaje złożoność determinant funkcjonowania człowieka |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład Egzamin pisemny (test wiadomości): pozytywne zaliczenie wymaga uzyskania co najmniej 60% punktów. Konwersatorium Uczestniczenie w co najmniej 80% zajęć. Wejściówki: szczegółowe zasady oceniania podane w materiałach dla osób studiujących. Kolokwium końcowe (pytania otwarte): pozytywne zaliczenie wymaga uzyskania co najmniej 60% punktów. Ćwiczenia Uczestniczenie w co najmniej 80% zajęć. Zadania (mini-projekty): wykonanie i sprawozdanie zgodnie z otrzymanymi wskazówkami. Kolokwium końcowe (analiza przypadku, z dostępem do materiałów źródłowych): pozytywne zaliczenie wymaga uzyskania co najmniej 60% punktów. |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO KON
KON
KON
KON
TU CW
CW
W CW
KON
CW
KON
CW
WYK
TH KON
CW
CW
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Aleksandra Pilarska | |
Group instructors: | Marta Karbowa-Płowens, Piotr Olesiński, Aleksandra Pilarska, Olga Sakson-Obada | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO KON
KON
KON
CW
CW
CW
TU KON
KON
W CW
CW
CW
KON
CW
KON
TH WYK
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Aleksandra Pilarska | |
Group instructors: | Piotr Olesiński, Aleksandra Pilarska, Olga Sakson-Obada | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO CW
KON
TU KON
KON
KON
KON
W CW
CW
CW
CW
TH WYK
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Aleksandra Pilarska | |
Group instructors: | Jerzy Bandel, Aleksandra Pilarska, Olga Sakson-Obada, Marta Szymańska-Pytlińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
KON
W CW
CW
KON
CW
KON
CW
CW
CW
TH KON
KON
WYK
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
discussion seminar, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Aleksandra Pilarska | |
Group instructors: | Jerzy Bandel, Marta Karbowa-Płowens, Aleksandra Pilarska, Olga Sakson-Obada, Marta Szymańska-Pytlińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.