Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Empirical Work

General data

Course ID: 23-PSDM-EMP
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Empirical Work
Name in Polish: Praca empiryczna
Organizational unit: Faculty of Psychology and Cognitive Science
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
(in Polish) Przedmioty na psychologii na semestrze 6
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Major:

(in Polish) Psychologia i kognitywistyka

Module learning aims:

(in Polish) - nabywanie umiejętności pisania tekstów naukowych oraz przejrzystego prezentowania wyników przeprowadzonych badań zgodnie z przyjętymi standardami w psychologii

- przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia badań empirycznych

- próba praktycznego zastosowania zdobytej dotychczas na studiach wiedzy deklaratywnej z zakresu poszczególnych przedmiotów obligatoryjnych ( z bloku podstawowego)

- praca w zespole badawczym

- poszerzenie warsztatu psychologa o wybrane techniki badawcze i analizy statystyczne

- zwrócenie uwagi na aspekt etyczny działalności psychologa-badacza

- samodzielna praca z tekstem naukowym


Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Pozytywna ocena z konwersatorium, z przedmiotu: Metodologia z elementami statystyki.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Strony www prowadzących zajęcia w poszczególnych grupach lub materiały udostępniane przez nich indywidualnie

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień.

Dyskusja

Praca z tekstem

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda badawcza (dociekania naukowego)

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 30h pracy z nauczycielem + 65h pracy własnej (3 pkt)

Short description: (in Polish)

Zaprojektowanie, przeprowadzenie i opisanie przeprowadzonego badania empirycznego.

Full description: (in Polish)

Zaprojektowanie pod kierunkiem osoby prowadzącej zajęcia badania empirycznego. Prowadzący pomaga opracować plan badawczy i dba o poprawność i etykę badania oraz sugeruje tematykę badań.

Przeprowadzenie badania empirycznego na ludziach dorosłych z użyciem standardowych lub opracowanych przez siebie narzędzi badawczych.

Napisanie raportu z badań spełniającego wymogi formalne standardu APA.

Bibliography: (in Polish)

Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje. (Zespół Etyki w Nauce przy Ministrze Nauki, 25 maj 2004) http://www.nauka.gov.pl/mn/_gAllery/20/15/20151/dobra_praktyka.pdf

Eco, U. (2007). Jak napisać pracę dyplomową : poradnik dla humanistów. Warszawa:WUW

Murray, M . (2004). Jak pisać prace pisemne i prace badawcze oraz jak zdać egzamin z psychologii. Poznań: Zysk i S-ka.

Nęcka, E., Stocki, R. (2006). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Kraków: Universitas.

Wawrzyniak, M., Cypryańska, M., Dąbrowska-Piber, K. (2008). Vademecum. Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Akademica SWPS.

Wojciszke, B. (2004). Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 44-68). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Poradniki statystyczne:

SPSS

Bedyńska, S., Brzezicka A. (2007). Statystyczny drogowskaz: praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica".

Kwiatkowska, G. E., Stasiuk, K. (red.). (2008). SPSS w praktyce psychologicznej. Lublin: Wyd. UMCS.

Darmowy odpowiednik SPSS - JAMOVI (http://jamovi.org)

Navarro, D.J., Foxcroft, D.R. (2019). Learning statistics with jamovi: a tutorial for psychology students and other beginners. (Version 0.70, free PDF). DOI: 10.24384/hgc3-7p15

JASP - darmowy program z zaimplementowaną statystyką bayesowską (http://jasp-stat.org)

Goss-Sampson, M. A. (2019). Statistical Analysis in JASP 0.10.2: A Guide for Students (free PDF).

Learning outcomes: (in Polish)

Jest przygotowany merytorycznie do samodzielnego prowadzenia badań empirycznych

Podejmuje próby praktycznego zastosowania zdobytej dotychczas na studiach wiedzy deklaratywnej z zakresu poszczególnych przedmiotów obligatoryjnych (z bloku podstawowego)

Nabywa umiejętności pisania tekstów naukowych oraz przejrzystego prezentowania wyników przeprowadzonych badań zgodnie z przyjętymi standardami w psychologii

Podejmuje pracę w zespole badawczym i bierze odpowiedzialność za swoj wklad w pracę zespołu

Dysponuje szerokim wachlarzem technik badawczych i analiz statystycznych

Przestrzega zasad etycznych w badaniach naukowych, jako psycholog-badacz

Podejmuje samodzielną pracę z tekstem naukowym

Potrafi sceptycznie czytać doniesienia naukowe

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie pozytywnej oceny raportu z badań empirycznych, przygotowanego wg określonego i jednolitego wzorca:

objętość raportu: od 10 do 20 stron znormalizowanego tekstu;

termin oddania raportu i szczegółowe kryteria oceny zostaną podane na zajęciach;

przyjęcie raportu wymaga dostarczenia pełnej dokumentacji z przeprowadzonych badań (zgody na badanie, materiały zastosowane w badaniach, baza danych w wersji elektronicznej);

surowy materiał z badań należy przedstawić do akceptacji osoby prowadzącej; akceptacja surowego materiału z badań umożliwia ewentualną poprawę raportu, natomiast brak akceptacji – uniemożliwia poprawianie pracy zaliczeniowej; nie mam możliwości ponownego przeprowadzenia badań empirycznych w danym cyklu;

osobami badanymi mogą zostać wyłącznie osoby dorosłe; badania nie mogą zostać przeprowadzone anonimowo za pośrednictwem Internetu;

brak zaliczenia raportu z badań empirycznych skutkuje koniecznością powtarzania przedmiotu w kolejnym cyklu (w tym przejścia przez cały proces projektowania i realizacji pracy empirycznej);

wszyscy członkowie danego zespołu otrzymują tę samą ocenę końcową (na podstawie oceny raportu z badań).

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): raport spełniający wszystkie normy naukowe, sformatowany wg standardu APA

dobry plus (+db; 4,5): brak zastrzeżeń do formatu, pojedyncze braki w obszarze analizy i/lub interpretacji

dobry (db; 4,0): poprawne wykonany projekt, jednak poszczególne elementy nie potwierdzają zaangażowania, mało wnikliwa interpretacja, niestandardowy format raportu

dostateczny plus (+dst; 3,5): kompletny projekt z niewielkimi brakami merytorycznymi i/lub technicznymi

dostateczny (dst; 3,0): kompletny projekt, ale z dużymi niedociągnięciami merytorycznymi i/lub technicznymi

niedostateczny (ndst; 2,0): brak istotnych elementów projektu

Practical placement: (in Polish)

brak

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Paweł Kleka
Group instructors: Łukasz Budzicz, Mykola Chumak, Aleksandra Frydrysiak, Marta Glinka, Jerzy Gościniak, Paweł Kleka, Konrad Kośnik, Maja Stańko-Kaczmarek, Joanna Zinczuk-Zielazna
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Paweł Kleka
Group instructors: Aleksandra Frydrysiak, Jarosław Grobelny, Maciej Hanczakowski, Monika Jańczak, Paweł Kleka, Konrad Kośnik, Maciej Raś, Maja Stańko-Kaczmarek, Mariusz Urbański, Joanna Zinczuk-Zielazna
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Paweł Kleka
Group instructors: Dominika Bartoszak, Łukasz Budzicz, Aleksandra Frydrysiak, Jarosław Grobelny, Maciej Hanczakowski, Natalia Nowaczyk, Maja Stańko-Kaczmarek, Filip Szumski, Katarzyna Zawadzka, Joanna Zinczuk-Zielazna
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Paweł Kleka
Group instructors: Łukasz Budzicz, Aleksandra Frydrysiak, Jarosław Grobelny, Łukasz Kaczmarek, Konrad Kośnik, Maja Stańko-Kaczmarek, Filip Szumski, Katarzyna Zawadzka, Joanna Zinczuk-Zielazna
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)