Evolutionary-developmental psychology
General data
Course ID: | 23-KODL-PER |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Evolutionary-developmental psychology |
Name in Polish: | Psychologia ewolucyjno-rozwojowa |
Organizational unit: | Faculty of Psychology and Cognitive Science |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych (in Polish) Przedmioty dla 3 semestru kognitywistyki (in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) Kognitywistyka |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) • Opanowanie wiedzy o teoretycznych ujęciach procesów rozwoju człowieka i o procesach ewolucji gatunku ludzkiego, oraz związków w jakich ze sobą pozostają • Opanowanie siatki podstawowych pojęć służących wyjaśnianiu procesu rozwoju człowieka i jego modelowych ujęć • Dostarczenie wiedzy dotyczącej strategii, procedur i metod diagnozowania procesów rozwoju • Rozpoznanie centralnych zjawisk i procesów dotyczących rozwoju człowieka w poszczególnych fazach życia • Ukształtowanie holistycznego i genetycznego podejścia do człowieka • Uwrażliwienie na problemy związane ze wspomaganiem rozwoju człowieka w aktualnych czasach historycznych |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład + konwersatoria |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 65 godzin (30 godz. zajęć+15 godz. przygotowanie do zajęć+ 20 godz. przygotowanie do egzaminu i zaliczenia) 4 ECTS |
Short description: |
(in Polish) Psychologia ewolucyjno-rozwojowa człowieka jest dyscypliną o bogatej tradycji. Obecnie przedmiotem jej zainteresowania jest rozwój struktury psychicznej człowieka i mechanizmów jego zachowania dokonujący się w toku życia jednostki jak i historii rozwoju jej gatunku. Czerpie inspiracje badawcze z wielu dyscyplin zajmujących się zjawiskami życia człowieka. Rzeczywistym powodem badawczej współpracy jest złożoność i waga problemów podejmowanych przez współczesną psychologię ewolucyjno-rozwojową. Dzięki temu stanowi bardzo szeroką podstawę dla wielowątkowych i wielopoziomowych analiz zjawisk związanych zarówno z byciem podmiotem rozwoju jak i byciem jego obserwatorem. Obie te perspektywy: rozwijającego się człowieka i człowieka reflektującego się nad rozwojem stanowią wzajemnie dopełniające się aspekty tego samego zjawiska – świadomego uczestnictwa w rozwoju. |
Full description: |
(in Polish) Przyjmowana perspektywa pozwala na zadawanie pytań zarówno o to jak psychicznie rozwija się człowiek, jak i o to jakich kategorii, metod, strategii używa on dla opisu i wyjaśniania swojego rozwoju, oraz jak uzyskana dzięki ich zastosowaniu samoświadomość zwrotnie wpływa na charakter jego rozwoju. Celem zajęć jest (1) dostarczenie wiedzy i (2) uwrażliwienie na problem istnienia zależności pomiędzy jednostkowym cyklem życia człowieka a szeroko rozumianym kontekstem kulturowo - społecznym, w jakim on żyje i działa. Tego typu wiedza i wrażliwość mają służyć przede wszystkim rozumieniu prawidłowości charakterystycznych dla tej zależności odnoszących się do człowieka in abstracto, ale jednocześnie zależy mi, by studenci umieli korzystać z tej wiedzy przy definiowaniu i rozwiązywaniu realnych problemów życiowych ludzi. Treści kształcenia: • Przedmiot badań i podejście Psychologii rozwoju człowieka i Psychologii ewolucyjnej • Przednaukowe i naukowe podstawy Psychologii rozwoju dziecka; podstawowe kontrowersje • Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia; założenia i pojęcia • Zasady rozwoju jednostki ludzkiej w środowisku jej życia i rozwoju w filogenezie i ontogenezie • Adaptacja do warunków naturalnych i kulturowo-historycznych, biologiczny a psychiczny mechanizm adaptacji • Zmiana makrospołeczna i mikrospołeczna a zmiana stylu funkcjonowania jednostki • Prymitywizm, upośledzenie, rozpad, prawidłowy rozwój struktury funkcji psychicznych i organizacji zachowania; elementarne a wyższe formy funkcjonowania • Rodowód, założenia, pojęcia koncepcji E.H.Eriksona i jej współczesne kontynuacje • Rodowód, założenia, pojęcia koncepcji L.S.Wygotskiego i jej współczesne kontynuacje • Rodowód, założenia, pojęcia koncepcji J.Piageta i jej współczesne kontynuacje • Założenia i pojęcia Psychologii ekologicznej • Tradycyjne i współczesne ujęcia zasady epigenezy w rozwoju • Cykl środowisk socjalizacyjnych; funkcje środowisk i problem przesunięcia ekologicznego • Opis, wyjaśnianie i badanie zmiany rozwojowej • Projektowanie postępowania diagnostycznego; problemy, strategie, narzędzia, procedury • Mechanizm psychicznej adaptacji okresu późnej dorosłości: mądrość życiowa, poczucie integralności • Mechanizm psychicznej adaptacji okresu średniej dorosłości i jego efekty: świadomość społeczna, poczucie generatywności • Mechanizm psychicznej adaptacji okresu wczesnej dorosłości i jego efekty: wierność i zobowiązanie, poczucie intymności i solidarności społecznej • Mechanizm psychicznej adaptacji okresu dorastania i jego efekty: opanowanie własnych procesów psychicznych i zachowania, poczucie tożsamości psycho-społecznej • Mechanizm psychicznej adaptacji wieku szkolnego i jego efekty: dowolność uwagi, myślenie racjonalne i poczucie produktywności • Mechanizm psychicznej adaptacji wieku przedszkolnego i jego efekty: dowolność pamięci, myślenie intuicyjne i poczucie inicjatywy • Mechanizm psychicznej adaptacji wczesnego dzieciństwa i jego efekty: usensowniona i hierarchicznie zorganizowana struktura świadomości, poczucie autonomii • Mechanizm psychicznej adaptacji okresu noworodkowego i niemowlęcego: stałość przedmiotu, poczucie ufności do świata i siebie |
Bibliography: |
(in Polish) Egzamin: • Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. (s. 19 – 98 i 144 - 178). • Buss, D. M. (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: GWP. (s. 56-91). • Piaget, J. (1969). Punkt widzenia Piageta. Psychologia Wychowawcza. 5, s. 509-531. • Smykowski, B. (2012). Psychologia kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży. (9-138). Poznań: Wydawnictwo UAM. • Treść wykładów Zaliczenie: • Smykowski, B. (2012). Psychologia kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży. (s.139-181). Poznań: Wydawnictwo UAM. • Brzezińska, A., Hornowska, E. (red.) (2004). Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy. (s.28-106). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. • Obuchowski, K. (2002). Osobowość wobec zmian cywilizacyjnych, czyli o ludziach roli, uczenia się i o autorach siebie. Kolokwia psychologiczne. T.10. s.23-37. |
Learning outcomes: |
(in Polish) • Rozpoznaje podstawowe mechanizmy odpowiedzialne za procesy ewolucji gatunku ludzkiego i rozwoju ontogenetycznego człowieka • Zna fazowe mechanizmy adaptacji psychicznej i zasady ich funkcjonowania • Rozpoznaje zasady splatania się biologicznej i kulturowej linii w toku filogenezy i ontogenezy • Zna historię i aktualność podejścia psychologii do ewolucji i rozwoju • Zna podstawowe koncepcje wskazujące na mechanizm dynamicznych interakcji miedzy zmieniającą się jednostką a środowiskiem jej życia i rozwoju • Zna podstawowe pojęcia służące wyjaśnianiu mechanizmu rozwoju człowieka Zna wybrane klasyfikacje zmian rozwojowych • Zna modele rozwoju człowieka, ich składowe i potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi • Zna podstawowe strategie, procedury i metody stosowane w badaniu rozwoju człowieka • Potrafi wskazać możliwości i ograniczenia poszczególnych procedur postępowania przy badaniu rozwoju • Zna zasady etyczne stosowane w badaniach nad procesami rozwoju • Rozumie relacje w jakiej pozostaje człowiek w poszczególnych fazach życia ze środowiskiem swojego życia i rozwoju • Zna centralne zjawiska charakterystyczne dla poszczególnych faz w rozwoju człowieka • Rozumie zasady działania mechanizmów psychicznej adaptacji charakterystycznych dla poszczególnych faz w rozwoju • Rozumie zasady przejść z jednej fazy rozwojowej w drugą • Potrafi postrzegać w dynamicznych interakcjach zjawiska fizyczne, psychiczne i społeczne w rozwoju człowieka • Rozpoznaje w zjawiskach wcześniejszych w rozwoju wykluwanie się zjawisk późniejszych a w późniejszych potrafi dojrzeć skutki zjawisk wcześniejszych • Rozumie zależność organizacji psychiki i zachowania jednostki od sposobu zorganizowania środowiska jej życia i rozwoju • Potrafi wskazać związek aktualności społeczno-historycznej z wytwarzaniem się fazowych mechanizmów psychicznej adaptacji • Formułuje hipotezy na temat przyszłych mechanizmów psychicznej adaptacji człowieka i procesów wspomagania ich aktualizacji |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład: • Test wiadomości - ocena pozytywna ponad 50% poprawnych odpowiedzi Konwersatoria: • Test wiadomości (ocena pozytywna ponad 50% poprawnych odpowiedzi) + 80% obecność na zajęciach |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH WYK
CW
FR |
Type of class: |
classes, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Błażej Smykowski | |
Group instructors: | Błażej Smykowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO WYK
CW
TU CW
W TH FR |
Type of class: |
classes, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Błażej Smykowski | |
Group instructors: | Błażej Smykowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR WYK
CW
|
Type of class: |
classes, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Błażej Smykowski | |
Group instructors: | Błażej Smykowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR WYK
CW
|
Type of class: |
classes, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Błażej Smykowski | |
Group instructors: | Szymon Bręński, Sławomir Jabłoński, Błażej Smykowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.