Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Evolutionary-developmental psychology

General data

Course ID: 23-KODL-PER
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Evolutionary-developmental psychology
Name in Polish: Psychologia ewolucyjno-rozwojowa
Organizational unit: Faculty of Psychology and Cognitive Science
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
(in Polish) Przedmioty dla 3 semestru kognitywistyki
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) Kognitywistyka

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) • Opanowanie wiedzy o teoretycznych ujęciach procesów rozwoju człowieka i o procesach ewolucji gatunku ludzkiego, oraz związków w jakich ze sobą pozostają

• Opanowanie siatki podstawowych pojęć służących wyjaśnianiu procesu rozwoju człowieka i jego modelowych ujęć

• Dostarczenie wiedzy dotyczącej strategii, procedur i metod diagnozowania procesów rozwoju

• Rozpoznanie centralnych zjawisk i procesów dotyczących rozwoju człowieka w poszczególnych fazach życia

• Ukształtowanie holistycznego i genetycznego podejścia do człowieka

• Uwrażliwienie na problemy związane ze wspomaganiem rozwoju człowieka w aktualnych czasach historycznych


Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład + konwersatoria

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 65 godzin (30 godz. zajęć+15 godz. przygotowanie do zajęć+ 20 godz. przygotowanie do egzaminu i zaliczenia) 4 ECTS

Short description: (in Polish)

Psychologia ewolucyjno-rozwojowa człowieka jest dyscypliną o bogatej tradycji. Obecnie przedmiotem jej zainteresowania jest rozwój struktury psychicznej człowieka i mechanizmów jego zachowania dokonujący się w toku życia jednostki jak i historii rozwoju jej gatunku. Czerpie inspiracje badawcze z wielu dyscyplin zajmujących się zjawiskami życia człowieka. Rzeczywistym powodem badawczej współpracy jest złożoność i waga problemów podejmowanych przez współczesną psychologię ewolucyjno-rozwojową. Dzięki temu stanowi bardzo szeroką podstawę dla wielowątkowych i wielopoziomowych analiz zjawisk związanych zarówno z byciem podmiotem rozwoju jak i byciem jego obserwatorem. Obie te perspektywy: rozwijającego się człowieka i człowieka reflektującego się nad rozwojem stanowią wzajemnie dopełniające się aspekty tego samego zjawiska – świadomego uczestnictwa w rozwoju.

Full description: (in Polish)

Przyjmowana perspektywa pozwala na zadawanie pytań zarówno o to jak psychicznie rozwija się człowiek, jak i o to jakich kategorii, metod, strategii używa on dla opisu i wyjaśniania swojego rozwoju, oraz jak uzyskana dzięki ich zastosowaniu samoświadomość zwrotnie wpływa na charakter jego rozwoju.

Celem zajęć jest (1) dostarczenie wiedzy i (2) uwrażliwienie na problem istnienia zależności pomiędzy jednostkowym cyklem życia człowieka a szeroko rozumianym kontekstem kulturowo - społecznym, w jakim on żyje i działa. Tego typu wiedza i wrażliwość mają służyć przede wszystkim rozumieniu prawidłowości charakterystycznych dla tej zależności odnoszących się do człowieka in abstracto, ale jednocześnie zależy mi, by studenci umieli korzystać z tej wiedzy przy definiowaniu i rozwiązywaniu realnych problemów życiowych ludzi.

Treści kształcenia:

• Przedmiot badań i podejście Psychologii rozwoju człowieka i Psychologii ewolucyjnej

• Przednaukowe i naukowe podstawy Psychologii rozwoju dziecka; podstawowe kontrowersje

• Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia; założenia i pojęcia

• Zasady rozwoju jednostki ludzkiej w środowisku jej życia i rozwoju w filogenezie i ontogenezie

• Adaptacja do warunków naturalnych i kulturowo-historycznych, biologiczny a psychiczny mechanizm adaptacji

• Zmiana makrospołeczna i mikrospołeczna a zmiana stylu funkcjonowania jednostki

• Prymitywizm, upośledzenie, rozpad, prawidłowy rozwój struktury funkcji psychicznych i organizacji zachowania; elementarne a wyższe formy funkcjonowania

• Rodowód, założenia, pojęcia koncepcji E.H.Eriksona i jej współczesne kontynuacje

• Rodowód, założenia, pojęcia koncepcji L.S.Wygotskiego i jej współczesne kontynuacje

• Rodowód, założenia, pojęcia koncepcji J.Piageta i jej współczesne kontynuacje

• Założenia i pojęcia Psychologii ekologicznej

• Tradycyjne i współczesne ujęcia zasady epigenezy w rozwoju

• Cykl środowisk socjalizacyjnych; funkcje środowisk i problem przesunięcia ekologicznego

• Opis, wyjaśnianie i badanie zmiany rozwojowej

• Projektowanie postępowania diagnostycznego; problemy, strategie, narzędzia, procedury

• Mechanizm psychicznej adaptacji okresu późnej dorosłości: mądrość życiowa, poczucie integralności

• Mechanizm psychicznej adaptacji okresu średniej dorosłości i jego efekty: świadomość społeczna, poczucie generatywności

• Mechanizm psychicznej adaptacji okresu wczesnej dorosłości i jego efekty: wierność i zobowiązanie, poczucie intymności i solidarności społecznej

• Mechanizm psychicznej adaptacji okresu dorastania i jego efekty: opanowanie własnych procesów psychicznych i zachowania, poczucie tożsamości psycho-społecznej

• Mechanizm psychicznej adaptacji wieku szkolnego i jego efekty: dowolność uwagi, myślenie racjonalne i poczucie produktywności

• Mechanizm psychicznej adaptacji wieku przedszkolnego i jego efekty: dowolność pamięci, myślenie intuicyjne i poczucie inicjatywy

• Mechanizm psychicznej adaptacji wczesnego dzieciństwa i jego efekty: usensowniona i hierarchicznie zorganizowana struktura świadomości, poczucie autonomii

• Mechanizm psychicznej adaptacji okresu noworodkowego i niemowlęcego: stałość przedmiotu, poczucie ufności do świata i siebie

Bibliography: (in Polish)

Egzamin:

• Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. (s. 19 – 98 i 144 - 178).

• Buss, D. M. (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: GWP. (s. 56-91).

• Piaget, J. (1969). Punkt widzenia Piageta. Psychologia Wychowawcza. 5, s. 509-531.

• Smykowski, B. (2012). Psychologia kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży. (9-138). Poznań: Wydawnictwo UAM.

• Treść wykładów

Zaliczenie:

• Smykowski, B. (2012). Psychologia kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży. (s.139-181). Poznań: Wydawnictwo UAM.

• Brzezińska, A., Hornowska, E. (red.) (2004). Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy. (s.28-106). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

• Obuchowski, K. (2002). Osobowość wobec zmian cywilizacyjnych, czyli o ludziach roli, uczenia się i o autorach siebie. Kolokwia psychologiczne. T.10. s.23-37.

Learning outcomes: (in Polish)

• Rozpoznaje podstawowe mechanizmy odpowiedzialne za procesy ewolucji gatunku ludzkiego i rozwoju ontogenetycznego człowieka

• Zna fazowe mechanizmy adaptacji psychicznej i zasady ich funkcjonowania

• Rozpoznaje zasady splatania się biologicznej i kulturowej linii w toku filogenezy i ontogenezy

• Zna historię i aktualność podejścia psychologii do ewolucji i rozwoju

• Zna podstawowe koncepcje wskazujące na mechanizm dynamicznych interakcji miedzy zmieniającą się jednostką a środowiskiem jej życia i rozwoju

• Zna podstawowe pojęcia służące wyjaśnianiu mechanizmu rozwoju człowieka Zna wybrane klasyfikacje zmian rozwojowych

• Zna modele rozwoju człowieka, ich składowe i potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi

• Zna podstawowe strategie, procedury i metody stosowane w badaniu rozwoju człowieka

• Potrafi wskazać możliwości i ograniczenia poszczególnych procedur postępowania przy badaniu rozwoju

• Zna zasady etyczne stosowane w badaniach nad procesami rozwoju

• Rozumie relacje w jakiej pozostaje człowiek w poszczególnych fazach życia ze środowiskiem swojego życia i rozwoju

• Zna centralne zjawiska charakterystyczne dla poszczególnych faz w rozwoju człowieka

• Rozumie zasady działania mechanizmów psychicznej adaptacji charakterystycznych dla poszczególnych faz w rozwoju

• Rozumie zasady przejść z jednej fazy rozwojowej w drugą

• Potrafi postrzegać w dynamicznych interakcjach zjawiska fizyczne, psychiczne i społeczne w rozwoju człowieka

• Rozpoznaje w zjawiskach wcześniejszych w rozwoju wykluwanie się zjawisk późniejszych a w późniejszych potrafi dojrzeć skutki zjawisk wcześniejszych

• Rozumie zależność organizacji psychiki i zachowania jednostki od sposobu zorganizowania środowiska jej życia i rozwoju

• Potrafi wskazać związek aktualności społeczno-historycznej z wytwarzaniem się fazowych mechanizmów psychicznej adaptacji

• Formułuje hipotezy na temat przyszłych mechanizmów psychicznej adaptacji człowieka i procesów wspomagania ich aktualizacji

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład:

• Test wiadomości - ocena pozytywna ponad 50% poprawnych odpowiedzi

Konwersatoria:

• Test wiadomości (ocena pozytywna ponad 50% poprawnych odpowiedzi) + 80% obecność na zajęciach

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Błażej Smykowski
Group instructors: Błażej Smykowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Błażej Smykowski
Group instructors: Błażej Smykowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Błażej Smykowski
Group instructors: Błażej Smykowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Błażej Smykowski
Group instructors: Szymon Bręński, Sławomir Jabłoński, Błażej Smykowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)