Psychopathology of cognitive processes
General data
Course ID: | 23-KODL-PAT |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psychopathology of cognitive processes |
Name in Polish: | Psychopatologia procesów poznawczych |
Organizational unit: | Faculty of Psychology and Cognitive Science |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Psychologii i Kognitywistyki (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych (in Polish) Przedmioty dla 6 semestru kognitywistyki (in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
Course homepage: | http://putko.home.amu.edu.pl/ |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) kognitywistyka |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) • Dostarczenie wiedzy na temat podstawowych rodzajów zaburzeń procesów, struktur i mechanizmów poznawczych. • Dostarczenie wiedzy na temat koncepcji wyjaśniających etiologię zaburzeń procesów poznawczych. |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) http://putko.home.amu.edu.pl/ |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień. Wykład konwersatoryjny. Dyskusja. Praca z tekstem. Metoda ćwiczeniowa. Praca w grupach. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 7 |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi rodzajami dysfunkcji procesów, struktur i mechanizmów poznawczych, występującymi w różnych grupach zaburzeń klinicznych, a także ze współczesnymi koncepcjami wyjaśniającymi naturę tych dysfunkcji. Szczególny akcent położony jest na zaburzenia rozwoju poznawczego związane ze specyficznymi dla ludzkiego umysłu zdolnościami, takimi jak: kontrola poznawcza, język i zdolności reprezentowania stanów umysłowych. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi rodzajami dysfunkcji takich procesów poznawczych, jak: spostrzeganie, uwaga, zapamiętywanie i wydobywanie informacji z pamięci oraz myślenie. Przedstawiane są również zaburzenia związane z nieprawidłowościami w zakresie struktur i mechanizmów poznawczych, występującymi w różnych grupach zaburzeń klinicznych. Studenci mają możliwość zapoznania się ze współczesnymi koncepcjami wyjaśniającymi naturę dysfunkcji w funkcjonowaniu poznawczym. Szczególny akcent położony jest na zaburzenia rozwoju poznawczego związane ze specyficznymi dla ludzkiego umysłu zdolnościami, takimi jak: kontrola poznawcza (funkcje wykonawcze), język i zdolności reprezentowania stanów umysłowych (teoria umysłu). |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa Borkowska, A.R. (2006). ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. W: A.R. Borkowska i Ł. Domańska (red.), Neuropsychologia kliniczna dziecka (s. 177–199). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. Cierpiałkowska, L. (2009). Psychopatologia. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar. (r. 1, 5, 6). Cierpiałkowska, L., Zalewska, L. (2008). Psychopatologia. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 545-580). Gdańsk: GWP. Engle, R.W., Sędek, G., von Hecker, U., McIntosh, D.N. (2006). Ograniczenia poznawcze w starzeniu się i psychopatologii: Wprowadzenie i krótki kurs metod badawczych. W: R.W. Engle, G. Sędek, U. von Hecker, D.N. McIntosh (red.), Ograniczenia poznawcze. Starzenie się i psychopatologia (s. 13-27). Warszawa: Academica Wyd. SWPS, Wyd. Nauk. PWN. Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP. (r. 1, 5-10). Pisula, E. (2010). Małe dziecko z autyzmem. Sopot: GWP. (r. 1-4) Literatura uzupełniająca Baron-Cohen, S. (2009). Rozwój zdolności czytania innych umysłów: cztery etapy. W: A Klawiter (red.) Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne. (T2. Ewolucja i złożone struktury poznawcze) (s. 145-171). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. Borkowska, A. (2008). Procesy uwagi i hamowania reakcji u dzieci z ADHD z perspektywy rozwojowej neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wyd. UMCS. (r. 1-4) Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar. Daniluk, B. (2006). Specyficzne zaburzenia językowe u dzieci. W: A.R. Borkowska i Ł. Domańska (red.), Neuropsychologia kliniczna dziecka (s. 117-137). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. Fajkowska-Stanik, M., Drat-Ruszczak, K., Marszał-Wiśniewska, M. (red.) (2004). Pułapki metodologiczne w badaniach empirycznych z zakresu psychologii klinicznej. Warszawa: Academica Wyd. SWPS. Grabowska, A., Jaśkowski, P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 581-642). Gdańsk: GWP. Jodzio, K. (2008). Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar. (r. 2, 5) Maylor, E., Schlaghecken, F., Watson, D. (2006). Starzenie się i procesy hamowania w zadaniach pamięciowych, uwagowych i motorycznych. W: R.W. Engle, G. Sędek, U. von Hecker, D.N. McIntosh (red.), Ograniczenia poznawcze. Starzenie się i psychopatologia (s. 334-365). Warszawa: Academica Wyd. SWPS, Wyd. Nauk. PWN. Oniszczenko, W., Dragan, W.Ł. (2008). Genetyka zachowania w psychologii i psychiatrii. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar. (s. 10-29, 153-203) Pisula, E. (2002). Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia. Warszawa: PWN. Pisula, E. (2010). Małe dziecko z autyzmem. Sopot: GWP. (r. 5-7) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - posiada wiedzę na temat podstawowych rodzajów zaburzeń procesów, struktur i mechanizmów poznawczych - potrafi wyjaśniać naturę zaburzeń procesów poznawczych odwołując się do istniejących koncepcji - potrafi opisać zespoły zaburzeń, których elementem są dysfunkcje określonych rodzajów procesów poznawczych - posługuje się refleksyjnie i krytycznie koncepcjami wyjaśniającymi o różnym rodowodzie teoretycznym |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny. Kolokwium pisemne. Test. Prezentacja multimedialna. Kryterium zaliczenia: przynajmniej 55% maksymalnej liczby punktów. |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH CW
CW
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Adam Putko | |
Group instructors: | Adam Putko, Agata Złotogórska-Suwińska | |
Course homepage: | http://putko.home.amu.edu.pl/ | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
|
Module type: | elective |
|
Number of hours: | 60 |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH CW
CW
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Adam Putko | |
Group instructors: | Natalia Nowaczyk, Adam Putko | |
Course homepage: | http://putko.home.amu.edu.pl/ | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
|
Module type: | elective |
|
Number of hours: | 60 |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH CW
CW
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Natalia Nowaczyk, Adam Putko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO CW
CW
TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Natalia Nowaczyk, Adam Putko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
classes - Graded credit lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.