Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Psychopathology of cognitive processes

General data

Course ID: 23-KODL-PAT
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psychopathology of cognitive processes
Name in Polish: Psychopatologia procesów poznawczych
Organizational unit: Faculty of Psychology and Cognitive Science
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Psychologii i Kognitywistyki
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
(in Polish) Przedmioty dla 6 semestru kognitywistyki
(in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
Course homepage: http://putko.home.amu.edu.pl/
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) kognitywistyka

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) • Dostarczenie wiedzy na temat podstawowych rodzajów zaburzeń procesów, struktur i mechanizmów poznawczych.

• Dostarczenie wiedzy na temat koncepcji wyjaśniających etiologię zaburzeń procesów poznawczych.


Year of studies (where relevant):

Year 3

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Brak.

Information on where to find course materials:

(in Polish) http://putko.home.amu.edu.pl/

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień.

Wykład konwersatoryjny.

Dyskusja.

Praca z tekstem.

Metoda ćwiczeniowa.

Praca w grupach.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 7

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi rodzajami dysfunkcji procesów, struktur i mechanizmów poznawczych, występującymi w różnych grupach zaburzeń klinicznych, a także ze współczesnymi koncepcjami wyjaśniającymi naturę tych dysfunkcji. Szczególny akcent położony jest na zaburzenia rozwoju poznawczego związane ze specyficznymi dla ludzkiego umysłu zdolnościami, takimi jak: kontrola poznawcza, język i zdolności reprezentowania stanów umysłowych.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi rodzajami dysfunkcji takich procesów poznawczych, jak: spostrzeganie, uwaga, zapamiętywanie i wydobywanie informacji z pamięci oraz myślenie. Przedstawiane są również zaburzenia związane z nieprawidłowościami w zakresie struktur i mechanizmów poznawczych, występującymi w różnych grupach zaburzeń klinicznych. Studenci mają możliwość zapoznania się ze współczesnymi koncepcjami wyjaśniającymi naturę dysfunkcji w funkcjonowaniu poznawczym. Szczególny akcent położony jest na zaburzenia rozwoju poznawczego związane ze specyficznymi dla ludzkiego umysłu zdolnościami, takimi jak: kontrola poznawcza (funkcje wykonawcze), język i zdolności reprezentowania stanów umysłowych (teoria umysłu).

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa

Borkowska, A.R. (2006). ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. W: A.R. Borkowska i Ł. Domańska (red.), Neuropsychologia kliniczna dziecka (s. 177–199). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Cierpiałkowska, L. (2009). Psychopatologia. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar. (r. 1, 5, 6).

Cierpiałkowska, L., Zalewska, L. (2008). Psychopatologia. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 545-580). Gdańsk: GWP.

Engle, R.W., Sędek, G., von Hecker, U., McIntosh, D.N. (2006). Ograniczenia poznawcze w starzeniu się i psychopatologii: Wprowadzenie i krótki kurs metod badawczych. W: R.W. Engle, G. Sędek, U. von Hecker, D.N. McIntosh (red.), Ograniczenia poznawcze. Starzenie się i psychopatologia (s. 13-27). Warszawa: Academica Wyd. SWPS, Wyd. Nauk. PWN.

Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP. (r. 1, 5-10).

Pisula, E. (2010). Małe dziecko z autyzmem. Sopot: GWP. (r. 1-4)

Literatura uzupełniająca

Baron-Cohen, S. (2009). Rozwój zdolności czytania innych umysłów: cztery etapy. W: A Klawiter (red.) Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne. (T2. Ewolucja i złożone struktury poznawcze) (s. 145-171). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Borkowska, A. (2008). Procesy uwagi i hamowania reakcji u dzieci z ADHD z perspektywy rozwojowej neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wyd. UMCS. (r. 1-4)

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar.

Daniluk, B. (2006). Specyficzne zaburzenia językowe u dzieci. W: A.R. Borkowska i Ł. Domańska (red.), Neuropsychologia kliniczna dziecka (s. 117-137). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Fajkowska-Stanik, M., Drat-Ruszczak, K., Marszał-Wiśniewska, M. (red.) (2004). Pułapki metodologiczne w badaniach empirycznych z zakresu psychologii klinicznej. Warszawa: Academica Wyd. SWPS.

Grabowska, A., Jaśkowski, P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 581-642). Gdańsk: GWP.

Jodzio, K. (2008). Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar. (r. 2, 5)

Maylor, E., Schlaghecken, F., Watson, D. (2006). Starzenie się i procesy hamowania w zadaniach pamięciowych, uwagowych i motorycznych. W: R.W. Engle, G. Sędek, U. von Hecker, D.N. McIntosh (red.), Ograniczenia poznawcze. Starzenie się i psychopatologia (s. 334-365). Warszawa: Academica Wyd. SWPS, Wyd. Nauk. PWN.

Oniszczenko, W., Dragan, W.Ł. (2008). Genetyka zachowania w psychologii i psychiatrii. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar. (s. 10-29, 153-203)

Pisula, E. (2002). Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia. Warszawa: PWN.

Pisula, E. (2010). Małe dziecko z autyzmem. Sopot: GWP. (r. 5-7)

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

- posiada wiedzę na temat podstawowych rodzajów zaburzeń procesów, struktur i mechanizmów poznawczych

- potrafi wyjaśniać naturę zaburzeń procesów poznawczych odwołując się do istniejących koncepcji

- potrafi opisać zespoły zaburzeń, których elementem są dysfunkcje określonych rodzajów procesów poznawczych

- posługuje się refleksyjnie i krytycznie koncepcjami wyjaśniającymi o różnym rodowodzie teoretycznym

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny.

Kolokwium pisemne.

Test.

Prezentacja multimedialna.

Kryterium zaliczenia: przynajmniej 55% maksymalnej liczby punktów.

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Adam Putko
Group instructors: Adam Putko, Agata Złotogórska-Suwińska
Course homepage: http://putko.home.amu.edu.pl/
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam
Module type:

elective

Number of hours:

60

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Adam Putko
Group instructors: Natalia Nowaczyk, Adam Putko
Course homepage: http://putko.home.amu.edu.pl/
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam
Module type:

elective

Number of hours:

60

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Natalia Nowaczyk, Adam Putko
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Natalia Nowaczyk, Adam Putko
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)