Matematyczne podstawy kognitywistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 23-KODL-MPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Matematyczne podstawy kognitywistyki |
Jednostka: | Wydział Psychologii i Kognitywistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty dla 1 semestru kognitywistyki Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kognitywistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i narzędziami matematycznymi, których znajomość okaże się niezbędna w kolejnych latach w trakcie kursów z zakresu informatyki, logiki i sztucznej inteligencji. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do wykładu: http://logic.amu.edu.pl/index.php/Mpk Materiały do ćwiczeń: http://150.254.90.19/-Kognitywistyka/Leszczynska-Jasion_Dorota/?dir=Matematyczne%20Podstawy%20Kognitywistyki |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 60 h zajęć z nauczycielami według planu (30 h wykładu, 30 h ćwiczeń) 30 h na przygotowania do zajęć i czytanie wskazanej literatury 25 h na przygotowanie do kartkówek i kolokwium zaliczeniowego 20 h na przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładu Daje to w sumie 135h aktywności, 5 punktów ECTS |
Skrócony opis: |
Kurs przygotowuje studentów do używania ze zrozumieniem podstawowych pojęć i narzędzi matematycznych, stosowania języka matematycznego do opisu różnych problemów. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: - Podstawowe pojęcia rachunku zbiorów, stosunki między zbiorami, zbiór pusty, zbiór potęgowy, zbiory liczbowe. - Działania na zbiorach, podstawowe prawa rachunku zbiorów, diagramy Venne’a. - Relacje i funkcje: iloczyny kartezjańskie, relacje binarne, ich diagramy i własności. Pojęcie funkcji. Rodzaje funkcji. - Relacje porządkujące, pojęcia: ograniczeń, kresów, elementu maksymalnego, minimalnego, największego, najmniejszego. - Zasada indukcji matematycznej. - Podstawowe wiadomości o funkcjach rzeczywistych: dziedzina, przeciwdziedzina, wykres funkcji. Obraz i przeciwobraz zbioru. Złożenie funkcji, funkcja odwrotna. Przegląd funkcji elementarnych. - Ciągi liczbowe: ograniczone, monotoniczne, zbieżne. Podstawowe twierdzenia o ciągach zbieżnych. Pojęcie mocy zbioru. Zbiory przeliczalne i nieprzeliczalne. - Podstawowe pojęcia kombinatoryki: permutacje, kombinacje, wariacje, wzory rekurencyjne, symbol Newtona, trójkąt Pascala. - Prawdopodobieństwo warunkowe, niezależność zdarzeń, pojęcie przestrzeni probabilistycznej. - Granica i ciągłość funkcji. Granice właściwe i niewłaściwe. Ciągłość funkcji. - Pochodna funkcji, pojęcie ilorazu różnicowego, geometryczna interpretacja pochodnej funkcji w punkcie. - Twierdzenia o funkcjach posiadających pochodne i zastosowania pochodnych , pojęcie ekstremum. |
Literatura: |
I. Foltyńska, Z. Ratajczak, Z. Szafrański, ,,Matematyka dla studentów uczelni technicznych'' R.L. Graham, D.E. Knuth, O. Patashnik, ,,Matematyka konkretna'' W. Krysicki, L. Włodarski, ,,Analiza matematyczna w zadaniach'' R. Leitner, W. Żakowski, ,,Matematyka dla kandydatów na wyższe uczelnie techniczne'' R. Murawski, K. Świrydowicz, ,,Wstęp do teorii mnogości'' H. J. Musielakowie, ,,Analiza matematyczna'', tom 1 H. Rasiowa, ,,Wstęp do matematyki współczesnej'' |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - ze zrozumieniem używać podstawowych pojęć i narzędzi matematycznych (przede wszystkim takich jak: zbiór, relacja, funkcja, pochodna funkcji), - zastosować język matematyczny do opisu problemów, zweryfikować poprawność matematycznego ujęcia jakiegoś (prostego) problemu, - rozwiązywać (proste) problemy dzięki zastosowaniu języka matematycznego w ich opisie oraz ewentualnie przy pomocy skonstruowanych przez siebie, intuicyjnie określonych, algorytmów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Leszczyńska-Jasion, Jerzy Pogonowski | |
Prowadzący grup: | Dorota Leszczyńska-Jasion, Dawid Niemiec, Jerzy Pogonowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 60 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Leszczyńska-Jasion, Jerzy Pogonowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Ciaś, Dorota Leszczyńska-Jasion, Jerzy Pogonowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 60 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Leszczyńska-Jasion, Jerzy Pogonowski | |
Prowadzący grup: | Artur Bandelak, Dorota Leszczyńska-Jasion, Jerzy Pogonowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 60 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.