Fizyka dla informatyków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 17-DFIZ-IP0 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizyka dla informatyków |
Jednostka: | Nadnotecki Instytut UAM w Pile |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z fizyki, w zakresie określonym przez treści programowej właściwej dla kierunku studiów. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania prostych zagadnień fizycznych i wykonywania prostych eksperymentów, przeprowadzenie analizy wyników w oparciu o uzyskaną wiedzę. Kształtowanie u studentów umiejętności samodzielnego studiowania, zdobywania wiedzy, rozwoju. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | 1. Podstawowa wiedza z fizyki - podstawa programowa dla szkół średnich, poziom podstawowy 2. Podstawowa wiedza w zakresie matematyki - podstawa programowa dla szkół średnich, poziom podstawowy 3. Umiejętność logicznego myślenia, posługiwania się narzędziami matematycznymi i ich wykorzystania do rozwiązywania zadań z zakresu fizyki na poziomie szkoły średniej, |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć w formie prezentacji, plików pdf będą wysyłane studentom po kolejnych zajęciach. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień. Metoda ćwiczeniowa. Metoda laboratoryjna. Metoda badawcza (dociekania naukowego). Uczenie problemowe (Problem-based learning). Wykład konwersatoryjny. Wykład problemowy. Pokaz i obserwacja. Demonstracje dźwiękowe i/lub video. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 60 h. Przygotowanie do zajęć - 15 h. Czytanie wskazanej literatury - 20 h. Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia - 20 h. Przygotowanie do warsztatów – analiza przypadku -15 h. Przygotowanie do prezentacji - 10 h. |
Skrócony opis: |
Mechanika - kinematyka - ruch obrotowy bryły sztywnej - drgania harmoniczne, wahadła - sprężystość ciał stałych - fale dźwiękowe - rozszerzalność liniowa ciał stałych - lepkość cieczy Elektromagnetyzm - pole magnetyczne - ruch cząstek w polu elektrycznym i magnetycznym - kondensatory - zjawisko indukcji elektromagnetycznej - przewodnictwo metali i półprzewodników - zjawisko termoelektryczne - własności magnetyczne materii - zjawisko fotoelektryczne Optyka - załamanie światła - tworzenie obrazów przez soczewki - interferencja i dyfrakcja - polaryzacja światła - widma optyczne - fotometria |
Pełny opis: |
1. Cele zajęć/przedmiotu: Wykład obejmuje podstawy fizyki ogólnej i technicznej oraz fizyki doświadczalnej w zakresie typowym dla kierunków technicznych uczelni wyższych. W programie podkreśla się uniwersalność i interdyscyplinarność praw fizyki, eksponuje jej doświadczalny charakter i elementy współczesnego naukowego obrazu przyrody. Mechanika Opis ruchu układu fizycznego. Rodzaje sił. Zasady dynamiki Newtona. Równania ruchu. Zasady zachowania a symetria w fizyce. Zasady zachowania pędu i momentu pędu. Siły zachowawcze. Zasada zachowania energii. Ruch drgający. Rezonans układów drgających. Wpływ nieliniowości układu na własności ruchu (ruch regularny i chaotyczny, przyczynowość równań ruchu, rezonans nieliniowy). Ruch falowy. Równania ruchu falowego. Elektrodynamika Pole elektryczne. Prawo Coulomba. Natężenie i potencjał pola elektrycznego. Prawo Gaussa. Równanie Poissona. Pole elektryczne w dielektryku (zjawisko polaryzacji dielektrycznej). Pole magnetyczne. Siła Lorentza. Prawo Ampere`a dla prądów stałych i dla prądów zmiennych. Prawo indukcji Faradaya. Indukcyjność. Prawo Biote`a-Savarta. Równania Maxwella (postać różniczkowa i całkowa, interpretacja). Równania materiałowe. Rozwiązanie równań Maxwella dla próżni. Dyspersja fal elektromagnetycznych.Optyka Optyka falowa i geometryczna. Polaryzacja. Interferencja fal. Dyfrakcja i jej rodzaje. Elementy transformacji optycznych - związek dyfrakcji z transformatą Fouriera. |
Literatura: |
1. Halliday D., Resnick R., Walker J., – Podstawy fizyki, tomy 1 i 2, PWN 2011. 2. Massalski J., Massalska M., Fizyka dla inżynierów, tom 1. WNT 2005 3. Andrzej K. Wróblewski, Janusz A. Zakrzewski, Wstęp do fizyki t. 1 , PWN 1984 4. Jay Orear, Fizyka, t.1 i t.2, WNT. |
Efekty uczenia się: |
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie wybranych działów fizyki ogólnej obejmujących mechanikę, akustykę, elektryczność i magnetyzm oraz elementy optyki i fizyki współczesnej, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach automatyki i robotyki oraz w ich otoczeniu. Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie mechaniki ogólnej: kinematyki oraz dynamiki, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia zasad modelowania i konstruowania prostych systemów mechanicznych. Student umie zastosować podstawowe prawa fizyczne i uproszczone modele w rozwiązywaniu prostych problemów w zakresie obejmowanym przez treści programowe właściwe dla kierunku studiów. Student potrafi definiować i zna podstawowe pojęcia i prawa fizyczne i zna proste przykłady ich zastosowania w otaczającym świecie; ma wiedzę dotyczącą wykorzystania wiedzy z fizyki wspomagającą pracę inżyniera, zna potrzebę zastosowania fizyki w inżynierii i technologiach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru (20 pytań, 5 możliwych odpowiedzi) oraz w formie odpowiedzi na zagadnienie problemowe. Ćwiczenia rachunkowe: kolokwium zaliczeniowe (5 zadań), ocena aktywności na zajęciach. Ćwiczenia Laboratoryjne: przeprowadzeni, opis i omówienie doświadczenia fizycznego wybranego z listy przedstawionej przez wykładowcę. bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
Zajęcia laboratoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Morawski | |
Prowadzący grup: | Paweł Morawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
Zajęcia laboratoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Morawski | |
Prowadzący grup: | Paweł Morawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
Zajęcia laboratoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Morawski | |
Prowadzący grup: | Paweł Morawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
Zajęcia laboratoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Morawski | |
Prowadzący grup: | Paweł Morawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.