Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

European History Art Outline

General data

Course ID: 16-ZHSE-11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: European History Art Outline
Name in Polish: Zarys historii sztuki europejskiej
Organizational unit: Institute of European Culture in Gniezno
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Komunikacja Europejska

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Celem niniejszego wykładu jest zapoznanie studentów z głównymi nurtami artystycznymi, obecnymi w procesie formalnych i estetycznych przemian w architekturze i sztuce zachodnioeuropejskiej.

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) nie dotyczy

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Znajomość podstaw dziejów Europy, jej kultury i sztuki od starożytności do schyłku XX stulecia.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Biblioteka IKE UAM

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład połączony z prezentacją multimedialną i dyskusją ze studentami.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Godziny zajęć z nauczycielem - 30

Praca własna studenta - 50 godzin na czytanie zalecanej literatury

Praca własna studenta - 20 godzin na przygotowanie do zaliczenia

SUMA GODZIN: 100


[SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 2]


Full description: (in Polish)

Nienijszy wykład obejmuje następujace tematy:

1. Architektura i sztuka wczesnochrześcijańska

2. Kultura artystyczna germańskich królestw (Ostrogoci, Wizygoci, Frankowie, Longobardowie) – na drodze ku średniowieczu.

3. Sztuka w Italii V-IX w.

4. Renovatio imperii – sztuka w kręgu Karolingów i Liudolfingów

5. Architektura i sztuka romańska.

6. Gotycka katedra – architektura gotycka i jej lokalne formy.

7. Główne kierunki rozwoju plastyki gotyckiej.

8. Dwie drogi do renesansu – Florencja i Niderlandy.

9. Epoka artystycznego pluralizmu – renesans, manieryzm i barok.

10. Barokowa sztuka kontrreformacji i królewskiego dworu

11. Klasycyzm i romantyzm

12. Wiek XIX – narodziny nowoczesnego miasta.

13. Modernizm XX wieku

14. Główne kierunki artystyczne w malarstwie i rzeźbie XIX i XX wieku

Bibliography: (in Polish)

Elżbieta Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Kraków 2008

Piotr Skubiszewski, Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX wieku, Lublin 2001,

Michael Levey, Wczesny renesans, Warszawa 1972,

Michael Levey, Dojrzały renesans, Warszawa 1980,

John Shearman, Manieryzm, Warszawa 1970,

Linda Nochlin, Realizm, Warszawa 1974,

Sztuka Świata t. 3-10, Warszawa 1993-2009

Wielka historia sztuki t. 1-10, Warszawa 2005-2012

Learning outcomes: (in Polish)

Student potrafi:

1. omówić, wskazując konkretne przykłady, proces absorbowania przez chrześcijan dla ich potrzeb rzymskich form architektonicznych oraz rozwój sztuki w kręgu nowej legalnej religii w trzech zasadniczych okresach: 1. przed Edyktem Mediolańskim; 2. za panowania Konstantyna Wielkiego; 3. za panowania Teodozjusza Wielkiego

2. opisać przebieg procesu przyswajania wzorców artystycznych Rzymu przez ludy barbarzyńskie oraz ich wkład w rozwój sztuki na Zachodzie.

3. opisać proces przekształceń w krajobrazie artystycznym Italii po upadku Cesarstwa Rzymskiego i omówić udział w nim głównych ośrodków artystycznych – Mediolanu, Rawenny i Rzymu.

4. nakreślić obraz renovatio imperii w sferze artystycznej aktywności fundacyjnej władców z dynastii Karolingów i Liudolfingów

5. zaprezentować pluralistyczny obraz architektury i sztuki w okresie romańskim i wyjaśnić przyczyny zaistnienia takiego stanu rzeczy

6. omówić najistotniejsze zagadnienia związane z fenomenem katedry gotyckiej (formalne i ideowe) oraz omówić główne kierunki rozwoju architektury gotyckiej

7. omówić, wskazując konkretne przykłady dzieł sztuki oraz główne tendencje formalne i ideowe w procesie rozwoju plastyki (malarstwa i rzeźby) gotyckiej

8. scharakteryzować środowiska artystyczne, w których rodzą się idee renesansu oraz zaprezentować zasadnicze założenia nowego stylu

9. nakreślić obraz bogactwa formalnego i ideowego sztuki XVII i pocz. XVIII w.

10. zaprezentować przykłady wykorzystania przez Kościół architektury i sztuki w sferze propagandy okresu kontrreformacji oraz w służbie monarchii

11. przedstawić genezę i główne założenia formalne i estetyczne klasycyzmu i romantyzmu w sztuce i architekturze

12. omówić proces kształtowania się założeń urbanistycznych nowoczesnego miasta

13. omówić i zaprezentować na konkretnych przykładach założenia ideowe modernizmu

14. zaprezentować złożoność obrazu postaw estetycznych i ideowych w malarstwie i rzeźbie przełomu XIX i XX wieku

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład kończy zaliczenie w formie ustnej.

Kryteria oceniania:

5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (20-21 prawidłowych odpowiedzi)

4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (18-19 prawidłowych odpowiedzi)

4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (16-17 prawidłowych odpowiedzi)

3.5 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (14-15 prawidłowych odpowiedzi)

3.0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (12-13 prawidłowych odpowiedzi)

2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (1-11 prawidłowych odpowiedzi)

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)