European History Art Outline
General data
Course ID: | 16-ZHSE-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | European History Art Outline |
Name in Polish: | Zarys historii sztuki europejskiej |
Organizational unit: | Institute of European Culture in Gniezno |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Komunikacja Europejska |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Celem niniejszego wykładu jest zapoznanie studentów z głównymi nurtami artystycznymi, obecnymi w procesie formalnych i estetycznych przemian w architekturze i sztuce zachodnioeuropejskiej. |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) nie dotyczy |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Znajomość podstaw dziejów Europy, jej kultury i sztuki od starożytności do schyłku XX stulecia. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Biblioteka IKE UAM |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład połączony z prezentacją multimedialną i dyskusją ze studentami. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć z nauczycielem - 30 Praca własna studenta - 50 godzin na czytanie zalecanej literatury Praca własna studenta - 20 godzin na przygotowanie do zaliczenia SUMA GODZIN: 100 [SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 2] |
Full description: |
(in Polish) Nienijszy wykład obejmuje następujace tematy: 1. Architektura i sztuka wczesnochrześcijańska 2. Kultura artystyczna germańskich królestw (Ostrogoci, Wizygoci, Frankowie, Longobardowie) – na drodze ku średniowieczu. 3. Sztuka w Italii V-IX w. 4. Renovatio imperii – sztuka w kręgu Karolingów i Liudolfingów 5. Architektura i sztuka romańska. 6. Gotycka katedra – architektura gotycka i jej lokalne formy. 7. Główne kierunki rozwoju plastyki gotyckiej. 8. Dwie drogi do renesansu – Florencja i Niderlandy. 9. Epoka artystycznego pluralizmu – renesans, manieryzm i barok. 10. Barokowa sztuka kontrreformacji i królewskiego dworu 11. Klasycyzm i romantyzm 12. Wiek XIX – narodziny nowoczesnego miasta. 13. Modernizm XX wieku 14. Główne kierunki artystyczne w malarstwie i rzeźbie XIX i XX wieku |
Bibliography: |
(in Polish) Elżbieta Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Kraków 2008 Piotr Skubiszewski, Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX wieku, Lublin 2001, Michael Levey, Wczesny renesans, Warszawa 1972, Michael Levey, Dojrzały renesans, Warszawa 1980, John Shearman, Manieryzm, Warszawa 1970, Linda Nochlin, Realizm, Warszawa 1974, Sztuka Świata t. 3-10, Warszawa 1993-2009 Wielka historia sztuki t. 1-10, Warszawa 2005-2012 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student potrafi: 1. omówić, wskazując konkretne przykłady, proces absorbowania przez chrześcijan dla ich potrzeb rzymskich form architektonicznych oraz rozwój sztuki w kręgu nowej legalnej religii w trzech zasadniczych okresach: 1. przed Edyktem Mediolańskim; 2. za panowania Konstantyna Wielkiego; 3. za panowania Teodozjusza Wielkiego 2. opisać przebieg procesu przyswajania wzorców artystycznych Rzymu przez ludy barbarzyńskie oraz ich wkład w rozwój sztuki na Zachodzie. 3. opisać proces przekształceń w krajobrazie artystycznym Italii po upadku Cesarstwa Rzymskiego i omówić udział w nim głównych ośrodków artystycznych – Mediolanu, Rawenny i Rzymu. 4. nakreślić obraz renovatio imperii w sferze artystycznej aktywności fundacyjnej władców z dynastii Karolingów i Liudolfingów 5. zaprezentować pluralistyczny obraz architektury i sztuki w okresie romańskim i wyjaśnić przyczyny zaistnienia takiego stanu rzeczy 6. omówić najistotniejsze zagadnienia związane z fenomenem katedry gotyckiej (formalne i ideowe) oraz omówić główne kierunki rozwoju architektury gotyckiej 7. omówić, wskazując konkretne przykłady dzieł sztuki oraz główne tendencje formalne i ideowe w procesie rozwoju plastyki (malarstwa i rzeźby) gotyckiej 8. scharakteryzować środowiska artystyczne, w których rodzą się idee renesansu oraz zaprezentować zasadnicze założenia nowego stylu 9. nakreślić obraz bogactwa formalnego i ideowego sztuki XVII i pocz. XVIII w. 10. zaprezentować przykłady wykorzystania przez Kościół architektury i sztuki w sferze propagandy okresu kontrreformacji oraz w służbie monarchii 11. przedstawić genezę i główne założenia formalne i estetyczne klasycyzmu i romantyzmu w sztuce i architekturze 12. omówić proces kształtowania się założeń urbanistycznych nowoczesnego miasta 13. omówić i zaprezentować na konkretnych przykładach założenia ideowe modernizmu 14. zaprezentować złożoność obrazu postaw estetycznych i ideowych w malarstwie i rzeźbie przełomu XIX i XX wieku |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład kończy zaliczenie w formie ustnej. Kryteria oceniania: 5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (20-21 prawidłowych odpowiedzi) 4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (18-19 prawidłowych odpowiedzi) 4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (16-17 prawidłowych odpowiedzi) 3.5 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (14-15 prawidłowych odpowiedzi) 3.0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (12-13 prawidłowych odpowiedzi) 2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu (1-11 prawidłowych odpowiedzi) |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.