Outline of the History of European Culture with Elements of Antique Culture
General data
Course ID: | 16-ZHKEEKA-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Outline of the History of European Culture with Elements of Antique Culture |
Name in Polish: | Zarys historii kultury europejskiej z elementami kultury antycznej |
Organizational unit: | Institute of European Culture in Gniezno |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) komunikacja europejska |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) - prezentacja wybranych zagadnień, mających znaczenie dla procesu kształtowania się europejskiej kultury - ukazanie wpływu na obraz współczesnej kultury konkretnych postaci historycznych, grup społecznych, idei oraz rozgrywających się w przeszłości wydarzeń - wykształcenie umiejętności dokonywania samodzielnej oceny różnorodnych faktów historycznych, procesów i zjawisk w kulturze oraz wykształcenie postawy krytycznej, pozwalającej na prawidłowe analizowanie zjawisk kulturowych |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Nie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) - znajomość podstaw historii i historii kultury Zachodu - w przypadku studentek i studentów obcokrajowców – znajomość języka polskiego na poziomie B2 |
Information on where to find course materials: | (in Polish) grupa zajęciowa na platformie TEAMS, gdzie będą zamieszczane prezentacje z kolejnych wykładów oraz teksty publikacji w formie PDF Literatura związana z tematami wykładów i ćwiczeń: - Biblioteka IKE w Gnieźnie - Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu - Biblioteka Kórnicka w Poznaniu (Pałac Działyńskich na Starym Rynku) - Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu (siedziba przy Placu Wolności) |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 2 punkty ECTS: 30 godzin wykładu - praca z nauczycielem 30 godzin - czytanie wskazanej literatury |
Short description: |
(in Polish) Wykład obejmie następujące tematy: 1. Tożsamość Europy 2. Swój i obcy (tożsamość lokalna, tożsamość globalna) 3. Kultura pisma 4. Edukacja - pomiędzy poznawaniem świata a indoktrynacją 5. Przekraczanie horyzontu - podróż i poznawanie świata 6. Sacrum i profanum w przestrzeni publicznej i prywatnej 7. Życie po życiu - święci i ich miejsce w przestrzeni kulturowej i społecznej Europy 8-9. Kontestatorki i kontestatorzy zastanej rzeczywistości 10. Tolerancja i nietolerancja w Europie 11. Fenomen europejskiego miasta 12. Industrializacja - krajobraz, społeczeństwo, kultura 13.Europa i jej kultura w procesie globalizacji (globalizacja czy globalizacje?) 14. Jaka Europa? - dyskusja zamiast podsumowania cyklu wykładów |
Bibliography: |
(in Polish) ZALECANA LITERATURA: - Delanty G., Odkrywanie Europy. Idea, tożsamość, rzeczywistość, Warszawa 1999 - Flis A., Chrześcijaństwo i Europa, Kraków 2003 - Pomian K., Europa i jej narody, Gdańska 2004 - Pott H.-G., Krótka historia kultury europejskiej, Wrocław 2007 - Roetbergen P., Europa. Dzieje kultury , Warszawa 1998 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Reinhard W., Życie po europejsku. Od czasów najdawniejszych do współczesności, Warszawa 2009. - Streeter M; Śródziemnomorska kolebka kultury europejskiej, Warszawa 2007 - Kaliszewski A., Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Warszawa 2012. - Elias N., Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, Warszawa 1980 - Gajewska A., Feminizm, Poznań 2008. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Studentka/student: 1. rozumie znaczenie roli centrów kulturowych w procesie kształtowania się europejskiej tożsamości; ma świadomość dynamiki procesu zmian w geografii kulturowej Europy 2. ma świadomość ewolucji pojęć „swój” i „obcy”, oraz płynności granic przynależności do pierwszej bądź drugiej grupy 3. ma świadomość znaczenia kultury pisma dla przebiegu procesów kulturotwórczych i kształtowania europejskiej tożsamości 4. ma świadomość wielkiej wagi wykształcenia jako czynnika kształtowania elit i w efekcie ewolucji europejskiej tożsamości oraz postępu cywilizacyjnego 5. ma świadomość znaczenia podróży dla kształtowania się otwartych postaw wobec „obcego” i „inności” 6. ma świadomość znaczenia religii oraz konfliktu pomiędzy sacrum i profanum dla kształtowania się krajobrazu kulturowego i tożsamości europejskiej 7. rozumie przyczyny ewolucji pojęcia świętości w chrześcijaństwie, ma świadomość niebezpieczeństwa jego instrumentalizacji przez przywódców Kościoła oraz ludzi polityki 8. rozumie znaczenie dla rozwoju kulturowego naszego kontynentu środowisk i osób podważających zastany porządek kulturowy, religijny, polityczny i społeczny 9. dostrzega znaczenie postawy tolerancji wobec inności oraz jak tragiczne skutki niósł jej brak i próby uniformizacji społeczeństwa i kultury 10. zna historię ewolucji europejskiego miasta i społeczności miejskich oraz potrafi wskazać przyczyny przemian kulturowych, które doprowadziły do zdominowania przez europejski model miast całego świata 11. potrafi przedstawić przyczyny i przebieg procesu industrializacji Europy w XIX i XX wieku oraz skomentować jego rewolucyjne społeczne i kulturowe skutki 12. ma świadomość istnienia interakcji kulturowych, zachodzących w wyniku nawiązywanych relacji z innymi kręgami cywilizacyjnymi, które stają się źródłem zmian w kulturze i tożsamości mieszkańców Europy 13. potrafi formułować własne opinie na tematy związane z historią europejskiej kultury i tożsamości Zachodu |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład kończy się egzaminem, ćwiczenia - zaliczeniem EGZAMIN ODBĘDZIE SIĘ W SIEDZIBIE IKE , W DNIU 8 LUTEGO (ŚRODA) - POCZĄTEK O GODZINIE 10.00 (POKÓJ 216) Do dopuszczenia do egzaminu nieodzowne jest wcześniejsze otrzymanie zaliczenia z ćwiczeń HISTORIA KULTURY - PROBLEMATYKA DO EGZAMINU: 1. Problematyka tożsamości kulturowej - wymień trzy zasadnicze typy tzw. tradycji wymyślonych, wskaż konkretne ich przykłady. 2. Jaki charakter miała tożsamość antycznych Greków i Rzymian, omów różnice i wskaż ich przyczyny. 3. Omów pokrótce proces kształtowanie się chrześcijańskiej tożsamości Zachodu. 4. Wskaż religijne i prawne źródła idei początków europejskiego kolonializmu i rasizmu. 5. Omów znaczenie epoki Oświecenia i Wielkiej Rewolucji Francuskiej 1789 r. dla ukształtowania się nowej, świeckiej tożsamości europejskiej. 6. Opisz podstawowe różnice zachodzące pomiędzy kulturą słowa mówionego (oralną) a kulturą pisma. 7. Kiedy w historii europejskiej kultury pojawiają się pierwsze książki i biblioteki? – podaj przykłady tych ostatnich. 8. Wymień przykłady refom karolińskich w sferze kultury pisma i omów je pokrótce. 9. Omów kulturowe skutki wynalezienia druku. 10. Jaki wpływ miał na kulturę pisma proces industrializacji Zachodu w XIX i na początku XX wieku? 11. Opisz model edukacji w starożytnej Grecji. 12. Edukacja wczesnego chrześcijaństwa wobec pogańskich tradycji edukacyjnych Grecji i Rzymu. 13. Omów proces edukacji katolickiej w okresie nowożytnym na przykładzie szkolnictwa jezuickiego. 14. Jakie zmiany w edukacji wprowadziło państwo pruskie – omów podstawowe aspekty modelu edukacyjnego w XIX stuleciu. 15. Handel i podboje militarne w starożytnej Grecji i Rzymie jako droga do poznawania świata – podaj konkretne przykłady tego typu działań. 16. Jakie rodzaje podróży w okresie schyłkowego antyku i wczesnego średniowiecza odcisnęły swoje niezatarte piętno na kulturowym, politycznym i religijnym kształcie Europy? Podaj konkretne przykłady. 17. Czym była GRAND TOUR i jakie cele jej przyświecały? 18. Omów miejsce religii w sferze kultury politycznej i społecznej starożytnego Rzymu. 19. Kiedy nastąpiło prawne rozdzielenie państwa od Kościoła – omów proces zmian. 20. Dlaczego chrześcijanie przykładali tak wielką wagę do relikwii męczenników? 21. Jaką rolę odgrywały relikwie świętych w sferze kulturowej, religijnej i społecznej? 22. Omów przykłady postaw kontestacyjnych w starożytnym i średniowiecznym chrześcijaństwie. 24. Marcin Luter i Reformacja jako kontestacja systemowego i moralnego zepsucia w instytucjonalnym Kościele katolickim. 25. Uczeni i wielcy podróżnicy jako kontestatorzy zastanej wizji świata – omów problem na przykładach. 26. Kontestatorzy w sferze sztuki XIX w. – artyści na drodze do wyzwolenia z rygoryzmu akademickiego. 27. Kontestatorki zastanej rzeczywistości – kobiety w walce o podmiotowość prawną w XVIII-XIX i na początku XX w. 28. Zakładanie miast w Europie – omów skutki społeczne, ekonomiczne i kulturowe. 29. Omów wpływ nowych technik i technologii (XIX-XX-XXI w.) na sferę kultury. Podaj konkretne przykłady powstania miast na Zachodzie. 30. Co to jest tzw. płeć kulturowa i jakie czynniki decydują o niej. 31. Omów podstawowe cele działania ruchów feministycznych w Europie (polityczne, kulturowe i społeczne) Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny (dst; 3,0): minimalna akceptowalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W WAR
TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
workshop, 30 hours
|
|
Coordinators: | Leszek Mrozewicz, Kamil Wasilkiewicz | |
Group instructors: | Leszek Mrozewicz, Kamil Wasilkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
lecture - Exam workshop - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
workshop, 30 hours
|
|
Coordinators: | Michał Duch | |
Group instructors: | Michał Duch | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
lecture - Exam workshop - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
WAR
FR WAR
|
Type of class: |
lecture, 30 hours
workshop, 30 hours
|
|
Coordinators: | Kamil Wasilkiewicz, Leszek Wetesko | |
Group instructors: | Kamil Wasilkiewicz, Leszek Wetesko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
lecture - Exam workshop - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.