Współpraca zagraniczna samorządu terytorialnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-WZS-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współpraca zagraniczna samorządu terytorialnego |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Komunikacja europejska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Poszerzenie wiedzy na temat samorządu terytorialnego i jego współpracy zagranicznej wśród studentów Przekazanie studentom wiedzy umożliwiającej podjęcie pracy na stanowiskach ds. współpracy zagranicznej w administracji samorządowej Zainteresowanie studentów współpracą zagraniczną samorządu terytorialnego jako problematyką badawczą |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura dostępna jest w Internecie i Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda projektu Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z teorią i praktyką paradyplomacji, czyli współpracy zagranicznej samorządu terytorialnego, dynamicznie rozwijającego się elementu dyplomacji publicznej. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: Zagadnienia wstępne: wprowadzenie do przedmiotu, definicje, historia miast bliźniaczych, współpraca zagraniczna samorządu terytorialnego w stosunkach międzynarodowych, prawie międzynarodowym i polskiej polityce zagranicznej Europejska Współpraca Terytorialna: współpraca transgraniczna, współpraca transnarodowa, współpraca międzyregionalna; Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej; udział polskich samorządów w EWT i EUWT Gmina i powiat: kompetencje w zakresie współpracy zagranicznej Współpraca zagraniczna województw: priorytety współpracy zagranicznej, inicjatywa zagraniczna województwa Sieci i instytucje międzynarodowe zrzeszające władze lokalne i regionalne Współpraca zagraniczna samorządu terytorialnego w naszym otoczeniu Nakład pracy studenta: Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15 h Czytanie wskazanej literatury 10 h Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 5 h |
Literatura: |
Akty prawne: konwencja madrycka, Europejska Karta Samorządu Lokalnego, Konstytucja RP, ustawa o samorządzie gminnym, ustawa o samorządzie powiatowym, ustawa o samorządzie województwa, ustawa o zasadach przystępowania jednostek samorządu terytorialnego do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych, ustawa o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej, rozporządzenie PE i Rady w sprawie EUWT, ustawa o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej, rozporządzenia PE i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa. A. Fuksiewicz, A. Łada, Ł. Wenerski, Współpraca zagraniczna polskich samorządów. Wnioski z badań, Warszawa 2012. A. Skorupska, Dyplomacja samorządowa. Efektywność i perspektywy rozwoju, Warszawa 2015. J. Taczyńska, Współpraca polskich jednostek samorządu terytorialnego z władzami regionalnymi i lokalnymi oraz innymi podmiotami z państw objętych inicjatywą Partnerstwa Wschodniego, Łódź 2013. I. Wieczorek, M. Szewczak, Współpraca międzynarodowa miast polskich. Doświadczenia JST, Łódź 2018. Paradiplomacy in Action The Foreign Relations of Subnational Governments, F. Aldecoa, M. Keating (ed.), London 2000. A. S. Kuznetsov, Theory and Practice of Paradiplomacy. Subnational Governments in International Affairs, London 2014. J. A. Schiavon, Comparative Paradiplomacy, London 2019. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka: - objaśnia podstawowe pojęcia paradyplomacji; - wymienia i interpretuje najważniejsze akty prawne regulujące współpracę zagraniczną samorządu terytorialnego; - wymienia i charakteryzuje instrumenty oraz programy UE i innych instytucji w zakresie współpracy zagranicznej samorządu terytorialnego; - wskazuje różnice ustrojowe we współpracy zagranicznej gmin, powiatów i województw; - wymienia partnerstwa zagraniczne swojej wspólnoty samorządowej; - wymienia i charakteryzuje wybrane międzynarodowe instytucje i sieci współpracy samorządów; - formułuje samodzielną ocenę zalet i wad współpracy zagranicznej samorządów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Raport o wybranym partnerstwie zagranicznym j.s.t. studenta (gminy, powiatu lub województwa) Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: - bardzo dobry (bdb; 5,0): od (90 % + 1) punktów - dobry plus (+db; 4,5): od (80 % + 1) do 90 % punktów - dobry (db; 4,0): od (70 % + 1) do 80 % punktów - dostateczny plus (+dst; 3,5): od (60 % + 1) do 70 % punktów - dostateczny (dst; 3,0): od (50 % + 1) do 60 % punktów - niedostateczny (ndst; 2,0): do 50 % punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.