Monographic Lecture I: Cultural Peregrinations in Greater Poland
General data
Course ID: | 16-WMOI-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Monographic Lecture I: Cultural Peregrinations in Greater Poland |
Name in Polish: | Wykład monograficzny I: Wielkopolskie peregrynacje kulturowe |
Organizational unit: | Institute of European Culture in Gniezno |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | specialist |
Major: | (in Polish) Projektowanie kultury |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cel ogólny: -przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego Wielkopolski. Cele szczegółowe: -omówienie wybranych faktów na temat: 1. zjawisk i procesów z zakresu kultury i historii Wielkopolski oraz subregionu Wielkopolskiego; 2. historycznych i kulturowych źródeł tożsamości regionu; 3. dziedzictwa kulturowego regionu ze szczególnym uwzględnieniem ziemi gnieźnieńskiej. |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Przedmiot prowadzony w całości zdalnie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Podstawowe wiadomości z zakresu historii Polski i dziejów Wielkopolski. Podstawowe elementy wiedzy o kulturze regionu. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Bibioteka IKE UAM w Gnieźnie Biblioteka Główna UAM w Poznaniu |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) - wykład z prezentacją multimedialną wybranych zajęć - wykład problemowy - wykład konwersatoryjny -demonstracje dźwiękowe lu video |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) godziny zajęć 30 h czytanie wskazanej literatury 10 h przygotowanie prjektu 5 h przygotowanie do zaliczenia 15 h Suma godzin 60 h |
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem zajęć jest dziedzictwo kulturowe regionu wielkopolskiego ze szczególnym uwzględnieniem subregionu gnieźnieńskiego. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Muzyczne tradycje regionu Wybitni przedstawiciele kultury Życie codzienne mieszkańców regionu Gniezno na mapie kulturalnej regionu Dyskretny urok salonów Za mundurem…, czyli rola wojska w życiu Wielkopolan Na szlaku piastowskim Poznański szlak cesarski. |
Bibliography: |
(in Polish) ‒ Bartkowski S., Najkrótsza historia Wielkopolski, Poznań 1999. ‒ Brancz A., Wielkopolska jako region etnograficzny, Poznań 1996. ‒ Burszta J. (red.), Kultura ludowa Wielkopolski, t. 1-3, Poznań 1960-1967. ‒ Cynalewski B., Zamki i pałace Wielkopolski, Poznań 1986. ‒ Dobosz J. (red.), Dzieje Gniezna. Pierwszej stolicy Polski, Gniezno 2016. - Dzieje Wielkopolski, red. Topolski J., Trzeciakowski L., t. 1-2, Poznań 1972. ‒ Górniak E., Łukasik K., Od dworu do dworu. Szlakiem dworów ziemiańskich wokół Gniezna. ‒ Grzela J., Region, regionalizm, regionalizacja - wybrane aspekty teoretyczne, Studia i materiały. Miscellanea Oeconomicae, 2011, 15, 1, s. 11-27 ‒ Kasprowicz J., Kościoły Gniezna, Gniezno 1999. ‒ Molik W., Dziedzictwo kulturowe Wielkopolski, „Przegląd Zachodni” 2016, nr 2, s. 7-22. ‒ Nitka J. (red.), Szlak Piastowski – śladami innych narodowości. Projekt „Każdy-Wszyscy”, Gniezno 2004. ‒ Scholtz E., Szczepaniak M., |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: -zna historię rozwoju kultury wielkopolskiej – obiekty materialne i wybitne osoby w tym zakresie -rozumie istotę roli organizatorów kultury materialnej Wielkopolski, potrafi omówić ich znaczenie w procesie kształtowaniu się tożsamości mieszkańców regionu -ma świadomość znaczenia muzyki, obiektów turystycznych, tradycji grup społecznych dla rozwoju kultury regionalnej -wykazuje się wrażliwością, wyobraźnią i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych zachodzących w Wielkopolsce na przestrzeni dziejów PRK_4Potrafi przedstawić przyczyny i przebiegu zmian kulturowych w Wielkopolsce na przestrzeni dziejów -ma świadomość znaczenia obiektów kultury materialnej Ziemi Gnieźnieńskiej -zna podstawowe fakty, terminy i zjawiska z zakresu historii kultury, a także wierzeń, religii i obyczaju na przestrzeni wieków ze szczególnym |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie ustne z oceną Według kryterium przyjętego w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny (dst; 3,0): minimalna akceptowalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Janusz Karwat | |
Group instructors: | Janusz Karwat | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
|
Module type: | specialist |
|
Number of hours: | 30 |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.