Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Holidays and Daily Life Throughout the Centuries

General data

Course ID: 16-SZCPW-11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Holidays and Daily Life Throughout the Centuries
Name in Polish: Święta i życie codzienne na przestrzeni wieków
Organizational unit: Institute of European Culture in Gniezno
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) projektowanie kultury

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Celem zajęć jest przedstawienie elementów składających się na życie codzienne oraz zmian, jakim one podlegały na przestrzeni wieków.

Year of studies (where relevant):

Year 2

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) nie

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Student powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu historii.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Z materiałami zapoznać można się w Bibliotece Uniwersyteckiej, Bibliotece Instytutu Kultury Europejskiej. Niektóre artykuły dostępne są w Internecie, w open access.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda warsztatowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 3

Bibliography: (in Polish)

Aveni F.A., Imperia czasu. Kalendarze, zegary i kultury, Poznań 2001

Bockenheim K., Przy polskim stole, Wrocław 1998; 2005

Braun S., Islam, powstanie – dzieje – nauka, Warszawa 2003, s. 9-54, 63-77

Bryson B., W domu. Krótka historia rzeczy codziennego użytku, Poznań 2013

Danceki J., Arabowie, Warszawa 2001

Frédéric L, Życie codzienne w Japonii w epoce samurajów (1185-1603), Warszawa 1971

Historia życia prywatnego, tomy 1-5, red. P. Ariès, G. Duby, Wrocław 1998, 2005

Jenner G., Milion lat w jeden dzień. Fascynująca historia życia codziennego od jaskini do globalnej wioski, Warszawa 2016

Matys M., Lipiński P., Absurdy PRL, Warszawa 2014

Mazahéri A., Życie codzienne muzułmanów w średniowieczu (wiek X-XIII), Warszawa 1972

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

-objaśnić tradycyjną historię wydarzeniową w świetle badań nad życiem codziennym K1_W02; K1_W03; K1_W08; K1_K01; K1_K02; K1_K03; K1_K05

-opisać funkcje miast na przestrzeni wieków, specyfikę życia na wsi, specyfikę i funkcje domów (kulturalne, towarzyskie, itp.) w wybranych krajach islamskich, chrześcijańskich, i azjatyckich (wybrane) K1_W02; K1_W03; K1_W08; K1_K01; K1_K02; K1_K03; K1_K05

-opisać praktyki medyczne na przestrzeni wieków (higiena, sposoby leczenia) w wybranych krajach islamskich, chrześcijańskich, i azjatyckich (wybrane) K1_W02; K1_W03; K1_W08; K1_K01; K1_K02; K1_K03; K1_K05

-opisać specyfikę świąt, ludowych obrzędów na przestrzeni wieków (przebieg uroczystości religijnych, państwowych, kulturalnych…) w wybranych krajach islamskich, chrześcijańskich, i azjatyckich (wybrane) K1_W02; K1_W03; K1_W08; K1_K01; K1_K02; K1_K03; K1_K05

-przeprowadzić lekcję w muzeum etnograficznym K1_W02, K1_W03, K1_W08, K1_K01, K1_K02, K1_K03, K1_K05

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

bardzo dobry (bdb; 5,0): wzorowo przygotowana praca zaliczeniowa, aktywne uczestnictwo w zajęciach

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobrze przygotowana praca zaliczeniowa (1 uwaga merytoryczna, bez zastrzeżeń technicznych), aktywne uczestnictwo w zajęciach

dobry (db; 4,0): dobrze przygotowana praca zaliczeniowa (2 uwagi merytorycznych i 2 zastrzeżenia techniczne), w miarę aktywne uczestnictwo w zajęciach

dostateczny plus (+dst; 3,5): dostatecznie przygotowana praca zaliczeniowa (3 uwagi merytoryczne, kilka zastrzeżeń technicznych), uczestnictwo w zajęciach

dostateczny (dst; 3,0): dostatecznie przygotowana praca zaliczeniowa (ponad 3 uwagi merytoryczne i zastrzeżenia techniczne), uczestnictwo w zajęciach

niedostateczny (ndst; 2,0): nieoddana, splagiatowana lub błędnie przygotowana praca zaliczeniowa lub brak uczestnictwa w zajęciach

Internships: (in Polish)

NIe dotyczy

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
workshop, 30 hours more information
Coordinators: Zofia Kaczmarek
Group instructors: Zofia Kaczmarek
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Graded credit
workshop - Graded credit
Module type:

compulsory

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences (where relevant):

(in Polish) Student powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu historii.

Number of hours:

30

Module learning aims:

(in Polish) Celem zajęć jest zrozumienie historii człowieka „zwyczajnego”, jego codzienności, tradycyjnych zajęć i problemów, z jakimi się stykał każdego dnia. Zadaniu tym towarzyszyło będzie nie-antropocentryczne spojrzenie na ludzkie działania, spojrzenie z punktu widzenia przedmiotów, które definiują świat człowieka, wypełniają go, ale i ograniczają.

Bibliography: (in Polish)

‒ Bryson B., W domu. Krótka historia rzeczy codziennego użytku, Poznań 2013.

‒ Domańska E., Mikrohistorie, Poznań 2005.

‒ Domańska E., Olsen B., Wszyscy jesteśmy konstruktywistami, [w:] J. Kowalewski, W. Piaske, M. Śliwa (red.), Rzeczy i ludzie. humanistyka wobec materialności, Olsztyn 2008, 83-100.

‒ Historia życia prywatnego, tomy 1-5, red. P. Ariès, G. Duby, Wrocław 1998, 2005.

‒ Hobsbawm E., Wprowadzenie. Wynajdywanie tradycji, [w:] Tradycja wynaleziona, red. E. Hobsbawm i T. Ranger, Kraków 2008, s. 9-23

‒ Jenner G., Milion lat w jeden dzień. Fascynująca historia życia codziennego od jaskini do globalnej wioski, Warszawa 2016.

‒ Kowalewski J, Piasek W., W poszukiwaniu utraconej Rzeczywistości .Uwagi na marginesie projektu „zwrotu ku rzeczom” w historiografii i archeologii, [w:] J. Kowalewski, W. Piaske, M. Śliwa (red.), Rzeczy i ludzie. humanistyka wobec materialności, Olsztyn 2008, 61-81.

Notes: (in Polish)

brak

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)