Holidays and Daily Life Throughout the Centuries
General data
Course ID: | 16-SZCPW-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Holidays and Daily Life Throughout the Centuries |
Name in Polish: | Święta i życie codzienne na przestrzeni wieków |
Organizational unit: | Institute of European Culture in Gniezno |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) projektowanie kultury |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Celem zajęć jest przedstawienie elementów składających się na życie codzienne oraz zmian, jakim one podlegały na przestrzeni wieków. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) nie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Student powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu historii. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Z materiałami zapoznać można się w Bibliotece Uniwersyteckiej, Bibliotece Instytutu Kultury Europejskiej. Niektóre artykuły dostępne są w Internecie, w open access. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda warsztatowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 3 |
Bibliography: |
(in Polish) Aveni F.A., Imperia czasu. Kalendarze, zegary i kultury, Poznań 2001 Bockenheim K., Przy polskim stole, Wrocław 1998; 2005 Braun S., Islam, powstanie – dzieje – nauka, Warszawa 2003, s. 9-54, 63-77 Bryson B., W domu. Krótka historia rzeczy codziennego użytku, Poznań 2013 Danceki J., Arabowie, Warszawa 2001 Frédéric L, Życie codzienne w Japonii w epoce samurajów (1185-1603), Warszawa 1971 Historia życia prywatnego, tomy 1-5, red. P. Ariès, G. Duby, Wrocław 1998, 2005 Jenner G., Milion lat w jeden dzień. Fascynująca historia życia codziennego od jaskini do globalnej wioski, Warszawa 2016 Matys M., Lipiński P., Absurdy PRL, Warszawa 2014 Mazahéri A., Życie codzienne muzułmanów w średniowieczu (wiek X-XIII), Warszawa 1972 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: -objaśnić tradycyjną historię wydarzeniową w świetle badań nad życiem codziennym K1_W02; K1_W03; K1_W08; K1_K01; K1_K02; K1_K03; K1_K05 -opisać funkcje miast na przestrzeni wieków, specyfikę życia na wsi, specyfikę i funkcje domów (kulturalne, towarzyskie, itp.) w wybranych krajach islamskich, chrześcijańskich, i azjatyckich (wybrane) K1_W02; K1_W03; K1_W08; K1_K01; K1_K02; K1_K03; K1_K05 -opisać praktyki medyczne na przestrzeni wieków (higiena, sposoby leczenia) w wybranych krajach islamskich, chrześcijańskich, i azjatyckich (wybrane) K1_W02; K1_W03; K1_W08; K1_K01; K1_K02; K1_K03; K1_K05 -opisać specyfikę świąt, ludowych obrzędów na przestrzeni wieków (przebieg uroczystości religijnych, państwowych, kulturalnych…) w wybranych krajach islamskich, chrześcijańskich, i azjatyckich (wybrane) K1_W02; K1_W03; K1_W08; K1_K01; K1_K02; K1_K03; K1_K05 -przeprowadzić lekcję w muzeum etnograficznym K1_W02, K1_W03, K1_W08, K1_K01, K1_K02, K1_K03, K1_K05 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) bardzo dobry (bdb; 5,0): wzorowo przygotowana praca zaliczeniowa, aktywne uczestnictwo w zajęciach dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobrze przygotowana praca zaliczeniowa (1 uwaga merytoryczna, bez zastrzeżeń technicznych), aktywne uczestnictwo w zajęciach dobry (db; 4,0): dobrze przygotowana praca zaliczeniowa (2 uwagi merytorycznych i 2 zastrzeżenia techniczne), w miarę aktywne uczestnictwo w zajęciach dostateczny plus (+dst; 3,5): dostatecznie przygotowana praca zaliczeniowa (3 uwagi merytoryczne, kilka zastrzeżeń technicznych), uczestnictwo w zajęciach dostateczny (dst; 3,0): dostatecznie przygotowana praca zaliczeniowa (ponad 3 uwagi merytoryczne i zastrzeżenia techniczne), uczestnictwo w zajęciach niedostateczny (ndst; 2,0): nieoddana, splagiatowana lub błędnie przygotowana praca zaliczeniowa lub brak uczestnictwa w zajęciach |
Internships: |
(in Polish) NIe dotyczy |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Go to timetable
MO TU W WAR
TH FR |
Type of class: |
workshop, 30 hours
|
|
Coordinators: | Zofia Kaczmarek | |
Group instructors: | Zofia Kaczmarek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Graded credit
workshop - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences (where relevant): | (in Polish) Student powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu historii. |
|
Number of hours: | 30 |
|
Module learning aims: | (in Polish) Celem zajęć jest zrozumienie historii człowieka „zwyczajnego”, jego codzienności, tradycyjnych zajęć i problemów, z jakimi się stykał każdego dnia. Zadaniu tym towarzyszyło będzie nie-antropocentryczne spojrzenie na ludzkie działania, spojrzenie z punktu widzenia przedmiotów, które definiują świat człowieka, wypełniają go, ale i ograniczają. |
|
Bibliography: |
(in Polish) ‒ Bryson B., W domu. Krótka historia rzeczy codziennego użytku, Poznań 2013. ‒ Domańska E., Mikrohistorie, Poznań 2005. ‒ Domańska E., Olsen B., Wszyscy jesteśmy konstruktywistami, [w:] J. Kowalewski, W. Piaske, M. Śliwa (red.), Rzeczy i ludzie. humanistyka wobec materialności, Olsztyn 2008, 83-100. ‒ Historia życia prywatnego, tomy 1-5, red. P. Ariès, G. Duby, Wrocław 1998, 2005. ‒ Hobsbawm E., Wprowadzenie. Wynajdywanie tradycji, [w:] Tradycja wynaleziona, red. E. Hobsbawm i T. Ranger, Kraków 2008, s. 9-23 ‒ Jenner G., Milion lat w jeden dzień. Fascynująca historia życia codziennego od jaskini do globalnej wioski, Warszawa 2016. ‒ Kowalewski J, Piasek W., W poszukiwaniu utraconej Rzeczywistości .Uwagi na marginesie projektu „zwrotu ku rzeczom” w historiografii i archeologii, [w:] J. Kowalewski, W. Piaske, M. Śliwa (red.), Rzeczy i ludzie. humanistyka wobec materialności, Olsztyn 2008, 61-81. |
|
Notes: |
(in Polish) brak |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.