Semiotics of Culture
General data
Course ID: | 16-SEMKUL-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Semiotics of Culture |
Name in Polish: | Semiotyka kultury |
Organizational unit: | Institute of European Culture in Gniezno |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | (unknown) |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) projektowanie kultury |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego analizowania, interpretowania i wykorzystywania znaków kultury. Ponadto studenci zostaną przygotowani do uwzględniania w swoich badaniach relatywizmu kulturowego oraz zmian znaczenia znaków w perspektywie chronologicznej i geograficznej. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Nie dotyczy. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań humanistycznych. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Z materiałami do zajęć zapoznać się można w Bibliotece Uniwersyteckiej oraz w Bibliotece Instytutu Kultury Europejskiej. Niektóre materiały dostępne są online w open access. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda warsztatowa Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 2 |
Short description: |
(in Polish) Semiotyka, nauka o znaku i jego naturze, jest jedną z podstawowych metod badań humanistycznych. Znaki pozwalają dotrzeć do tego, co nas kształtuje czy zmienia. W czasie zajęć zatem studenci przygotowani zostaną do odczytywania, interpretowania i wykorzystywania znaków w tekstach kultury. Nauczą się uwzględniać w swoich analizach relatywizm kulturowy oraz zmiany znaczenia znaków w perspektywie historycznej. |
Full description: |
(in Polish) Wiedza o znaku i jego naturze jest niezbędna wszystkim adeptom kulturoznawstwa i projektowania kultury. Znaki nie tylko kształtują i zmieniają człowieka, ale i świat, który go otacza. Dlatego na zajęciach studenci przygotowani zostaną do odczytywania kultury jako systemu znaków, zapoznają się z różnymi rodzajami znaków i ich uwarunkowaniami kulturowymi. Nauczą się uwzględniać w swoich analizach relatywizm kulturowy oraz zmiany znaczenia znaków w perspektywie historycznej. Poznają też różne znaki "zakazane" oraz pułapki komunikacji przy pomocy znaków. Literaturę do zajęć stanowią najważniejsze dzieła wybitnych semiologów. Zapoznać się z nimi można w Bibliotece UAM i IKE. Część materiałów do zajęć jest dostępna w open access. Zaliczenie zajęć odbędzie się na podstawie kolokwium ustnego. |
Bibliography: |
(in Polish) ‒ Barthes R., Imperium znaków, Warszawa 2012 ‒ Barthes R., Podstawy semiologii, Kraków 2009 ‒ Barthes R., Mitologie, Warszawa 2008 ‒ Barthes R., System mody, Kraków 2005 ‒ Eco U., Semiologia życia codziennego, Warszawa 1996 ‒ Eco, U., Nieobecna struktura, Warszawa 2003. ‒ Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 2008 ‒ Hawkes T., Strukturalizm i semiotyka, Warszawa 1988 ‒ Wyszyńska-Doda A., Podstawy semiotyki dla kulturoznawców, Kraków 2021 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student/studentka/osoba studiująca: - zna wybrane klasyfikacje znaków K_W01, K_U02 - potrafi w praktyce wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu semiologii K_W01, K_U01. K_K01 - rozumie i rozpoznaje konteksty kulturowe znaków K_W06, K_U05 - interpretuje znaki i teksty kultury K_W03, K_U03, K_K02 - potrafi wykorzystać znaki w procesie tworzenia przekazu kulturowego K_W17, K_U12, K_K03 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 3.5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 3.0 - znikoma wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W WAR
TH FR |
Type of class: |
lecture, 15 hours
workshop, 15 hours
|
|
Coordinators: | Zofia Kaczmarek, Waldemar Szczerbiński | |
Group instructors: | Zofia Kaczmarek, Waldemar Szczerbiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
lecture - Exam workshop - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences (where relevant): | (in Polish) Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań humanistycznych. |
|
Module learning aims: | (in Polish) Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego analizowania, interpretowania i wykorzystywania znaków kultury. Ponadto studenci zostaną przygotowani do uwzględniania w swoich badaniach relatywizmu kulturowego oraz zmian znaczenia znaków w perspektywie chronologicznej i geograficznej. |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego analizowania, interpretowania i wykorzystywania znaków kultury. Ponadto studenci zostaną przygotowani do uwzględniania w swoich badaniach relatywizmu kulturowego oraz zmian znaczenia znaków w perspektywie chronologicznej i geograficznej. |
|
Full description: |
(in Polish) Wiedza o znaku i jego naturze jest niezbędna wszystkim adeptom kulturoznawstwa i projektowania kultury. Znaki nie tylko kształtują i zmieniają człowieka, ale i świat, który go otacza. Dlatego na zajęciach studenci przygotowani zostaną do odczytywania kultury jako systemu znaków, zapoznają się z różnymi rodzajami znaków i ich uwarunkowaniami kulturowymi. Nauczą się uwzględniać w swoich analizach relatywizm kulturowy oraz zmiany znaczenia znaków w perspektywie historycznej. Poznają też różne znaki "zakazane" oraz pułapki komunikacji przy pomocy znaków. Literaturę do zajęć stanowią najważniejsze dzieła wybitnych semiologów. Zapoznać się z nimi można w Bibliotece UAM i IKE. Część materiałów do zajęć jest dostępna w open access. Zaliczenie zajęć odbędzie się na podstawie kolokwium ustnego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) ‒ Barthes R., Imperium znaków, Warszawa 2012 ‒ Barthes R., Podstawy semiologii, Kraków 2009 ‒ Barthes R., Mitologie, Warszawa 2008 ‒ Barthes R., System mody, Kraków 2005 ‒ Eco U., Semiologia życia codziennego, Warszawa 1996 ‒ Eco, U., Nieobecna struktura, Warszawa 2003. ‒ Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 2008 ‒ Hawkes T., Strukturalizm i semiotyka, Warszawa 1988 ‒ Wyszyńska-Doda A., Podstawy semiotyki dla kulturoznawców, Kraków 2021 |
|
Notes: |
(in Polish) Brak. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.