Semiotyka kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-SEMKUL-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Semiotyka kultury |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | projektowanie kultury |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego analizowania, interpretowania i wykorzystywania znaków kultury. Ponadto studenci zostaną przygotowani do uwzględniania w swoich badaniach relatywizmu kulturowego oraz zmian znaczenia znaków w perspektywie chronologicznej i geograficznej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie dotyczy. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań humanistycznych. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Z materiałami do zajęć zapoznać się można w Bibliotece Uniwersyteckiej oraz w Bibliotece Instytutu Kultury Europejskiej. Niektóre materiały dostępne są online w open access. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda warsztatowa Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
Semiotyka, nauka o znaku i jego naturze, jest jedną z podstawowych metod badań humanistycznych. Znaki pozwalają dotrzeć do tego, co nas kształtuje czy zmienia. W czasie zajęć zatem studenci przygotowani zostaną do odczytywania, interpretowania i wykorzystywania znaków w tekstach kultury. Nauczą się uwzględniać w swoich analizach relatywizm kulturowy oraz zmiany znaczenia znaków w perspektywie historycznej. |
Pełny opis: |
Wiedza o znaku i jego naturze jest niezbędna wszystkim adeptom kulturoznawstwa i projektowania kultury. Znaki nie tylko kształtują i zmieniają człowieka, ale i świat, który go otacza. Dlatego na zajęciach studenci przygotowani zostaną do odczytywania kultury jako systemu znaków, zapoznają się z różnymi rodzajami znaków i ich uwarunkowaniami kulturowymi. Nauczą się uwzględniać w swoich analizach relatywizm kulturowy oraz zmiany znaczenia znaków w perspektywie historycznej. Poznają też różne znaki "zakazane" oraz pułapki komunikacji przy pomocy znaków. Literaturę do zajęć stanowią najważniejsze dzieła wybitnych semiologów. Zapoznać się z nimi można w Bibliotece UAM i IKE. Część materiałów do zajęć jest dostępna w open access. Zaliczenie zajęć odbędzie się na podstawie kolokwium ustnego. |
Literatura: |
‒ Barthes R., Imperium znaków, Warszawa 2012 ‒ Barthes R., Podstawy semiologii, Kraków 2009 ‒ Barthes R., Mitologie, Warszawa 2008 ‒ Barthes R., System mody, Kraków 2005 ‒ Eco U., Semiologia życia codziennego, Warszawa 1996 ‒ Eco, U., Nieobecna struktura, Warszawa 2003. ‒ Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 2008 ‒ Hawkes T., Strukturalizm i semiotyka, Warszawa 1988 ‒ Wyszyńska-Doda A., Podstawy semiotyki dla kulturoznawców, Kraków 2021 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/studentka/osoba studiująca: - zna wybrane klasyfikacje znaków K_W01, K_U02 - potrafi w praktyce wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu semiologii K_W01, K_U01. K_K01 - rozumie i rozpoznaje konteksty kulturowe znaków K_W06, K_U05 - interpretuje znaki i teksty kultury K_W03, K_U03, K_K02 - potrafi wykorzystać znaki w procesie tworzenia przekazu kulturowego K_W17, K_U12, K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 3.5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 3.0 - znikoma wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Kaczmarek, Waldemar Szczerbiński | |
Prowadzący grup: | Zofia Kaczmarek, Waldemar Szczerbiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Warsztat - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań humanistycznych. |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego analizowania, interpretowania i wykorzystywania znaków kultury. Ponadto studenci zostaną przygotowani do uwzględniania w swoich badaniach relatywizmu kulturowego oraz zmian znaczenia znaków w perspektywie chronologicznej i geograficznej. |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego analizowania, interpretowania i wykorzystywania znaków kultury. Ponadto studenci zostaną przygotowani do uwzględniania w swoich badaniach relatywizmu kulturowego oraz zmian znaczenia znaków w perspektywie chronologicznej i geograficznej. |
|
Pełny opis: |
Wiedza o znaku i jego naturze jest niezbędna wszystkim adeptom kulturoznawstwa i projektowania kultury. Znaki nie tylko kształtują i zmieniają człowieka, ale i świat, który go otacza. Dlatego na zajęciach studenci przygotowani zostaną do odczytywania kultury jako systemu znaków, zapoznają się z różnymi rodzajami znaków i ich uwarunkowaniami kulturowymi. Nauczą się uwzględniać w swoich analizach relatywizm kulturowy oraz zmiany znaczenia znaków w perspektywie historycznej. Poznają też różne znaki "zakazane" oraz pułapki komunikacji przy pomocy znaków. Literaturę do zajęć stanowią najważniejsze dzieła wybitnych semiologów. Zapoznać się z nimi można w Bibliotece UAM i IKE. Część materiałów do zajęć jest dostępna w open access. Zaliczenie zajęć odbędzie się na podstawie kolokwium ustnego. |
|
Literatura: |
‒ Barthes R., Imperium znaków, Warszawa 2012 ‒ Barthes R., Podstawy semiologii, Kraków 2009 ‒ Barthes R., Mitologie, Warszawa 2008 ‒ Barthes R., System mody, Kraków 2005 ‒ Eco U., Semiologia życia codziennego, Warszawa 1996 ‒ Eco, U., Nieobecna struktura, Warszawa 2003. ‒ Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 2008 ‒ Hawkes T., Strukturalizm i semiotyka, Warszawa 1988 ‒ Wyszyńska-Doda A., Podstawy semiotyki dla kulturoznawców, Kraków 2021 |
|
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.