Korzenie kultury (2) - Wykład 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-S1KE01-F14156 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Korzenie kultury (2) - Wykład 2 |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek Wykład do wyboru I "Korzenie kultury" (2) |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Komunikacja europejska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentki i studentów z najważniejszymi momentami i postaciami z tzw. wielkiej historii Gniezna oraz z wydarzeniami i postaciami, które odgrywały ważną rolę w społeczności lokalnej miasta i regionu. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | - znajomość podstaw historii Polski i dziejów jej kultury od X do końca XX wieku - znajomość podstaw historii, historii kultury i historii sztuki regionalnej - znajomość języka polskiego na poziomie B2 |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | - prezentacje pokazywane podczas wykładów będą dostępne na platformie TEAMS - literatura - w Bibliotece IKE UAM w Gnieźnie |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień - wykład problemowy - zajęcia terenowe w katedrze gnieźnieńskiej oraz w Archiwum Państwowym w Gnieźnie - wykład gościa |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | godziny pracy z nauczycielem - 15 h zapoznanie się z literatura - 10 h przygotowanie się do zaliczenia - 5 h _____________________________________________ 1 punkt ECTS |
Pełny opis: |
W ramach kursu zostaną zaprezentowane następujące tematy: 01. - Gniezno jako centrum polityczne, ideowe i religijne pierwszych Piastów 02. - Święty Wojciech i jego historyczne, kulturowe i duchowe dziedzictwo 03. - Dzieje katedry gnieźnieńskiej - wykład 04. - katedra gnieźnieńska - wycieczka 05. - Drzwi Gnieźnieńskie jako komunikat polityczny i religijny 06. - Opowieść o książce, księgarni i księgarzu – gnieźnieńska oficyna Jana Bernarda Lange (dr Elżbieta Urbaniak) 07. - Jak stare jest gnieźnieńskie Stare Miasto? (dr Marek Szczepaniak) - wykład w Archiwum Państwowym w Gnieźnie |
Literatura: |
Gniezno. Pierwsza stolica Polski, miasto świętego Wojciecha. Katalog wystawy, Gniezno1995; Gniezno Mater Ecclesiarum Poloniae. Katalog wystawy, Gniezno 2000 Dzieje Gniezna pierwszej stolicy Polski, red. J. Dobosz, Gniezno 2016 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu wykładów studentka/student: - opierając się na źródłach pisanych, archeologicznych oraz artystycznych, potrafi uzasadnić wyjątkowe polityczne, ideowe i religijne znaczenie Gniezna dla wczesnopiastowskiego władztwa - zna historię życia biskupa praskiego Wojciecha oraz znaczenie jego osoby dla Gniezna i państwa Bolesława Chrobrego oraz dziejów Polski - zna historię przemian stylistycznych i kolejnych faz przebudowy katedry gnieźnieńskiej począwszy od X wieku do czasów współczesnych - potrafi nakreślić historyczne okoliczności powstania Drzwi Gnieźnieńskich oraz wskazać artystyczne inspiracje ich twórców, a także przeprowadzić gruntowną analizę ikonograficzną dzieła sztuki - ma świadomość znaczenia znajomości mikrohistorii dla kształtowania się lokalnej świadomości historycznej oraz ochrony lokalnego dziedzictwa kulturowego |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium ustne (przed 4 lutego 2024) bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Wetesko | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Sylabus zajęć: | https://sylabus.amu.edu.pl/pl/document/4d6b2bc7-ef69-436f-9e8b-3fd44c0a27f0.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.