Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Korzenie kultury (2) - Wykład 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 16-S1KE01-F14156
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Korzenie kultury (2) - Wykład 2
Jednostka: Instytut Kultury Europejskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Innych jednostek
Wykład do wyboru I "Korzenie kultury" (2)
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

Komunikacja europejska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Zapoznanie studentki i studentów z najważniejszymi momentami i postaciami z tzw. wielkiej historii Gniezna oraz z wydarzeniami i postaciami, które odgrywały ważną rolę w społeczności lokalnej miasta i regionu.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

- znajomość podstaw historii Polski i dziejów jej kultury od X do końca XX wieku

- znajomość podstaw historii, historii kultury i historii sztuki regionalnej

- znajomość języka polskiego na poziomie B2

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

- prezentacje pokazywane podczas wykładów będą dostępne na platformie TEAMS

- literatura - w Bibliotece IKE UAM w Gnieźnie

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

- wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

- wykład problemowy

- zajęcia terenowe w katedrze gnieźnieńskiej oraz w Archiwum Państwowym w Gnieźnie

- wykład gościa

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

godziny pracy z nauczycielem - 15 h

zapoznanie się z literatura - 10 h

przygotowanie się do zaliczenia - 5 h

_____________________________________________

1 punkt ECTS

Pełny opis:

W ramach kursu zostaną zaprezentowane następujące tematy:

01. - Gniezno jako centrum polityczne, ideowe i religijne pierwszych Piastów

02. - Święty Wojciech i jego historyczne, kulturowe i duchowe dziedzictwo

03. - Dzieje katedry gnieźnieńskiej - wykład

04. - katedra gnieźnieńska - wycieczka

05. - Drzwi Gnieźnieńskie jako komunikat polityczny i religijny

06. - Opowieść o książce, księgarni i księgarzu – gnieźnieńska oficyna Jana Bernarda Lange (dr Elżbieta Urbaniak)

07. - Jak stare jest gnieźnieńskie Stare Miasto? (dr Marek Szczepaniak) - wykład w Archiwum Państwowym w Gnieźnie

Literatura:

Gniezno. Pierwsza stolica Polski, miasto świętego Wojciecha. Katalog wystawy, Gniezno1995;

Gniezno Mater Ecclesiarum Poloniae. Katalog wystawy, Gniezno 2000

Dzieje Gniezna pierwszej stolicy Polski, red. J. Dobosz, Gniezno 2016

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu wykładów studentka/student:

- opierając się na źródłach pisanych, archeologicznych oraz artystycznych, potrafi uzasadnić wyjątkowe polityczne, ideowe i religijne znaczenie Gniezna dla wczesnopiastowskiego władztwa

- zna historię życia biskupa praskiego Wojciecha oraz znaczenie jego osoby dla Gniezna i państwa Bolesława Chrobrego oraz dziejów Polski

- zna historię przemian stylistycznych i kolejnych faz przebudowy katedry gnieźnieńskiej począwszy od X wieku do czasów współczesnych

- potrafi nakreślić historyczne okoliczności powstania Drzwi Gnieźnieńskich oraz wskazać artystyczne inspiracje ich twórców, a także przeprowadzić gruntowną analizę ikonograficzną dzieła sztuki

- ma świadomość znaczenia znajomości mikrohistorii dla kształtowania się lokalnej świadomości historycznej oraz ochrony lokalnego dziedzictwa kulturowego

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium ustne (przed 4 lutego 2024)

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Wetesko
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Sylabus zajęć:

https://sylabus.amu.edu.pl/pl/document/4d6b2bc7-ef69-436f-9e8b-3fd44c0a27f0.pdf

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)