Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Korzenie kultury (2) - Wykład 1

General data

Course ID: 16-S1KE01-F14155
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Korzenie kultury (2) - Wykład 1
Name in Polish: Korzenie kultury (2) - Wykład 1
Organizational unit: Institute of European Culture in Gniezno
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek
Wykład do wyboru I "Korzenie kultury" (2)
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Major:

(in Polish) Komunikacja europejska

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) - prezentacja wybranych zagadnień z zakresu historii architektury i sztuki, mających znaczenie dla procesu kształtowania się europejskiej kultury i tożsamości


- ukazanie wpływu na obraz współczesnej kultury i europejskiego krajobrazu kulturowego konkretnych postaci architektów i artystów, grup społecznych (np. fundatorów i mecenasów kultury), idei artystycznych oraz rozgrywających się w przeszłości wydarzeń o charakterze artystycznym


- nakreślenie obrazu żywotności tradycji antycznej w kulturze artystycznej Zachodu i jej ewolucji w ramach różnych koncepcji stylistycznych


- prezentacja przemian w obrazowaniu postaci człowieka w kontekście skrajnych postaw wobec jego cielesności – afirmacji i negacji


- wykształcenie umiejętności dokonywania samodzielnej oceny różnorodnych faktów z zakresu historii sztuki, procesów i zjawisk w kulturze artystycznej oraz wykształcenie postawy krytycznej, pozwalającej na prawidłowe analizowanie zjawisk kulturowych


Year of studies (where relevant):

Year 1

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) nie dotyczy

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) - znajomość podstaw historii i historii sztuki oraz tradycji kulturowej Zachodu

- w przypadku studentek i studentów obcokrajowców – znajomość języka polskiego na poziomie B2


Information on where to find course materials:

(in Polish) Biblioteka IKE UAM

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Biblioteka Instytutu Historii Sztuki w Poznaniu

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy


Student workload (ECTS credits):

(in Polish) godziny zajęć z nauczycielem - 15 h

czytanie wskazanej literatury - 10 h

przygotowanie do zaliczenia - 5 h

__________________________________________

1 punkt ECTS

Full description: (in Polish)

W ramach wykładu zostaną zaprezentowane następujące tematy:

01. Antyczne źródła architektury i sztuki chrześcijańskiego Zachodu

02. Antyczne modele kształtowania przestrzeni w architekturze Zachodu (ich trwałość i ewolucja)

03. Gotyk – Światłość i światło zamknięte w kamieniu

04. Postać człowieka i jego ciało w sztuce – między negacją a afirmacją

05. Jezus z Nazaretu – od wizerunku żywego człowieka do wyspekulowanego obrazu Boga

06. Renesans – droga do nowoczesność w architekturze i sztuce

07. Drzwi Gnieźnieńskie – dzieło sztuki jako wielowarstwowy komunikat

Bibliography: (in Polish)

Elżbieta Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Kraków 2008

Piotr Skubiszewski, Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX wieku, Lublin 2001

Wielka historia sztuki t. 1-10, Warszawa 2005-2012

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

- ma podstawową wiedzę na temat antycznych źródeł podstawowych form architektury sakralnej na Zachodzie oraz wykształcenia się podstaw chrześcijańskiej ikonografii

- ma podstawową wiedzę na temat procesu stylistycznej ewolucji, wywodzących się z tradycji antycznej form architektonicznych na przestrzeni VI-XX w.

- ma podstawową wiedzę na temat okoliczności i ideowo-teologicznej przyczyny wykształcenia się na północy Europy stylu gotyckiego, będącego formalnym odrzuceniem tradycji antycznych w architekturze Zachodu

- ma podstawową wiedzę na temat przemian w wyobrażaniu postaci kobiety i mężczyzny w sztuce Zachodu, procesu, który przebiegał pomiędzy negacją a afirmacją ludzkiego ciała

- ma podstawową wiedzę na temat ewolucji wizerunku Jezus z Nazaretu w sztuce i bezpośredniego oddziaływania na jej przebieg kształtującej się doktryny oraz spekulacji teologicznych

- ma podstawową wiedzę na temat znaczenia dla dziejów architektury i sztuki Zachodu, refleksji o charakterze teoretycznym i wydarzeń artystycznych, rozgrywających się na przestrzeni XIV-XV-XVI w. w Italii i Niderlandach

- ma świadomość, iż poza funkcjami czysto estetycznymi, dzieła sztuki spełniają również role komunikatów kulturowych i społecznych (na przykładzie Drzwi Gnieźnieńskich)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

zaliczeni uzyskuje się po zdaniu kolokwium ustnego (przed 4 lutego 2024)

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Academic year 2024/2025, winter semester" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit
(in Polish) Sylabus zajęć:

(in Polish) https://sylabus.amu.edu.pl/pl/document/0ef54ce0-62a1-4ea1-9557-9fc09f7067f9.pdf

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Leszek Wetesko
Group instructors: Leszek Wetesko
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit
(in Polish) Sylabus zajęć:

(in Polish) https://sylabus.amu.edu.pl/pl/document/f0041fba-9911-41be-be39-09e9252402f3.pdf

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)