(in Polish) Moduł obowiązkowy do wyboru V "Mikrohistorie kultury" (1) - Regiony Europy
General data
Course ID: | 16-MOMKAA-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Moduł obowiązkowy do wyboru V "Mikrohistorie kultury" (1) - Regiony Europy |
Organizational unit: | Institute of European Culture in Gniezno |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) Komunikacja europejska |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cele zajęć/przedmiotu: przekazanie studentom wiedzy na temat: • wybranych faktów, zjawisk i procesów z zakresu kultury i historii regionów europejskich, • roli regionów centralnych i peryferyjnych, • dziedzictwa kulturowego regionu, ze szczególnym uwzględnieniem Wielkopolski. |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Zajęcia prowadzone są w systemie stacjonarnym w pomieszczeniach IKE UAM. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Znajomość podstawowych treści z zakresu historii powszechnej. Podstawowe elementy wiedzy o kulturze. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Biblioteka Gówna Instytutu Kultury Europejskiej UAM Biblioteka Główna UAM Biblioteka Miejska w Gnieźnie Zbiory placówek kulturalnych i stowarzyszeń kulturalno-oświatowych |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną Wykład konwersatoryjny Metoda analizy przypadków Demonstracja dźwiękowa. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15 h Praca własna studenta: Przygotowanie do zajęć 5 h Przygotowanie pracy pisemnej, prezentacji, demonstracji, itp. 5 h Przygotowanie do zaliczenia 10 h Łączna suma godzi 35 h |
Short description: |
(in Polish) W trakcie prowadzonych zajęć słuchacze opanują podstawową wiedzę na temat regionów Europy (obecnych i historycznych). Poszczególne zagadnienia przedstawione będą w ujęciu problemowo-historycznym. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie zajęć studenci opanują następujące zagadnienia: 1.Wprowadzenie do przedmiotu. 2.Centra i peryferia Europy na przestrzeni dziejów 3. Nowe centra administracyjne i kulturowe w ujęciu kontynentalnym i regionalnym. 4. Wielokulturowość peryferii egzemplifikacje 5. Monocentryczny i policentryczny model instytucji życia społecznego i ognisk kultury 6. Centra i peryferie regionów 7. Wielkopolska jako region wielokulturowy. 8. Peryferia bogactwem słynące |
Bibliography: |
(in Polish) - Brencz A., Wielkopolska jako region etnograficzny, Poznań 1996. - Ferguson N, Cywilizacja Zachód i reszta świata, Warszawa 2011. ‒ Centra i peryferie, red. Janusz Tazbir, Łomża 1999. - Konieczka-Śliwińska D., Regionalizm w polskiej refleksji dydaktyczno – historycznej, T I, cz. 1 Lata 1918-1939, Poznań 2020. - Region, regionalizm - pojęcia i rzeczywistość, red. Kwiryna Handtke, Warszawa 1993. - Szczepański J., Wizje naszego czasu, Warszawa 1995. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wynikiem realizacji przedmiotu będą następujące efekty uczenia studentów: 1. Poznają na poziomie zaawansowanym terminologię i teorie z zakresu regionów Europy. 2. Opanują kulturowe, historyczne, polityczne i religijne determinanty kształtowania regionów. 3. Potrafią wykrywać proste zależności pomiędzy procesami kulturowymi, historycznymi i komunikacyjnymi w regionach Europy . 4. Potrafią prowadzić na poziomie podstawowym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego. 5. Zdolni będą do formułowania własnych opinie i wyrażać je ustnie i na piśmie w zakresie regionów europejskich. 6. Będą mieć świadomość znaczenia regionu wielkopolskiego w Polsce i Europie. 7. Wykażą się wrażliwością, wyobraźnią i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych zachodzących w Wielkopolsce i w regionach Polski na przestrzeni dziejów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kolokwium ustne Projekt Prezentacja multimedialna Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): niedostateczny (ndst 2,0) Brana będzie pod uwagę aktywność studentów na zajęciach. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Janusz Karwat | |
Group instructors: | Janusz Karwat | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.