Obligatory Choice Module II "Themed Workshops" (3): Regions in Europe
General data
Course ID: | 16-MFWTCCB-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Obligatory Choice Module II "Themed Workshops" (3): Regions in Europe |
Name in Polish: | Moduł obowiązkowy do wyboru II "Warsztaty tematyczne" (3): Regiony Europy |
Organizational unit: | Institute of European Culture in Gniezno |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Kultura Europejska |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) 1. Cele zajęć/przedmiotu: przekazanie studentom wiedzy na temat: • wybranych faktów, zjawisk i procesów z zakresu kultury i historii regionów europejskich, • roli regionów centralnych i peryferyjnych, • dziedzictwa kulturowego regionu, ze szczególnym uwzględnieniem Wielkopolski. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Zajęcia prowadzone w systemie stacjonarnym. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Podstawowe wiadomości z zakresu historii Europy i Polski. Podstawowe elementy wiedzy o kulturze regionów Europy. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Biblioteka Główna UAM, Biblioteka Instytutu Kultury Europejskiej w Gnieźnie, Biblioteka Wydziału Politologii i Dziennikarstwa. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda projektu |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15 h Praca własna studenta: Przygotowanie do zajęć 5 h Przygotowanie pracy pisemnej, prezentacji, demonstracji, itp. 5 h Przygotowanie do zaliczenia 10 h Łączna suma godzi 35 h |
Short description: |
(in Polish) W trakcie prowadzonych zajęć słuchacze opanują podstawową wiedzę na temat regionów Europy (obecnych i historycznych). Poszczególne zagadnienia przedstawione będą w ujęciu problemowo-historycznym. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie zajęć studenci opanują następujące zagadnienia: 1.Wprowadzenie do przedmiotu. 2.Centra i peryferia Europy na przestrzeni dziejów 3. Nowe centra administracyjne i kulturowe w ujęciu kontynentalnym i regionalnym. 4. Wielokulturowość peryferii egzemplifikacje 5. Monocentryczny i policentryczny model instytucji życia społecznego i ognisk kultury 6. Centra i peryferie regionów 7. Wielkopolska jako region wielokulturowy. 8. Peryferia bogactwem słynące |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: _ Brencz A., Wielkopolska jako region etnograficzny, Poznań 1996. _ Dzieje Wielkopolski, red. W. Jakóbczyk, t. II, Poznań 1973 ‒ Ferguson N, Cywilizacja Zachód i reszta świata, Warszawa 2011. ‒ Centra i peryferie, red. Janusz Tazbir, Łomża 1999. ‒ Konieczka-Śliwińska D., Regionalizm w polskiej refleksji dydaktyczno – historycznej, T I, cz. 1 Lata 1918-1939, Poznań 2020. ‒ Region, regionalizm - pojęcia i rzeczywistość, red. Kwiryna Handtke, Warszawa 1993. ‒ Szczepański J., Wizje naszego czasu, Warszawa 1995. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wynikiem realizacji przedmiotu będą następujące efekty uczenia studentów: 1. Poznają na poziomie zaawansowanym terminologię i teorie z zakresu regionów Europy. 2. Opanują kulturowe, historyczne, polityczne i religijne determinanty kształtowania regionów. 3. Potrafią wykrywać proste zależności pomiędzy procesami kulturowymi, historycznymi i komunikacyjnymi w regionach Europy . 4. Potrafią prowadzić na poziomie podstawowym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego. 5. Zdolni będą do formułowania własnych opinie i wyrażać je ustnie i na piśmie w zakresie regionów europejskich. 6. Będą mieć świadomość znaczenia regionu wielkopolskiego w Polsce i Europie. 7. Eykażą się wrażliwością, wyobraźnią i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych zachodzących w Wielkopolsce i w regionach Polski na przestrzeni dziejów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kolokwium ustne Projekt Prezentacja multimedialna Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): niedostateczny (ndst 2,0) Brana będzie pod uwagę aktywność studentów na zajęciach. |
Internships: |
(in Polish) Nie obowiązują |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.