Moduł fakultatywny V "Regiony Europy" - Regionalizm z perspektywy kulturowo-historycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-MFREA-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł fakultatywny V "Regiony Europy" - Regionalizm z perspektywy kulturowo-historycznej |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Komunikacja europejska, I stopień, III rok, semestr VI, Dyplomacja publiczna |
Cele kształcenia: | Poznanie wybranych regionów Europy z perspektywy kulturowo-historycznej. Regionalistyczna mapa podziałów historyczno – geograficznych. Współczesne podziały; geografia i kultura regionów; region a państwo; narody Europy a mieszkańcy jej regionów; trasy „historyczne” i „niehistoryczne”; podobieństwa i różnice w kulturze regionów; kultura „europejska” a kultura „regionalna”; wkład poszczególnych regionów w rozwój cywilizacji zachodniej; ekonomiczne znaczenie regionów i ich potencjał demograficzny analiza porównawcza regionów w wybranych państwach europejskich; znaczenie regionów w rozwoju współczesnych koncepcjach ideowych Europy; sztuka jako element integrujący regiony; zagadnienia logistyczne tras turystycznych (na wybranych przykładach). |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Zajęcia prowadzone stacjonarnie, z możliwością trybu on-line w przypadku obostrzeń sanitarnych związanych z pandemią SarsCov2 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student powinien mieć umiejętność pracy w grupie oraz podstawową wiedzę na temat historii Europay. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Z materiałami do zajęć można zapoznać się w Bibliotece IKE UAM, Bibliotece Głównej UAM oraz w Internecie |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, Wykład konwersatoryjny, Dyskusja, Praca z tekstem. |
Skrócony opis: |
Poznanie wybranych regionów Europy z perspektywy kulturowo-historycznej. Regionalistyczna mapa podziałów historyczno – geograficznych. Współczesne podziały; geografia i kultura regionów; region a państwo; narody Europy a mieszkańcy jej regionów. |
Pełny opis: |
Poznanie wybranych regionów Europy z perspektywy kulturowo-historycznej. Regionalistyczna mapa podziałów historyczno – geograficznych. Współczesne podziały; geografia i kultura regionów; region a państwo; narody Europy a mieszkańcy jej regionów; trasy „historyczne” i „niehistoryczne”; podobieństwa i różnice w kulturze regionów; kultura „europejska” a kultura „regionalna”; wkład poszczególnych regionów w rozwój cywilizacji zachodniej; ekonomiczne znaczenie regionów i ich potencjał demograficzny analiza porównawcza regionów w wybranych państwach europejskich; znaczenie regionów w rozwoju współczesnych koncepcjach ideowych Europy; sztuka jako element integrujący regiony; zagadnienia logistyczne tras turystycznych (na wybranych przykładach). Kształtowanie umiejętności projektowania wiedzy na temat regionalnej struktury Europy. Regionalizm jako jeden z czynników kształtowania się współczesnej europejskiej przestrzeni kulturowej; poznanie przestrzeni geograficzno-kulturowej; poznanie źródeł europejskiej cywilizacji i europejskości poprzez semiotyzację najważniejszych faktów kulturowych i dzieł kultury zachodniej; przeszłość i teraźniejszość kulturowa Europy, analiza porównawcza na wybranych przykładach; przyczyny asynchronii rozwoju cywilizacyno – kulturowego Europy; współczesna regionalizacja Starego Kontynentu z perspektywy turystycznej; turystyka i komunikacja jako współczesny czynnik rozwoju kultury oraz integracji europejskiej. |
Literatura: |
1. W. W. Gaworecki, Turystyka, Warszawa 2007 2. S. Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Wyd. 9, Warszawa 2007. 3. H. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Warszawa 1992. 4. K. Pomian, Europa i jej narody, Warszawa 1992.. 5. .A i H. Tofflerowie, Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1996. 6. Przewodniki turystyczne |
Efekty uczenia się: |
Kształtowanie umiejętności projektowania wiedzy na temat regionalnej struktury Europy. Regionalizm jako jeden z czynników kształtowania się współczesnej europejskiej przestrzeni kulturowej; poznanie przestrzeni geograficzno-kulturowej; poznanie źródeł europejskiej cywilizacji i europejskości poprzez semiotyzację najważniejszych faktów kulturowych i dzieł kultury zachodniej; przeszłość i teraźniejszość kulturowa Europy, analiza porównawcza na wybranych przykładach; przyczyny asynchronii rozwoju cywilizacyno – kulturowego Europy; współczesna regionalizacja Starego Kontynentu z perspektywy turystycznej; turystyka i komunikacja jako współczesny czynnik rozwoju kultury oraz integracji europejskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące i podsumowujące |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Łukomski | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Łukomski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Kształtowanie umiejętności projektowania wiedzy na temat regionalnej struktury Europy. Regionalizm jako jeden z czynników kształtowania się współczesnej europejskiej przestrzeni kulturowej; poznanie przestrzeni geograficzno-kulturowej; poznanie źródeł europejskiej cywilizacji i europejskości poprzez semiotyzację najważniejszych faktów kulturowych i dzieł kultury zachodniej; przeszłość i teraźniejszość kulturowa Europy, analiza porównawcza na wybranych przykładach; przyczyny asynchronii rozwoju cywilizacyno – kulturowego Europy; współczesna regionalizacja Starego Kontynentu z perspektywy turystycznej; turystyka i komunikacja jako współczesny czynnik rozwoju kultury oraz integracji europejskiej. |
|
Skrócony opis: |
Poznanie wybranych regionów Europy z perspektywy kulturowo-historycznej. Regionalistyczna mapa podziałów historyczno – geograficznych. Współczesne podziały; geografia i kultura regionów; region a państwo; narody Europy a mieszkańcy jej regionów. |
|
Pełny opis: |
Poznanie wybranych regionów Europy z perspektywy kulturowo-historycznej. Regionalistyczna mapa podziałów historyczno – geograficznych. Współczesne podziały; geografia i kultura regionów; region a państwo; narody Europy a mieszkańcy jej regionów; trasy „historyczne” i „niehistoryczne”; podobieństwa i różnice w kulturze regionów; kultura „europejska” a kultura „regionalna”; wkład poszczególnych regionów w rozwój cywilizacji zachodniej; ekonomiczne znaczenie regionów i ich potencjał demograficzny analiza porównawcza regionów w wybranych państwach europejskich; znaczenie regionów w rozwoju współczesnych koncepcjach ideowych Europy; sztuka jako element integrujący regiony; zagadnienia logistyczne tras turystycznych (na wybranych przykładach). Kształtowanie umiejętności projektowania wiedzy na temat regionalnej struktury Europy. Regionalizm jako jeden z czynników kształtowania się współczesnej europejskiej przestrzeni kulturowej; poznanie przestrzeni geograficzno-kulturowej; poznanie źródeł europejskiej cywilizacji i europejskości poprzez semiotyzację najważniejszych faktów kulturowych i dzieł kultury zachodniej; przeszłość i teraźniejszość kulturowa Europy, analiza porównawcza na wybranych przykładach; przyczyny asynchronii rozwoju cywilizacyno – kulturowego Europy; współczesna regionalizacja Starego Kontynentu z perspektywy turystycznej; turystyka i komunikacja jako współczesny czynnik rozwoju kultury oraz integracji europejskiej. |
|
Literatura: |
1. W. W. Gaworecki, Turystyka, Warszawa 2007 2. S. Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Wyd. 9, Warszawa 2007. 3. H. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Warszawa 1992. 4. K. Pomian, Europa i jej narody, Warszawa 1992.. 5. .A i H. Tofflerowie, Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1996. 6. Przewodniki turystyczne |
|
Uwagi: |
Brak uwag |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.