Elective Module II "Microhistories" (2)
General data
Course ID: | 16-MFMHBB-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Elective Module II "Microhistories" (2) |
Name in Polish: | Moduł fakultatywny II "Mikrohistorie" (2) |
Organizational unit: | Institute of European Culture in Gniezno |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Komunikacja europejska, I stopień |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) - prezentacja problematyki badań nad historią i kulturą lokalną oraz metodami takich studiów - znaczenie lokalnej i rodzinnej historii dla kształtowania się tożsamości indywidualnej, rodowej i lokalnej oraz więzi rodzinnych i lokalnych - wiedza o lokalnej historii a ochrona lokalnego dziedzictwa kulturowego |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) nie dotyczy |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) - znajomość podstaw historii, historii kultury i historii sztuki regionalnej, - w przypadku studentów obcokrajowców znajomość języka polskiego na poziomie B2 |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Biblioteka IKE UAM Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu zasoby internetu |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład konwersatoryjny Dyskusja Metoda ćwiczeniowa zajęcia terenowe spotkanie z badaczem mikrohistorii |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 15 h Przygotowanie prezentacji - 15 |
Short description: |
(in Polish) 1. Definiowanie historii lokalnej oraz jej rodzaje: mikrohistoria, historia ratownicza, historia stosowana 2. Mikrohistorie w badaniach historycznych i historyczno artystycznych nad najdawniejszymi dziejami Gniezna – od historii jednego zdania w kronice i kamiennych fundamentów budowli do wielkiej historii idei i sztuki - wizyta w podziemiach katedry gnieźnieńskiej 3. Spotkanie z mikrohistorią I: dr Elżbieta Urbaniak: Opowieść o książce, księgarni i księgarzu – gnieźnieńska oficyna Jana Bernarda Lange 4. Spotkanie z mikrohistorią II: Rafał Wichniewicz: prasa jako źródło do badań historycznych 5. Spotkanie z mikrohistorią III: Jerzy Andrzejewski: fotografia jako źródło do badań historycznych 6. Spotkanie z mikrohistorią IV: Marek Szczepaniak: archiwalia jako źródło do badań historycznych - wizyta w Archiwum Państwowym w Gnieźnie |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: D. Chakrabarty, Historie mniejszości, przeszłości podrzędne, przeł. Ewa Domańska, [w:] D. Chakrabarty, Prowincjonalizacja Europy. Myśl postkolonialna i różnica historyczna, Poznań 2011, s. 123-143 E. Domańska, Historia ratownicza, „Teksty Drugie”, nr 5, 2014: 12-26 E. Domańska, Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach. Wydanie drugie uzupełnione i uaktualnione, Poznań 2005 http://otworzksiazke.pl/ksiazka/mikrohistorie/strona/2/ Jak lokalnie budować dobro wspólne? Poradnik dla działających lokalnie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Warszawa 2013 M. Roeske, Domowe repozytoria. Strychy jako prywatne muzea pamięci, „Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej”, nr 4, 2017: 15-34 P. Sztompka, Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, PWN, Warszawa 2005: 58-70; 77-94; 124-129 Literatura pomocnicza: Historia antropologiczna. Mikrohistoria, [w:] N. Zemon Davis, Powrót Martina Guerre’a, przeł. Przemysław Szulgit, red. naukowa Ewa Domańska. Poznań 2011: 195-234 https://www.academia.edu/34777333/_Historia_antropologiczna_Mikrohistoria_w_Natalie_Zemon_Davis_Powr%C3%B3t_Martina_Guerre_a_prze%C5%82_Przemys%C5%82aw_Szulgit_red_naukowa_Ewa_Doma%C5%84ska_Pozna%C5%84_Zysk_i_S_ka_2011_195_234 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Studentka/Student: - potrafi zdefiniować i omówić podstawowe pojęcia takie jak: mikrohistoria, historia ratownicza, historia stosowana i inne - ma świadomość związków mikrohistorii z historią regionalną, państwową i powszechną (na przykładzie studiów prowadzącego ćwiczenia nad historią Gniezna) - ma świadomość znaczenia znajomości mikrohistorii dla kształtowania się lokalnej świadomości historycznej oraz ochrony lokalnego dziedzictwa kulturowego - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do przedstawienia różnych mikrohistorii w oparciu o przekaz prasowy - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do przedstawienia różnych mikrohistorii w oparciu o fotografie - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do przedstawienia różnych mikrohistorii w oparciu o archiwalia |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - aktywny udział w ćwiczeniach - przygotowanie prezentacji na wybrany przez siebie temat o charakterze mikrohistorycznym (termin przesłania prezentacji na adres mailowy prowadzącego ćwiczenia - do 30 kwietnia 2022) |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR |
Type of class: |
classes, 15 hours
|
|
Coordinators: | Leszek Wetesko | |
Group instructors: | Leszek Wetesko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.