European Cinema
General data
Course ID: | 16-KE-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | European Cinema |
Name in Polish: | Kino europejskie |
Organizational unit: | Institute of European Culture in Gniezno |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) komunikacja europejska |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) - rozumienie pojęcia kino europejskie w odniesieniu do pojęcia kino narodowe i faktu funkcjonowaniu kinematografii narodowych w Europie - zapoznanie z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi tradycji kina w Europie od jego początków do współczesności - wypracowanie podstawowej orientacji w specyfice i najważniejszych zjawiskach europejskiej kultury filmowej dawniej i współcześnie - zapoznanie z najbardziej podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki filmu |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) n/d |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Podstawowa orientacja w historii Europy i historii kultury europejskiej XX i XXI w. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Z materiałami można zapoznać się w bibliotece IKE UAM oraz w zasobach bibliotecznych BU UAM. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) wykład, rozmowa kierowana, prezentacje multimedialne, analiza fragmentów filmów. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15 Praca własna studenta# 25 h – przygotowanie literatury przedmiotu Praca własna studenta# 20 h – zapoznanie się materiałami filmowymi SUMA GODZIN 60 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 2 |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu poetyki kina, prezentacja historii i najważniejszych osiągnięć kina europejskiego. W ramach zajęć studenci zapoznać się mogą z sylwetkami i twórczością najważniejszych twórców europejskiego filmu, a także dowiedzieć się o najważniejszych konkursach i festiwalach filmowych w Europie. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia "Kino europejskie" mają na celu wykształcenie umiejętności posługiwania się najbardziej podstawowymi pojęciami poetyki filmu: ujęcie, scena, montaż itp. Pozwalają wykorzystywać wiedzę teoretyczno i historyczno-filmową do zrozumienia pojęcia kina europejskiego w kontekście skomplikowanej i zmiennej sytuacji praktyki filmowej w Europie. W trakcie kursu omawiane są podstawowe elementy procesu historyczno-filmowego kina w Europie, a także identyfikowane najważniejsze osiągnięcia europejskiej tradycji filmowej: kierunki, nurty, nazwiska itp. Student w czasie zajęć ma okazję zapoznać się z fragmentami filmów, które weszły do kanonu filmu europejskiego, poznać sylwetki ich twórców, a także aktorów z nimi współpracujących. W ramach zajęć przedstawiona zostaje rzeczywistość europejskiej kultury filmowej: festiwale, konkursy, czasopisma, serwisy internetowe itp. Zajęcia w podstawowym zakresie przybliżają pojęcie i specyfikę kona europejskiego. |
Bibliography: |
(in Polish) Kino Europy pod red. Piotra Sitarskiego. Kraków 2001 Encyklopedia kina, pod red. Tadeusza Lubelskiego, Kraków 2003. Filmowe zwierciadła Europy, pod red. Piotra Zwierzchowskiego, Bydgoszcz 2006. Przestrzenie tożsamości we współczesnym kinie europejskim, pod red. Barbary Kity. Kraków 2006. Kino, wehikuł magiczny: przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. [Cz. 1], Podróż pierwsza 1913-1949 / red. Adam Garbicz, Jacek Klinowski. Kraków 1981. Kino, wehikuł magiczny: przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. [Cz. 2], Podróż druga 1950-1959 / red. Adam Garbicz, Jacek Klinowski, Kraków 1987. Kino, wehikuł magiczny: przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. [Cz. 3], Podróż trzecia 1960-1966 / red. Adam Garbicz, Kraków 1996. Kino, wehikuł magiczny: przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. [Cz. 4], Podróż czwarta 1967-1973 / red. Adam Garbicz, Kraków 2000. Kino, wehikuł magiczny: przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. [Cz. 5], Podróż piąta 1974-1980 / red. Adam Garbicz, Kraków 2009. Mistrzowie kina europejskiego, (pod red. K. Sobotki), Łódź 1996. Autorzy kina europejskiego, (pod red. Grażyny Stachówny i Joanny Wojnickiej) Kraków 2003. Autorzy kina europejskiego II, (pod red. Alicji Helman i Andrzeja Pitrusa), Kraków 2005. Autorzy kina europejskiego III, (pod red. Alicji Helman i Andrzeja Pitrusa), Kraków 2007. Andrzej Werner, Dekada filmu, Warszawa 1997. Europejskie manifesty kina: od Matuszewskiego do Dogmy, antologia / wybór, wstęp i oprac. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002 Historia kina. Wybrane lata, pod red. A. Kołodyńskiego i K. J. Zarębskiego, Warszawa 1998. Mirosława Mielcarek, Edward Pawlak, Ilustrowany leksykon filmu europejskiego, Poznań 2003. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu zajęć, student potrafi: wykorzystywać wiedzę teoretyczno i historycznofilmową, która pozwala mu rozumieć pojęcie kina europejskiego w kontekście skomplikowanej i zmiennej sytuacji praktyki filmowej w Europie omawiać podstawowe elementy procesu historycznofilmowego kina w Europie. identyfikować najważniejsze osiągnięcia europejskiej tradycji filmowej: kierunki, nurty, nazwiska itp. wykazywać się podstawową orientacją w rzeczywistości europejskiej kultury filmowej: festiwale, konkursy, czasopisma, serwisy internetowe itp. Posługiwać się najbardziej podstawowymi pojęciami poetyki filmu: ujęcie, scena, montaż itp. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie ustne: na ocenę 2 - Student zupełnie nie umie zaprezentować wiedzy na temat kina europejskiego w przedstawianych podczas zajęć aspektach na ocenę 3 - Student poprawnie prezentuje wiedzę na temat kina europejskiego w przedstawianych podczas zajęć aspektach. na ocenę 4 - Student prezentuje dogłębną wiedzę na temat kina europejskiego w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu kina europejskiego. na ocenę 5 - Student prezentuje dogłębną wiedzę na temat kina europejskiego w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu kina europejskiego. Wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, połączonej z kontekstem historycznym i kulturowym. |
Practical placement: |
(in Polish) n/d |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.