Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Language and Culture of Antiquity

General data

Course ID: 16-JKA-12
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Language and Culture of Antiquity
Name in Polish: Język i kultura antyczna
Organizational unit: Institute of European Culture in Gniezno
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Komunikacja Europejska

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Celem nauczania niniejszego przedmiotu jest opanowanie przez studentów podstaw gramatyki łacińskiej, a także elementów leksyki języka starogreckiego; uświadomienie sobie przez studentów związków kultury antycznej z kulturą zachodnioeuropejską, jak również silnego wpływu języków antycznych (łaciny i greki) na rozwój języków współczesnych, szczególnie należących do grupy języków indoeuropejskich.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Przed przystąpieniem do realizacji zajęć z przedmiotu Język i kultura antyczna student powinien posiadać znajomość gramatyki języka polskiego, w stopniu przewidywanym przez podstawę programową poziomu szkoły średniej (ponadgimnazjalnej).

Information on where to find course materials:

(in Polish) Z materiałami do ćwiczeń można zapoznać się w bibliotekach UAM różnych Wydziałów.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień; Wykład problemowy; Dyskusja; Praca z tekstem; Metoda analizy przypadków; Uczenie problemowe (Problem-based learning); Gra dydaktyczna/symulacyjna; Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych); Metoda ćwiczeniowa.


Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 4 ECTS

Bibliography: (in Polish)

• M. Golias, Wstępna nauka języka greckiego : teksty, preparacje, Warszawa 1984 (bądź inne wydanie).

• O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, różne wydania.

• K. Kumaniecki, Cyceron i jego współcześni, różne wydania.

• K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, różne wydania.

• K. Kumaniecki, Słownik łacińsko-polski, różne wydania.

• J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, różne wydania.

• L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2008.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student/ka:

potrafi rozpoznawać formy gramatyczne w tekstach łacińskich, wymienić i odróżniać od siebie typy deklinacji i koniugacji łacińskich, rozróżniać oraz rozpoznawać oraz odpowiednio przekładać na język polski typowe konstrukcje syntaktyczne, charakterystyczne dla języka łacińskiego, szczególnie epoki klasycznej;

potrafi tłumaczyć na język polski proste zdania i teksty łacińskie: spreparowane, niekiedy oryginalne; rozumie znaczenie wybranych elementów leksykalnych języka starogreckiego;

potrafi przełożyć na język polski wybrane sentencje oraz przysłowia łacińskie, a także poprawnie się nimi posługiwać w wybranych kontekstach. Wypowiedzeniowych;

potrafi poprawnie stosować – w mowie i piśmie – krótkie zwroty, związki frazeologiczne oraz poszczególne wyrazy łacińskie, np. występujące w tekstach prawniczych bądź naukowych;

potrafi bez trudu dostrzegać związki języka łacińskiego oraz starogreckiego ze współczesnymi językami nowożytnymi.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metoda oceniania: kolokwium pisemne.

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): 90% poprawnych odp.na kolokwium pisemnym

dobry plus (+db; 4,5): 80-89% poprawnych odp.na kolokwium pisemnym

dobry (db; 4,0): 70-79% poprawnych odp.na kolokwium pisemnym

dostateczny plus (+dst; 3,5): 60-69% poprawnych odp.na kolokwium pisemnym

dostateczny (dst; 3,0): 50-59% poprawnych odp.na kolokwium pisemnym

niedostateczny (ndst; 2,0): mniej niż 50% poprawnych odp.na kolokwium pisemnym

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)