Moduł fakultatywny I "Korzenie" (1) - Jej historia - Kobiety w historii Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-JHKHE-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł fakultatywny I "Korzenie" (1) - Jej historia - Kobiety w historii Europy |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | komunikacja europejska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest przedstawienie kobiety, jej miejsca i roli w historii Europy. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu historii. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Z materiałami do zajęć zapoznać się można w Bibliotece Uniwersyteckiej i w Bibliotece Instytutu Kultury Europejskiej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda projektu |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
Dzięki ruchom feministycznym badacze zaczęli dostrzegać kobiety i rolę, jaką odegrały w historii. We współczesnych badaniach poruszanie problematyki gender staje się standardem. Dlatego też zajęcia te skupiają się na historii kobiet w Europie, ich codzienności i ich świętom, mając na celu zapoznanie studentów z kobiecą stroną historii. |
Pełny opis: |
Problematyka gender na stałe wpisała się w nowoczesne badania historyczne, jednak nadal rola i pozycja społeczna kobiet są praktycznie nieznane w potocznej wiedzy historycznej. Zajęcia te mają na celu zapoznanie studentów z kobiecą stroną historii. Od różnic między his a herstory, poprzez ruchy feministyczne, dzięki którym rozpoczęto badania nad pozycją kobiety, po konkretne przykłady życia codziennego, wykład przedstawi sylwetki zwykłych kobiet, których codzienność tworzyła europejską historię oraz wybitnych kobiet - królowych, polityczek, naukowczyń, których sylwetki są powszechnie znane. |
Literatura: |
‒ Chadwick W., Kobiety, sztuka i społeczeństwo, Poznań 2015 ‒ Chmielewska K., Dewotka czy kusicielka? Obraz kobiety w średniowiecznych śląskich kronikach klasztornych, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 49-62 ‒ Kałwa D., Przemoc i zapomnienie. Druga wojna światowa perspektywy płci kulturowej, [w:] K. Błazewska, D. Korczyńska-Partyka, A. Wódkowska, Kobiety i Historia. Od niewidzialności do sprawczości, Gdańsk 2015, s. 27-43 ‒ Kowalska B., Od narodzin do śmierci – o przeznaczeniu średniowiecznego łoża, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 115-132 ‒ Kownacka B.M., Szafarki jedzenia w Auschwitz. Holocaustowa strategia przetrwania kobiet, [w:] K. Błazewska, D. Korczyńska-Partyka, A. Wódkowska, Kobiety i Historia. Od niewidzialności do sprawczości, Gdańsk 2015, s. 88-114 ‒ Łysiak-Łątkowska A., Wpływ polskich arystokratek na aranżowanie małżeństw od drugiej połowy XVII do początkóo XIX wieku, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 151-166 ‒ Nawrot-Borowska M., Wzorzec idealnej piastunki, niani, opiekunki dziecięcej w świetle poradników polskich z II połowy XIX i początków XX wieku, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 169-192 ‒ Pawlik-Kwaśniewska W., Negatywny stereotyp niewiasty w literaturze polskiego oświecenia. Wybrane przykłady, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 77-88 ‒ Pomeroy S. B., Goddesses, Whores, Wives, and Slaves, Nowy Jork 1995 ‒ Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2009 ‒ Ubertowska A., Kobiety i historia. Od niewidzialności do sprawczości, , [w:] K. Błazewska, D. Korczyńska-Partyka, A. Wódkowska, Kobiety i Historia. Od niewidzialności do sprawczości, Gdańsk 2015, s. 7-26 ‒ Wallace–Hadrill A., Engendering the Roman House, [w:] I Cludia. Women in Ancient Rome, red. D. E. E. Kleiner, S. B. Matheson, Austin 1996, s. 104-115 ‒ Żychlińska J., Przełamująć (?) stereotyp – krótki szkic o roli i pozycji społecznej kobiety w pradziejach na przykładzie kultury łużyckiej, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 13-32 ‒ Uzupełniająca: Historia życia prywatnego, tomy 1-5, red. P. Ariès, G. Duby, Wrocław 1998, 2005 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - rozumie różnicę pomiędzy history a herstory - wyjaśnia znaczenie ruchów feministycznych dla rozwoju dyscypliny historii - opisuje rolę i pozycję społeczną kobiety na przestrzeni wieków - przedstawia sylwetki wybitnych kobiet |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): wzorowo przygotowany projekt, aktywne uczestnictwo w zajęciach dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobrze przygotowany projekt (1 uwaga merytoryczna, bez zastrzeżeń technicznych), aktywne uczestnictwo w zajęciach dobry (db; 4,0): dobrze przygotowany projekt (2 uwagi merytoryczne i 2 zastrzeżenia technicznych), w miarę aktywne uczestnictwo w zajęciach dostateczny plus (+dst; 3,5): dostatecznie przygotowany projekt (3 uwagi merytoryczne, kilka zastrzeżeń technicznych), uczestnictwo w zajęciach dostateczny (dst; 3,0): dostatecznie przygotowany projekt (ponad 3 uwagi merytoryczne i zastrzeżenia techniczne), uczestnictwo w zajęciach niedostateczny (ndst; 2,0): nieoddany, splagiatowany lub błędnie napisany projekt lub brak uczestnictwa w zajęciach |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.