Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł fakultatywny I "Korzenie" (1) - Jej historia - Kobiety w historii Europy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 16-JHKHE-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł fakultatywny I "Korzenie" (1) - Jej historia - Kobiety w historii Europy
Jednostka: Instytut Kultury Europejskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

komunikacja europejska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celem zajęć jest przedstawienie kobiety, jej miejsca i roli w historii Europy.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu historii.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Z materiałami do zajęć zapoznać się można w Bibliotece Uniwersyteckiej i w Bibliotece Instytutu Kultury Europejskiej.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda projektu


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Skrócony opis:

Dzięki ruchom feministycznym badacze zaczęli dostrzegać kobiety i rolę, jaką odegrały w historii. We współczesnych badaniach poruszanie problematyki gender staje się standardem. Dlatego też zajęcia te skupiają się na historii kobiet w Europie, ich codzienności i ich świętom, mając na celu zapoznanie studentów z kobiecą stroną historii.

Pełny opis:

Problematyka gender na stałe wpisała się w nowoczesne badania historyczne, jednak nadal rola i pozycja społeczna kobiet są praktycznie nieznane w potocznej wiedzy historycznej. Zajęcia te mają na celu zapoznanie studentów z kobiecą stroną historii. Od różnic między his a herstory, poprzez ruchy feministyczne, dzięki którym rozpoczęto badania nad pozycją kobiety, po konkretne przykłady życia codziennego, wykład przedstawi sylwetki zwykłych kobiet, których codzienność tworzyła europejską historię oraz wybitnych kobiet - królowych, polityczek, naukowczyń, których sylwetki są powszechnie znane.

Literatura:

‒ Chadwick W., Kobiety, sztuka i społeczeństwo, Poznań 2015

‒ Chmielewska K., Dewotka czy kusicielka? Obraz kobiety w średniowiecznych śląskich kronikach klasztornych, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 49-62

‒ Kałwa D., Przemoc i zapomnienie. Druga wojna światowa perspektywy płci kulturowej, [w:] K. Błazewska, D. Korczyńska-Partyka, A. Wódkowska, Kobiety i Historia. Od niewidzialności do sprawczości, Gdańsk 2015, s. 27-43

‒ Kowalska B., Od narodzin do śmierci – o przeznaczeniu średniowiecznego łoża, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 115-132

‒ Kownacka B.M., Szafarki jedzenia w Auschwitz. Holocaustowa strategia przetrwania kobiet, [w:] K. Błazewska, D. Korczyńska-Partyka, A. Wódkowska, Kobiety i Historia. Od niewidzialności do sprawczości, Gdańsk 2015, s. 88-114

‒ Łysiak-Łątkowska A., Wpływ polskich arystokratek na aranżowanie małżeństw od drugiej połowy XVII do początkóo XIX wieku, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 151-166

‒ Nawrot-Borowska M., Wzorzec idealnej piastunki, niani, opiekunki dziecięcej w świetle poradników polskich z II połowy XIX i początków XX wieku, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 169-192

‒ Pawlik-Kwaśniewska W., Negatywny stereotyp niewiasty w literaturze polskiego oświecenia. Wybrane przykłady, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 77-88

‒ Pomeroy S. B., Goddesses, Whores, Wives, and Slaves, Nowy Jork 1995

‒ Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2009

‒ Ubertowska A., Kobiety i historia. Od niewidzialności do sprawczości, , [w:] K. Błazewska, D. Korczyńska-Partyka, A. Wódkowska, Kobiety i Historia. Od niewidzialności do sprawczości, Gdańsk 2015, s. 7-26

‒ Wallace–Hadrill A., Engendering the Roman House, [w:] I Cludia. Women in Ancient Rome, red. D. E. E. Kleiner, S. B. Matheson, Austin 1996, s. 104-115

‒ Żychlińska J., Przełamująć (?) stereotyp – krótki szkic o roli i pozycji społecznej kobiety w pradziejach na przykładzie kultury łużyckiej, [w:] A. Głowackap-POenczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Kądziel – kołyska – łoże. Atrybuty kobiecości na przestrzeni wieków, Bydgoszcz 2017, s. 13-32

‒ Uzupełniająca: Historia życia prywatnego, tomy 1-5, red. P. Ariès, G. Duby, Wrocław 1998, 2005

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

- rozumie różnicę pomiędzy history a herstory

- wyjaśnia znaczenie ruchów feministycznych dla rozwoju dyscypliny historii

- opisuje rolę i pozycję społeczną kobiety na przestrzeni wieków

- przedstawia sylwetki wybitnych kobiet

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): wzorowo przygotowany projekt, aktywne uczestnictwo w zajęciach

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobrze przygotowany projekt (1 uwaga merytoryczna, bez zastrzeżeń technicznych), aktywne uczestnictwo w zajęciach

dobry (db; 4,0): dobrze przygotowany projekt (2 uwagi merytoryczne i 2 zastrzeżenia technicznych), w miarę aktywne uczestnictwo w zajęciach

dostateczny plus (+dst; 3,5): dostatecznie przygotowany projekt (3 uwagi merytoryczne, kilka zastrzeżeń technicznych), uczestnictwo w zajęciach

dostateczny (dst; 3,0): dostatecznie przygotowany projekt (ponad 3 uwagi merytoryczne i zastrzeżenia techniczne), uczestnictwo w zajęciach

niedostateczny (ndst; 2,0): nieoddany, splagiatowany lub błędnie napisany projekt lub brak uczestnictwa w zajęciach

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)