History of Culture
General data
Course ID: | 16-HIKU-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of Culture |
Name in Polish: | Historia kultury |
Organizational unit: | Institute of European Culture in Gniezno |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) Projektowanie kultury, I stopień |
Module learning aims: | (in Polish) - prezentacja wybranych zagadnień, mających znaczenie dla procesu kształtowania się europejskiej kultury - ukazanie wpływu na obraz współczesnej kultury konkretnych postaci historycznych, grup społecznych, idei oraz rozgrywających się w przeszłości wydarzeń - wykształcenie umiejętności dokonywania samodzielnej oceny różnorodnych faktów historycznych, procesów i zjawisk w kulturze oraz wykształcenie postawy krytycznej, pozwalającej na prawidłowe analizowanie zjawisk kulturowych |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) nie dotyczy |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) - znajomość podstaw historii i historii kultury Zachodu - w przypadku studentek i studentów obcokrajowców – znajomość języka polskiego na poziomie B2 |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Biblioteka IKE UAM, Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład konwersatoryjny Dyskusja Metoda ćwiczeniowa udział w zajęciach zaproszonych gości |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 30 h Czytanie wskazanej literatury - 30 h ________________________________________________ 2 punkty ECTS |
Short description: |
(in Polish) 01. Wstęp – prezentacja problematyki cyklu wykładów i omówienie zasad uzyskania zaliczenia 02. Ewolucja europejskiej tożsamości (centrum i peryferie) 03. Tożsamość lokalna, tożsamość globalna – swój i obcy w kulturze Europy 04. Kultura pisma – od antycznego rotulusa do współczesnego tabletu 05. Edukacja – pomiędzy poznawaniem świata a indoktrynacją 06. Przekraczanie horyzontu – podróż i poznawanie świata 07. Sacrum i profanum w przestrzeni publicznej i życiu Europejczyka 08. Życie po życiu - święci i ich miejsce w przestrzeni kulturowej i społecznej Europy 09. Kontestatorki i kontestatorzy zastanej rzeczywistości 10. Tolerancja i nietolerancja w Europie 11. Kobieta – trudna droga do podmiotowości 12. Fenomen europejskiego miasta 13. Industrializacja - krajobraz, społeczeństwo, kultura 14. Kultura i globalizacja 15. Jaka Europa? – podsumowanie cyklu ćwiczeń |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: Delanty G., Odkrywanie Europy. Idea, tożsamość, rzeczywistość, Warszawa 1999 Flis A., Chrześcijaństwo i Europa, Kraków 2003 Pomian K., Europa i jej narody, Gdańska 2004 Pott H.-G., Krótka historia kultury europejskiej, Wrocław 2007 Roetbergen P., Europa. Dzieje kultury , Warszawa 1998 Literatura uzupełniająca: Reinhard W., Życie po europejsku. Od czasów najdawniejszych do współczesności, Warszawa 2009. Streeter M; Śródziemnomorska kolebka kultury europejskiej, Warszawa 2007 Kaliszewski A., Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Warszawa 2012. Elias N., Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, Warszawa 1980 Gajewska A., Feminizm, Poznań 2008 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Studentka/student: 1. rozumie znaczenie roli centrów kulturowych w procesie kształtowania się europejskiej tożsamości; ma świadomość dynamiki procesu zmian geografii kulturowej Europy 2. ma świadomość ewolucji pojęć „swój” i „obcy”, oraz płynności granic przynależności do pierwszej bądź drugiej grupy 3. ma świadomość znaczenia kultury pisma dla przebiegu procesów kulturotwórczych i kształtowania europejskiej tożsamości 4. ma świadomość wielkiej wagi wykształcenia jako czynnika kształtowania elit i w efekcie ewolucji europejskiej tożsamości oraz postępu cywilizacyjnego 5. ma świadomość znaczenia podróży dla kształtowania się otwartych postaw wobec „obcego” i „inności” 6. ma świadomość znaczenia religii oraz konfliktu pomiędzy sacrum i profanum dla kształtowania się krajobrazu kulturowego i tożsamości europejskiej 7. rozumie przyczyny ewolucji pojęcia świętości w chrześcijaństwie, ma świadomość niebezpieczeństwa jego instrumentalizacji przez przywódców Kościoła oraz ludzi polityki 8. rozumie znaczenie dla rozwoju kulturowego środowisk i osób podważających zastany porządek kulturowy, religijny, polityczny i społeczny 9. dostrzega znaczenie postawy tolerancji wobec inności oraz jak tragiczne skutki niósł jej brak i próby uniformizacji społeczeństwa i kultury 10. ma świadomość istnienia ciągle aktualnego w niektórych krajach europejskich problemu nierównego traktowania płci, potrafi wskazać przyczyny tego zjawiska oraz zna historię emancypacji kobiet 11. zna historię ewolucji europejskiego miasta i społeczności miejskich oraz potrafi wskazać przyczyny przemian kulturowych, które doprowadziły do zdominowania przez europejski model miast świata 12. potrafi przedstawić przyczyny i przebieg procesu industrializacji Europy w XIX i XX wieku oraz skomentować jego społeczne i kulturowe skutki 13. ma świadomość istnienia interakcji kulturowych, zachodzących w wyniku nawiązywanych relacji z innymi kręgami cywilizacyjnymi, które stają się źródłem zmian w kulturze i tożsamości mieszkańców Europy 14. potrafi formułować własne opinie na tematy związane z historią europejskiej kultury i tożsamości Zachodu |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) I termin zaliczenia: 14 czerwca 2022 r., od godziny 13.00 Kolokwium ustne po zakończeniu kursu zajęć: PROBLEMATYKA DO ZALICZENIA: 1. Problematyka tożsamości kulturowej - wymień trzy zasadnicze typy tzw. tradycji wymyślonych, wskaż konkretne ich przykłady. 2. Jaki charakter miała tożsamość antycznych Greków i Rzymian, omów różnice i wskaż ich przyczyny. 3. Omów pokrótce proces kształtowanie się chrześcijańskiej tożsamości Zachodu. 4. Wskaż religijne i prawne źródła idei europejskiego kolonializmu i rasizmu. 5. Omów znaczenie epoki Oświecenia i Wielkiej Rewolucji Francuskiej 1789 r. dla ukształtowania się nowej, świeckiej tożsamości europejskiej. 6. Opisz podstawowe różnice zachodzące pomiędzy kulturą słowa mówionego (oralną) a kulturą pisma. 7. Kiedy w historii europejskiej kultury pojawiają się pierwsze książki i biblioteki? – podaj przykłady tych ostatnich. 8. Wymień przykłady refom karolińskich w sferze kultury pisma i omów je pokrótce. 9. Omów kulturowe skutki wynalezienia druku? 10. Jaki wpływ miał na kulturę pisma proces industrializacji Zachodu w XIX i na początku XX wieku? 11. Opisz model edukacji w starożytnej Grecji. 12. Edukacja wczesnego chrześcijaństwa wobec pogańskich tradycji edukacyjnych Grecji i Rzymu. 13. Omów proces edukacji katolickiej w okresie nowożytnym na przykładzie szkolnictwa jezuickiego. 14. Jakie zmiany w edukacji wprowadziło państwo pruskie – omów podstawowe aspekty modelu edukacyjnego w XIX stuleciu. 15. Handel i podboje militarne w starożytnej Grecji i Rzymie jako droga do poznawania świata – podaj konkretne przykłady tego typu działań. 16. Jakie rodzaje podróży w okresie schyłkowego antyku i wczesnego średniowiecza odcisnęły swoje niezatarte piętno na kulturowym, politycznym i religijnym kształcie Europy? 17. Czym była GRAND TOUR i jakie cele jej przyświecały? 18. Omów miejsce religii w sferze kultury politycznej i społecznej starożytnego Rzymu. 19. Omów stosunek wczesnego chrześcijaństwa i instytucjonalnego Kościoła do świata i człowieka. 20. Kiedy nastąpiło prawne rozdzielenie państwa od Kościoła – omów proces zmian. 21. Dlaczego chrześcijanie przykładali tak wielką wagę do relikwii męczenników? 22. Jaką rolę odgrywały relikwie świętych w sferze kulturowej, religijnej i społecznej? 23. Omów przykłady postaw kontestacyjnych w starożytnym chrześcijaństwie. 24. Marcin Luter i Reformacja jako kontestacja systemowego i moralnego zepsucia w instytucjonalnym Kościele katolickim. 25. Uczeni i wielcy podróżnicy jako kontestatorzy zastanej wizji świata – omów na przykładach. 26. Kontestatorzy w sferze sztuki XIX w. – artyści na drodze do wyzwolenia z rygoryzmu akademickiego. 27. Kontestatorki zastanej rzeczywistości – kobiety w walce o podmiotowość prawną. 28. Zakładanie miast w Europie – omów skutki społeczne, ekonomiczne i kulturowe. 29. Omów wpływ nowych technik i technologii (XIX-XX-XXI w.) na sferę kultury. Podaj konkretne przykłady. 30. Co to jest tzw. płeć kulturowa i jakie czynniki decydują o niej. 31. Omów podstawowe cele działania ruchów feministycznych w Europie (polityczne, kulturowe i społeczne) kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny (dst; 3,0): minimalna akceptowalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu |
Internships: |
(in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.