Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

European Audiovisual Culture

General data

Course ID: 16-EKAU-11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: European Audiovisual Culture
Name in Polish: Europejska kultura audiowizualna
Organizational unit: Institute of European Culture in Gniezno
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) komunikacja europejska

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z pojęciem kultura audiowizualna i zapoznanie ich ze zjawiskami komunikacyjnymi w niej zachodzącymi oraz wyposażenie ich w umiejętność krytycznej analizy materiałów audio i wideo. Ponadto zajęcia poruszać będą główne zjawiska tworzącymi europejską kulturę audiowizualną.



Year of studies (where relevant):

Year 2

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) nie dotyczy

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Student posiadł podstawową wiedzę na temat różnych teorii komunikacji międzyludzkiej oraz podstawy medioznawstwa. Ponadto student wykorzystuje wiedzę z komunikacji by wyszukiwać i tworzyć informacje.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Z materiałami do zajęć zapoznać się można w Bibliotece Uniwersyteckiej, w Bibliotece Instytutu Kultury Europejskiej oraz w Internecie (open access).

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) - Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

- Wykład konwersatoryjny

- Wykład problemowy

- Dyskusja

- Praca z tekstem

- Gra dydaktyczna/symulacyjna

- Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

- Demonstracje dźwiękowe i/lub video

- Praca w grupach


Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 2

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przybliżenie pojęcia i zjawisk związanych z europejską kulturą audiowizualną. W trakcie zajęć, w czasie wykładów (również i konwersatoryjnych oraz problemowych) studenci poznają nie tylko historię wynalazków, które doprowadziły do wytworzenia się kultury audiowizualnej, ale będą też mieli okazję analizować wpływ tej kultury na szeroko pojmowaną kulturę europejską. Zajęcia zakończone będą egzaminem ustnym.

Full description: (in Polish)

Od czasów powstania gazet. radia, telewizji i Internetu, media towarzyszą najważniejszym wydarzeniom oraz ludzkiej codzienności. Tworzone przez zawodowców, ale i amatorów, wpisały się w szeroko pojętą kulturę europejską. Celem tych zajęć jest nie tylko uchwycenie zjawisk związanych z europejską kulturą audiowizualną, ale i próba ujęcia w ramy i zdefiniowania samego pojęcia. Spotkania zaczną się od wskazania najważniejszych wynalazków z dziedziny audio-video oraz omówienia ich historii, by poprzez analizy wpływu mediów takich jak fotografia, kino, telewizja i Internet zarysować największe zagrożenia oraz największe szanse jakie niesie ze sobą współczesna kultura audiowizualna.

Literaturę do zajęć tworzą najważniejsze dla metodologii badań monografie.

Zajęcia zakończone będą egzaminem ustnym.

Bibliography: (in Polish)

Obowiązkowa:

- Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010.

- Baudrillard J., Symulakry i symulacje. Warszawa 2005.

- Dobek-Ostrowska B. [red.], Media masowe na świecie. Modele systemów medialnych i ich dynamika rozwojowa, Wrocław 2007.

- Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.

- Keen A., Kult amatora. jak Internet niszczy kulturę, Warszawa 2007.

- Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006.

- Sokołowski M., Media w Polsce. Pierwsza władza IV RP, Warszawa 2007.

- Sontag S., O fotografii, Kraków 2009.

Zalecana/Dodatkowa:

- Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008.

- Castells M., Władza komunikacji, Warszawa 2013.

- Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student/studentka:

- potrafi dokonać krytycznej analizy materiałów audio i wideo, w tym także tych, które udostępniane są w sieci internetowej. 9K_W08, K_W12, K_K01, K_K08)

- stosuje prawidłową terminologię do analiz wybranych zagadnień z zakresu kultury audiowizualnej. (K_W03, K_W04, K_U01, K_U02, K_K01, K_K08)

- przedstawia historię odkryć i wdrożeń technologicznych prowadzących do powstania kultury audiowizualnej. (K_W01, K_U06)

- wszechstronnie i dogłębnie rozumie wpływ kultury audiowizualnej na kształtowanie kultury. (K_W05, K_W08, K_W10, K_W12; K_U02, K_U04, K_K08)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Zofia Kaczmarek
Group instructors: Zofia Kaczmarek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam
Number of hours:

30

Module learning aims:

(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z pojęciem kultura audiowizualna i zapoznanie ich ze zjawiskami komunikacyjnymi w niej zachodzącymi oraz wyposażenie ich w umiejętność krytycznej analizy materiałów audio i wideo.

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przybliżenie pojęcia i zjawisk związanych z europejską kulturą audiowizualną. W trakcie zajęć, w czasie wykładów (również i konwersatoryjnych oraz problemowych) studenci poznają nie tylko historię wynalazków, które doprowadziły do wytworzenia się kultury audiowizualnej, ale będą też mieli okazję analizować wpływ tej kultury na szeroko pojmowaną kulturę europejską. Zajęcia zakończone będą egzaminem ustnym.

Full description: (in Polish)

Od czasów powstania gazet. radia, telewizji i Internetu, media towarzyszą najważniejszym wydarzeniom oraz ludzkiej codzienności. Tworzone przez zawodowców, ale i amatorów, wpisały się w szeroko pojętą kulturę europejską. Celem tych zajęć jest nie tylko uchwycenie zjawisk związanych z europejską kulturą audiowizualną, ale i próba ujęcia w ramy i zdefiniowania samego pojęcia. Spotkania zaczną się od wskazania najważniejszych wynalazków z dziedziny audio-video oraz omówienia ich historii, by poprzez analizy wpływu mediów takich jak fotografia, kino, telewizja i Internet zarysować największe zagrożenia oraz największe szanse jakie niesie ze sobą współczesna kultura audiowizualna.

Literaturę do zajęć tworzą najważniejsze dla metodologii badań monografie.

Zajęcia zakończone będą egzaminem ustnym.

Bibliography: (in Polish)

‒ Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010.

‒ Baudrillard J., Symulakry i symulacje. Warszawa 2005.

‒ Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.

‒ Keen A., Kult amatora. jak Internet niszczy kulturę, Warszawa 2007.

‒ Sontag S., O fotografii, Kraków 2009.

Notes: (in Polish)

Brak.

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Zofia Kaczmarek
Group instructors: Zofia Kaczmarek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences (where relevant):

(in Polish) Student posiadł podstawową wiedzę na temat różnych teorii komunikacji międzyludzkiej oraz podstawy medioznawstwa. Ponadto student wykorzystuje wiedzę z komunikacji by wyszukiwać i tworzyć informacje.

Number of hours:

30

Module learning aims:

(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z pojęciem kultura audiowizualna i zapoznanie ich ze zjawiskami komunikacyjnymi w niej zachodzącymi oraz wyposażenie ich w umiejętność krytycznej analizy materiałów audio i wideo.

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przybliżenie pojęcia i zjawisk związanych z europejską kulturą audiowizualną. W trakcie zajęć, w czasie wykładów (również i konwersatoryjnych oraz problemowych) studenci poznają nie tylko historię wynalazków, które doprowadziły do wytworzenia się kultury audiowizualnej, ale będą też mieli okazję analizować wpływ tej kultury na szeroko pojmowaną kulturę europejską. Zajęcia zakończone będą egzaminem ustnym.

Full description: (in Polish)

Od czasów powstania gazet. radia, telewizji i Internetu, media towarzyszą najważniejszym wydarzeniom oraz ludzkiej codzienności. Tworzone przez zawodowców, ale i amatorów, wpisały się w szeroko pojętą kulturę europejską. Celem tych zajęć jest nie tylko uchwycenie zjawisk związanych z europejską kulturą audiowizualną, ale i próba ujęcia w ramy i zdefiniowania samego pojęcia. Spotkania zaczną się od wskazania najważniejszych wynalazków z dziedziny audio-video oraz omówienia ich historii, by poprzez analizy wpływu mediów takich jak fotografia, kino, telewizja i Internet zarysować największe zagrożenia oraz największe szanse jakie niesie ze sobą współczesna kultura audiowizualna.

Literaturę do zajęć tworzą najważniejsze dla metodologii badań monografie.

Zajęcia zakończone będą egzaminem ustnym.

Bibliography: (in Polish)

‒ Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010.

‒ Baudrillard J., Symulakry i symulacje. Warszawa 2005.

‒ Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.

‒ Keen A., Kult amatora. jak Internet niszczy kulturę, Warszawa 2007.

‒ Sontag S., O fotografii, Kraków 2009.

Notes: (in Polish)

Brak.

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Zofia Kaczmarek
Group instructors: Zofia Kaczmarek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)