Europe Today
General data
Course ID: | 16-EDZ-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Europe Today |
Name in Polish: | Europa dzisiaj |
Organizational unit: | Institute of European Culture in Gniezno |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Course homepage: | http://okras@amu.edu.pl |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) KE praktyczna |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu zajęć/przedmiotu: określenie miejsca i roli Polski i Polaków w integrującej się Europie; rozwijanie tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości do małej i wielkiej ojczyzny; ukazywanie procesu integracji jako środka prowadzącego do przyśpieszenia transformacji ustrojowej i osiągnięcia warunków do długofalowego rozwoju kraju. Analiza zasad funkcjonowania najważniejszych organizacji europejskich. Zapoznanie z celami, podstawami ustrojowymi i instytucjonalnymi Unii Europejskiej. Wskazywanie konkretnych form i możliwości współpracy młodzieżowej oraz uczestnictwa w życiu publicznym zintegrowanej Europy. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) nie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) brak |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Czytelnia IKE UAM |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda projektu Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15 Praca własna studenta* Czytanie wskazanej literatury 10 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, 5 SUMA GODZIN 30 |
Short description: |
(in Polish) Określenie miejsca i roli Polski i Polaków w integrującej się Europie; rozwijanie tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości do małej i wielkiej ojczyzny; proces integracji jako środka prowadzącego do przyśpieszenia transformacji ustrojowej i osiągnięcia warunków do długofalowego rozwoju kraju. Zasady funkcjonowania najważniejszych organizacji europejskich. Zapoznanie z celami, podstawami ustrojowymi i instytucjonalnymi Unii Europejskiej. Formy i możliwości współpracy młodzieżowej oraz uczestnictwa w życiu publicznym zintegrowanej Europy. |
Full description: |
(in Polish) Charakterystyka współczesnego stanu Europy. Polska w Europie. Najważniejsze wzajemne związki między Polską a innymi państwami europejskimi w przeszłości Zasady ładu europejskiego opartego na wspólnej, historycznej podstawie cywilizacyjnej: filozofii greckiej, prawie rzymskim i Biblii. Tożsamość i różnorodność europejska w erze globalizacji Cele i założenia Wspólnot Europejskich. Krótka historia traktatów. Wielość koncepcji rozwoju Unii Europejskiej. Sytuacja gospodarcza w europie po II wojnie Światowej. „Plan marshalla" i utworzenie europejskiej organizacji wspólnoty gospodarczej. Rada Europejska, Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska, Parlament Europejski, Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Jednolity Rynek Europejski (swobodny przepływ osób, towarów, kapitału i usług). Waluta europejska. Polityka edukacyjna UE: między odrębnością programową i formami współdziałania. Programy współpracy i wymiany młodzieży. Wymienialność dyplomów. Nauka języków obcych. Proces integracji Polski z UE. Procedury negocjacyjne. Koszty i korzyści wynikające z członkostwa w Unii Europejskiej dla polskiego obywatela. Bezpieczeństwo europejskie. NATO, OBWE, ONZ. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa: 1. J.Barcz, M.Gurka, AS.Wyrozumska, Instytucje i pawo Unii Europejskiej. Podręcznik dla kierunków prawa, zarządzania i administracji, Warszawa 2018 2. E. Skibińska, Prawo Unii Europejskiej, Warszawa 2010 3. W.Bokajło, A. Pacześniak (red.), Podstawy Europeistyki. Podręcznik akademicki, Wrocław2009 4. M. Kenig-Witkowska, Prawo instytucjonalne Unii Europejskiej, Warszawa 2011 5. A. Zielińska-Głębocka , K. Gawlikowska-Hueckel , Integracja europejska, Warszawa 2004 6. O.Krasiwski. Podstawowe zagadnienia Integracji Europejskiej, Gniezno, 2016. 7. A.Zawidzka-Łojek, A. Łazowski, Podręcznik prawa Unii Europejskiej, wyd 2, Warszawa 2018 Dodatkowa: 1. J. Borowiec, K. Wilk, Integracja europejska, Wrocław 2005 2. W.M. Góralski (red.), Unia Europejska. Geneza - system - prawo. Tom I, Warszawa 2007 3. A. Wierzchowska, System instytucjonalny Unii Europejskiej, Warszawa 2008 4. J. Barcz, E. Kawecka- Wyrzykowska , K. Michałowska- Gorywoda, Integracja Europejska, Warszawa 2007 5. W. Czapliński, R. Ostrihansky, P. Saganek, A. Wyrozumska, Prawo Wspólnot Europejskich. Orzecznictwo, Warszawa 2001 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Symbol EK dla modułu zajęć/przedmiotu Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: Symbole EK dla kierunku studiów ED_1 Objaśnia współczesny stan Europy, charakteryzyje najważniejsze wzajemne związki między Polską a innymi państwami europejskimi K_W01, K_W02, K_W03, K_W07, K_U01, K_U03, K_U05, K_K06 ED_2 Wyjaśnia kwestie prawne związane z funkcjonowanie UE K_W03, K_W12, K_U03 ED_3 Zna i rozumie przebieg procesu integracji K_W08, K_U03 ED_4 Zna i rozumie mechanizmy działania UE oraz proces traktorowy K_W08, KU_03 ED_5 Zna i rozumie funkcjonowanie jednolitego Rynku Europejskiego, waluty europejskiej K_W10, K_U03 ED_6 Potrafi dokonywać analizy polityki edukacyjnej UE, programy współpracy i wymiany młodzieży. Wymienialność dyplomów. Nauka języków obcych K_U03, K_U09, K_U06, K_K09 ED_7 Zna i rozumie kluczowe elementy bezpieczeństwa europejskiego, działalności NATO, OBWE, ONZ K_W09, K_W12, K_W13, K_K06 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sposoby oceniania Kolokwium ustne х х х х х х х Prezentacja multimedialna x x x x x x x Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): wyróżniająca się wiedza, brak błędów dobry plus (+db; 4,5): wyróżniająca się wiedza, pojedyncze błędy dobry (db; 4,0): wyróżniająca się wiedza, liczne błędy dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, brak lub pojedyncze błędy dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, liczne błędy niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, rażące błędy |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Orest Krasivski | |
Group instructors: | Orest Krasivski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.