Europa dzisiaj
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-EDZ-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Europa dzisiaj |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Strona przedmiotu: | http://okras@amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | KE praktyczna |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu zajęć/przedmiotu: określenie miejsca i roli Polski i Polaków w integrującej się Europie; rozwijanie tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości do małej i wielkiej ojczyzny; ukazywanie procesu integracji jako środka prowadzącego do przyśpieszenia transformacji ustrojowej i osiągnięcia warunków do długofalowego rozwoju kraju. Analiza zasad funkcjonowania najważniejszych organizacji europejskich. Zapoznanie z celami, podstawami ustrojowymi i instytucjonalnymi Unii Europejskiej. Wskazywanie konkretnych form i możliwości współpracy młodzieżowej oraz uczestnictwa w życiu publicznym zintegrowanej Europy. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Czytelnia IKE UAM |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda projektu Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15 Praca własna studenta* Czytanie wskazanej literatury 10 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, 5 SUMA GODZIN 30 |
Skrócony opis: |
Określenie miejsca i roli Polski i Polaków w integrującej się Europie; rozwijanie tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości do małej i wielkiej ojczyzny; proces integracji jako środka prowadzącego do przyśpieszenia transformacji ustrojowej i osiągnięcia warunków do długofalowego rozwoju kraju. Zasady funkcjonowania najważniejszych organizacji europejskich. Zapoznanie z celami, podstawami ustrojowymi i instytucjonalnymi Unii Europejskiej. Formy i możliwości współpracy młodzieżowej oraz uczestnictwa w życiu publicznym zintegrowanej Europy. |
Pełny opis: |
Charakterystyka współczesnego stanu Europy. Polska w Europie. Najważniejsze wzajemne związki między Polską a innymi państwami europejskimi w przeszłości Zasady ładu europejskiego opartego na wspólnej, historycznej podstawie cywilizacyjnej: filozofii greckiej, prawie rzymskim i Biblii. Tożsamość i różnorodność europejska w erze globalizacji Cele i założenia Wspólnot Europejskich. Krótka historia traktatów. Wielość koncepcji rozwoju Unii Europejskiej. Sytuacja gospodarcza w europie po II wojnie Światowej. „Plan marshalla" i utworzenie europejskiej organizacji wspólnoty gospodarczej. Rada Europejska, Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska, Parlament Europejski, Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Jednolity Rynek Europejski (swobodny przepływ osób, towarów, kapitału i usług). Waluta europejska. Polityka edukacyjna UE: między odrębnością programową i formami współdziałania. Programy współpracy i wymiany młodzieży. Wymienialność dyplomów. Nauka języków obcych. Proces integracji Polski z UE. Procedury negocjacyjne. Koszty i korzyści wynikające z członkostwa w Unii Europejskiej dla polskiego obywatela. Bezpieczeństwo europejskie. NATO, OBWE, ONZ. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. J.Barcz, M.Gurka, AS.Wyrozumska, Instytucje i pawo Unii Europejskiej. Podręcznik dla kierunków prawa, zarządzania i administracji, Warszawa 2018 2. E. Skibińska, Prawo Unii Europejskiej, Warszawa 2010 3. W.Bokajło, A. Pacześniak (red.), Podstawy Europeistyki. Podręcznik akademicki, Wrocław2009 4. M. Kenig-Witkowska, Prawo instytucjonalne Unii Europejskiej, Warszawa 2011 5. A. Zielińska-Głębocka , K. Gawlikowska-Hueckel , Integracja europejska, Warszawa 2004 6. O.Krasiwski. Podstawowe zagadnienia Integracji Europejskiej, Gniezno, 2016. 7. A.Zawidzka-Łojek, A. Łazowski, Podręcznik prawa Unii Europejskiej, wyd 2, Warszawa 2018 Dodatkowa: 1. J. Borowiec, K. Wilk, Integracja europejska, Wrocław 2005 2. W.M. Góralski (red.), Unia Europejska. Geneza - system - prawo. Tom I, Warszawa 2007 3. A. Wierzchowska, System instytucjonalny Unii Europejskiej, Warszawa 2008 4. J. Barcz, E. Kawecka- Wyrzykowska , K. Michałowska- Gorywoda, Integracja Europejska, Warszawa 2007 5. W. Czapliński, R. Ostrihansky, P. Saganek, A. Wyrozumska, Prawo Wspólnot Europejskich. Orzecznictwo, Warszawa 2001 |
Efekty uczenia się: |
Symbol EK dla modułu zajęć/przedmiotu Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: Symbole EK dla kierunku studiów ED_1 Objaśnia współczesny stan Europy, charakteryzyje najważniejsze wzajemne związki między Polską a innymi państwami europejskimi K_W01, K_W02, K_W03, K_W07, K_U01, K_U03, K_U05, K_K06 ED_2 Wyjaśnia kwestie prawne związane z funkcjonowanie UE K_W03, K_W12, K_U03 ED_3 Zna i rozumie przebieg procesu integracji K_W08, K_U03 ED_4 Zna i rozumie mechanizmy działania UE oraz proces traktorowy K_W08, KU_03 ED_5 Zna i rozumie funkcjonowanie jednolitego Rynku Europejskiego, waluty europejskiej K_W10, K_U03 ED_6 Potrafi dokonywać analizy polityki edukacyjnej UE, programy współpracy i wymiany młodzieży. Wymienialność dyplomów. Nauka języków obcych K_U03, K_U09, K_U06, K_K09 ED_7 Zna i rozumie kluczowe elementy bezpieczeństwa europejskiego, działalności NATO, OBWE, ONZ K_W09, K_W12, K_W13, K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby oceniania Kolokwium ustne х х х х х х х Prezentacja multimedialna x x x x x x x Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): wyróżniająca się wiedza, brak błędów dobry plus (+db; 4,5): wyróżniająca się wiedza, pojedyncze błędy dobry (db; 4,0): wyróżniająca się wiedza, liczne błędy dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, brak lub pojedyncze błędy dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, liczne błędy niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, rażące błędy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Orest Krasivski | |
Prowadzący grup: | Orest Krasivski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.