Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Europa dzisiaj

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 16-EDZ-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Europa dzisiaj
Jednostka: Instytut Kultury Europejskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Innych jednostek
Strona przedmiotu: http://okras@amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

KE praktyczna

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu zajęć/przedmiotu: określenie miejsca i roli Polski i Polaków w integrującej się Europie; rozwijanie tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości do małej i wielkiej ojczyzny; ukazywanie procesu integracji jako środka prowadzącego do przyśpieszenia transformacji ustrojowej i osiągnięcia warunków do długofalowego rozwoju kraju. Analiza zasad funkcjonowania najważniejszych organizacji europejskich. Zapoznanie z celami, podstawami ustrojowymi i instytucjonalnymi Unii Europejskiej. Wskazywanie konkretnych form i możliwości współpracy młodzieżowej oraz uczestnictwa w życiu publicznym zintegrowanej Europy.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Czytelnia IKE UAM



Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda projektu

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15

Praca własna studenta*

Czytanie wskazanej literatury 10

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, 5


SUMA GODZIN 30


Skrócony opis:

Określenie miejsca i roli Polski i Polaków w integrującej się Europie; rozwijanie tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości do małej i wielkiej ojczyzny; proces integracji jako środka prowadzącego do przyśpieszenia transformacji ustrojowej i osiągnięcia warunków do długofalowego rozwoju kraju. Zasady funkcjonowania najważniejszych organizacji europejskich. Zapoznanie z celami, podstawami ustrojowymi i instytucjonalnymi Unii Europejskiej. Formy i możliwości współpracy młodzieżowej oraz uczestnictwa w życiu publicznym zintegrowanej Europy.

Pełny opis:

Charakterystyka współczesnego stanu Europy. Polska w Europie. Najważniejsze wzajemne związki między Polską a innymi państwami europejskimi w przeszłości

Zasady ładu europejskiego opartego na wspólnej, historycznej podstawie cywilizacyjnej: filozofii greckiej, prawie rzymskim i Biblii. Tożsamość i różnorodność europejska w erze globalizacji

Cele i założenia Wspólnot Europejskich. Krótka historia traktatów. Wielość koncepcji rozwoju Unii Europejskiej.

Sytuacja gospodarcza w europie po II wojnie Światowej. „Plan marshalla" i utworzenie europejskiej organizacji wspólnoty gospodarczej.

Rada Europejska, Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska, Parlament Europejski, Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

Jednolity Rynek Europejski (swobodny przepływ osób, towarów, kapitału i usług). Waluta europejska.

Polityka edukacyjna UE: między odrębnością programową i formami współdziałania. Programy współpracy i wymiany młodzieży. Wymienialność dyplomów. Nauka języków obcych.

Proces integracji Polski z UE. Procedury negocjacyjne. Koszty i korzyści wynikające z członkostwa w Unii Europejskiej dla polskiego obywatela.

Bezpieczeństwo europejskie. NATO, OBWE, ONZ.

Literatura:

Podstawowa:

1. J.Barcz, M.Gurka, AS.Wyrozumska, Instytucje i pawo Unii Europejskiej. Podręcznik dla kierunków prawa, zarządzania i administracji, Warszawa 2018

2. E. Skibińska, Prawo Unii Europejskiej, Warszawa 2010

3. W.Bokajło, A. Pacześniak (red.), Podstawy Europeistyki. Podręcznik akademicki, Wrocław2009

4. M. Kenig-Witkowska, Prawo instytucjonalne Unii Europejskiej, Warszawa 2011

5. A. Zielińska-Głębocka , K. Gawlikowska-Hueckel , Integracja europejska, Warszawa 2004

6. O.Krasiwski. Podstawowe zagadnienia Integracji Europejskiej, Gniezno, 2016.

7. A.Zawidzka-Łojek, A. Łazowski, Podręcznik prawa Unii Europejskiej, wyd 2, Warszawa 2018

Dodatkowa:

1. J. Borowiec, K. Wilk, Integracja europejska, Wrocław 2005

2. W.M. Góralski (red.), Unia Europejska. Geneza - system - prawo. Tom I, Warszawa 2007

3. A. Wierzchowska, System instytucjonalny Unii Europejskiej, Warszawa 2008

4. J. Barcz, E. Kawecka- Wyrzykowska , K. Michałowska- Gorywoda, Integracja Europejska, Warszawa 2007

5. W. Czapliński, R. Ostrihansky, P. Saganek, A. Wyrozumska, Prawo Wspólnot Europejskich. Orzecznictwo, Warszawa 2001

Efekty uczenia się:

Symbol EK dla modułu zajęć/przedmiotu Po zakończeniu modułu

i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: Symbole EK dla kierunku studiów

ED_1 Objaśnia współczesny stan Europy, charakteryzyje najważniejsze wzajemne związki między Polską a innymi państwami europejskimi K_W01, K_W02, K_W03, K_W07, K_U01, K_U03, K_U05, K_K06

ED_2 Wyjaśnia kwestie prawne związane z funkcjonowanie UE K_W03, K_W12, K_U03

ED_3 Zna i rozumie przebieg procesu integracji K_W08, K_U03

ED_4 Zna i rozumie mechanizmy działania UE oraz proces traktorowy K_W08, KU_03

ED_5 Zna i rozumie funkcjonowanie jednolitego Rynku Europejskiego, waluty europejskiej

K_W10, K_U03

ED_6 Potrafi dokonywać analizy polityki edukacyjnej UE, programy współpracy i wymiany młodzieży. Wymienialność dyplomów. Nauka języków obcych K_U03, K_U09, K_U06, K_K09

ED_7 Zna i rozumie kluczowe elementy bezpieczeństwa europejskiego, działalności NATO, OBWE, ONZ K_W09, K_W12, K_W13, K_K06

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby oceniania

Kolokwium ustne х х х х х х х

Prezentacja multimedialna x x x x x x x

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): wyróżniająca się wiedza, brak błędów

dobry plus (+db; 4,5): wyróżniająca się wiedza, pojedyncze błędy

dobry (db; 4,0): wyróżniająca się wiedza, liczne błędy

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, brak lub pojedyncze błędy

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, liczne błędy

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, rażące błędy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Orest Krasivski
Prowadzący grup: Orest Krasivski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)